Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 19, 2024, 01:31:44
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89  (Przeczytany 114037 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #500 dnia: Kwietnia 24, 2021, 20:43:28 »

Blenders, dawaj to do bazy wiedzy.
Będzie dla potomnych.
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1081
  • Bibliotekarz
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #501 dnia: Kwietnia 24, 2021, 21:28:56 »

Blenders, dawaj to do bazy wiedzy.
Będzie dla potomnych.

Zbyt mało szczegółów dodam jak Autor opisze:
- dynamiczne wyważenie lampy
- testy w tunelu aerodynamicznym oporu powietrza nowego klosza
- pomiar światłości świateł drogowych i natężenia oświetlenia światłami mijania (próba olśnienia).
- wpływ pętli masy w okolicy lampy na "brumienie" sygnału dźwiękowego.

 :P 
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #502 dnia: Kwietnia 25, 2021, 09:59:50 »

W miarę możliwości przeprowadziłem kolejne testy.

Wyważyłem dynamicznie reflektor za pomocą zwyczajnej wyważarki, trzeba jej poprostu przeprowadzić kalibrację manualnie. Tak jakby oszukać komputerek, że maszyna wyważa koło np. od skuterka które jest zbliżone wielkością do lampy od Jawy. A tak naprawdę to poprostu lampa.
Wcześniej miałem wyważarkę analogową Hoffman z 1972 roku. Dziadek z Bielska-Białej który miał ją przede mną od nowości wyważał na niej koła zamachowe i sprzęgła do FSO 125p które startowały w rajdach. Robił to w podobny sposób. To jego patent  8)


Zdziwiło mnie że lampa pomimo tak dużego bicia promieniowego (0,80mm) miała niewyważenie rzędu 10g. Do wyrównoważenia użyłem samoprzylepnych ciężarków takich jak do alufelg.





W okolicy nie mam dostępu do żadnego tunelu aerodynamicznego, ale udało mi się zrobić test metodą rzemieślniczą. Lepszy taki niż żaden.

Wytworzyłem troszkę dymu w grillu i za pomocą sprężonego powietrza kierowałem dym w stronę motocykla.



Niestety ciężko mi było jednocześnie robić test jedną ręką i zdjęcia drugą, ale poza zdjęciami wyszło nadzwyczaj skutecznie.

Później tylko podstawiłem do wzoru i obliczyłem Cx.



Wynik wyszedł zadowalający Cx=0,198. Jak na ten sprzęt myślę że lepiej nie będzie.

Na natężenie światła muszę podjechać do stacji diagnostycznej. Tam gdzie robią przeglądy. Mają tam maszynkę którą zawsze ustawiają mi wysokość świecenia reflektora. Ale natężenie też chyba da się tym zmierzyć.

Sygnał dźwiękowy też sprawdzę u nich, bo chyba mają urządzenie mierzące hałas. Wezmę tylko precyzyjny amperomierz i gruby kabel z żabkami na końcach żeby wypróbować  czy masa jest wszędzie prawidłowa i czy czoło wału starego typu (niepełne) nie wywołuje dodatkowych rezystancji.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Adamu2T

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 594
  • Jawa TS+velorex562+jawa20+ Honda Shadow vt 1100
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #503 dnia: Kwietnia 25, 2021, 10:13:34 »

Rzetelne podejście do sprawy. Teraz już nie mam obaw przed wymianą elementu wytwarzającego wiązkę lumenów. Przeprowadzone badania i testy oraz fotorelacja bardzo ułatwią ewentualną walkę z elementem optycznym. I tu nasuwa się pytanie, czy w przyszłości można wysłać wkład lampy do wyważenia? Bo to chyba jedyny zakład w Polsce wykonujący taką usługę ;D :o Pozdrawiam
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #504 dnia: Kwietnia 25, 2021, 10:45:19 »

Uśmiałem się do bólu, bo myślałem że Bartek poważniej podejdzie do tematu, a tu takie partactwo.
Zero pomiarów geometri filarów flagowych nośnych jarzma wklęsłego  zaoptycznego.
Niechomologowany śrubokręt.
Odległość od grilla niezgodna z normą.
Brak docierania na zimno przed montażem.
Z takim podejściem życzę powodzenia.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #505 dnia: Maja 04, 2021, 18:49:25 »

Docieranko lampy trwa. Zostało mi jeszcze do przejechania około 600km.

Wczoraj byłem na strychu bo szukałem pełnego czoła wału do 638 żeby zrobić sobie breloczek do kluczyków i przez przypadek znalazłem taki rarytas  :o

Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #506 dnia: Maja 04, 2021, 19:22:19 »

Jeśli produkowana w Pabianicach to dłuuugo Ci posłuży.
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

Uziel

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 160
  • Cz472,5 Jożin,Jawa 638-5 Odkurzacz
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #507 dnia: Maja 04, 2021, 19:39:26 »

Święty gral  :o
Zapisane
Zawsze beztrosko i bezrozumnie aż moja dupa legnie w trumnie czyli w bani czeski film

Ez57

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #508 dnia: Maja 04, 2021, 20:01:24 »

No, no z epoki H4. Wsadź ją do lampy TS zamiast tej mniemieckiej osram.  8)
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #509 dnia: Maja 04, 2021, 20:15:52 »

Niestety to tylko pozory. Prawda wygląda zupełnie inaczej. :'(

W środku wyżej pokazanego opakowania tekturowego nie ma kluczowego elementu zwanego żarówką. Są jakieś śrubki, bezpieczniki i różne drobne pierdółki które dziadek zbierał.

Ale może da się na tym jeszcze ubić jakiś interes, bo to oryginalne PRL-owskie pudełko z 1991 roku. Zaraz wrzucam na OLX-a. Jak myślicie, 100zł to rozsądna cena za taki rarytas kolekcjonerski?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #510 dnia: Maja 04, 2021, 20:26:48 »

Jesteś lepszy niż Hitchcock
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #511 dnia: Maja 05, 2021, 20:07:25 »

Zmagań ciąg dalszy.

Chciałem zrobić sobie breloczek do kluczyków który będzie nawiązywał do mojego motocykla.

Tak że kiedy np. będę u kogoś w gościach i wyjmę kluczyki z kieszeni to żeby nie pomyśleli że przyjechałem Ursusem.

Po długich przemyśleniach wymyśliłem że czoło wału będzie idealne do tej roli. MZ, Junak ani WSK czy nawet chińczyki nie mają takiej części, więc nie da się tego pomylić.



Więc kiedy ktoś zobaczy taki brelok i kluczyk to od razu w jego głowie pojawi się myśl :

"Ożesz kurnasz. Ten gość na 100% przyjechał na motocyklu Jawa lub CZ. Musi być z niego niezły kozak. Lepiej nie będę do niego podskakiwać bo jeszcze mi pokaże gdzie raki zimują."

A żarówka jeszcze się dociara. Mam wrażenie że w miarę pokonywania coraz dłuższego przebiegu cała lampa się dopiero układa i oświetla drogę coraz lepiej. Ciekawe co będzie kiedy w końcu zrobię te 1000km i spróbuję wyjechać gdzieś w nocy. Albo nie, najpierw spróbuję wieczorem kiedy nie jest jeszcze zupełnie ciemno lecz dopiero półmrok.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Ez57

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #512 dnia: Maja 05, 2021, 20:33:09 »

Ale wiesz, ten otwór w czole jest po to abyś na rękę mógł je założyć z dyndającym kluczykiem.  ;D
Zapisane

Zysiu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2318
    • JAWA-CZ KLUB POLSKA
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #513 dnia: Maja 05, 2021, 21:01:48 »

Pozwolę sobie zauważyć że pełne czoło było by lepsze na breloczek
. Myślę o wadze no i prestiż . Wielu o takim marzy . A waga ma znaczenie . Z daleka widać w której kieszeni nosisz . Bo po jednej stronie spodnie na biodrach a po drugiej na kolanie
Zapisane
Member  JAWA-CZ KLUB POLSKA
http://www.youtube.com/watch?v=OZH4UPxW2zE

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #514 dnia: Maja 05, 2021, 21:04:39 »

Na razie to prototyp. Jeśli wszystko będzie ok przez pierwsze 300-500km noszenia tego w kieszeni to kupię pełne i zmienię.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #515 dnia: Maja 05, 2021, 22:05:17 »

Widać Bartuś, że wróciłeś do zdrowia ;D
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Tomaszek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 129
  • Silnik, dwa koła i mina wesoła
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #516 dnia: Maja 06, 2021, 00:10:41 »

Szaaaacun...  :D :D :D
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #517 dnia: Lipca 15, 2021, 19:48:08 »

Lampa już prawie dotarta. Z breloczka na razie zrezygnowałem bo trudno zmieścić kluczyki do kieszeni.

Dziś po obiedzie poświęciłem chwilę dla sztuki i zrobiłem mema

Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Uziel

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 160
  • Cz472,5 Jożin,Jawa 638-5 Odkurzacz
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #518 dnia: Lipca 15, 2021, 19:55:32 »

 ;D
Zapisane
Zawsze beztrosko i bezrozumnie aż moja dupa legnie w trumnie czyli w bani czeski film

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #519 dnia: Lipca 30, 2021, 08:51:06 »

Znowu skończyły mi się oponki.

Zawsze kupowałem Mitasy.
Na tylnym kole zajeździłem już 4 sztuki, a na przednim 2 (nie licząc Baruma który był kiedy kupiłem motor i jeszcze trochę na nim jeździłem).

Z przodu miałem H04 i H03. U brata jest H06. Najlepiej się jeździło na H04.

Z tyłu zawsze kupowałem H03, bo nieraz jeżdżę po jakichś zadupiach, polach, lasach czy wioskach w których nie ma drogi i H06 by się gorzej sprawdziła.

Miałem też kiedyś opony nowszego typu czyli takie jak we współczesnych motocyklach (niskoprofilowe), ale używałem ich może z tydzień i sprzedałem bo źle mi się na nich jeździło.

Tym razem zdecydowałem się na coś lepszego niż Mitas. Niestety w tym rozmiarze nie ma za dużego wyboru. Są chińczyki, Mitas, Heidenau, Metzeler i Dunlop.

Zdecydowałem się na Dunlop K82, bo jeszcze nigdy na takich nie jeździłem, a pozostałe mniej więcej znam.


https://allegro.pl/oferta/1x-opona-3-50-18-dunlop-k82-56s-10214442610

Zamówiłem też 2 nowe dętki Michelin, bo przednią mam jeszcze fabryczną z 1989 roku, a z tyłu założyłem kiedyś dętkę Kabat do motocrossu wzmacnianą która jest strasznie gruba i ciężka w montażu.

Ciekawe jak się sprawdzą.
« Ostatnia zmiana: Lipca 30, 2021, 08:52:48 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #520 dnia: Lipca 30, 2021, 09:21:52 »

Są jeszcze Pirelli w tym rozmiarze  ;)
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #521 dnia: Lipca 30, 2021, 09:56:18 »

A to nie wiedziałem nawet.

Ale bieżnik widzę że mógłby być słaby na pola :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #522 dnia: Lipca 30, 2021, 18:28:14 »

A no zdecydowanie rasowo szosowy bieżnik ja jeżdżę tylko praktycznie szosowo bardzo dobrze się sprawiają na suchym jak i mokrym asfalcie  ;)
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #523 dnia: Sierpnia 02, 2021, 20:43:10 »

Oponek jeszcze nie mam, ale przyszły już dętki.


Wyglądają spoko. W dotyku czuć że są zrobione z normalnej gumy, tak jak dętki Stomil znane mi z Rometów które za dzieciaka upalaliśmy po wiosce i maszyn rolniczych.





W tak zwanym międzyczasie zrobiłem podstawowe pomiary żeby mniej więcej być przygotowanym na moment dostarczenia oponek.


Na dzień dobry wrzuciłem dętki na wagę. Obie ważyły tyle samo, czyli 595g. Po demontażu starych opon zważę stare dętki żeby porównać. Bo o ile stary fabryczny Barum wydaje się podobny do Michelin, o tyle Kabat w wersji wzmocnionej na pewno jest dużo cięższy.


Ma to wpływ na moment bezwładności koła. Na tyle może to nie było aż tak bardzo odczuwalne, ale myślę że na przednim kole byłaby różnica. Do tego dochodzi też dużo większa masa nieresorowana. Myślę że na lżejszych kołach zawias będzie ładniej wybierał drobne nierówności.





Kolejną częścią pomiarów było sprawdzenie prawidłowości kształtu.


Niestety tu wyszły pewne niuanse. Jeszcze nie wiem co z tym zrobię. Moja tokarka nie chwyci tak dużego okręgu jakim jest dętka. Może uda mi się to jakoś poprostować na prasie.








W jednej płaszczyźnie dętka ma średnicę zew 58cm, a w drugiej 60cm. 2cm to sporo. Cały czas myślę jak to naprostować.


W przekroju poprzecznym też się firma Michelin nie popisała. Tu też występuje owalność.








Wentylki na pewno pójdą na Reinzosil. Ale mam też pewną myśl co do pompowania tych kółek. Akurat mam w warsztacie butlę z azotem. Może napompuję nim koła, tak jak się robi w sporcie.


Na razie tyle mogłem zrobić, jak przyjdą oponki to ruszam dalej z tematem.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 02, 2021, 21:10:50 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1081
  • Bibliotekarz
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #524 dnia: Sierpnia 02, 2021, 21:24:14 »

Jak chodzi o toczenie dętki to polecam tę  Panią.

https://youtu.be/-Cw9uhoWNL4?t=652

Na filmiku widać jak toczy odpowiedni przyrząd ( tutaj akurat do samochodowych szerszych dętek), potem nakłada się dętkę, pompuje i można toczyć, trzeba tylko mieć ostre narzędzia, zwykły nóż tokarski nie nadaje się do toczenia dętki. Polecam płytki sandvik wtedy powierzchnia jest odpowiednio gładka i dzięki temu  zużywa się mniej talku.

Co do azotu to dobrze sprawdza się w oponach bezdętkowych, do dętkowych używa się mieszanki 78% azotu 21 % tlenu i 1% domieszka z gazów szlachetnych.

 :D

Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r