Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwietnia 26, 2024, 23:20:35
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem  (Przeczytany 833 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

krzysiek98

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« dnia: Kwietnia 15, 2024, 17:23:24 »

Jak w temacie - natknąłem się na coś takiego:
https://vmtg.pl/junak-elektroniczny-zaplon



W skrócie projekt programowalnego modułu zapłonowego, o tyle ciekawy że z uniwersalnym zasilaniem, symbolicznym poborem prądu, rozbudowanym i zarazem przystępnym programowaniem. Autor oczywiście robi to na Junaku, ale w praktyce można by ten wynalazek zastosować wszędzie gdzie da się zamocować czujnik Halla. Pozostaje tylko pytanie czy i kiedy autor puści to w handel...
Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3508
  • Smoczyciel
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 15, 2024, 21:44:17 »

Autor pomysłu jest z moich okolic, rozmawiałem z nim o adaptacji pomysłów do jawy ale było kilka lat wstecz... Może czas się przypomnieć?
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 15, 2024, 22:57:22 »

Idea byłaby spoko, jakby zamiast archaicznego halla dać tam indukcję, a całość zamiast opierać na topologii sovekowskiej, postawić na współczesnym fonicznym frekwencyjniaku z konkretnie zaprojektowanym kołem fonicznym. Niezajebywalność gwarantowana.

Ten projekt pamięta lata 90. Trochę mi Prametti przypomina. Plus, że jakoś tam to się programować da.

Znam lepsze rozwiązania, ale ten jako alternatywa dla Sovka może być bardzo wporzo. Jakby cenowo hulał tak do 4 stówek, można brać

Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3508
  • Smoczyciel
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 16, 2024, 01:20:25 »

Idea byłaby spoko, jakby zamiast archaicznego halla dać tam indukcję, a całość zamiast opierać na topologii sovekowskiej, postawić na współczesnym fonicznym frekwencyjniaku z konkretnie zaprojektowanym kołem fonicznym. Niezajebywalność gwarantowana.

Zaprojektuj, zbuduj, testuj. Chętnie zakupię!
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 16, 2024, 06:10:30 »

Badania zapłonów w Jawie to była moja praca inżynierska.

Robiłem testy na hamowni podwoziowej.

Max moc uzyskałem na przerywaczach, ale to był czysty przypadek bo wykres był brzydszy niż na vape ze stałym wyprzedzeniem, a jedynie wartość max była troszkę większa.

Na zwykłym Vape wykres był ładniejszy, większy moment obrotowy był dostępny przy niższych obrotach.

Z modułem PROGCDI i mapą zrobioną przeze mnie w testach drogowych wykres nie różnił się zbytnio od tego ze stałym punktem.

Moim zdaniem Jawa ma za mały skok wału żeby zmienny zapłon dawał tam jakieś wymierne korzyści.

I pracuje na wyższych prędkościach obrotowych niż rusek czy Junak.

Zauważmy że japońskie, dużo nowocześniejsze silniki tej wielkości też raczej mają stałe wyprzedzenie zapłonu.

Wrzucam tu fabryczny wykres z Hondy CR 250 (w Jawie 1 cylinder ma 175)

Widać że zapłon jest opóźniony od 0 RPM do prędkości biegu jałowego. Pewnie jest to zrobione po to żeby silnik łatwiej odpalał i nie odbijał w kopnik.

Podobne rozwiązanie było w MZ Trophy, gdzie był odśrodkowy przyspieszacz zapłonu, ale też działał tylko od 0 do wolnych obrotów, a później już było stałe wyprzedzenie.

Potem w zakresie użytecznych obrotów wyprzedzenie jest stałe, a w okolicach max obrotów trochę spada.

Jeśli zmienna mapa zapłonu by coś faktycznie dawała to myślę że Honda by to wykorzystała, bo przecież zrobili zmienne wyprzedzenie od 0 do wolnych obrotów, to co to za problem zrobić zmienny kąt wyżej.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

krzysiek98

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 16, 2024, 07:08:12 »

Moc i moment mocą i momentem, ale pozostaje jeszcze tzw. kultura pracy, a ta empirycznie nawet przy Soveku z niedoskonałą mapą zmienia się na plus, w sensie znika szarpanie, zmniejszają się wibracje i zasyfienie wydechów. To już jest jakiś plus.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 16, 2024, 08:09:13 »

Szarpanie i wibrowanie znikało dlatego że silnik produkował troszkę mniej mocy niż normalnie na danych obrotach.

Zasyfienie wydechów wynika tylko i wyłącznie z ustawienia gaźnika i od tego jak kierowca jeździ.

Ten silnik jest chłodzony wiatrem bez żadnego termostatu. Trzeba mu dawać do pieca żeby osiągał normalną temp. pracy. Jak jest niedogrzany to tłumiki zarastają mułem, a potem jak się w końcu nagrzeje to zaczyna kopcić.

Zauważcie że Simsonek czy nawet Komarek rzadko kiedy kopcił, dlatego że cały czas pracował z pełną wydajnością na wysokich obrotach  ;)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 16, 2024, 09:07:34 »

[...]

Szanowny...

Ściągnąłem kiedyś Twoją pracę inżynierską, przeczytałem od dechy do dechy. Ba - dałem nawet do wglądu swojemu dobremu koledze, który robi jeden z popularniejszych kontentów technicznych na polskim YT, bo nie dowierzałem w formę i stan polskiego uczelnictwa technicznego. Trochę się obaj na Twoim researchu zawiedliśmy...

1. Mapa którą zaprojektowales jest niemal płaska, nie uwzględnia rezonansu, przebiegu napełniania, czy wpływu maksymalnego przyrostu ciśnienia po ZZ w funkcji zmian rezonansowych i zdławienia silnika przepustnicą. Jest po prostu zrobiona źle.
2. Porownujesz wysokoobrotowe japońce pracujące w bardzo wąskim paśmie do knedla, w którym zakres użytecznych obrotów jest szerszy.
3. Zmiany kąta wyprzedzenia są podyktowane kątami przyrostów ciśnień po wykonaniu pracy, a ta jak pewnie się domyślasz ma niewiele czasu na robotę, bo nie pracuje w stanach ustalonych. Na hamowni nie zmierzysz pracy traconej na kijowo położony zapłon względem sprężu, a potem rozprężu. Powie ci o tym łożyskowanie i temperatury, a w konsekwencji - trwałość silnika.

Gwoli podsumowania - w knedlu dobrze zaprojektowana mapa nie zrobi z tego gruza wahadłowca. Nam wypluło jedynie 29KM/6000 przy dobrym zestrojeniu długości pierwszej przegrody względem okna (tak, fabrycznie jest na odwal i strojone pod max Mo). Niemniej tu nie chodzi o ten 1 czy 2 koniki. Chodzi o trwałość silnika, kultura pracy, niskie zużycie paliwa.

Nic do Ciebie nie mam personalnie, po prostu stwierdzam co powyżej...

Idea byłaby spoko, jakby zamiast archaicznego halla dać tam indukcję, a całość zamiast opierać na topologii sovekowskiej, postawić na współczesnym fonicznym frekwencyjniaku z konkretnie zaprojektowanym kołem fonicznym. Niezajebywalność gwarantowana.

Zaprojektuj, zbuduj, testuj. Chętnie zakupię!

Hola hola paniczu. Nie mów mi jak mam żyć. Zaprojektowałem, zbudowałem, użytkuję. Zimą wjedzie TPS.

I nie zamierzam tego sprzedawać, ani się dzielić pomysłami
Zapisane

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 16, 2024, 17:56:09 »

Hola Hola, moja jawa ma 100 kunia, tps,abs, turbo i sds, ale nie zamierzam sie dzielić pomysłami - Serio nie musiałeś tego pisać, bo opowieści z mchu i paproci nikt tutaj nie będzie słuchał ;D
BTW. Czekam na zapłon ze zmiennym kątem wyprzedzenia od Sofchjanek - obiecane dekadę temu, ale ja jestem cierpliwy 8)
Zapisane

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 16, 2024, 18:01:03 »

Jak tylko kuźwa będzie coś czasu to w końcu ogarnę, nie ma też nic straconego przez dekadę sporo się nauczyłem.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 16, 2024, 18:09:58 »

Uderz w stół a nożycę się odezwą :D Serio wszyscy czekam(y) na wersje rozwojową, mam Twój zapłon od wielu lat i jestem bardzo zadowolony, nie ja jeden zresztą. I poczekam kolejną dekadę, bo wiem że warto ;D
Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3508
  • Smoczyciel
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 16, 2024, 18:27:12 »

Hola hola paniczu. Nie mów mi jak mam żyć. Zaprojektowałem, zbudowałem, użytkuję. Zimą wjedzie TPS.

I nie zamierzam tego sprzedawać, ani się dzielić pomysłami

No cóż...
Przez 18 lat na tym forum nie takich bajkopisarzy się czytało...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 16, 2024, 22:14:02 »

Będziesz teraz usuwał moje posty?

Czy ciężko przyjąć do wiadomości, że mam prawo dzielić się ze światem tym, czym chcę się z nim dzielić, a rozwijanie swojego zaplecza, wiedzy i skilla w temacie nie zawsze dąży do komercjalizacji czy dawania czegoś gawiedzi za frajer?

Duży jesteś. Powinieneś zdaje się to rozumieć, a straszna meczybuła z ciebie. Inni modzi jakoś mają mniej spietą dupę;)

Po raz kolejny piszę, że będę usuwał posty nie merytoryczne i prowokujące. Kolejne usunięcie mojej edycji zaskutkuje pewną niemiłą niespodzianką dla ciebie. Arturez
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 16, 2024, 22:28:08 wysłana przez Arturez »
Zapisane

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Ciekawostka - moduł TCI 6V-12V z programowalnym wyprzedzeniem
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 18, 2024, 10:43:24 »

Zrobiłem porządek, trzymajmy poziom, byle jaki ale zawsze :)
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)