Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwietnia 27, 2024, 15:26:28
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!  (Przeczytany 56460 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #75 dnia: Stycznia 15, 2013, 21:49:02 »

W 638 jest to już jakby poprawione? Może warto to usprawnić bo niby Kichau ma rację w tym rozumowaniu ale jest minus tego rozwiązania, że olej ma trudniej wejść do łożyska. Do swojego żeliwniaka zrobię to już z unowocześnieniem.
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #76 dnia: Stycznia 15, 2013, 22:25:36 »

Mozliwy powod tej roznicy jest taki, ze w TS-ce olej dostaje sie do lozysk dodatkowo od strony przeciwwag walu korbowego, wiec mysle, ze nie ma co porownywac tych obu rozwiazan. Te silniki, wraz z popzednia wersja 350 (Gustaw), byly produkowane wiele lat, zreszta oryginalne labirynty wspolczesnej czeskiej produkcji sa dostepne do dzis. Jezeli mieliby to poprawic, poprawiliby juz duzo wczesniej, a najpozniej teraz (wspolczesne labirynty do zeliwa).

Ja zreszta z mojej strony juz wszystko do tematu dodalem i nadal jestem wyznawca teorii "never touch the running system".

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #77 dnia: Stycznia 15, 2013, 22:33:08 »

E tam teraz by tego nie poprawili bo i po co. W 638 widać jest to inaczej a mimo to jest więcej oleju. Sam nie wiem ja to zmienię tak czy siak :)
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #78 dnia: Stycznia 15, 2013, 23:33:00 »

W tych nowych uszczelniaczach pierścieniowych rowek będzie tak jak w oryginale a ten przy otworze smarującym zawsze można sobie wypiłować :o  ot,Salomonowe rozwiązanie 8)

suchy

  • forumowicz
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 669
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?Tak,jeżdżę motorem.
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #79 dnia: Marca 25, 2013, 13:37:39 »

Wybrałem inną metodę poprawienia tego kanału,

- włożyłem czoło na swoje miejsce w karterze, oczywiście bez wału
- wykorzystując jako prowadzenie dla wiertła kanał w karterze, długim wiertłem 3,5 mm
  wwierciłem się wgłąb czoła na głębokość ok 1 cm
- po wyjęciu czoła dodatkowo rozwierciłem przedłużenie nowej części kanału wiertłem 4 mm
  żeby zwiększyć szerokość przejścia z kanału w karterze do czoła wału

Bez problemu mogłem iść do kolegi na frezarkę, ale lubię majsterkowć ;D
Zdjęcia nie są najlepsze, zwłaszcza czwarte, ale jaki fotograf takie zdjęcia :(
« Ostatnia zmiana: Marca 25, 2013, 13:42:07 wysłana przez suchy »
Zapisane
Mniej teorii więcej praktyki.
CZ 350 472.5 83'  Garwolin  tel.602 792 446

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #80 dnia: Marca 25, 2013, 13:42:12 »

Efekt taki sam jak u mnie, otwor wyszedl Ci w tym samym miejscu  :)

suchy

  • forumowicz
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 669
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?Tak,jeżdżę motorem.
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #81 dnia: Marca 25, 2013, 13:46:34 »

U mnie otwór, u Ciebie lej po bombie :P  mniejszych frezów nie było
czy na kalkulatorze wyliczyłeś że w mniejszym olej zabłądzi ;D
« Ostatnia zmiana: Marca 25, 2013, 13:48:32 wysłana przez suchy »
Zapisane
Mniej teorii więcej praktyki.
CZ 350 472.5 83'  Garwolin  tel.602 792 446

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #82 dnia: Marca 25, 2013, 13:55:23 »

Nie mialem karterow pod reka, to trzeba bylo troche wieksze kolo zatoczyc, zeby w razie czego nie poprawiac  ;)

Poza tym zrobilem juz 2.200 km i smiga jak zloto, tylko szum z silniczka idzie  8)

Patyk

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 55
  • Jawa 350 634
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #83 dnia: Października 31, 2013, 12:58:38 »

Wszyscy tu poprawiają czoło wału poprzez piłowanie już i tak cienkiej ścianki czoła a nie lepiej by było rozwiercić, poszerzyć otwór smaryjący w karterze w taki sposób by olej mógł spokojnie dopłynąć do środkowego łożyska?
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #84 dnia: Października 31, 2013, 13:13:32 »

Mozna jeszcze wywiercic otwór na kolek ustalający w innym miejscu
w czole,tak aby zgrać otwór w karterze z otworem w czole;-)

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #85 dnia: Października 31, 2013, 15:57:43 »

Wszyscy tu poprawiają czoło wału poprzez piłowanie już i tak cienkiej ścianki czoła a nie lepiej by było rozwiercić, poszerzyć otwór smaryjący w karterze w taki sposób by olej mógł spokojnie dopłynąć do środkowego łożyska?

Czescy inżynierowie skonstruowali to tak, że boczne otwory są dużo większe od tego środkowego. Być może ma to jakieś znaczenie, może chodzi o szczelność między komorami. Też o tym myślałem, ale uważam, że jak zdejmiesz trochę materiału z czoła punktualnie tylko w tym jednym miejscu, będzie to lepszym rozwiązaniem. U mnie ścianka ma tutaj ok 1,5 mm i jest wystarczająco stabilna. Poza tym czoło w kartery zawsze wklejam, więc o przedmuchach w tym miejscu nie ma mowy.


Mozna jeszcze wywiercic otwór na kolek ustalający w innym miejscu
w czole,tak aby zgrać otwór w karterze z otworem w czole;-)

To nic nie da, bo ścianka, przynajmniej w moim wypadku, była po całym obwodzie tak gruba, że zasłaniała otwór w karterze.
« Ostatnia zmiana: Października 31, 2013, 16:00:15 wysłana przez kichau »
Zapisane

Kempin

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 9
  • Jawa 350 TS 638
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #86 dnia: Lutego 21, 2014, 09:33:44 »

Mam małe pytanie odnośnie smarowania (Jawa TS 350 638) rozumiem ,że otwór w czole musi się pokrywać z kanalikiem w labiryncie aby łożyska były smarowane i na chwilę obecną mam silnik rozebrany w remoncie i tak czytając te wasze wypowiedzi zastanawiam się co by można było zrobić aby poprawić smarowanie tych łożysk czy po prostu nie poprawiać fabryki?
Zapisane
    Status GG

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #87 dnia: Lutego 21, 2014, 13:10:27 »

Otwory można dokładnie oczyścić, sprawdzić czy się wszystko pokrywa i pasuje.
Nie ma co poprawiać.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #88 dnia: Lutego 21, 2014, 13:19:39 »

Mam małe pytanie odnośnie smarowania (Jawa TS 350 638) rozumiem ,że otwór w czole musi się pokrywać z kanalikiem w labiryncie aby łożyska były smarowane i na chwilę obecną mam silnik rozebrany w remoncie i tak czytając te wasze wypowiedzi zastanawiam się co by można było zrobić aby poprawić smarowanie tych łożysk czy po prostu nie poprawiać fabryki?

Kolego tutaj się to tyczy silnika żeliwniaka, a nie tego od ts.
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #89 dnia: Lutego 21, 2014, 14:09:50 »

W silniku Jawy TS łożyska środkowe nie są oddzielone labiryntami od komory korbowej, więc tam nie ma problemu.

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #90 dnia: Lutego 21, 2014, 17:05:37 »

Ja miałem problem, że otwory w klocku, nie zgrywały się z tymi w czole. Trzeba zwrócić na to uwagę i w razie potrzeby poprawić.
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #91 dnia: Lutego 21, 2014, 20:17:19 »

Ja miałem problem, że otwory w klocku, nie zgrywały się z tymi w czole. Trzeba zwrócić na to uwagę i w razie potrzeby poprawić.

No tak racja!

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 538
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #92 dnia: Lutego 21, 2014, 20:33:15 »

Ja już miałem czoło z cieńszymi ścianami, więc tam nie było tego problemu, klocek też się zgrywał. Jednak nurtuje mnie z jakiego dnia tygodnia(wiadomo jak to w tamtych czasach było) pochodzi ten silnik. Rozgrzałem karter ponad 100 stopni, ochłodziłem czoło i nie chciało wejść w karter, tylko skrawek i koniec. Kanały z cylindrami zgrane idealne, dosłownie żadnych progów cylinder-kartery, to samo z otworem na gaźnik - idealny. Niestety ten ideał wymagał wciągnięcia wału ręcznie z pomocą klucza. 6 razy go chłodziłem, 6 razy grzałem kartery i zawsze wał stawał w tym samym miejscu, nawet nie próbowałem tego dopychać. Po 8 godzinach męki skonstruowałem wciągacz zgodnie z tym co było napisane w serwisówce czeskiej od 472.5. Wał po społowieniu kręcił się ręką, choć nie jestem z tego zadowolony. Połówki czoła były zgodnie numerycznie, ale już nie z karterami. Inne cyfry na karterach, inne na czole. Nie mam niestety wiedzy czy czoła były pasowane do karterów. Ktoś przede mną ten silnik rozpoławiał meslem i młotkiem, więc może i tu coś było kombinowane.


Przepraszam za OT, ale skoro temat w jakikolwiek sposób tyczy się czoła to przestrzegam przed zbyt ciasnym czołem, na pewno to nie jest złe, ale sprawa naprawdę spory problem przy montażu. Fizyka tu nie pomogła, to czoło po prostu jest zbyt ciasne i różnica temperatur nie była w żaden sposób pomocna. Silnik pali i jeździ, będę się martwic przy następnej generalce o ile czoło się nie wyklepie.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

von_Majzel

  • Gość
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #93 dnia: Lutego 21, 2014, 20:44:15 »

Kartery muszą mieć 120C , przy 100C mogą być mało rozszerzone .
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 776
  • Ile to już lat ?
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #94 dnia: Lutego 21, 2014, 21:40:54 »

Połówki czoła były zgodnie numerycznie, ale już nie z karterami. Inne cyfry na karterach, inne na czole. Nie mam niestety wiedzy czy czoła były pasowane do karterów.
Czoło wału oraz klocek fabrycznie powinny mieć takie same numery jak kartery, tak było u mnie  a silnik był  w oryginale.
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #95 dnia: Lutego 21, 2014, 22:09:56 »

Kartery muszą mieć 120C , przy 100C mogą być mało rozszerzone .

No właśnie! Kiedyś Majzel powiedział mi pewną mądrość, którą dziś przekazuję dalej:

"Jak nie masz termometru, napluj na podgrzany karter w okolicy gniazda łożyska. Ślina musi od razu zacząć wrzeć. Dopiero wtedy karter ma odpowiednią temperaturę"

Proste, ale skuteczne!

von_Majzel

  • Gość
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #96 dnia: Lutego 21, 2014, 23:18:16 »

Tak , musi od razu gwałtownie odparować =)
Zapisane

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 538
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #97 dnia: Lutego 22, 2014, 01:37:19 »

Miałem podpięty termometr i zrobiłem test śliny, odparowywała natychmiast. Następnym razem składam po ruskiemu, wezmę palnik gazowy.


Składałem silnik z karterem nagrzanym do 135 stopni. Przy tej temperaturze łożysko przelatywało całą długość otworu... Ale wał to za nic nie chciał tak pięknie wlecieć jak na filmach.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

maly_sps

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • :)
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #98 dnia: Lutego 02, 2020, 20:29:55 »

Nawiązując do kwestii smarowania warto sprawdzić czy uszczelnienia typu simering nie zasłaniają kanałów smarujących.
W moim przypadku wykonałem nacięcie w celu jego poprawy.



Pozdrawiam
Zapisane
Motocykl to również powód do spotkania ciekawych ludzi...

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #99 dnia: Lutego 02, 2020, 20:52:01 »

zasłaniają Muczos w tym miejscu wycinał flexem kanał w uszczelniaczu
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
wymiana lozyska na wale

Zaczęty przez jarek Mechanika

3 Odpowiedzi
3673 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 23, 2007, 17:45:06
wysłana przez MOTOMYSZOR
2 Odpowiedzi
3748 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 06, 2007, 11:04:47
wysłana przez CyprianD
6 Odpowiedzi
3116 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 21, 2016, 15:20:56
wysłana przez killler
1 Odpowiedzi
2720 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 14, 2017, 23:18:05
wysłana przez Yabaman
2 Odpowiedzi
1699 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 10, 2020, 13:47:22
wysłana przez 4motor