Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 08:45:46
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Tłumik jeden zamiast dwóch  (Przeczytany 13714 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kozak471

  • Gość
Tłumik jeden zamiast dwóch
« dnia: Październik 13, 2012, 19:56:45 »

Witam, czy jeden tłumik zamiast dwóch był by dobrą sprawą. Czy nie miało by to jakichś konsekwencji ? Chcę zrobić jeden wyliczony czy dwa też liczone były by lepsze ? 638.
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 13, 2012, 19:59:32 »

lepsze efekty dadzą dwa wydechy
lepsze 2T miały, jeden cylinder = jeden wydech
nawet przy V4
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2012, 09:38:56 wysłana przez Maliniasty »
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

radzisz

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 13, 2012, 20:10:02 »

Mi zwracasz uwagę za pisownię a tego nie wiesz?

Hańba znawcy demoludów  ;D 8)






Zapisane

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 13, 2012, 20:12:05 »

Chyba łatwiej dobrać po jednym tłumiku na cylinder niż jeden na dwa cylindry. Podejrzewam, że na 2 w 1 obliczonym też by chodził ale w pewnym zakresie obrotów fala akustyczna cofając się do cylindra by ,,dopełnić go" mieszanką, mogłaby natrafić na falę wychodzącą z drugiego cylindra. O ile nie ściełoby to górnej charakterystyki silnika to na pewno w jakimś zakresie obrotów mogłoby przeszkadzać. Z drugiej strony, w 4 suwach nie robi specjalnej to różnicy n4 w 1 czy 4 w 2. A w silnikach v wzdłuż auta to wynika z rozkładu kolektorów i temu mamy dwie pary wydechów.

Reasumując, nie przewiduję, aby wstawienie załóżmy jednego tłumika od dużego fiata dałoby jakiś eekt poza satysfakcją przeróbki. Fiata podałem dla przykładu, gdyż sam kiedyś to chciałem zrobić. Ale nie zrobiłem, chyba nie miałem spawarki... :-)
Zapisane

kozak471

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 13, 2012, 20:15:58 »

Mi zwracasz uwagę za pisownię a tego nie wiesz?


Hańba znawcy demoludów  ;D 8)








Musisz mi wybaczyć ze mówię ci prawdę. Opinie na ten temat są podzielone, chyba że według Ciebie to jest tak oczywiste, pewne i udowodnione, że nie masz wątpliwości co do tego.
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 13, 2012, 20:16:24 »

Cytuj
Z drugiej strony, w 4 suwach nie robi specjalnej to różnicy n4 w 1 czy 4 w 2.
tylko że 4T na wydech co drugi obrót wału a 2T za każdym obrotem
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Koder

  • Po polsku: jeżdżę moto Jawa i autem Honda
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • Jawa TS-350
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 13, 2012, 20:18:16 »

... lepsze 2T miały, jeden cylinder = jeden wydech ...
Nie do końca się z powyższym zgodzę. To zależy od konstrukcji i dopasowania (technicznego, nie fizycznego). Kiedyś były samochody marki Syrena (kolega pewnie nie pamięta) - 3 cylindry 2T i jeden wydech, są egzemplarze 40 letnie i starsze, które nadal jeżdżą. Były Trabanty, też jeden wydech, a silniki mimo konstrukcji sprzed ponad 40 lat (aaa może dużo starsze?) nie do zajeżdżenia.

... ale w pewnym zakresie obrotów fala akustyczna cofając się do cylindra by ,,dopełnić go" mieszanką, mogłaby natrafić na falę wychodzącą z drugiego cylindra. O ile nie ściełoby to górnej charakterystyki silnika to na pewno w jakimś zakresie obrotów mogłoby przeszkadzać...
Co za fantazja :-)
To przy różnych obrotach silnika tłoki w różnych momentach znajdują się na kanałach wylotowych?
Zapisane
Były:
Komar "sztywniak", MZ 250 "jaskółka", MZ 250 Trophy, CZ 350 z "salonu", Trabant Kombi, FSO 125p.
Są:
Jawa TS-350 po kapitalce
Honda Prelude 2.0 III-gen
Wypowiedź mogła zawierać "lokowanie produktu"... ale idiotyzm :-)))

kozak471

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 13, 2012, 20:20:01 »

Czyli potencjalnie wyliczenie i wykonanie jednego tłumika na 2 cylindry nie było by głupim rozwiązaniem ?
Zapisane

Koder

  • Po polsku: jeżdżę moto Jawa i autem Honda
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • Jawa TS-350
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 13, 2012, 20:30:00 »

Myślę że tak. Choć nigdy tego nie próbowałem. Z drugiej jednak strony, jak pisałem wyżej, jest to wykonalne i działa całkiem sprawnie, o czym świadczą jeżdżące nadal po drogach samochody z takimi silnikami.
Przepustowość takiego wydechu nie musiałaby być dużo większa od oryginału dla 1 gara (wydech następuje naprzemiennie z L i P). Jak mi się wydaje, największym problemem może okazać się zaprojektowanie i wykonanie odpowiedniego kolektora... a może nie :-)
Zapisane
Były:
Komar "sztywniak", MZ 250 "jaskółka", MZ 250 Trophy, CZ 350 z "salonu", Trabant Kombi, FSO 125p.
Są:
Jawa TS-350 po kapitalce
Honda Prelude 2.0 III-gen
Wypowiedź mogła zawierać "lokowanie produktu"... ale idiotyzm :-)))

radzisz

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 13, 2012, 20:31:50 »

Problem jest w tym,że nie jest takie hola w tych wyliczeniach.
Nawet to że kolanka masz zagięte w jedną stronę , sprawi problem w uzyskanie mocy max.
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 13, 2012, 20:34:05 »

Cytuj
Nie do końca się z powyższym zgodzę. To zależy od konstrukcji i dopasowania (technicznego, nie fizycznego). Kiedyś były samochody marki Syrena (kolega pewnie nie pamięta) - 3 cylindry 2T i jeden wydech, są egzemplarze 40 letnie i starsze, które nadal jeżdżą.
Czy syrena jest dobrym 2T to nie wiem, po za tym w samochodach nie było miejsca za tyle wydechów i tam nie liczyła się moc

Zobacz Suzuki RGV500 ( http://rgv-500.com/index1_files/rgv500_008.jpg ) to miało osiągi podobne do pierwszych Yamach R1
czy yamaha RD 500 V4 http://youtu.be/E8MCNANEXpo
oba te motocykle dysponowały mocą około 130KM czy 500ccm
i każda miała 4 wydechy

EDIT: znalazłem jeszcze że honda NSR500 miała 185 PS przy 12,000 rpm i to i 1997r.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR500
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2012, 20:41:41 wysłana przez Turbo »
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Koder

  • Po polsku: jeżdżę moto Jawa i autem Honda
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • Jawa TS-350
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 13, 2012, 20:40:22 »

Czy syrena jest dobrym 2T to nie wiem, po za tym w samochodach nie było miejsca za tyle wydechów i tam nie liczyła się moc
A czy Jawa to dobry 2T?
Powiedzmy sobie szczerze. Jeden i drugi silnik (rzeczona Syrena i Jawa) to stare rozwiązania, które dzięki temu są odporne na wiele niedociągnięć i cierpliwie znoszą wszelkie próby przeróbek zmian i inne eksperymenty.
Spróbuj to zrobić z obecną Jamahą czy Suzuki. Ile zniesie?
Zapisane
Były:
Komar "sztywniak", MZ 250 "jaskółka", MZ 250 Trophy, CZ 350 z "salonu", Trabant Kombi, FSO 125p.
Są:
Jawa TS-350 po kapitalce
Honda Prelude 2.0 III-gen
Wypowiedź mogła zawierać "lokowanie produktu"... ale idiotyzm :-)))

Pawand

  • v-ce President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 863
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 13, 2012, 20:42:13 »

Syrena miała 40km 900ccm. i nie bylo to takie złe auto - tyle, że toporne. Tłumiki miała 3. Pierwszy zwany rozprężnikiem, drugi mniej więcej w połowie auta i trzeci na końcu. Poza dodatkowym wytłumieniem już niczego nie zmieniał w osiągach.
Czysto teoretycznie - gdyby 2 kolanka złączyć w jedną rurę i powiedzmy pod silnikiem zrobić komorę rozprężną dla spalin, z obliczonym oporem na falę zwrotną itp., a potem wyprowadzić rurę spod silnika  i dalej  poprowadzić wspólny tłumik to mogłoby się udać.
Przy czym poza satysfakcją raczej więcej się nie osiągnie. Ale czasem to bezcenne ;D .
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 13, 2012, 20:46:44 »

Cytuj
Spróbuj to zrobić z obecną Jamahą czy Suzuki.
tylko że obecne te co teraz robią nowe i wyżyłowane na maxa czy te z przez paru lat np. suzuki bandit 1200 który bardzo lubi wszelkie przeróbki typu inne głowice, większe zawory, inne gaźniki, turbo i podtlenki i z takich bandzirów robią takie maszyny że CBR, R1 i podobne nie dają razy z 10-12 banditem
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Koder

  • Po polsku: jeżdżę moto Jawa i autem Honda
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • Jawa TS-350
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 13, 2012, 20:49:45 »

Kolego Turbo, to był tylko przykład, że nie można porównywać pewnych rozwiązań.
A rozmawiamy o przeróbce wydechu w Jawie :-)
... Czysto teoretycznie - gdyby 2 kolanka złączyć w jedną rurę i powiedzmy pod silnikiem zrobić komorę rozprężną dla spalin, z obliczonym oporem na falę zwrotną itp., a potem wyprowadzić rurę spod silnika  i dalej  poprowadzić wspólny tłumik to mogłoby się udać.
Przy czym poza satysfakcją raczej więcej się nie osiągnie. Ale czasem to bezcenne ;D .
I tu się zgadzam. Na pewno nie podniesie to osiągów, a wygląd (moim zdaniem) troszkę zepsuje - 2 wydechy wyglądają lepiej. Ale to oczywiście moje zdanie.
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2012, 20:53:46 wysłana przez Koder »
Zapisane
Były:
Komar "sztywniak", MZ 250 "jaskółka", MZ 250 Trophy, CZ 350 z "salonu", Trabant Kombi, FSO 125p.
Są:
Jawa TS-350 po kapitalce
Honda Prelude 2.0 III-gen
Wypowiedź mogła zawierać "lokowanie produktu"... ale idiotyzm :-)))

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 13, 2012, 21:49:26 »

znowu o wydechu...
po pierwsze primo:wydech w 2t jest najwazniejszy
po drugie:jawa ma wydech wysrodkowany tj.z zachowaniem estetyki,w miare osiagów i kosztów.
po trzecie:ani syrena ani trabant nie maja znaczaco wiekszej mocy niz jawa pomimo wiekszych silników
po czwarte:nie zrobisz jednego wydechu w jawie poprawiającego osiagi bo tłoki chodza na przemian
po piate:oba auta,które przytoczono jako przykłady nie maja dyfuzorów i wydechu liczonego na osiagi tylko zwykłą rure wydechową z tłumikiem/ami
po szóste:kolega Kristos z forum zmienił wydechy stosowane w 640 i tramp właśnie w trampie na te z 638 bo ponoć jest lepiej
po któreśtam:Bulo cos teraz kombinuje z wydechami to wie najlepiej
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

von_Majzel

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 13, 2012, 22:00:34 »

po czwarte:nie zrobisz jednego wydechu w jawie poprawiającego osiagi bo tłoki chodza na przemian


To nic nie zmienia , poza faktem że taki wydech pojedynczy musi być konstruowany tak jak dolot w Jawie : na dwa razy wyższe obroty (niż te normalne tłumiki) - czyli liczbę ssań/wydechów na jednostkę czasu - minutę czy sekundę , jak komu wygodniej .


Jak ma być to szybszy wydech to pewnie będzie mniejszy niż zwykłe tłumiki , bardziej kompaktowy .

Jak będzie dobrze pomyślany wydech to i tak coś da , mimo tego że 2w1 . Byleby nie zrobić rury jak w ścigu ...
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2012, 22:05:11 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 533
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 13, 2012, 22:16:33 »

Co do jednego wydechu w 2T, jest jedna konstrukcja i chodzi z takim patentem dobrze. A mianowicie WSK 350 - Prototyp. Czyli silnik wiatra w układzie piętrowym, oba cylindry na przemian i jeden wydech. Kto był na pierwszym Moto-veteranie. Był taki wyścig w Lublinie i Komeda na tym wyścigu jeździł pokazowo, leciutka rama WSK + silnik co ma osiągi prawie jak knedel, ma gorsze by to układ piętrowy. W tym silniku jeden cylinder jest mniej sprawny niż drugi. Miało kopa.


A jak Komeda zrobił ten wydech to jego pytajcie, szukajcie go w Świdniku :P
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 13, 2012, 22:32:50 »

Cytuj
Co do jednego wydechu w 2T, jest jedna konstrukcja i chodzi z takim patentem dobrze. A mianowicie WSK 350 - Prototyp.
tylko że tam jedno kolanko wygląda na oryginalne a drugie jest po prostu dospawane w przypadkowym miejscu, a to że jakoś w miarę to chodzi to mogło wyjść przez przypadek

jak taki wydech 2w1 w 2T byłby dobry to japończycy by to stosowali w dwucylindrowych 2T jak rd 350 a tak nie było

jeszcze trzeba pomyśleć dan kątem co by oba cylindry miały odpowiednie smarowanie a nie mieszanka cofa się tylko do jednego
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 14, 2012, 01:26:14 »

Ja kilka lat wstecz wszedłem w posiadanie tłumika 2 w 1 skonstruowanego z orginalnych kolanek kawałka rury jako łącznika,dalej komory rozprężnej zaadoptowanej z e sportowego tłumika od MZ a na końcu z ostatniego tłumika od dużego fiata.
Zmian w osiągach nie zauważyłem,dźwięk był fajny i nie gubiłem wreszcie wsadów z tłumików nawet gdy strzelałem z wydechu(huk był niesamowity i ogień z wydechu też) ;D
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 14, 2012, 09:16:24 »

Wydaje mi się że albinos ma rację co do zderzania się fal w wydechu. Myślę ze taka operacja by się powiodła jak by tłoki pracowały razem. Obrócić wał wykorbieniem o 180 stopni ;D
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 14, 2012, 09:30:13 »

Czepiliście się tych wydechów. Przeciez w nich cały urok.
Ale nie, najlepiej to wał o 180 i jeden wydech. Może wgl kupcie sobie MZ?
Przecież to juz nie będzie tego dźwięku. A to w knedlu jest najcudowniejsze.
« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2012, 09:33:10 wysłana przez Mofeix »
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

kozak471

  • Gość
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 14, 2012, 09:37:34 »

Czepiliście się tych wydechów. Przeciez w nich cały urok.
Ale nie, najlepiej to wał o 180 i jeden wydech. Może wgl kupcie sobie MZ?
Przecież to juz nie będzie tego dźwięku. A to w knedlu jest najcudowniejsze.

I nikt niema wątpliwości co do tego, po prostu chodziło o wysłuchanie opinii innych i wymienienie poglądów. Człowiek uczy się całe życie i dowiaduje czegoś nowego.
Zapisane

Hubertus

  • Użytkownik techniki
  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 456
  • Srdcem a rozumem
    • rumble garage
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 14, 2012, 10:32:24 »

Jako Wartburgowiec powiem tyle: da się, jednak dla trzech garów w Warczyburgu komora rozprężna jest po prostu bardzo duża. Na tyle, że zajmuje z przodu całą dostępną przestrzeń pod silnikiem...
To tłumaczy, dlaczego w moto lepiej jest jednak dać osobne tłumiki, każdy z osobną komorą.
Zapisane
Jawa typ 634; 12Volt-VAPE + Velorex 562
Kawasaki GPz 750 KZ 750E
Kawasaki GPz 900 R

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłumik jeden zamiast dwóch
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 14, 2012, 16:02:25 »

... lepsze 2T miały, jeden cylinder = jeden wydech ...
Nie do końca się z powyższym zgodzę. To zależy od konstrukcji i dopasowania (technicznego, nie fizycznego). Kiedyś były samochody marki Syrena (kolega pewnie nie pamięta) - 3 cylindry 2T i jeden wydech, są egzemplarze 40 letnie i starsze, które nadal jeżdżą. Były Trabanty, też jeden wydech, a silniki mimo konstrukcji sprzed ponad 40 lat (aaa może dużo starsze?) nie do zajeżdżenia.

... ale w pewnym zakresie obrotów fala akustyczna cofając się do cylindra by ,,dopełnić go" mieszanką, mogłaby natrafić na falę wychodzącą z drugiego cylindra. O ile nie ściełoby to górnej charakterystyki silnika to na pewno w jakimś zakresie obrotów mogłoby przeszkadzać...
Co za fantazja :-)
To przy różnych obrotach silnika tłoki w różnych momentach znajdują się na kanałach wylotowych?

Nie, ale im wyższe obroty to tym wyższa częstotliwość pulsowania ciśnienia w wydechu. Po co fala powrotna ma cofać mieszankę paliwowo powietrzną do nie swojego cylindra. I tylko od obrotów zależy czy nie zakłóci jego pracy. Jakiej wielkości obrotów to tego nie wiem.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
32 Odpowiedzi
8235 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 23, 2008, 20:36:33
wysłana przez Jawomaniak
3 Odpowiedzi
3325 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 26, 2009, 22:50:08
wysłana przez Jawsim
0 Odpowiedzi
2163 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 02, 2011, 11:06:30
wysłana przez Blenders
1 Odpowiedzi
2376 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 15, 2013, 16:44:39
wysłana przez waldip
4 Odpowiedzi
1915 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 21, 2020, 20:05:57
wysłana przez suchy