widze ze nie przeczytales artykulu
w takim razie pozwolisz ze zacytuje fragment
"Akumulatory czekają na swoich nowych właścicieli w stanie hibernacji zwanego suchym naładowaniem, który oznacza, że producent wysuszył wstępnie uformowane elektrody dodatnią i ujemną, zmontował akumulator i uszczelnił go w opakowaniu niezawierającym tlenu. Akumulator może spać w ten sposób przez dwa, trzy lata bez żadnego problemu.
Największa szkoda jaką można wyrządzić nowej baterii by skrócić jej żywotność, zazwyczaj przytrafia się, gdy zostaje kupiona. W pośpiechu, by przygotować nową maszynę do sprzedaży lub by wypchnąć klienta za drzwi z jego nowo zakupionym akumulatorem, wiele baterii jest po prostu napełnianych elektrolitem, instalowanych i zmuszanych do działania w ciągu kilku minut od rozpakowania. Brzmi znajomo? To bardzo ¼le. Procedura ta jest okupiona tym, że akumulator nigdy nie będzie miał więcej niż 80% swojej mocy! Z tego względu wielu motocyklistów woli przygotować swój nowy akumulator samodzielnie, by mieć pewność, że zostanie to wykonane prawidłowo.
Poniżej znajduje się właściwa fabrycznie zalecana procedura obsługi i nie zdziw się, jeśli nigdy wcześniej o niej nie słyszałeś.
Najpierw rozpakuj akumulator, rozplącz rurkę wentylacyjną i obetnij około półtora centymetra od koñca, chyba że jest to akumulator typu bezobsługowego i nie posiada takiej rurki. Następnie napełnij go do poziomu pośredniego pomiędzy dolnym i górnym oznaczeniem na obudowie. Potem pozostaw akumulator w spokoju przez jedną - dwie godziny, po upływie których akumulator wciąż będzie posiadał zaledwie 65% pełnego naładowania. Sprawd¼ poziom elektrolitu i jeśli potrzeba dolej elektrolitu. Tak - właśnie dodaj elektrolitu. Jest to jeden jedyny okres w życiu akumulatora, kiedy możesz do niego dolać cokolwiek innego niż destylowanej wody.
Teraz, co może zaskakiwać, wciąż trzeba naładować akumulator. Jeżeli jest to wtórnie napełnialny akumulator typu ołowiowo - antymonowego, to by go w pełni naładować, powinien być ładowany prądem o wartości jednej trzeciej jego pojemności znamionowej w amperogodzinach przez okres czterech do pięciu godzin. Honda i Yuasa zalecają aby akumulatory typu bezobsługowego były ładowane ładowarkami o stałej wartości prądu, które mogą przeprowadzić ładowanie aż przy 16.9 woltach, i by ściśle kontrolować, czy nie przekroczony został stan pełnego naładowania (dodatkowy powód do zakupu automatycznej ładowarki). Następnie, ponownie sprawd¼ poziom i dodaj wody destylowanej jeśli zachodzi potrzeba. Na koniec, pozwól akumulatorowi ostygnąć, tak że jego obudowa ostygnie na tyle, że skurczy się by wejść w swój zazwyczaj ciasny uchwyt, poprowad¼ nową rurkę odpowietrzającą (jeśli takową posiada) dokładnie wyznaczoną fabrycznie ścieżką, upewniając się, że znajduje się dostatecznie daleko od łañcucha - i możesz odpalać."