Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 08:55:06
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: [all] Jak poznać czy trzeba robić szlif?  (Przeczytany 6737 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

SirP

  • Gość
[all] Jak poznać czy trzeba robić szlif?
« dnia: Listopad 05, 2005, 16:04:54 »

Witam! Mam pytanie jak w temacie, po czym poznać, że trzeba zrobić szlif cylindrów a nie np tylko wymienić pierścienie? Moja jawa nie ma według mnie odpowiedniej mocy w pojedynkę jeszcze, jeszcze ale wystarczy pasażer z tyłu i już pod górki jest ¼le. Zdjałem dzisiaj głowice i cylindry, szukałem palcem tego "progu" u góry cylindra no i coś tam czuje ale nie wiem czy kfalifikuje się to do szlifu, nie wiem czy jak tylko czuć pod palcem jakiś próg to trzeba robić szlif, czy ten próg musi być wyra¼nie wyczuwalny, umnie np jak jadę paznokciem to się zatrzymuje na tym progu, tzn zachacza się, a poniżej pierścieni widzę spaleniznę tak jak by po wybuchu pierścienie nie uszczelniały i część spalin przedostawała się niżej, czy to jest normalne albo dopuszczalne? Nawiązując do tematu to w jakich granicach może kosztować szlif jednego cylindra oraz czy warto kupować polskie podróby tłoków za 20-30 zł czy szarpnąć się na orginay za 50? Jeszcze mam pytanie o wymianę tłoków, a dokładnie o wyciskanie/wyjmowanie sworznia czy da radę kupić jakieś specjalne urządzenie do tego, czy lepiej zlecić to jakiemuś warsztatowi? może macie jakies patenty jak wyjąc sworzeñ żeby tłoka nie zepsuć?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 13, 2012, 23:16:22 wysłana przez Bulo »
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jak poznać czy trzeba robić szlif?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 05, 2005, 20:58:49 »

Problem jest obszerny, ale postaram się go pokrótce wyjaśnić:)

Generalnie w dwusuwach największe zużycie cylindra występuje w okolicach okien, głównie wydechowego:) Dlatego istnienie progu nie jest miarodaje jeżeli chodzi o zużycie cylindra:). Dokładnego pomiaru można dokonać jedynie z wykorzystaniem tzw. średnicówki mikrometrycznej (na pewno posiadają ją zakłady wykonujące szlify i co lepsi mechanicy:)
Jeżeli jednak takim narzędziem nie dysponujesz zrób tak  :D
Zdejmij jeden pierścieñ i wstaw go przy górnej krawędzi, tak żeby jego dolna krawęd¼ była powyżej progu, następnie szczelinomierzem zmierz szczelinę na zamku pierścienia- jeżeli będzie duża to pierścieñ jest już "zjechany" (duża tzn. powyżej 1mm, chociaż ja zawsze przyjmowałem jako wymiar krytyczny 0,7:) i kawalifikuje się do wymiany.
Teraz we¼ nowy pierścieñ i wstaw go w to samo miejsce- zmierz szczelinę, powinna wynościć ok 0.2 mm (około!!).
Następnie zsuñ pierścieñ niżej tak długo aż szczelina będzie największa, zmierz ją. Odejmij od siebie obie wartoście zmierzonej szczeliny a następnie zastosuj wzór na obwód koła :) czyli otrzymaną różnicę dzielisz przez pi (dla przypomnienia pi=3,14). Kolejne nadwymiary w jawie są co 0,25 więc jeżeli zużycie będzie większe od owych 0,25 to trzeba przeskoczyć jeden szlif  :'( Jeżeli natomist będzie większe powiedzmy od 0,1 mm to zalecam szlif (trzeba zostawić pewną rezerwę materiału na zeszlifowanie ewentualnych rys).
Opisany sposób pomiaru jest bardzo ale to bardzo przybliżony i osobiście zawsze traktowałem go raczej jako ciekawostkę  ;D A ze stwierdzeniem stopnia zużycia garów zawsze udawałem się do zaprzyja¼nionego mechanika :D
Teraz co do kosztów. Znajomy "zaśpiewał" mi ostanio 80 zł za szlif obu garów. Co do polskich tłoków to wystrzegaj się tego g... jak zarazy i lepiej zainwestuj w oryginały :)
Co do sworznia, to jeżeli mocno siedzi w piastach tłoka to trzeba sobie  dorobić taki magiczny ;) wyciskacz (opaska ze śrubą).
Jeżeli będzie zainteresowanie takowym przyrządem wrzucę skan zdjęcia takowego :)
Zapisane

SirP

  • Gość
Odp: Jak poznać czy trzeba robić szlif?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 07, 2005, 17:54:10 »

£oł skomplikowany sposób pomiaru :-) ale wydaje sie słuszny, najpier sprawdzę tak, a potem poszukam kolesia ze średnicówką i porównam, chodzi mi o to, że w warsztacie pewnie mi i tak powiedzą, że trzeba robić szlif czy trzeba będzie czy nie bo zarobią namnie kase a tak to prynajmniej będę wiedział na czym stoje. A co do przyrządu to jestem jak najbardziej zainteresowany :-)
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jak poznać czy trzeba robić szlif?
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 07, 2005, 19:30:09 »

Ano trochę skomplikowane ale trzreba sobie jakoś radzić w życiu  ;)

W załącznikach rysunek szkicowy działania przyrządu do wyciskania sworznia oraz szczegółowy rysunek wykonawczy takowego dla motocykla WSK 125 i 175 (wydaje się że rozmiarowo najbardziej do jawy zbliżona jest wersja 175), ale konieczne jest chyba przewymiarowanie :) Jak ja sobie dorabiałem taki przyrząd  to nie korzystałem z żadnych wymiarów, tylko mierzyłem tłok i sworzeñ i na podstawie tych pomiarów wykonywałem poszczególne elementy "wyciskacza" ;D
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
9 Odpowiedzi
4735 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 23, 2010, 16:27:04
wysłana przez gustaw
1 Odpowiedzi
2164 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 15, 2013, 18:26:47
wysłana przez Koles833
1 Odpowiedzi
2450 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 12, 2015, 04:48:51
wysłana przez TomekTS350
16 Odpowiedzi
5303 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 21, 2015, 01:02:54
wysłana przez Jawolotmen
9 Odpowiedzi
3799 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 07, 2017, 13:40:33
wysłana przez muczacz