Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 19, 2024, 00:12:30
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.  (Przeczytany 64843 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #50 dnia: Lutego 18, 2012, 13:24:07 »

Dobrze że działa.
Ciekawe czy zauważysz różnice w ładowaniu?
Opisz tu, gdy coś ciekawego spostrzeżesz.
Krycha gdybyś mógł zebrać w jedną wiadomość wszystkie zmiany instalacji w CZ z 6D na 9D to przyszłe pokolenia Cezeciarzy zapewne były by Ci wdzięczne.
Zapisane

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #51 dnia: Lutego 21, 2012, 21:36:56 »

Przeróbka układu ładowania z 6diodowego na 9diodowy w instalacji motocykla CZ472.6. (Wzorowane na projekcie Kwinto29 w motocyklu Jawa)


Na początku załatwiamy sobie mostek prostowniczy 9D. Możemy zastosować ten ogromny z MZ, skonstrować swój własny lub przerobić oryginalny, albo kupić gotowy, co też zrobiłem. Najlepiej pasuje ten z Fiata Uno i pochodnych. Podłączenie tego ustrojstwa wygląda tak:

Jak to wygląda w zmodyfikowanej, oryginalnej obudowie, widać tutaj:

Mostek jest ciut większy od oryginalnego, dlatego należy uważać, aby górną jego częscią (tutaj gdzie mamy śrubę zasilającą) nie dotykać obudowy. Izolujemy więc oba elementy czymś co nie przewodzi napiecia a jednocześnie jest małych rozmiarów aby nie zakrywać powierzchni radioatora prostownika. Osobiście użyłem do tego odpowiednio dociętch przekładek ze starej stacyjki z Wueski :)
Kiedy mamy podłaczony prostownik, bierzemy się za usuwanie przekaźnika kontrolki ładowania oraz całej jego instalacji. Usuwamy przewód(lub izolujemy) z wtyku 30/51. Jest on zwarty z przewodem zasilajacym kontrolkę ładowania, które to zasilanie sostawiamy na swoim miejscu. Usuwamy przewody masowe z zacisków 87a oraz 0, oraz przewód zasilający z alternatora 86.
Teraz bierzemy się za regulator napiecia. Ponoć można zastosować oryginalny, ale tego rozwiązania nie testowałem.
Schemat podłaczenia oryginalnego regulatotra:

Wzorując się na tym schemacie, podłaczamy nasz nowy regulator. W tym przypadku, taki

Mase, przykręcamy do obudowy regulatora i całość do motocykla. Bierzemy dwa przewody, które zwieramy ze sobą. Na ich wspólnym końcu lutujemy konektor, który podłączamy do zacisku 15 nowego regulatotra. Jeden koniec powstałej wiązanki łaczymy z dodatkową dioda w prostowniku, drugi zać wpinamy jako masa kontrolki ładowania. Przy okazji wymieniamy żarówkę z 2W na 4W. Do zacisku 67 regulatora, podłączamy przewód z plusowej szczotki alternatora (DF).
Schemat podglądowy:

Poprawności ładowania oraz napiecia jeszcze nie sprawdzałem.(Awaria silnika).
Zalety tej przeróbki:
 
Cytuj
-Uszkodzenie którejś diody wzbudzenia będzie się objawiało żarzeniem się żarówki kontrolki ładowania w trakcie jazdy i niczym nie grozi.

Uszkodzenie diody i żarówki to brak ładowania, ponieważ część prądu potrzebnego do wzbudzenia przy uszkodzeniu diody płynie przez żarówkę stąd jej żarzenie.
Praca przekaźnika nie ma żadnego wpływu na ładowanie, jednak jego działanie może być mylące ponieważ kontrolka gaśnie nawet wtedy gdy napięcie na klemach akumulatora wynosi 12,6V, a kontrolka w układzie 9d pokazuje nam rzeczywisty stan układu ładowania
- nie świeci przy załączeniu kluczyka - spalona żarówka, uszkodzony regulator, szczotki zużyte, przerwa w  uzwojeniach wzbudzenia
- żarzenie w trakcie pracy slnika - uszkodzona dioda wzbudzenia, uszkodzona dioda prostownika głównego
- świeci przy wysokich obrotach po dłuższej je¼dzie - uszkodzony regulator - przeładowany akumulator ale to nie   zawsze
Przy 6d takich informacji nie mamy
« Ostatnia zmiana: Lutego 21, 2012, 21:40:01 wysłana przez Krycha »
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #52 dnia: Maja 04, 2012, 18:14:49 »

Turbo jaki zastosowałeś prostownik?
 Z tgo co pamiętam, jest tam ~12V więc nie wiem czy da to się wykorzystać.
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #53 dnia: Maja 04, 2012, 18:30:12 »

Można zmajstrować automatyczne światła mijania po uruchomieniu silnika. Tzn. Wyprostować to 12V z styku 86, podłączyć przekaźnik i po uruchomieniu silnika pojawia się 12V na styku 86, załącza się przekaźnik no i światła mijania.
Zapisane

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #54 dnia: Maja 04, 2012, 19:15:42 »

Taka jedna mała informacja, na styku 86 nie ma napięcia nominalnego jako takiego 12V tylko jest tam napięcie fazowe czyli ok. 7V. Instalacja w motocyklu oparta jest na napięciu międzyfazowym.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #55 dnia: Maja 04, 2012, 20:10:52 »

Taka jedna mała informacja, na styku 86 nie ma napięcia nominalnego jako takiego 12V tylko jest tam napięcie fazowe czyli ok. 7V. Instalacja w motocyklu oparta jest na napięciu międzyfazowym.

Muszę sie podszkolić z układów elektrycznych, alternatorowych.
Zapisane

arekkaondrat5

  • Gość
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #56 dnia: Sierpnia 04, 2013, 13:29:29 »

Witam, kiedyś przerabiałem ten układ w Jawie Ts 350 z 6d na 9d ale w połowie swoich prac pomyślałem ze to niema sensu ponieważ zamiast kombinować z tymi trzema diodami postanowiłem włożyć kilka rzeczy z Mz etz 150 mianowicie prostownik cały z regulatorem całą instalacje można w bardzo prosty sposób przerobić dwa schematy w dłoń i nie zajęło mi to połowy godziny ale nie zdążyłem tego prze testować bo zepsułem skrzynie biegów w Jawie. ???   Ale myślę że to powinno działać  ;D
Zapisane

Junak

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 116
  • Jawa TS 350, Komar, Junak
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #57 dnia: Października 27, 2013, 17:13:47 »

odkopię trochę temat, mam zamiar przerobić układ na taki jak tu opisany, mam alternatory z Fiata Uno wiem że mostek i regulator pasują tylko teraz zastanawiam się jak sprawdzić sam regulator czy jest sprawny? wsadzenie go do auta odpada bo na to poprostu nie mam tyle czasu żeby podmieniać go w aucie.
 :D Z góry dziękuję za pomoc
Zapisane
    Status GG

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 634
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #58 dnia: Listopada 09, 2013, 16:44:40 »

To nie jest forum Fiata Uno.
Po prostu go zamontuj i załóż że jest sprawny.
Zresztą jak nie masz do niego pewności to kup nowy.
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

Arek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 164
  • CZ 350 82r
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #59 dnia: Listopada 09, 2013, 17:49:34 »

mostek z uno kosztuje zaledwie 34 zł tyle płaciłem jak przerabiałem, nie jest to jakiś mega koszt a wiesz że masz nowy i dobry.
Zapisane
    Status GG

Junak

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 116
  • Jawa TS 350, Komar, Junak
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #60 dnia: Listopada 09, 2013, 22:02:27 »

To nie jest forum Fiata Uno.
Po prostu go zamontuj i załóż że jest sprawny.
Zresztą jak nie masz do niego pewności to kup nowy.
nie pytałem co to za forum tylko jak sprawdzić regulator, myślałem że ktoś pomoże, problem rozwiązałem sam, układ działa i ładuje
Zapisane
    Status GG

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #61 dnia: Marca 07, 2014, 18:01:54 »

Dzisiaj postanowiłem zrobić tą przeróbkę i mi nie ładuje, próbowałem z regulatorem oryginalnym oraz takim od malucha http://www.moto-trans.koszalin.pl/product/REGULATOR-ALTERNATORA-LUBLIN-I-II-z-przewodami/?id=1547. Czy komuś działa taka przeróbka?
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #62 dnia: Marca 07, 2014, 18:07:33 »

regulator od malucha jest od 6diodowego układu. ty potrzebujesz od 9
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #63 dnia: Marca 07, 2014, 18:40:25 »

http://forum.mz-klub.pl/viewtopic.php?t=12021


Żeby zobaczyć obrazki trzeba się zalogować.
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2014, 18:47:22 wysłana przez SofCHJanek »
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #64 dnia: Marca 07, 2014, 19:33:57 »

Nie mam konta na forum Mz i nie mogę zobaczyć schematów, może tutaj wrzuć schemat.
Zapisane

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #65 dnia: Marca 07, 2014, 19:35:16 »

To samo co tam.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Junak

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 116
  • Jawa TS 350, Komar, Junak
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #66 dnia: Marca 07, 2014, 20:33:56 »

ja mam to zrobione i wszystko mi działa jak należy, mam regulator z malucha i mostek prostowniczy z fiata uno, podłączone mam tak jak jest to tu opisane
Zapisane
    Status GG

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #67 dnia: Marca 07, 2014, 21:54:12 »

I zagadka rozwiązana uszkodzony nowy mostek diodowy, a dokładnie diody wzbudzenia. Dzięki Janku za pomoc.
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2014, 22:11:05 wysłana przez Karolek »
Zapisane

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 403
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #68 dnia: Marca 16, 2014, 22:45:06 »

Regulatory z malana, zdaje się RNa/RNc - 12 czy coś o podobnej, mają sterowanie plusem, przy przeróbce instalacji na 9D w przypadku jawy trzeba odłączyć od masy tą jedną szczotkę w silniku która jest z nią połączona jak dobrze pamiętam.
« Ostatnia zmiana: Marca 16, 2014, 22:48:13 wysłana przez Tigras »
Zapisane

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #69 dnia: Marca 16, 2014, 22:50:11 »

Regulatory z malana, zdaje się RNa/RNc - 12 czy coś o podobnej, mają sterowanie plusem, przy przeróbce instalacji na 9D w przypadku jawy trzeba odłączyć od masy tą jedną szczotkę w silniku która jest z nią połączona jak dobrze pamiętam.
Dokładnie tak jak u Janka na schemacie, masę szczotek trzeba podłączyć pod regulator.
Zapisane

Seba

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
  • Čezet 350 472.6
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #70 dnia: Marca 21, 2014, 12:30:05 »

Korzystając z poradnika "Krychy" schemat instalacji z elektronicznym regulatorem powinien wyglądać tak?

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #71 dnia: Marca 21, 2014, 12:43:53 »

Tak, ja bym tylko zrobił małą przeróbkę przy szczotce minusowej, mianowicie ten biały przewód podpiąłbym na opakowanie stojanu (oczko 4mm i śruba) a od niego pociągnał drugi do szczotki. Poprawia się wtedy masa silnika.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Seba

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
  • Čezet 350 472.6
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #72 dnia: Marca 21, 2014, 12:46:22 »

W instalacji tak jest oryginalnie że od minusowej szczotki jest poprowadzony krótki przewód z oczkiem które jest przykręcone do stojanu.

trzaska456

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 180
  • Motórrrrrrr
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #73 dnia: Lutego 21, 2015, 15:18:30 »

Coś mi panowie nie chce zadziałać ten 9d a konkretnie nie świeci kontrolka ładowania.  :( Chodzi o TS 12V Regulator mam z poloneza oczywiście 9 diodowy a do prostownika dolutowałem jakieś 3A diody bo takie mi się walały. W schowku zrobiłem węzełek z 3 kabelków: niebieski od regulatora(15), niebieski od kontrolki ładowania oraz trzeci od diód wzbudzenia, a drugi koniec kontrolki podpiąłem pod plus kontrolki biegu jałowego czyli teoretycznie pod punkt 54. Kontrolka z odpalonym silnikiem czy też nie nie ma ochoty się zaświecić. A po odpaleniu motocykla i wyjęciu kluczyka silnik kręci się dalej.
Zapisane
The sound of my "MACHINE" is like heartbeat to me...
"Motór nie umiera nigdy - motór jest wieczny"

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Przeróbka alternatora z układu 6 diodowego na 9 diodowy.
« Odpowiedź #74 dnia: Lutego 21, 2015, 20:59:16 »

Być może w momencie swiecenia sie kontrolki luzu, masz jednak jakieś spadki napiecia w tym punkcie. Łatwo to sprawdzić wbij jakiś bieg i sprawdź czy bedzie jakaś reakcja. Diody wzbudzenia napewno sprawne ?? napewno dobrze wlutowane (polaryzacja) ??
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
5 Odpowiedzi
18235 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 20, 2012, 22:32:44
wysłana przez Rozztocz
14 Odpowiedzi
9822 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 26, 2013, 10:01:10
wysłana przez kozulec
4 Odpowiedzi
3939 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 18, 2013, 17:15:35
wysłana przez Lopez
18 Odpowiedzi
11795 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 06, 2017, 09:50:06
wysłana przez Yabaman
4 Odpowiedzi
1292 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 24, 2021, 08:35:29
wysłana przez azbescik2