Witam,
Przedstawiam jeszcze nie dokończony ale już częściowo działający zapłon elektroniczny ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu wykonany według mojego pomysłu.
Co odróżnia go od innych konstrukcji:
- przyjazny dla użytkownika interfejs graficzny z możliwością wyświetlenia stworzonej mapy,
- kilka map (myślałem o 3 żeby je łatwo zmieniać jednym przełącznikiem 3 pozycyjnym)
- woltomierz,
- wyjście na kontrolkę ładowania z możliwością regulacji,
- wsteczny bieg(czeka na dokończenie na działającym silniku),
- informacja o położeniu wału jest ściśle określona, a nie bazuje tylko na przybliżonym opóźnieniu obliczonym z prędkości obrotowej
Nie będę tutaj wyjaśniał dlaczego tak a nie inaczej ponieważ to szeroki temat i każdy ma inne zdanie. Rozwiązania bazujące na 1 lub 2 impulsach na obrót wału to moim zdaniem znacznie uproszczenie kosztem precyzji i zakresu regulacji - wystarczy sprawdzić na jakiej zasadzie działa czujnik położenia wału w samochodzie - posada wiele impulsów na obrót wału oraz jasno określa położenie. W takich rozwiązaniach można "strzelać ze sprzęgła" a zapłon i tak nie wypadnie bardziej niż odstęp pomiędzy impulsami na tarczy enkodera lub zębatce pomimo nagłej zmiany prędkości obrotowej.
Jak wspomniałem jest to dopiero prototyp dlatego wygląda jak wygląda i działa skokowo. Zapłon robię dla przyjemności w wolnych chwilach więc prace wolno idą. Mam nadzieję, że na wiosnę będę mógł się pochwalić filmikiem jak zapłon pracuje w silniku podczas jazdy.
Film:
https://youtu.be/23cou2GkZMg