Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwiecień 29, 2024, 04:27:26
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)  (Przeczytany 9177 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

BoNes

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 06, 2008, 08:03:34 »

Będzie Vape skoñczą się problemy  :>
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #26 dnia: Październik 06, 2008, 16:54:36 »

Cytuj
Na przyszłość stary wyjadaczu...

Do tego że jestem stary jakoś  się już przyzwyczaiłem...  <blink>
A że jestem wyjadacz??? No cóż to chyba też prawda bo z nie jednego pieca chleb i kaszankę się jadało...
Ale i tak ciągle intensywnie się uczę... <book>
Cytuj
...zamiast pieprzyć głupoty nie na temat...
Może i nie na temat?
 A może jednak jak najbardziej w temacie... cyt: "poczytaj sobie artykuł "regulacja zapłonu" ze strony jawacz ,
Albo w instrukcji obsługi..."
Kierując do w/w ¼ródeł doceniam ich wartości.

Cytuj
...mógłbyś chłopakowi w zamian to napisać bardziej łopatologicznie, masz pole do popisu...
Nie chciałbym się  powtarzać...
Ale skoro chcesz to proszę.
Zaznaczyć muszę że skorzystam z w/w ¼ródeł (cytując je) ale  i dodam swoje "trzy grosze"

Przedmioty niezbędne do ustawienia zapłonu w Jawie, CZ i większości klasycznych motocykli:
1.Czujnik zegarowy osadzony w oobudowie starej świecy. Ew. suwmiarka lub pręt z podziałką, ew inny wynalazek opisany wcześniej na forum.
2. ¯aróweczka 6v lub 12V w zależności od instalacji el. motocykla z dolutowanymi dwoma przewodami: jeden zakoñczony konektorem żeñskim a drugi krokodylkiem do podpięcia do plusa akumulatora.
3. Szczelinomierz listkowy.

W/w przedmioty są niezbędne do regulacji zapłonu a koszt zakupu i wykonania  w/w akcesoriów to nie wiecej niż 40-50 złotych i jedno popołudnie pracy przy ich wykonaniu.
Wydatki te zwracają się, miom skromnym zdaniem, po przejechaniu kilkuset, no góra tysiąca kliometrów.
W postaci niższego spalania i minimalizacji zużycia silnika.

Jeżeli dysponujemy już potrzebnymi "przyrządami" to zaczynamy:

Zdejmujemy bak, wykręcamy świece zapłonowe i ...

Cyt. artykuł z Forum:
"Regulację zapłonu - czy to ustawianie przerwy na przerywaczach czy już samo ustawianie punktu zapłonu - zaczynamy zawsze od prawego cylindra (w ustawieniu standardowym, bo można wyobrazić sobie sytuację odwrotną, ale tu nie będę mącił). Generalnie kolejność ustawieñ wiąże się z budową całej tarczy przerywaczy składającej się z podstawy (fot. 1. A) i przymocowanej do niej półpłytki (fot. 1. B). Przerywacz przymocowany do postawy standardowo podłączony jest do prawego właśnie cylindra. W związku z tym, jeżeli przestawimy płytkę regulując prawy cylinder, to potem lewy regulujemy półpłytką, która porusza się tylko względem samej podstawy, nie mając wpływu na przerywacz prawego cylindra. Gdybyśmy rozpoczęli regulację od półpłytki, to potem regulując całą podstawą drugi cylinder byśmy jednocześnie poruszyli ową półpłytkę, niwecząc tym samym całe ustawienie.

Regulację warto rozpocząć od ustawienia przerwy na przerywaczach. Warto to zrobić z kilku przyczyn:

   1. Jeżeli tego nie robiliśmy to warto dla pewności
   2. Mamy podejrzenia, że może być niewłaściwa
   3. Po wymianie przerywaczy

FOTKA 1


"
Przerwę na przerywaczach w Jawie ustawia się przy tłokach ustawionych w GMP. Zatem, ustawiamy prawy tłok w GMP i przystępujemy do regulacji przerwy na przerywaczu górnym (fot. 1 C). Poluzowujemy śrubę (a) kowadełka przerywacza (b) (czyli tę część nieruchomą przerywacza). Następnie pomiędzy styki wsuwamy listek szczelinomierza. Teraz, przy pomocy kombinerek delikatnie ściskamy przerywacz na listku szczelinomierza jednocześnie przyciskając go do krzywki wału. Chodzi o to, aby plastikowy ząbek (f), który odpowiada za uniesienie młoteczka na krzywce, przylegał do krzywki. Trzymając przerywacz w tej pozycji przykręcamy śrubę kowadełka.
Szczelina nie powinna być większa niż 0,4 mm. Ja ustawiam przerwę na szczelinomierzu 0,3 tak, aby listek o grubości 0,3 mm wsuwał się pomiędzy styki przerywacza, ale 0,4 już nie.
Po ustawieniu przerwy dla prawego cylindra postępujemy analogicznie dla lewego."





"Teraz, kiedy mamy już ustawioną prawidłową przerwę styków przerywacza, możemy przystąpić do właściwej regulacji. Przydatny będzie jakiś wka¼nik rozwarcia przerywaczy. Chodzi o to, aby dokładnie ustalić punkt, w którym przerywacze rozłączają obwód. Na oko nie polecam, gdyż ciężko precyzyjnie zobaczyć moment rozwarcia styków.

W naszych domowych warunkach możemy zastosować 2 typy takich wska¼ników, po dwie odmiany każdego typu.

   1. Wska¼nik korzystający z zasilania motocykla
   2. Wska¼nik korzystający z własnego ¼ródła prądu'


"Moje trzy grosze:"
Do ustalenia punktu rozwarcia przerywacza używam w/w żaróweczki z przewodami podpiętymi w nastepujący sposób:
Krokodylek na plus akusia.
Konektor żeñski podpinamy "na wyjście" odpowiedniego przerywacza po uprzednim wypięciu przewodu idacego do cewki W/N
Zaznaczam że oczywiście kluczyk jest wyciągnięty ze stacyjki.


Cyt. artykuł z Forum:
"Regulacja zapłonu polega na ustawieniu tzw. kąta wyprzedzenia zapłonu, czyli ile stopni kątowych przed osiągnięciem przez tłok GMP powinna przeskoczyć iskra. Dla ułatwienia regulacji kąt wyprzedzenia wyraża się w milimetrach, czyli ile na ile milimetrów przed osiągnięciem przez tłok GMP ma nastąpić zapłon mieszanki. Jeżeli chodzi o wartość kąta wyprzedzenia zapłonu dla Jawy to dostępne są sprzeczne dane. W książce pana Kruszewskiego (której zalecenia są powszechnie poddawane w wątpliwość) podaje wartość od 2.7 do 3.2 mm, podczas gdy producent zaleca 2.5 mm +0.3mm - 0.2 - czyli zakres od 2.3 do 2.8. W praktyce najlepszy punkt dla każdej Jawy należy ustalić w drodze eksperymentów i indywidualnych preferencji co do charakterystyki pracy silnika. Ja nie polecam przekraczać 3 mm."
 
Moje "trzy grosze" poparte dość długą praktyką (ponad 50kkm) :
Ustawienie wyprzedzenia na 3,2mm nie szkodzi istotnie silnikowi a jedynie zmienia jego chrakterystykę i "sposób jazdy".

Cyt. artykuł z Forum:

"Dla ustalenia punktu zapłonu ustawiamy prawy cylinder w GMP, a następnie cofamy wał pokręcając śrubą, którą jest przykręcona krzywka, o odpowiedni skok."

Moje "trzy grosze"
Przy wszystkich "operacjach" obracamy wałem nie poprzez śrubę mocującą krzywkę ( bo powoduje to minimalne ugięcia krzywki i błędy ustawieñ) ale precyzyjny obrót uzyskujemy poprzez pokręcanie tylnym kołem przy włączonym np 4 biegu.
Kręcenie kołem ( po uprzednim podniesieniu i podparciu tyłu motocykla) jest wygodne i bardzo precyzyjne.
Kto spróbuje tej metody już nigdy nie będzie kręcił inaczej.



Cyt. artykuł z Forum:
 "Odległość tę najlepiej mierzyć specjalnym zegarem mikrometrycznym (najlepiej to wogóle przy pomocy stroboskopu, ale to inna opowieść). Dość dokładną jest też metoda na śrubę wkręcaną w oprawkę po świecy (fot 2). Ostatecznie można mierzyć suwmiarką, ale ten sposób jest mało dokładny.

Po ustawieniu tłoka w odpowiedniej odległości przed GMP luzujemy śruby, którymi przykręcona jest do obudowy stojana podstawa przerywaczy (fot. 3 E) i obracamy ją tak, aby znale¼ć punkt, w którym nasz wska¼nik pokaże granicę zwarcia/rozwarcia styków. Przykręcamy z powrotem płytkę sterującą. Należy to robić powoli i stopniowo. Często zwichrowane płytki i przerywacze powodują, że przy dokręcaniu ustawienie punktu zwarcia/rozwarcia się zmienia. Należy to kontrolować i odpowiednio tarczę przesuwać. Najlepsze ustawienie jest takie, że przy naprawdę minimalnym stuknięciu w tarczę zaczyna nam się żarówka świecić "
 
"Teraz testujemy ustawienie. Cofamy bardziej wał i pokręcając go do przodu sprawdzamy, czy w odpowiednim miejscu przed GMP następuje rozwarcie. Po pomyślnym ustawieniu przechodzimy do lewego cylindra i postępujemy analogicznie operując na półpłytce."

Moje:
Zakładamy bak, odpalamy motocykl i dłuuugo cieszymy sie wspaniałą jazdą z "niezłym" spalaniem.


KONIEC

ps.

Jawsim... Ty wiesz co co chodzi  ;]  <cheers>

 ...ciekawe czy znajdzie się ktoś kto przebrnie przez cały tem opis
Jeśli coś pokręciłem, przeoczyłem albo jest niezrozumiałe proszę o uwagi.

Fotki moich przyrządów dodam nieco pó¼niej bo aparat pojechał na wycieczkę w Góry Stołowe... :)

« Ostatnia zmiana: Październik 06, 2008, 16:58:56 wysłana przez jawol »
Zapisane

Wojt@s

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #27 dnia: Październik 06, 2008, 23:05:44 »

Jawol przepraszam za brak kultury ale nie zrozumieliśmy się <cheers> wracając do twojego artykułu zacny, co do ustawieñ to powiem  z mojego doświadczenia, że 1 stopieñ ( jak ktoś chce to niech sobie przeliczy ) sprawia różnicę w dynamice pojazdu.

Myślę że co do sprzętu nie chwalę się ,tylko pokazuje że nie samą chiñszczyzną człowiek żyje:)

Ja dlatego tak napisałem ze zdjętymi głowicami, bo ktoś kto nigdy nie widzał bebechów nie zrozumie ocb.

Wracjąc do tematu zapłonu, jak będę miał dzionek wolny to zrobie instruktaż i foty ustawiania zapłonu poprzez czujnik wkręcany w świece i tarczę kątową zapłonu. Pozdro i sorry za zamieszanie <punk>

Zapisane

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #28 dnia: Październik 06, 2008, 23:12:14 »

Chłila momęt.....



a do czego Wojtas w ustawianiu zapłonu jest ci potrzebny miernik wielofunkcyjny z druga klasą dokładności ?? Pisze celowo że druga bo te "aftermarket" to trzecia a na pierwszą klasę "mulitmetry" są bardzo rzadko produkowane a ich cena to grubo dużo powyżej tych wspomnianych 8 stówek... I nie mów mi o dokładności bo tabelki kolorów rezystorów znam prawie na pamięć i częściej zanim sięgne po miernik wiem już jaka powinna być wartość. A dokładność pomiarów wszystkich elementów które wymieniłeś za wyjątkiem modułów zapłonowych realizowanych na elementach opto i elektronicznych można pieknie osiągnąć za pomocą metod elektro-technicznych- wiem coś o tym bo elektroniki parenaście dni się  w swoim życiu uczyłem.....    



Dwa głosy rzeczowe w tej dyskusji:

Jawsima i Jawola

cała reszta łącznie z moim to popelina  


p.s


Bones kup sobie motocykl z silnikiem diesla tam w ogóle kwestia zapłonu odpada
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

BoNes

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #29 dnia: Październik 07, 2008, 07:28:29 »

Masz racje, tylko w dieslach jest rozrząd  :'( Mi lepiej jest ustawiać zapłon niż rozrząd  ;) . Ale jakbym się natknął na motocykl z silnikiem andori albo sw400 to brał bym go odrazu  :>
Zapisane

Agent 634-7

  • Jawa 350 634-7 1985 r.
  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 471
  • Jawa 350 634-7-13
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 07, 2008, 08:02:31 »

W benzyniaku też jest rozrząd :D:D
Zapisane
Jawa 350 634-7-13
Jawa 350 638-5 (w trakcie odbudowy )

marcin_go

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #31 dnia: Październik 07, 2008, 11:10:25 »

Jawol pozdrwiam i mam pytanie

Twoj opis wydal mi sie niezwykle przydatny.
Chcialbym sprecyzowac jedna rzecz jedynie.

Piszesz:

"Jeżeli chodzi o wartość kąta wyprzedzenia zapłonu dla Jawy to dostępne są sprzeczne dane. W książce pana Kruszewskiego (której zalecenia są powszechnie poddawane w wątpliwość) podaje wartość od 2.7 do 3.2 mm, podczas gdy producent zaleca 2.5 mm +0.3mm - 0.2 - czyli zakres od 2.3 do 2.8. W praktyce najlepszy punkt dla każdej Jawy należy ustalić w drodze eksperymentów i indywidualnych preferencji co do charakterystyki pracy silnika. Ja nie polecam przekraczać 3 mm."

i

"Ustawienie wyprzedzenia na 3,2mm nie szkodzi istotnie silnikowi a jedynie zmienia jego chrakterystykę i "sposób jazdy".

Jaka wartosc wyprzedzenia zaplonu polecilbys do TS 350?

Dla przyklady ustawilem u siebie 3 mm i silnik ma naprawde duza moc. Cale 27KM prawie  ;) Wczesniej ustawilal mi serwis ale jawa nie byla tak mocna jek teraz i.... (wiele slabsza)
mam niestety wrazenie ze przy wartsci 3mm i pow. silnik dostaje kopa ale sie szybciej zuzywa  :-/

Jak to jest? Pozdrawiam




 

Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #32 dnia: Październik 07, 2008, 12:45:48 »

to jest tak poniżej 2.7 silnik jest bardzo elastyczny jednak jego moc na wysokich obrotach jest mniejsza ( czyli nie ma ostrej jazdy na full)
powyżej 2,7 silnik ładnie kreci jak wejdzie na obroty ( można nie¼le zasuwać )

Jednak wyjściowym punktem jest 2,7 ponieważ jest to najlepszy punkt w którym jawa i zasuwa na małych jak i na dużych obrotach .
mam nadzieje ze zrozumiałeś
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

von_Majzel

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #33 dnia: Październik 07, 2008, 13:51:58 »

Sorry za  <offtopic> ale w silniku wysokoprężnym JEST wyprzedzenie wtryskiwania , co jest porownywalne do wyprzedzania zaplonu . I tez trzeba to dobrze ustawic .
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #34 dnia: Październik 07, 2008, 14:03:42 »

Cytuj
producent zaleca 2.5 mm +0.3mm - 0.2 - czyli zakres od 2.3 do 2.8
Gdzie wyczytałeś takie "zalecenia"???
W oryginalnej, czeskiej Instrukcji obsługi 638 stoi:
cyt:
"... obracając wałem korbowym w lewo ( w kierunku przeciwnym) zniżyć położenie tłoka o stanowioną odległość tj. 3mm (2,7-3,2 mm) "

Może trochę nie po polsku to przetłumaczone ale chyba rozumiesz o co chodzi

Cytuj
przy wartsci 3mm i pow. silnik dostaje kopa ale sie szybciej zuzywa

Jakoś tego nie zauważyłem bo pomimo przejechanych większości  kkm na 3,2 silnik chodzi  hm?   cyt.  "bezszelestnie"



Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #35 dnia: Październik 07, 2008, 14:52:15 »

jawol Twoja jawa chodzi naprawdę super lecz jeśli byś je¼dził na takim ustawieniu więcej jak 20 tys km to silnik  się szybciej zużył ponieważ musisz go trzymać na wyższych obrotach podczas jazdy . Hmm to czemu mi tak silnik wysiadł szybko .. pierwszemu właścicielowi  wytrzymał tylko 12 tys km  <frusty> a czemu?? bo dawał więcej gazu !! dużo więcej. Zmieniając charakterystykę silnika zmieniasz styl jazdy i żywotność silnika . Pisał o tym P. Sałek
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #36 dnia: Październik 07, 2008, 16:16:34 »

W tym momencie popieram Jawola w 100%.  Ja jeżdżę na 3mm i moja Jawcia chodzi najlepiej,a przejechała na takim ustawieniu ok. 8000km i nic jej się nie dzieje. Zaczynałem od 2,7 i po 200,250km zmiana o 0,1mm , aż doszedłem do 3,2mm i na 3mm pracuję równo,przestało coś brzęczeć przy przyspieszaniu i na trasie utrzymywanie 4000-4300 obrotów to nie problem. W tym momencie silnik mruczy jak przystało,a nie wydobywa się z niego ochydne buuuuu. Ale z drugiej strony każda,powtarzam Każda Jawa jest cholerną indywidualistką , i co dobre u mnie nie musi być dobre u ciebie.

Inżynierze Bones,dla twojej wiadomości to nawet silnik w komarku ma rozrząd. A jaki? Internet to kopalnia wiedzy!
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #37 dnia: Październik 07, 2008, 19:39:22 »

w sumie fakt mogłem napisać <cheers> ze powyżej 3.2 bo różnie to bywa pozdr:)
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

marcin_go

  • Gość
Odp: Potrzebuje pomocy z zapłonem (woj.¦ląskie)
« Odpowiedź #38 dnia: Październik 07, 2008, 21:50:21 »

cofam drugie pytanie
« Ostatnia zmiana: Październik 12, 2008, 20:10:14 wysłana przez marcin_go »
Zapisane