Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 06:49:52
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego  (Przeczytany 36727 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« dnia: Styczeń 30, 2015, 13:37:34 »

W japonskim czasopiśmie "Motorcyclist" z maja 1984 roku znalazłem artykuł, w którym opisane i porównane są trzy zaprzęgi zza żelaznej kurtyny dostępne wówczas w Japonii : MZ ETZ250, Iż Jupiter-4 i JAWA 350/634.5.
Temat wątku jest dosłownym tłumaczeniem tytułu tego artykułu (共産圏のサイドカー3車 / Kyousanken no saidoka san sha).
Autorem jest Kazuo Ozeki a Toshio Honma fotografował motocykle. Chwała im i szacun wielki.
Na początek zamieszczam skany, tłumaczenie całości dodam jak będzie zainteresowanie.
I proszę nie kopiowac zawartosci tego wątku na inne motocyklowe fora albo fejsbuki. Jesli ktos chce go zobaczyc to niech nas odwiedzi bo takie atrakcje są tylko na Jawacz.pl.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 30, 2015, 15:07:43 »

A co to za licznik w Jawie?

Wszystkie z tych motocykli były tam w sprzedaży, czy to tylko taka ciekawostka?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 30, 2015, 15:12:39 »

Wszystkie zaprzegi byly oficjalnie importowane i sprzedawane w Japonii.
W artykule jest mowa o przerobkach koniecznych do dopuszczenia ich do ruchu w Japonii i ten licznik to jedna z takich przerobek.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 30, 2015, 15:14:49 »

Możliwe. A tam u was używa się mil, czy km/h?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 30, 2015, 15:17:43 »

Km/h. Ten nietypowy licznik pochodzi z jakiegos japonskiego motocykla i ma mocowanie i naped wyprowadzone "pod katem".  W latach 70-tych i 80-tych bylo to popularne rozwiazanie.

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 30, 2015, 15:42:22 »

Jestem mocno zaciekawiony spojrzeniem Japończyków, którzy już wtedy produkowali motocykle doskonałe na konstrukcje bloku wschodniego, pamiętające czasy blisko powojenne
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 30, 2015, 16:18:47 »

Mi się wydaje że te 3 motocykle były dla Japończyków czymś w rodzaju współczesnych Junaków, Zippów itp, czyli maszyn którą najważniejszą cechą jest niska cena.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

ObeliX-66

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 98
  • Jawa live is live
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 30, 2015, 16:27:42 »

niewiarygodne Japonia, kraj inowacyjności, przodownik technologii i rozwiązań technicznych importował produkty z KDLu.
Technicznie przestarzałe produkty sprzedawane na rynku techniki kosmosu- proszę kolego daj przetłumaczenie ,to ciekawe
Zapisane
    Status GG

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 30, 2015, 19:01:06 »

Zapodaję tłumaczenie pierwszej częsci, wspolnej dla wszystkich zaprzęgow (pod zdjęciem MZ stojącej tyłem do poczatku następnej strony). Proszę pamiętac, ze to tylko tłumaczenie i nie mieszac mnie z błotem, jesli komus nie podobają się opinie Autora artykułu.
Osobiscie uwazam, ze Autor bardzo przychylnie i w wywazony sposob opisuje te egzotyczne dla niego pojazdy, chociaz czasem brakuje mu zrozumienia dla realiow swiata za zelazną kurtyną.


Motocykle z wozkiem bocznym we wspolczesnym swiecie
W Japonii, Ameryce i w Europie motocykle z wozkiem bocznym zyskaly nalezne im miejsce w sportach motorowych. Wciaz jednak sa powszechnym srodkiem transportu w krajach komunistycznych. Producenci motocykli w Zwiazku Radzieckim, w Chinach, w Czechoslowacji, w Polsce i we Wschodnich Niemczech nadal wytwarzaja takie zaprzegi.
Motocykle z tych krajow, ktorych rynki do niedawna jeszcze byly zamkniete dla eksportu i zasloniete "zelazna kurtyna", wraz z rozpoczetym ociepleniem w stosunkach radziecko-amerykanskich, powoli zaczely byc eksportowane stajac sie zrodlem cennych dewiz dla krajow komunistycznych.
W bloku komunistycznym czeska Jawa jako pierwsza rozpoczela eksport motocykli do krajow kapitalistycznych. W latach 60-tych, dzieki osiagnieciom mistrza motocrosowej klasy 250 J.Rovella, Jawa zyskala duze uznanie w Stanach Zjednoczonych. Opracowane specjalnie na rynek amerykanski dwucylindrowe, dwusuwowe modele Californian 250 i 350 byly tam z powodzeniem sprzedawane i trwalo to az do czasow masowej ekspansji motocykli japonskich.
Wraz z sukcesami w motocrosie Jawa budowala swa renome rowniez na rynkach europejskich. Podobne do modeli amerykanskich motocykle klasy 250 i 350 zyskaly znaczace udzialy miedzy innymi na rynkach Wloch, Wielkiej Brytanii i Francji. Majaca siedzibe w Pradze Centrala Handlu Zagranicznego MOTOKOV zwykle laczyla eksport czeskich samochodow Skoda i motocykli Jawa na rynkach zachodnich. W latach 60-tych motocykle Jawa mialy osiagi zblizone do klasy swiatowej co w polaczeniu z niewysoka cena dawalo im mozliwosc rywalizacji z owczesnymi maszynami z Japonii. Swiadczyc o tym moga opisywane w latach 60-tych w japonskich czasopismach motocyklowych metody tuningu Jawy.
Niestety, w komunistycznej gospodarce parametry i osiagi silnika pozostaly praktycznie niezmienione od lat 60-tych i obecnie nie przystaja do realiow na rynkach Japonii i krajow Europy Zachodniej.

Niemcy Wschodnie polozone sa najblizej rynkow kapitalistycznej Europy a MZ ETZ250 jest motocyklem reprezentujacym ten kraj. Nazwe swa wywodzi od  Zschopau, ktore bylo kolebka DKW przed podzialem Niemiec. Mozna wiec uznac, ze ma bardzo solidne podstawy technologii swego dwusuwowego silnika. MZ (Motorradwerk Zschopau) to typowy przyklad niemieckiego nazewnictwa zwiazanego z miejscem produkcji, podobnie jak BMW.
Do 1955 roku MZ nosila nazwe IFA, stosowana takze do owczesnych wschodnioniemieckich motocykli. Wsrod nich byl takze dwusuwowy boxer klasy 350 i to wlasnie na tym modelu byly oparte zalozenia konstrukcyjne produkowanego w Japonii motocykla Olympus 250 Crown. Dobrze znana jest tez historia rozwiniecia japonskiego rozrzadu z zaworem obrotowym w oparciu o konstrukcje stosowana przez MZ, ktora chlubila sie owczesnie najszybszym dwusuwowym motocyklem wyscigowym.
Ta tradycja jest obecnie dalej kultywowana i motocykle MZ ciesza sie popularnoscia we Francji, Wielkiej Brytanii i w innych krajach. Sa uznawane za najbardziej zaawansowane stylistycznie i technologicznie motocykle z bloku komunistycznego.

W kolebce zelaznej kurtyny, Zwiazku Radzieckim, prym wioda wzorowane na niemieckim BMW motocykle Ural i majace wieksza doze rozwiazan oryginalnych motocykle Dniepr jednak sa tam tez od dawna produkowane motocykle dwusuwowe do uzytku cywilnego. Wsrod radzieckich fabryk motocykli (polozone na wschod od Moskwy zaklady IMZ produkujace Urale i Ize, oraz polozone na poludniu zaklady KMZ produkujace Dniepry), najdluzsza historie ma produkujaca od 1929 roku kopie DKW fabryka w Izewsku. Konstrukcje wspolczesnych modeli Planeta i Jupiter tez maja swoje zrodlo w motocyklu DKW 350. Czeska Jawa w 1934 roku takze produkowala motocykle na licencji DKW i nie mozna oprzec sie wrazeniu, ze obecnie silniki tych motocykli wciaz sa do siebie podobne. Dodajac do tych marek MZ mozna chyba uznac, ze dwusuwy z obozu komunistycznego sa ze soba blisko spokrewnione.
Nie wiem czy to wlasnie nie jest przyczyna duzego eksportu motocykli MZ i Jawa do ZSRR i i innych krajow za zelazna kurtyna. Jawa eksportuje 70 tysiecy motocykli rocznie, wsrod nich 10 tysiecy to motocykle z wozkami. Roczny eksport MZ to ponad 10 tysiecy motocykli. Oprocz zaprzegow pasazerskich w krajach komunistycznych zastosowanie znajduja tez motocykle z wozkami bagazowymi.
Trzy motocykle, ktore przetestowalem i chcialbym tu przedstawic, maja silniki na technologicznym poziomie sprzed ponad dwudziestu lat i jedynie uwspolczesnione niektore elementy wyposazenia. Moze to wlasnie dlatego w ich stylistyce stare zmieszane jest z nowym, co dla nas Japonczykow wyglada dosc chaotycznie.

Ciag dalszy nastapi...

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 30, 2015, 19:35:22 »

Prosimy o c.d. ;)
Zapisane

sebaxll

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 323
  • Cz 350 12V, Jawa 638,1, Jawa 300CL
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 30, 2015, 21:10:08 »

Zwroccie uwage z jakim wyposazeniem jest jawa , u nas mozna bylo w 1984. tylko o tym pomarzyc.
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1074
  • Bibliotekarz
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 30, 2015, 21:51:36 »

Jak tylko masz chęci tłumacz całość, fajnie poczytać jak z perspektywy Japończyka wyglądają nasze sprzęty.

Fajnie nawet się patrzy na same fotki eksportowych wersji, a co dopiero z tłumaczeniem.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 31, 2015, 02:57:00 »

Dwa pytania nie tylko do artykułu:
Czy można zarejestrować/jeździć w Japonii motocyklem z wózkiem po prawej stronie?
Czy w KDL-u tylko Jawa robiła wózki po lewej?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 31, 2015, 03:21:57 »

Dwa pytania nie tylko do artykułu:
Czy można zarejestrować/jeździć w Japonii motocyklem z wózkiem po prawej stronie?
Czy w KDL-u tylko Jawa robiła wózki po lewej?
Motocykle z wozkiem po prawej stronie, podobnie jak samochody z kierownicą po lewej, mozna tu zarejestrowac i nimi jezdzic. Taka rejestracja wymaga sporo cierpliwosci, kasy i niezlomnosci w zderzeniu z biurokracją ale nie jest zabroniona przez prawo.
Osobiscie odpuscilem sobie przy probie sprowadzenia do Japonii Junaka. Taniej byloby kupic tu juz zarejestrowanego HD lub nowego Goldwinga.
W europejskich KDL-ach wozki lewostronne montowala tylko Jawa (o innych markach z takimi wozkami nic mi nie wiadomo). Dostepne wspolczesnie chinskie motocykle CJ750 tez mozna kupic z wozkiem z lewej strony ale chyba sa to przerobki wykonywane podczas ich remontu i przygotowywania na eksport.

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 31, 2015, 18:30:23 »

Jawa ładna ale ten licznik pod kątem wygląda jak "gówno w lesie po zimie"
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 31, 2015, 18:54:46 »

Fajnie się czyta,bardzo proszę o więcej  :D

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 31, 2015, 19:48:47 »

W tej Jawie jest chyba elektroniczny obrotomierz. Kiedyś na allegro była taka Jawa właśnie z takim obrotkiem i oilmasterem.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 01, 2015, 00:49:02 »

Zarwana noc i jest obiecywana następna część tłumaczenia japonskiego artykułu (tym razem do akapitu pod zdjęciem Jupitera stojącego tyłem). Fragment z opisem i danymi technicznymi MZ w prawym dolnym rogu strony z jej zdjęciami przeskoczyłem ale też będzie dodany.

Charakterystyka trzech zaprzęgów
Jawy zaczely byc sprowadzane do Japonii juz w koncu lat 50-tych i marka ta jest dobrze znana japonskim wielbicielom oldtimerow. Wersja majaca podobna do motocykla Triumph Thunderbird lampe o obudowie zblokowanej z oslona przedniego zawieszenia  byla importowana do Japonii jako pierwsza. Byl to motocykl do spokojnego uzytkowania wyposazony w kola o srednicy 16 cali, silnik o pojemnosci 352 ccm osiagajacy 18KM przy 5000 obr/min i o szybkosci maksymalnej 120 km/h. Jego silnik byl konstrukcyjnie identyczny z silnikiem DKW z 1932 roku i mial wspolna dzwignie dla rozruchu i zmiany biegow. Po wcisnieciu i obroceniu dzwigni do pozycji pionowej zalaczaly sie tryby rozrusznika, jej kopniecie uruchamialo silnik a po powrocie do pozycji poziomej sluzyla do zmiany biegow. Silnik przedstawianej w tym artykule Jawy nie ma znaczacych zmian konstrukcyjnych, zwiekszona jest jedynie jego moc podobnie jak w silnikach Jawy Californian z 1967 roku (25.5 KM/5250 rpm) i Jawy 634 z 1974 roku (26KM).
Jawa, wyprodukowana z zastowaniem rozwinietej przy produkcji broni i wyrozniajacej sie wsrod krajow komunistycznych czeskiej technologii obrobki, bardzo pozytywnie zaskakuje dokladnoscia wykonania silnika.  O wysokim poziomie czeskiej technologii moze tez zaswiadczyc jednocylindrowa Jawa 500 DOHC, maszyna nie majaca obecnie godnych siebie rywali w wyscigach na zuzlu. Nie dziwi wiec, ze szybkosc maksymalna przedstawianej tu Jawy 634 w wersji solo to 135 km/h a z wozkiem, wedlug wiarygodnych pomiarow, osiaga ona bez problemu 100 km/h.
Ten model Jawy z wozkiem jest uzytkowany i ceniony w Zwiazku Radzieckim, Indiach i Wietnamie. Takze na drogach we Wloszech, w Wielkiej Brytanii, w Niemczech i w Polsce czesto mozna zobaczyc sylwetke tego zaprzegu. Od 1970 roku egzemplarze eksportowane do krajow kapitalistycznych sa wyposazane w podajaca olej pompe Oilmaster a w przypadku zasilania mieszanka producent zaleca stosunek 25:1. Do zaprzegu oferowane sa uchwyty pozwalajace zamontowac wozek z prawej lub lewej strony. Nie dzwi wiec eksport znacznej liczby takich zestawow do Wielkiej Brytanii.
Importem motocykli Jawa z poprzednim jeszcze modelem wozka Velorex zajmowala sie okolo 1972 roku firma Marui Shokai a pozniej sprowadzaly je firmy Nisshin Tsusho i Sunbest. Handel zagraniczny z komunistyczna Czechoslowacja nie jest sprawa latwa i nie kazdy importer potrafi sobie z nim poradzic. To samo odnosi sie do Zwiazku Radzieckiego i Wschodnich Niemiec.
W okresie kiedy zaprzegi Jawy zaczely byc importowane do Japonii, firma Marui Shokai nieskutecznie probowala sprowadzac na nasz rynek motocykle MZ. Dopiero w zeszlym roku, po kilkunastu miesiacach negocjacji, udalo sie rozpoczac import zaprzegow MZ firmie Yoshihara Motors z Nagoi. W przeciwienstwie do Wloch czy Niemiec Zachodnich, opor ze strony MZ mogl wynikac z niskich przewidywan dotyczacych mozliwego do uzyskania udzialu na rynku japonskim. Wczesniejszy turystyczny model MZ TS250 o srednicy i skoku tloka 69 x 65 mm osiagal z 243 ccm pojemnosci 21KM i szybkosc maksymalna 130 km/h co stawialo go na poziomie japonskich 125-tek. Z takimi osiagami trudno bylo liczyc na zawojowanie naszego rynku ale MZ ulegla w koncu argumentom, ze bedzie to pojazd dla japonskich maniakow zaprzegu.
Import radzieckich motocykli Iz Planeta i Jupiter tez doszedl do skutku dzieki firmie Yoshihara Motors. W rejonie Nagoi jest wielu motocyklistow zainteresowanych tak egzotycznymi zaprzegami jak CJ, MZ czy radzieckie Ize i wlasnie w odpowiedzi na ich zapotrzebowanie rozpoczal sie import tych pojazdow.
W Zwiazku Radzieckim produkcja motocykli z wozkiem nie zaspokaja popytu na nie wiec masowo importowane sa pojazdy Jawy i MZ. Jednak dla zdobycia dewiz poswiecane sa potrzeby wlasnych klientow i radziecki AUTO EXPORT usilnie promuje sprzedaz pojazdow, w tym samochodow, do krajow kapitalistycznych. Szczegolnie zwiekszany jest eksport do Francji, Wloch, Zachodnich Niemiec i Wielkiej Brytanii co znajduje tez swoje odbicie w licznych tam publikacjach poswieconych pojazdom z ZSRR. Ostatnio rozpoczal sie tez eksport do Stanow Zjednoczonych.
Nie jest bledne stwierdzenie, ze konstrukcja silnika motocykla Iz Jupiter-4 jest niemal identyczna z produkowanym do 1957 roku dwucylindrowym DKW 350. Srednica i skok tloka oraz przelozenia skrzyni biegow sa nie zmienione. W porownaniu z DKW ze stopniem sprezania 6.5 i moca 18.5KM/5000rpm, silnik Jupitera-4 poddany zostal tuningowi i wedlug danych producenta osiaga 28KM przy 6200rpm. Jeszcze do niedawna jednocylindrowa 350-tka IZ-a miala 18KM, Jupiter-3 uzyskiwal 23KM wiec do obecnych danych katalogowych chyba nalezy podchodzic z rezerwa. Zmieniona zostala stylistyka, miedzy innymi zastosowano chromowane blotniki i detale majace nadac pojazdowi sportowy wyglad, ale mechanicznie jest to praktycznie nie zmieniony motocykl z lat 50-tych, majacy takze w ZSRR juz bardzo dluga historie.
Charakterystyczna cecha trzech przedstawianych zaprzegow sa ich jaskrawe kolory (testowana Jawa jest czarna, ale w sprzedazy sa glownie egzemplarze pomaranczowe).
Oprocz pomaranczowych MZ-ek i IZ-ow dostepne sa takze wersje w kolorze zoltym. Dzieki temu przyciagaja uwage nie tylko ze wzgledu na swoja unikalnosc jako motocykle z wozkiem ale takze ze wzgledu na rzucajaca sie w oczy kolorystyke.

Ciag dalszy nastapi

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2221
    • moja stronka
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 01, 2015, 08:00:06 »

dzięki!
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 01, 2015, 08:05:45 »

Ciekawe dlaczego producenci Jawy zalecali stosowanie mieszanki 25:1 ? Dzięki za poświęcenie i czekamy na dalszą część.
Zapisane

tormentor

  • 638
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 70
  • Motur jest wieczny
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 01, 2015, 08:18:04 »

Konkret wątek  :D
Bardzo wyważone słowa japońskiego redaktora, widać kulturę osobistą
Prosimy o więcej
Zapisane

Valmico

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 16
  • CZ 350 typ 472.6
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 01, 2015, 10:22:18 »

Aż miło się czyta jak to:
Jawa, wyprodukowana z zastowaniem rozwinietej przy produkcji broni i wyrozniajacej sie wsrod krajow komunistycznych czeskiej technologii obrobki, bardzo pozytywnie zaskakuje dokladnoscia wykonania silnika.
;D
... czekam na dalszy ciag.
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 01, 2015, 13:16:25 »

Dodaję następną część do akapitu "MZ250" na stronie z Iżem sfotografowanym od tyłu.

Użytkowanie w Japonii
Użytkownie zaprzegu zza żelaznej kurtyny w taki sam sposob jak pojazdu japonskiego, uwzgledniajac możliwosci ciagnacego go motocykla, byłoby dużą pomyłką. Jesli wyobrazimy sobie motocykl stworzony w kraju bez autostrad i przeznaczony glownie do spokojnej jazdy po odludnych drogach o bardzo malym natezeniu ruchu to powinien on miec wlasnie takie cechy, jak trzy zaprzegi tu opisywane. Ale stwierdzenie, ze te pojazdy w ogole nie nadaja sie do jazdy w Japonii byloby zbyt szybkie i przesadne. Uwazam, ze jesli uwzglednimy znacznie lepsza niz w krajach komunistycznych jakosc naszych paliw i olejow oraz fakt, ze na przyklad Jawa jest uzytkowana i wytrzymuje znaczne przebiegi nawet w Indiach czy w Afryce, to powinnismy wykluczyc mozliwosc jakiejs natychmiastowej awarii. Jednak dla pewnosci nalezy koniecznie zapewnic tym zaprzegom wlasciwe docieranie, ktorym w przypadku motocykli japonskich nikt juz w zasadzie sie nie przejmuje. Upraszczajac, nalezy podejsc do docierania przedstawianych tu pojazdow tak jakby byly to japonskie motocykle z lat 50-tych. Nie mozna oczekiwac, ze MZ, IZ Jupiter jak i Jawa przez pierwsze 300 km beda wykazywaly swoje katalogowe parametry. Jesli w tym okresie bedzie sie spokojnie jezdzic na nienajwyzszych obrotach to uzyskanie maksymalnych osiagow bedzie pozniej mozliwe.
Katalogowa szybkosc maksymalna dla zaprzegow MZ I Jawa to 100 km/h oraz 90 km/h dla IZ-a. Mozna stwierdzic, ze to nieduzo ale uwzgledniajac fakt, ze szybkosc maksymalna uznawanego za rewelacyjny zaprzegu BMW R50 to rowniez 100 km/h a potezniejsze zaprzegi Dniepr i Ural tez maja te szybkosc na podobnym poziomie, stwierdzenie to bedzie co najmniej nieuzasadnione.
Uzytkownicy zaprzegow MZ i Jawa potwierdzaja, ze bez problemow osiagaja 100 km/h. Mam tez wiarygodne informacje, ze jesli na wszelki wypadek przejdzie sie na smarowanie mieszankowe zalecane dla starych dwusuwow (20-25:1) to zaprzeg Jawy moze bardzo dlugo jechac z maksymalna szybkoscia bez zadnych oznak przegrzania silnika. Uzywany do jazd probnych IZ Jupiter mial jeszcze nieduzy przebieg i nie moglem odpowiednio go przetestowac, ale wydaje mi sie, ze 80 km/h to granica jego mozliwosci.

Ciag dalszy nastapi...

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1785
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 01, 2015, 14:23:41 »

Śliczna jest ta czarna Jawa, ETZ trochę śmiesznie wygląda z tym pokracznym koszem :P
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Trzy zaprzęgi z obozu komunistycznego
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 02, 2015, 06:43:22 »

Przechodzę do tłumaczenia indywidualnych opisow kazdego z pojazdow. Jako pierwszy trafił pod lupę Autora i został poddany testom zaprzęg MZ.
Ale przedtem parę słow wyjasnienia:
-Pojawiający się w tekscie skrot ISDE oznacza "International Six Days Enduro" czyli bardzo popularną niegdys Szesciodniowkę.
-Japonskie "zero yon kasoku" (dosłownie : przyspieszenie zero cztery), ktore przetłumaczyłem jako "czas przejazdu 400m" to wywodzący się z amerykanskich wyscigow na cwierc mili sposob wyrazania przyspieszenia pojazdow. Chodzi w nim o jak najszybsze przejechanie 400m. Nie jest to jakis oficjalny sposob pomiaru ale od lat 70-tych przyjął się wsrod japonskich motocyklistow. Uwazam, ze test ten jest łatwiejszy do przeprowadzenia i bardziej miarodajny niz popularne w Polsce przyspieszenie od 0 do 100km/h bo odpada problem z dokładnoscią wskazan szybkosciomierza.
-W Japonii motocykle do 250ccm, takze te z wozkami, są zwolnione z przeglądu technicznego. Oczywiscie na drogach muszą spełniac wymagania tutejszego Kodeksu Drogowego (takie jak natęzenie dzwięku, oswietlenie itd.) i policja zainteresuje się nimi z typowo japonską dokładnoscią jesli ich nie spełniają.
-W Japonii dystans przejezdzany na 1 litrze jest miara zuzycia paliwa. Im dluzszy ten dystans, tym mniejsze spalanie na 100km


MZ250
W 1956 roku firma MZ rozpoczęła produkcję modeli MZ ES, wsrod nich ES250, ktorych oryginalną i wyrozniającą cechą była nieruchoma obudowa reflektora zblokowana ze zbiornikiem paliwa. W pozniejszych modyfikacjach stosowany juz był ruchomy reflektor typu BOSCH a od zeszłego roku rozpoczęto wyposazanie MZ-tek w przedni hamulec tarczowy BREMBO co zmieniło stylistykę tych motocykli na bardziej wspołczesną.
Zmieniona jest takze budowa silnika, w ktorym zarowno cylinder jak i glowica mają teraz poziome zebra chlodzące a fazy rozrządu są identyczne z wyczynowymi, slawnymi niegdys motocyklami MZ uzywanymi w wyscigach ISDE. Wlasnie dlatego ten jednocylindrowy dwusuw ma teraz dosc wąski power band w zakresie 3000 – 6000 rpm i niemal podrecznikowy brak mocy przy wskazaniach obrotomierza ponizej 3000 rpm. Jednak motocykl z tym silnikiem ma niezle osiągi i w wersji solo uzyskuje szybkosc 129.2 km/h a czas przejazdu 400m to 18.2 sekundy.
Wedlug danych producenta, potwierdzonych przez wlascicieli, zaprzeg MZ z samym kierowcą osiąga szybkosc 102 km/h a z trzema osobami 88 km/h.
Wolne obroty silnika MZ to az 2200 rpm, po wcisnieciu sprzegla, wrzuceniu pierwszego biegu i zwiekszeniu obrotow do 3200 rpm zaprzeg przyspiesza z wyczywalną mocą. Jesli porownac go do japonskich motocykli motocrossowych to trzeba przyznac, ze MZ z gaznikiem o srednicy gardzieli 30 mm i rozrządem tlokowym odznacza sie naprawde wysokim poziomem tuningu silnika. Jednak brak mocy na niskich obrotach sprawia, ze przy szybkosciach nizszych niz 60km/h na 5-tym biegu nie mozna uzyskac zadowalającego przyspieszenia a do jazdy w miescie najwlasciwsze są biegi drugi i trzeci.
Podsumowując pozwole sobie stwierdzic, ze MZ ma cechy naszych dawnych motocykli wyscigowych. Gdyby ten pojazd mial wiekszy moment obrotowy ponizej 3000 rpm to nawet z trzema osobami mozliwe byloby uzyskiwanie zadowalających przyspieszen. Po zaakceptowaniu koniecznosci pilnowania wskazan obrotomierza MZ-ka z wozkiem jest w stanie dac duzo radosci z jazdy ale jednak nie polecalbym jej poczatkującym motocyklistom. Jesli uzyc zrozumialego porownania, pojazd ten ma cechy takie, jakie mialaby Yamaha RZ250 z zamontowanym wozkiem bocznym i powinno sie nim jezdzic tak, jak takim hipotetycznym zaprzegiem.
Z przodu MZ ma tarczowy hamulec BREMBO, z tylu i na kole wozka hamulce bebnowe o srednicy 160 mm. Sterowany hydraulicznie hamulec wozka jest sprzezony z dzwignią hamulca tylnego ale wyczuwalne jest opoznienie w jego dzialaniu.
W przypadku motocykla klasy MZ z prawostronnym wozkiem problemem moze wydawac sie ewentualnosc latwego podnoszenia sie kola wozka przy zakretach w prawo. Pamietajmy jednak, ze pojazd ten pochodzi z kraju w ktorym wazna jest praktyczna strona jego uzytkowania i chyba wlasnie dlatego wyposazony jest w stabilizator minimalizujący to niepoządane zjawisko. W wahaczach zawieszenia tylnego kola motocykla i kola wozka, okolo 80mm od osi, jest zamontowany pret o srednicy 15mm z okolo 200 milimetrowymi zgieciami, ktory jest umocowany pod centralną czescią wozka w tulejach gumowych. Mechanizm ten wyrownuje skok zawieszenia tylnego kola motocykla i kola wozka co na zakretach w prawo jak i w lewo bardzo efektywnie minimalizuje tendencje zaprzegu do do przechylow i podnoszenia kol oraz odciąza zawieszenie kola przedniego.
Kierowca zaprzegu z tak rozwiązanym zawieszeniem, bez wzgledu na to czy jedzie z ladunkiem czy bez niego, nie powinien zbytnio martwic sie mozliwoscią wywrotki na zakretach. Jesli przymkniemy oko na charakterystyke silnika z pikiem mocy, to nalezy przyznac, ze zaprzeg MZ jest dobrze skonstruowaną kombinacją motocykla i wozka bocznego. Jego zaletą wsrod trzech przedstawianych tu zaprzegow jest tez niewątpliwie brak uciązliwego wymogu przeglądu technicznego.

MZ ETZ250 + Superelastik : Podstawowe parametry techniczne
Silnik : jednocylindrowy, 2 suwowy, chłodzony powietrzem, z rozrządem tłokowym, srednica cylindra x skok tloka : 69 x 65 mm, pojemnosc skokowa : 243ccm, stopien spręzania : 10.0, zapłon bateryjny, smarowanie z pompą oleju, rozruch dzwignią nozną
Osiagi: moc maksymalna 21KM/5700rpm, maksymalny moment obrotowy 2.8kgm/5400rpm, dystans przejezdzany na 1L paliwa : 25km
Skrzynia przekładniowa : 5-cio biegowa
Przełozenia : 1 : 3.0, 2 : 1.87, 3 : 1.33, 4 : 1.05, 5 : 0.87, przełozenie pierwotne : 2.430, przełozenie wtorne : 3.200
Wymiary (m) : długosc : 2.160, szerokosc : 1.500, wysokosc : 1.310, przeswit : 0.170
Rozmiar opon : przod : 18/2.75, tyl : 18/3.50, wozek : 16/3.5
Masa w stanie suchym : 230kg
Pojemnosc zbiornika paliwa : 17 litrow
Cena : 750000 jenow
Importer : Yoshihara Motors (tel:052-241-4870)
Wspolpraca : Okada Kiyohisa

Zdjęcie 1 : Błotnik wozka o bardzo klasycznym wyglądzie : jego kształt nie zmienił sie od lat 60-tych. Projekt motocykla jest z 1982 roku. Na stalowym wozku kolory pomaranczowy, srebrny i czarny, łączone są w dosc jaskrawej ale zarazem prostej stylistyce. Proszę zwrocic uwagę na długi i mający duzą objetosc tłumik motocykla. Jego dzwięk sugeruje dobrą dynamikę silnika i sprawia bardzo pozytywne wrazenie.
Zdjęcie 2 : Wsiadanie do wozka i wysiadanie z niego odbywa się po otwarciu jego przedniej częsci. Poduszka siedzenia ma zawieszenie hamakowe, podobne do stosowanego w Citroenie 2CV i dobrze dopasowuje się do sylwetki pasazera. W glębokim bagazniku za oparciem z powodzeniem mieszcza się dwa kaski i skrzynka z narzędziami.
Zdjęcie 3 : Rama wozka jest bardzo prosta i tworzy ją własciwie jedna gruba rura w częsci centralnej. Na załączonym zdjęciu widac tez pręt stabilizatora, łączący tylny wahacz motocykla z korpusem wozka, oraz gorny uchwyt z zaczepem kulowym. Ten trzypunktowy system łączenia wozka z motocyklem zostal opracowany przez NSU.
Zdjęcie 4 : Silnik o specyficznej stylistyce i parametrach chyba takich, jakie mogłaby miec jednostka napędowa Yamahy YC175 powiększona do 250ccm. Układ wlotowy i rozrząd tłokowy to rozwiązania z technologii DKW. Wysrubowana charakterystyka z waskim pikiem mocy sprawia, ze na wolnych zakrętach kierowcy zwykle jezdzą z poslizgiem sprzęgła.
Zdjęcie 5 : Stacyjka i panel wskaznikow. Zakres uzytecznych obrotow silnika zaznaczony jest jako czerwona strefa na skali obrotomierza. Pompa przedniego hamulca według technologii BREMBO.
                                   

Ciag dalszy nastapi...