Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Kwietnia 28, 2024, 12:15:57
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora  (Przeczytany 11615 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« dnia: Kwietnia 11, 2006, 17:30:10 »

wyjmij aku z motocykla i go normalnie naladuj prostownikiem,

Ja moje aku ładuje ładowarką wymontowaną z przenośnego odkurzacza samochodowego  <punk>
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

nerlst

  • Gość
Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 11, 2006, 17:46:45 »

Ja mialem kiedyś taki skuterek elektryczny(mój pierwszy jednoślad) było to ponad 10lat temu i dodatkowo mial ładowarke do akumulatora i jest ona 6V tylko nie wiem czy to się może nadawać do ladowania aku do mojego moto. Jak bede w garażu to zapodam wszystkie dane co tan na nim piszą to "elektrycy" się wypowiedzą czy sie nadaje.

pzdr
Zapisane

morda

  • Gość
Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 12, 2006, 22:27:02 »

 :> ja laduje swoj zwyklym zasilaczem :P
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 13, 2006, 10:32:48 »

jesli zasilacz ma ograniczenie pradowe i laduje go mnijeszym pradem to ok, gorzej jak przekracza wartosc pradu i laduje go pradem za duzym
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Demonos

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 13, 2006, 22:27:31 »

Zasada jest taka, że powinno się ładować akumulator prądem o wartości 1/10  pojemności akumulatora przez 10h.
Czyli np. akumulator 5Ah ładujemy prądem o natężeniu 0.5A przez 10 godzin.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 13, 2006, 22:29:27 »

dokladnie, dodam jeszcze, ze w przypadku gdy przed czasem, zacznie mocno gazowac i sie grzac to nalezy go wylaczyc !!
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

brokacik

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 13, 2006, 22:33:06 »

a ja powiem ze jesli masz aku 12 voltowy i prostownik nie ma zabezpieczenia pradowego a aku bardzo rozładowany i prad ladowania jest za duzy to jesli jest taka mozliwosc to laduje sie go 6 v bezpieczniej dla aku
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 13, 2006, 23:34:19 »

ja ostatnio ładowałem aku prostownikiem samochodowym 4A, ale wiedziałem, że trzeba ograniczyć prąd to między stykami + aku i prostownika dałem szeregowo miernik(w pozycji amperomierza) i opornik regulowany (wymontowany z deski rozdzielczej poloneza ściemniacz podświetlenia). Zauważyłem, że jak na początku ustawiłem 0,5A to w miarę ładowania się aku natężenie stopniowo spadało.

Mam też pytanie w zw. z tym: jak jest lepiej dla aku:
-czy za wszelką cenę utrzymywać 0,5A?
-czy odpuścić sobie i niech się dzieje wola nieba?
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 13, 2006, 23:42:20 »

Fabryczne prostowniki mają ograniczenie prądu. Co oznacza że jeżeli prąd przekroczy ustaloną wartość ograniczane jest napięcie. Najlepiej by było gdy ładowarka zapeniała kilka faz ładowania ale w praktyce wystarczają najprostsze układy.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 13, 2006, 23:45:11 »

wlasnie chodzi o to, ze jesli aku jest bardzo rozladowany, to ten poczatkowy prad trzeba ograniczac i utrzymywac
dam tu za przyklad samochod ,jesli aku jest rozladowane to zazwyczaj odpalamy na pych, wtedy alternator ma duze pole do popisu i laduje z pelna swoja moca czyli ile fabryka, dala dodam ze typowy alternator daje max ok 60A pradu  <eek> przy ok 6 tys. obrotow
to niech na biegu jalowym da powiedzmy te 20 A
to sobie wyobrazcie
biedny aku    :[
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

semaj

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 14, 2006, 00:08:39 »

nie zrozumieliśmy się  <blink> , ¼le się wyraziłem.
Ogólnie moje 2 pytania rozwarzały tylko opcję <=0,5A.
Chodziło mi o to, czy wystarczy na początku ustawić 0,5A i ta wartość stopniowo będzie maleć, czy wraz z upływem czasu ujmować z opornika kolejne zwoje i wyrównywać natężenie do 0,5A??
Czyli jakie ładowanie jest lepsze dla akumulatora: na początku 0,5A i stopniowo maleje, czy wymuszone 0,5A przez cały czas ładowania??

Teraz mam nadzieję, ze się zrozumiemy :D
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 14, 2006, 00:14:52 »

caly czas 0,5 A mu napewno nie zaszkodzi byleby sie za bardzo nie zagrzal, nie ma sensu sie bawic w stopniowe zmniejszanie ale jak kto chce to i takie dzialanie mu nie zaszkodzi   
czasami sam aku  juz po naladowaniu bierze stopniowo mniej pradu
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

semaj

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 14, 2006, 00:27:14 »

znowu się nie zrozumieliśmy :) jak na oporniku jest mniej zwojów, (zwoi, jak kto woli :) ) to opór jest mniejszy - tym samym płynie większy prąd.

Normalne jest, że aku w trakcie ładowania stopniowo bierze mniej, a ja mu wymuszalem cały czas te 0,5A - może jednak nie powinienem mu dawać więcej, niż akurat chciał... :)
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 14, 2006, 00:46:59 »

aaaaaa
no to inna polka
to skoro chce sam brac mniej, to mu na sile nie pakuj wiecej   :>
tylko ze skoro on sam nie chce, to ja kiedys zaobserwowalem, ze chocbym chcial mu dac wiecej, to on i tak nie chcial, tzn. jak mu podkrecalem prad na prostowniku to mimo to nie bral wiekszego
hmmm moze to zalezy tez od zastosowanego prostownika
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Sikor

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 15, 2006, 22:33:20 »

A ja mam pytanie troche z innej bajki czy podczas ładowania akumulatora ulatnia sie z niego coś szkodliwego ?? bo kiedyś podładowywałem sobie aku w pokoju i jak zobaczył to ojciec to mi zrobił wykład że sie kwas ulatnia i metalowe przedmioty szybciej rdzewieją & stuff  <blink>  i że powinienem to robić w garażu ale zakoñczyłem rozmowe mówiąc że w garazu stoi auto i Jawa  a w pokoju to ja mam tylko kompa i sie gatka skoñczyła. Ale teraz niewiem może coś w tym jest
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #15 dnia: Kwietnia 15, 2006, 22:51:50 »

W czasie ładowania ulatniają się szkodliwe gazy. Daltego powinno sie to robić w przewiewnym pomieszczeniu. Ponadto te gazy są wybuchowe- dlatego nie należy się zbliżać do łądującego się aku z otwartym ogniem :)
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #16 dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:54:05 »

Niestety nie zgodzę się z:
"Zasada jest taka, że powinno się ładować akumulator prądem o wartości 1/10  pojemności akumulatora przez 10h.
Czyli np. akumulator 5Ah ładujemy prądem o natężeniu 0.5A przez 10 godzin."
40% energii idzie na starty, dlatego ładujemy prądem 1/10 * C, ale przez 14h, a nie 10h.
"a ja powiem ze jesli masz aku 12 voltowy i prostownik nie ma zabezpieczenia pradowego a aku bardzo rozładowany i prad ladowania jest za duzy to jesli jest taka mozliwosc to laduje sie go 6 v bezpieczniej dla aku"
To też nie jest prawda. Ogniwo musi być ładowane napięciem nieco wyższym od znamionowego, żeby nie zmniejszyć jego pojemności, a nawet uszkodzić. Aby ograniczyć prąd ładowania możeby wstawić żarówkę np. 12V/45W w szereg z akumulatorem, dzięki czemu uzyskamy napięcie zmieniające się w czasie w kierunku rosnącym. Gdy prąd łądowania spradnie, akumulator podłączamy bezpośrednio do prostownika.
semaj - wymuszanie 0,5A w czasie ładowania mija się z celem. Akumulatory kwasowe ładuje się stałym napieciem (prąd zmienia się w czasie), a nie prądem (napięcie zmienia się w czasie).
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #17 dnia: Kwietnia 17, 2006, 17:14:14 »

Dodam tylko (co pisałem wcześniej, ale jakoś przeszło to bez echa), ładowarta ma zabezpieczenie prądowe co oznacza że

do aku przykładane jest napięcie wyższe od nominalnego, jeżeli aku jest mocna rozładowane to prąd ładowania będzie duży- zadziała zabezpeiczenie które zmniejszy napięcie do takiej wartości żeby prąd nie przekroczył ustalonej wartości np. 0,5A w czasie ładowania prąd będzie się zminiejszał i po pewnym czasie zabezpieczenie przestanie działać i na aku będzie napięcie wyższe od namiminalnego. Po całkowitym naładowaniu prąd spada do bardzo małej wartości. Zabezpieczenie prądowe spełnia podobne zadanie jak żarówka opisana przez Tokarza :]

W zasadzie prawidłowe naładowanie wymaga stosowania "inteligentnych" ładowarek- ale opisane przeze mnie procedura była stosowana od zawsze i była skuteczna. A ta inteligencja ładowarki pomimo niewątpliwej skuteczności jest troche wymysłem marketingowym :]
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #18 dnia: Kwietnia 17, 2006, 17:20:13 »

Zgadzam się. Niestety niektórzy stosują jak wcześniej czytałeś ładowarkę do odkurzacza, itp., która na pewno nie ma zabezpieczenia prądowego. Ja nie odważyłbym się mojego aku czymś takim ładować. Osobiście ładuję prostownikiem samochodowym  :D
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #19 dnia: Kwietnia 17, 2006, 18:31:04 »

Niestety niektórzy stosują jak wcześniej czytałeś ładowarkę do odkurzacza, itp., która na pewno nie ma zabezpieczenia prądowego. Ja nie odważyłbym się mojego aku czymś takim ładować.

Zawsze ładuje jak grzebie w garażu. Nigdy nie zostawiam tego mojego wynalazku samego. Jeszcze coś wybuchnie...  <cheers>
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

tokarz

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #20 dnia: Kwietnia 17, 2006, 18:36:00 »

Sama obecność nie poprawia procesów chemicznych zachodzących w akumulatorze podczas ładowania. Najprostrzy prostownik do motocykla z ograniczeniem prądowym widziałem w TESCO kiedyś za 35zł. Panowie, nie wygłupiajmy się...
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #21 dnia: Kwietnia 17, 2006, 18:57:03 »

Sama obecność nie poprawia procesów chemicznych zachodzących w akumulatorze podczas ładowania. Najprostrzy prostownik do motocykla z ograniczeniem prądowym widziałem w TESCO kiedyś za 35zł. Panowie, nie wygłupiajmy się...

Na razie mam dziure budżetową. Prostownik nie jest uwzględniony w tym miesiącu w wydatkach przeznaczonych na Cezete...  <cheers>
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #22 dnia: Kwietnia 17, 2006, 21:22:03 »

Nie popadajmy w  paranoję- w dawnych czasach jak nie było tesco a zdobycie prostownika było wyzwaniem na miarę wykradzenia amerykañskich projektów lotów na księżyc, w literaturze pojawiały sie opisy jak ładować akumulator z trafo dzwonkowego. Aku było naładowane, nic nie wybuchło i wszytscy byli szczęśliwi, kluczem do sukcesu jest nie przekroczenie max prądu ładowania, co oznacza że max wydajność prądowa ¼ródła napięcia musi być ograniczona (co w przypadku trafo dzwonkowego jest zapewnione), należało tylko odpowiednio długo ładować aku. A prostownik (diodę prostowniczą) wyjmowało sie z motocyla na czas ładowania. Często stosowało się równiez patent z żarówką dla ograniczenia prądu. Jeżeli będzie zainteresowanei moge zapodać skany starej książki do WSKi z opisem takich patentów.
Zapisane

nerlst

  • Gość
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #23 dnia: Kwietnia 18, 2006, 20:18:03 »

Co do "urządzeñ ładujących" to na moim są takie dane: input 220V output 6V; 50Hz 4,8V A; 800mA... a pytanie brzmi czy owym urządzeniem moge ładował aku 6V 11A :) tzn raczej napewno tak tylko przez ile? aha i to urządzenie ma taką diode, która gaśnie i zapala się co 15min czemu to ma służyc?


pzdr
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Było: czemu tak? - Jest: ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #24 dnia: Kwietnia 18, 2006, 20:21:48 »

Hmmm.......
Z danych wynika że na wyjściu tego "urządzenia" jest napiecie przemienne, zatem do ladowania aku sie to raczej nienadaje:)

Ponadto napiecie wyjsciowe wynosi 6V a powinno byc troche wieksze :) od nominalnego :]
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
10 Odpowiedzi
10058 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 28, 2008, 11:38:35
wysłana przez bakczysaraj
13 Odpowiedzi
6928 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 11, 2012, 15:10:07
wysłana przez mostasz
0 Odpowiedzi
2336 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 06, 2013, 21:18:22
wysłana przez mostasz
48 Odpowiedzi
12711 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 08, 2015, 00:26:04
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
2 Odpowiedzi
2446 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 14, 2017, 19:39:09
wysłana przez KML