Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 08:56:19
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych  (Przeczytany 4818 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław

Nie trafiłem na forum na podobny temat więc zakładam nowy wątek.

Jakie sposoby na prostowanie lag w motocyklu?

Ja ostatnio wpadłem na pomysł zrobienia prostego przyrządu z gwintowanego pręta, kawałka blachy i starych półek.
Lagi okręciłem tak, żeby ich krzywizna wyginała się "na zewnątrz" i ściskając je wyginałem w drugą stronę w celu wyprostowania.
Żeby uzyskać korektę o 1mm to musiałem ok 1 cm lagę wygiąć w przediwną stronę (mierząc na końcu lag).

Robiłem też próby z podgrzewaniem ale nie zauważyłem żeby to coś dawało.
Po ściśnięciu poluzowuję śruby, sprawdzam suwmiarką czy coś się zmieniło. Jeśli tak to wyciągam lagę i kładę na prosty stłó lub szybę i okręcając po szczelinie widzę czy już prosta czy nie.

Jeśli jedna laga już jest prosta a druga jeszcze nie, to prostą wymontowuję i w jej miejsce wkładam inną starą której mi nie szkoda lekko wygiąć (a raczej wyprostować przy okazji :) )  i cała operacja od nowa aż druga również będzie prosta.
Jeśli ktoś będzie próbował mojego sposobu to radzę użyć grubszego pręta. Ja użyłem M6 i gwint się zrywał pod naporem.





« Ostatnia zmiana: Listopad 14, 2019, 07:15:55 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

Cyniux

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • 638.1 '89 . 472.6 '86 . 487 '86
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 12, 2019, 10:47:30 »

Jakiś czas temu prostowałem przy pomocy prasy/podnosnika hydraulicznego i tokarki. Lagi były wkręcane we wrzeciono podpierane z drugiej strony konikiem i puszczane na wolnym biegu. Po zakręceniu było widać w którym miejscu jest przegięcie. Wtedy zaznaczałem szczyt wygięcia i podstawialem podnosnik i naginałem w druga stronę. Lagi są dosyć sprężyste wiec trzeba delikatnie przeciągać. Później dalej zakręcenie i kontrola odchyłki przy pomocy czujnika zegarowego. Przy sporych chęciach można na prawdę bardzo dobrze naprostować tylko też trzeba uważać żeby nie naruszyć za mocno materiału który dostał już swoje i jeszcze sie mu dokłada.czasami robota nie jest warta kosztu używanych lag i bezpieczeństwa bo nie wiadomo jak sie zachowa materiał już naprawiany przy następnej przygodzie.
Twoja metoda jest bardzo przystępna bo niestety nie każdy ma dostęp do tokarki. Ktoś kiedyś na forum pisał, że prostował za pomoca lewarka i klockow drewnianych. Lewarek wypierał o sufit i naginał lage. Zasada prostowania taka sama jak w opisanych metodach.
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1158
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 12, 2019, 11:05:53 »

Jakiś czas temu prostowałem przy pomocy prasy/podnosnika hydraulicznego i tokarki. Lagi były wkręcane we wrzeciono podpierane z drugiej strony konikiem i puszczane na wolnym biegu. Po zakręceniu było widać w którym miejscu jest przegięcie. Wtedy zaznaczałem szczyt wygięcia i podstawialem podnosnik i naginałem w druga stronę. Lagi są dosyć sprężyste wiec trzeba delikatnie przeciągać. Później dalej zakręcenie i kontrola odchyłki przy pomocy czujnika zegarowego. Przy sporych chęciach można na prawdę bardzo dobrze naprostować tylko też trzeba uważać żeby nie naruszyć za mocno materiału który dostał już swoje i jeszcze sie mu dokłada.czasami robota nie jest warta kosztu używanych lag i bezpieczeństwa bo nie wiadomo jak sie zachowa materiał już naprawiany przy następnej przygodzie.
Twoja metoda jest bardzo przystępna bo niestety nie każdy ma dostęp do tokarki. Ktoś kiedyś na forum pisał, że prostował za pomoca lewarka i klockow drewnianych. Lewarek wypierał o sufit i naginał lage. Zasada prostowania taka sama jak w opisanych metodach.
tez tak kiedyś prostowalem lagi od 634 tyle że na prasie hydraulicznej i dwuch pryzmach, jak kolega mówi zabawa i kupa czasu ale jak ktoś chce to można 
Zapisane
    Status GG

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 12, 2019, 11:31:28 »

Cytuj
tez tak kiedyś prostowalem lagi od 634 tyle że na prasie hydraulicznej i dwuch pryzmach, jak kolega mówi zabawa i kupa czasu ale jak ktoś chce to można 
Jest jakaś inna opcja? Da się kupić nowe za rozsądne pieniądze?
Mam 3 Jawy/CZ i każda sztuka miała krzywe przednie lagi.
Zapisane
    Status GG

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1158
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 12, 2019, 12:15:18 »

Cytuj
tez tak kiedyś prostowalem lagi od 634 tyle że na prasie hydraulicznej i dwuch pryzmach, jak kolega mówi zabawa i kupa czasu ale jak ktoś chce to można 
Jest jakaś inna opcja? Da się kupić nowe za rozsądne pieniądze?
Mam 3 Jawy/CZ i każda sztuka miała krzywe przednie lagi.
opcja inna jest zawsze
Zapisane
    Status GG

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 947
  • :)
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 12, 2019, 17:43:06 »

Nie trafiłem na forum na podobny temat więc zakładam nowy wątek.

Jakie sposoby na prostowanie lag w motocyklu?

Ja ostatnio wpadłem na pomysł zrobienia prostego przyrządu z gwintowanego pręta, kawałka blachy i starych półek.
Lagi okręciłem tak, żeby ich krzywizna wyginała się "na zewnątrz" i ściskając je wyginałem w drugą stronę w celu wyprostowania.
Żeby uzyskać korektę o 1mm to musiałem ok 1 cm lagę wygiąć w przediwną stronę (mierząc na końcu lag).

Robiłem też próby z podgrzewaniem ale nie zauważyłem żeby to coś dawało.
Po ściśnięciu poluzowuję śruby, sprawdzam suwmiarką czy coś się zmieniło. Jeśli tak to wyciągam lagę i kładę na prosty stłó lub szybę i okręcając po szczelinie widzę czy już prosta czy nie.

Jeśli jedna laga już jest prosta a druga jeszcze nie, to prostą wymontowuję i w jej miejsce wkładam inną starą której mi nie szkoda lekko wygiąć (a raczej wyprostować przy okazji :) )  i cała operacja od nowa aż druga również będzie prosta.








prostowałem kiedyś za pomocą lewarka i takiej ramki z ceownika wyszło ok, nie musi to być aż tak proste co do setki ;D
moim zdaniem prostowanie tylko na zimno ;)


Twój przyrząd wydaje się fajny, jednak ja zamiast jednej lagi zamontowałbym lity stalowy wałek, można wyrwać za grosze na złomie, wtedy montujesz tylko jedną lagę i to ją prostujesz, a tak żeby odrazu dwie jest o wiele trudniej tym manewrować ;)
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 12, 2019, 17:50:40 »

Cytuj
ja zamiast jednej lagi zamontowałbym lity stalowy wałek
Też o tym myślałem ale pod ręką akurat mam stare lagi.


W swojej Jawie mam obecnie średnio proste lagi i nie jestem zachwycony jak to pracuje. Na postoju niby chodzi ładnie, ale podczas jazdy dziury słabo wybiera to zawieszenie. Teraz robię Cezetkę i chcę zobaczyć jak będzie pracować z idealnie prostymi lagami + sprężyny od MZ 250. Może bardziej miękkie zawieszenie lepiej się sprawdzi na nierówne drogi.
Zapisane
    Status GG

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 947
  • :)
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 12, 2019, 18:11:01 »

długość jest ta sama nie są dłuższe te muzetowe ?ja jak zakładałem przód od MZ do Jawy, to pamiętam, że do oryginalnych jawoskich sprężyn musiałem dorobić tulejki bo były one krótsze
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 13, 2019, 20:20:33 »

Tak, od MZ są o kilka cm dłuższe. Trzeba było dociąć ale w tą stronę to nie problem :)
Zapisane
    Status GG

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 947
  • :)
Odp: Prostowanie lag przedniego zawieszenia w warunkach domowych / garażowych
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 13, 2019, 20:32:16 »

czyli dobrze pamiętałem ;)
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
1 Odpowiedzi
3534 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 24, 2011, 12:00:36
wysłana przez Mcmaker
4 Odpowiedzi
6150 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 09, 2013, 14:32:10
wysłana przez mechanik350
11 Odpowiedzi
6878 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpień 03, 2014, 18:56:36
wysłana przez xepher
1 Odpowiedzi
2130 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudzień 27, 2016, 10:47:11
wysłana przez sebatoja
11 Odpowiedzi
4147 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 05, 2018, 11:20:53
wysłana przez Czmielu