Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 09:59:22
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?  (Przeczytany 1391 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 357
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« dnia: Styczeń 04, 2022, 10:18:25 »

Hej, jeżeli był gdzieś taki wątek, to proszę o zamknięcie i podane mi linku :)

dlaczego jawy mają 3 pierścienie, a np WSK 175 ma 2?
MZ 250 też ma 3, MZ 150 ma 2...

Jakie są techniczne przesłanki żeby dać 3? Nie znam się na mechanice od tej strony, powiedzmy konstrukcyjnej, projektowej, a mnie to ciekawi :)
Zapisane
634 + velorex 562,
356, 638, 555, 20, 472.6 (niekompletna... Jeszcze

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2022, 10:44:58 »

Pierscien ma zadanie uszczelnieniać i odprowadzać ciepło i częściowo prowadzić tłok.
Dodatkowy pierścień to zwiększenie oporów tarcia o cylinder o około 7%.
Bardzo ważna kwestia są też materiały pary trącej.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2022, 11:59:34 wysłana przez Pietras12v »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1158
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2022, 11:15:52 »

Przedewszystkim chodzi o powierzchnię oddawania ciepła przez tlok do tulei cylindra kiedyś w taki sposób radzono sobie właśnie z nadmiernym nagrzewaniem się  tłoków zauważmy dlaczego w aluminiowym silniku mamy cieńsze pierscienie niż w zeliwniaku i prawdopodobnie znowu chodzi o ciepło aluminiowy cylinder ma lepszą wymianę cieplna niż zeliwny dlatego można było zastosować mniejsza powierzchnię pierścienia przylegająca do cylindra a w większości 4t mamy cieniutkie pierscienie po 1.5 mm albo i ciensze ale mamy za to studzenie denka tłoka natryskiem olejowym
Zapisane
    Status GG

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 04, 2022, 18:43:36 »

MZ 251 ma 3 a MZ 301 2. Ot, tradycja.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2022, 21:24:26 »

Był kiedyś artykuł pana Tomasza Sałka na ten temat , miałem to na komputerze ale mi się skasowało.
Generalnie jest duża zależność pomiędzy:
1)siłą tarcia
2)szczelnością
3)oddawanie ciepła
To jest skomplikowane. Szerokie pierścienie lepiej oddają ciepło ale wywołują większe tarcie , z kolei węższe oddają mniej ciepła ale gorzej uszczelniają ale maja mniejsze tarcie.
Dodajmy do tego ilość pierscieni i mamy galimatias.
Wszystko zależy od użytych materiałów , tolerancji współpacujących części i warunków p;racy silnika.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 06, 2022, 11:14:02 »

Patrząc na lata w jakich był projektowany ten silnik (technologia produkcji) i to że miał trafić do ludu, a nie do sportu głównym priorytetem inżynierów było aby był jak najbardziej żywotny. Gdzieś czytałem na jakimś zagranicznym blogu że dzięki 3 pierścienią mimo zużycia ten silnik nadal dosyć dobrze pracuje i to był celowy zabieg marketingowy w tamtych latach.
Zapisane
    Status GG

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 41
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Dlaczego Jawy mają po 3 pierścienie na tłok :)?
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 06, 2022, 13:49:21 »

To wszystko, co napisał marian jest prawdą. Jest wiele czynników wzajemnie na siebie wpływających i pierścienie są jakimś kompromisem powstałym przez lata eksploatacjji, badań i rozwoju silników. Koniec końców najpopularniejsze dzisiaj są 2 pierścienie niezbyt szerokie a więc jest to najlepsze rozwiązanie.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Dlaczego???

Zaczęty przez adamkostrzyn Mechanika

15 Odpowiedzi
6139 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 10, 2007, 15:13:00
wysłana przez cypis.z
9 Odpowiedzi
4775 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 25, 2013, 12:12:04
wysłana przez benwatkins
0 Odpowiedzi
1885 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 13, 2013, 22:45:53
wysłana przez gesen
99 Odpowiedzi
34408 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 16, 2014, 20:24:36
wysłana przez Pawand
10 Odpowiedzi
3210 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 15, 2018, 21:37:36
wysłana przez STÓWA