Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwietnia 28, 2024, 09:46:14
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów  (Przeczytany 8970 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« dnia: Września 21, 2018, 16:54:28 »

Po ganianiu po autostradzie zaprzegiem  638.1+562 mialem okazje napisac, ze wyrownalem wyprzedzenie zaplonu dla obu cylindrow ale jeszcze nie napisalem jak.
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=28957.msg325640#msg325640
Po lewej stronie nastapila zmiana z 3.20 mm na 3.05, po prawej z 3.08 na 3.05
 
3.20 z lewej i 3.08 z prawej strony to wyprzedzenie jakie bylo po zalozeniu zaplonu Vape MZ04 do nigdy niepolowionego silnika bez luzow na korbach i bez zauwazalnego bicia sruby dociskajacej rotor. Roznica 0.12 mm to nieduzo (na platynkach dopuszczalna roznica wedlug instrukcji to 0.5mm).
Po narysowaniu kreski na srodku rdzenia czujnika S01 wyprzedzenie bylo oceniane wizualnie wedlug tej kreski (czyli faktycznie bylo jeszcze troche wczesniejsze bo czujnik S01 podaje impuls kiedy krawedz rotora jest 1-2 mm od krawedzi  rdzenia czujnika).
Dla wlasnej wygody oznaczylem ramiona rotora (by bylo wiadomo ktore jest do lewego a ktore do prawegp cylindra) i w oba otwory swiec wkrecilem czujniki zegarowe by nie tracic czasu na przekladanie jednego.
Czujnik S01 warto zalozyc na dole (tzn. rdzeniem do gory) bo wtedy wyraznie widac polozenie krawedzi rotora wzgledem kreski na rdzeniu.
Doginajac szczypcami ramiona rotora ustawilem luz miedzy ich koncami a rdzeniem czujnika na 0.4mm.
Krawedzie koncowek rotora byly wykonane niedokladnie (wygladaja jakby rotor byl wycinany na gilotynie i pozniej giety). Zostaly wiec wyrownane pilnikiem i spilowane tak, aby wyprzedzenie zaplonu wyrownalo sie w obu cylindrach. Bardziej trzeba spilowac ramie od tego cylindra, w ktorym zaplon jest wczesniejszy i najlepiej od niego zaczac pilowanie. Stalowe opilki sa przyciagane przez rdzen czujnika wiec przed pilowaniem dobrze jest oslonic go papierem.
Otwory na sruby mocujace uchwyt czujnika zmodyfikowalem nadajac im ksztalt fasolek aby mozna bylo latwo przestawiac zaplon obracajac ten uchwyt.
Mozna pomierzyc wyprzedzenie zaplonu przy roznych polozeniach uchwytu czujnika, narysowac znaki na nim i na alternatorze i np. w trasie sobie zaplon przestawiac bez koniecznosci wkrecania czegos w otwor swiecy i ustalania polozenia tloka.
Robota jest troche zegarmistrzowska ale przy odrobinie cierpliwosci wykonalna chyba dla kazdego.

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #1 dnia: Września 21, 2018, 17:16:09 »

Widać i słychać różnicę w pracy silnika? Próby drogowe kiedy?

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #2 dnia: Września 21, 2018, 17:24:15 »

Proby na autostradzie byly juz niemal rok temu (kolega Czlowieklasu przypomnial mi ze obiecywalem opisac dokladniej to usprawnienie).
Silnik pracowal rowno i przed pilowaniem rotora ale po nim kreci sie bardziej "aksamitnie" i mniej czuje sie mrowienie podeszew od wibracji. Czyli pracuje jeszcze rowniej ale przegrzewania sie lewego cylindra to nie poprawilo.
Mysle ze warto ustawic szczeliny miedzy koncami rotora a czujnikiem, sprawdzic jakie jest wyprzedzenie zaplonu i czy rowne na obu cylindrach. A za pilowanie brac sie wtedy, gdy jest spora roznica miedzy cylindrami. U mnie byla chyba pomijalnie mala (0.12mm).

Człowieklasu

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 130
  • Jawa 350 638.0 '88
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #3 dnia: Września 21, 2018, 20:33:16 »

Dzięki za opis. Jutro ustawiam mój zapłon
Zapisane
Była Motorynka, Wsk125 '78, Wsk175 '85, CZ350 472.6 '89, Romet Mińsk typ 400,  jest Jawa 350 638.0 '88, Wsk175 M21W2 KOBUZ '80, Wsk125 M06B1 '70

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #4 dnia: Września 29, 2018, 13:18:45 »

Przypomnialo mi sie, ze kiedys mialem zamiar wpasowania modulatora ze zmiennym kątem wyprzedzenia do zaplonu Vape MZ04.
Zorganizowalem kilka takich modulatorow od starych japonskich motocykli ale takze od Dniepra i Royala Enfielda (wszystkie przyspieszają zgodnie z ruchem wskazowek zegara wiec tak jak powinno dzialac przyspieszenie w Jawie).
Po zamocowaniu takiego modulatora na wirniku alternatora trzeba byloby dorobic inny uchwyt czujnika S01 dopasowując go do mniejszej srednicy wirującego elementu z karbem wyzwalającym impuls.
Jednak "wylozylem sie" na rozwiercaniu podstawy modulatora do srednicy takiej, aby wpasowac tam tulejke do osadzania go na wirniku alternatora. Z tulejką nie bylo problemu bo naciąlem ją szlifierką kątową (mozna tez wykorzystac oryginalną krzywke od platynek). Jednak nie bylem w stanie rozwiercic samego modulatora  - tylko popalilem wiertla a na modulatorze nawet nie bardzo widac slady tej obrobki.
Wie ktos jak "ugryzc" element z takiej stali w warunkach domowo-amatorskich?

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #5 dnia: Września 29, 2018, 14:25:26 »

do zrobienia tylko rozhartować musisz
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #6 dnia: Września 29, 2018, 14:54:19 »

Jaka średnica?
Frez palcowy z węglików, mam kilka w domu.
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #7 dnia: Września 30, 2018, 14:34:49 »

Jaka średnica?
Tulejka bez kolnierza ma srednice 12mm (tyle co oryginalna krzywka bo bylaby wsadzona w jej miejsce), kolnierz ma 16mm. Podstawe przyspieszacza zaplonu nieskutecznie staralem sie rozwiercic do 16mm, nastepnie kolnierz wetknietej tam tulejki po oowiednim ustawieniu jej polozenia katowego zostalby przyspawany. Niestety ta podstawa ma twardosc jak lozysko i wiertla nie daly rady. Przypuszczam, ze inne narzedzia skrawajace tez nie dadza. Pozostaje chyba tylko szlifowanie.

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #8 dnia: Września 30, 2018, 14:40:55 »

Jaka średnica?
Tulejka bez kolnierza ma srednice 12mm (tyle co oryginalna krzywka bo bylaby wsadzona w jej miejsce), kolnierz ma 16mm. Podstawe przyspieszacza zaplonu nieskutecznie staralem sie rozwiercic do 16mm, nastepnie kolnierz wetknietej tam tulejki po oowiednim ustawieniu jej polozenia katowego zostalby przyspawany. Niestety ta podstawa ma twardosc jak lozysko i wiertla nie daly rady. Przypuszczam, ze inne narzedzia skrawajace tez nie dadza. Pozostaje chyba tylko szlifowanie.
Niekoniecznie, frezy z firmy kennametal radzą sobie bez problemu z hartowaną stalą. Wierciłem nimi otwory w korbowodach i obudowach łożysk kulkowych. Najbliższa średnica tych frezów z tej firmy to 15,7 mm
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #9 dnia: Października 01, 2018, 09:59:51 »

Tylko że do takiego freza trzeba mieć też frezarkę. U mnie takie usługi są zbyt kosztowne.
Może kiedyś rozdłubię to mikroszlifierką.

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #10 dnia: Października 01, 2018, 10:19:44 »

Tylko że do takiego freza trzeba mieć też frezarkę. U mnie takie usługi są zbyt kosztowne.
Może kiedyś rozdłubię to mikroszlifierką.
Nieee, ja to mocowalem w zwykłej wiertarce, stołowej a nawet ręcznej. Tam nie ma żadnych stożkow itp. Normalnie w maszynach Cnc są one mocowane w koszyczkach. Nic nie stoi na przeszkodzie by zamocować je w uchwycie trójszczękowym samocentrującym.
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #11 dnia: Października 01, 2018, 16:56:20 »

Malina ta będzie dobra?
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #12 dnia: Października 01, 2018, 17:19:33 »

Nieee, ja to mocowalem w zwykłej wiertarce, stołowej a nawet ręcznej.
Pozwolę sobie tego nie naśladować. Narzędzi należy używać zgodnie z ich przeznaczeniem. Choćby dla własnego bezpieczenstwa.
« Ostatnia zmiana: Października 02, 2018, 04:30:35 wysłana przez Yabaman »
Zapisane

m@ciek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • cz350
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 02, 2018, 13:29:56 »

Spróbuj zrobić to wiertłem widiowym, tylko do tego potrzebna jest wiertarka stołowa.
Zapisane

AudioBas

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 20, 2019, 08:59:23 »

Witam :)
To na ile optymalnie polecasz ustawiać zapłon? 3 mm przed GMP?
https://www.youtube.com/watch?v=WyPPo1iARRw
« Ostatnia zmiana: Lutego 20, 2019, 09:00:55 wysłana przez AudioBas »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 20, 2019, 09:20:32 »

Po opisanej tu modyfikacji w Jawie 638 bylo 3.05 mm przed ZZ na obu cylindrach. Z gaznikiem Delorto (dysza glowna chyba 158 a wiec bogato na wysokich obrotach) bardzo dobrze spisywalo sie to ustawienie na autostradzie.
Do normalnej jazdy z oryginalnym gaznikiem 3.0 powinno byc w sam raz (oczywiscie w Jawie 638  z Vape Z04; w CZ 350 z filmiku moze byc inaczej bo to jest inny silnik i na dodatek z innym ukladem zaplonowym ktorego nie znam).

Jawa Czarnulka

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
  • Jawa TS 350 638.0 Vape Z04, K750 +kosz, M72 +kosz
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 05, 2019, 18:38:32 »

Kolego Yabaman wszystko jasne, ja natomiast  na razie zrobię sobie tylko fasolki bo już dawno miałem na nie ochotę hahaha a żeby wyrównać zapłon na obu cylindrach dokładnie to trzeba mieć czujnik zegarowy a takowego na razie się nie dorobiłem. Może to nie jest konieczne bo co prawda silnik połowiony ale wał nigdy nie naprawiany nie ruszany? I może wystarczy samo przestawienie kąta zapłonu na fasolkach żeby Jawa lepiej jeździła (choć i tak jest niezle z zapłonem Z04 bez przeróbek). I jeszcze dokładnie ustawie szczelinę między łopatkami rotora a czujnikiem.
Mam kilka pytań:
1. Czy podstawa czujnika nie ma tendencji do przesuwania się na fasolkach od drgań?
2. Moment zapłonu obserwowałeś patrząc na iskrę na wyciągniętej świecy z głowicy? Pamiętam z technikum że przy tego typu zapłonach jest to ryzykowne bo wysokie napiecie może przebić tranzystor (albo cewkę - bodajże) i należy bardzo dobrze umasowić świecę
3. Szczelina między czujnikiem a łopatkami rotora musi wynosić 0,4mm? Nie jest problemem taką ustawić tylko czy może spróbować jakąś inną?
« Ostatnia zmiana: Maja 05, 2019, 18:43:14 wysłana przez Jawa Czarnulka »
Zapisane
Dużo gazu sprzęgło od razu!

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 953
  • :)
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 05, 2019, 18:43:06 »

zeby to dokladnie sprawdzic zaopatrz sie w lampe stroboskopowa koszt ok 100zł z yato. czujnik zegarowy ok 30zl, nie sa to duze koszta a czasem potrzebne
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 05, 2019, 19:59:52 »


Bez czujnika zegarowego ustawienie zaplonu jest niezbyt precyzyjne wiec lepiej go sobie sprawic i uzywac.
Z fasolkami czy bez nich, sruby mocujace podstawe czujnika nie odkrecaly sie bo byly potraktowane klejem do gwintow (Loctite 243 ale inne tez moga byc).
Moment zaplonu ustawialem na kreske narysowana na srodku rdzenia czujnika. Dlaczego na srodku i dlaczego szczeliny miedzy modulatorem a tym rdzeniem ustawilem na 0.4mm? Bo tak jest w instrukcji od tego zaplonu:

https://eshop.vape.cz/static/_dokumenty/1/5/3/A-MZ04-Schema-zapojeni.pdf

Jawa Czarnulka

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
  • Jawa TS 350 638.0 Vape Z04, K750 +kosz, M72 +kosz
Odp: Vape MZ04: korekta ustawienia zapłonu dla obu cylindrów
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 06, 2019, 19:39:15 »

Aha ok. Czyli nie obserwowałeś czy i kiedy pojawia się iskra na świecy tylko patrzyłeś i tak szlifowałeś krawędź łopatki rotora żeby była idealnie nad kreską na środku czujnika kiedy tłok jest 3,05mm przed GMP
Zapisane
Dużo gazu sprzęgło od razu!
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
4 Odpowiedzi
5921 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 09, 2011, 11:31:33
wysłana przez Pietras
3 Odpowiedzi
3884 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 25, 2012, 22:06:57
wysłana przez Zysiu
103 Odpowiedzi
30588 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 15, 2021, 08:53:01
wysłana przez azbescik2
2 Odpowiedzi
2839 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 15, 2016, 21:32:06
wysłana przez Ajgor
1 Odpowiedzi
2155 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 04, 2018, 12:59:16
wysłana przez Blenders