Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marzec 29, 2024, 08:28:51
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja  (Przeczytany 23520 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« dnia: Styczeń 12, 2014, 15:05:48 »

Dlaczego? Moje 15 tys. km + nie wiadomo ile na silniku. Przy kupnie licznik zatrzymał się na 9999 km (urwana zębatka napędu - nie przekręciła 5 kółeczek kilometrażowych). Czyli teoretycznie 25 tys. km, ale kto to wie... Silnik do końca pracował, z tym że trochę głośno. Odpalanie ok, spalanie w granicach 4 l/100 km, troszkę osłabnął poniżej 3 tys obr/min.
Nigdy nie rozbierałem takiego silnika, tak że zapraszam na podróż w czeluści Jawy! Będę walczyć z zapieczonymi łożyskami, wieloletnimi nagarami i poszukiwać luzów na różnych wałkach itp.
Remont wystartował 27 grudnia.
Etap 1:

 1. Pacjent

2) Po wizycie zakończonej pieczątką badania technicznego zlewam zagrzany olej i wyciągam akumulator.

3) Jawa na stanowisku serwisowym, zaczynam demontaż.

4) Świece...

5) Zdejmuję prawy cylinder. Duży luz na korbowodzie. A więc wał do remontu.

6) W trakcie wyjmowania silnika. Dość ciężki.

7) Jawa bez serca. Ale je odzyska.

8 ) Silnik na stół, następuje wstępne czyszczenie.

9) Lewy cylinder po demontażu. Co się okazuje? Zabezpieczenie wyszło na spacer, sworzeń postanowił się zapoznać z gładzią tulei.

10) Tłok lewy: wbity kawałek zabezpieczenia, pęknięty i zablokowany jeden z pierścieni.

11) Tu widać zabezpieczenie.

12) Wyciągnięty łańcuszek dobrał się do obudowy.
Zapisane
    Status GG

Kamil350

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • Cz 350 cross :D
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 12, 2014, 15:15:10 »

Patrząc na te tłoki i cylindry to aż zdziwko łapie że ładnie odpalała i tak mało paliła :D ktoś to chyba kijowo poskładał skoro zabezpieczenia powypadała ;) Powodzenia w dalszych częściach remontu ;)
Zapisane
    Status GG

von_Majzel

  • Gość
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 12, 2014, 15:43:08 »

Woow , należał się jej remont =) Trzymam kciuki !
Zapisane

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 12, 2014, 19:03:00 »

 :o I to jeszcze jeździło?! Kolejny dowód że knedle są nie do zdarcia.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Zmiennik

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 70
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 12, 2014, 19:52:51 »

I świece też ładne. :) Tłoki były nominalne czy już nadwymiar?
Zapisane

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 12, 2014, 23:36:27 »

To wszystko paliło i jeździło całkiem całkiem... Uprzedzając fakty (zdjęcia z kolejnego etapu rozbiórki i weryfikacji części) powiem Wam, że po zawiezieniu wału i cylindrów do regeneracji, przy pomiarze okazało się, że cylindry nominalne, a wał wygląda na fabryczny. A w jakiej dokładnie kondycji jest to wszystko i czy cylinder będzie się dało uratować, będę wiedział za kilka dni.
Zapisane
    Status GG

jawa23vondermustang

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 27
  • Jawa 23 Mustang
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 13, 2014, 00:03:11 »

Jezu Chryste!! Ale holokaust!! Niezłych szkód Ci bracie narobiło... Oczywiście czekam na dalsze fotki i postęp prac; będę obserował post :)
Zapisane
    Status GG
Jawa pije Jawa sadzi Jawa nigdy Cię nie zdradzi!!

renegade88

  • MEMBER JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1039
  • 472.5 i wszystko staje się łatwiejsze
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 13, 2014, 09:19:04 »

:o I to jeszcze jeździło?! Kolejny dowód że knedle są nie do zdarcia.





to jeszcze jeździło. miało tylko mały problem z odpalaniem jak ciepły silnik był i na koniec wystąpiło spalanie samoczynne jak w dieslu.


I silnik był nie rozbierany z przebiegiem 8370 km i ja dobiłem do 9000 km i na zimę remont.
Dodam jeszcze że drugi tłok był jak nówka.
Zapisane
    Status GG
Prawo Jazdy A, B, C+E

Jawa song ---> http://w142.wrzuta.pl/audio/8TLNnSF77xH/jawa_song

von_Majzel

  • Gość
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 13, 2014, 10:06:42 »

No to już wiecie na czym polega magia Jawy =) Oraz "topornych" części i zabytkowych technologii =D
Zapisane

elkinio

  • President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2942
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 13, 2014, 13:32:29 »

No to już wiecie na czym polega magia Jawy =) Oraz "topornych" części i zabytkowych technologii =D

I dlatego jak wybiorę się na zlot Jawasakki do Finlandii to pojadę "starą" Jawą 2T a nie "nową" 4T  :D
Zapisane
Jawa 559 z Velorex 560, Jawa 634 i kilka innych

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 13, 2014, 18:19:44 »

Etap 2
28 - 30 grudnia 2013 r.

13) Mycie silnika.

14) Prowizoryczne uszczelnienie silnika poxipolem - stan po 8 latach od tymczasowej naprawy.

15) Po odkuciu poxipolu. Uszkodzenie nie powiększyło się.

16) Pomiar długości śrub silnika wraz z rozpiską. Pomiar grubości tarcz sprzęgłowych. Wg książki - serwisówki wymieniać poniżej 3 mm. A więc jeszcze pożyją.

17) Trochę problemów, ale poszło. Suszarka w roli opalarki do podgrzania opornego żelastwa. Jak zaczęło parzyć palce - stożek puścił. Jak będę robił kolejny remont, koniecznie zrobię właściwy ściągacz.

18) Rozpoławianie karterów. Szlam.

19) Niespodzianka! Nie potrafię powiedzieć, czy coś przyklinowało podczas rozpoławiania, czy Jawa jeździła z takim ułamanym kłem.

20) Sukces! A gratis częściowo wysypana skrzynia i igiełki.

21) Silnik Jawy w proszku. Wnętrzności...

22) I reszta.

23) Zabieramy się za widelec.

24) Jawa bez "przednich nóg".
Zapisane
    Status GG

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 857
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 13, 2014, 22:47:44 »

Jak patrzę na te części silnika to mam De Javu ;D
Jeszcze w listopadzie zeszłego roku miałem taki sam widok.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 20, 2014, 22:30:23 »

Etap III

25) Zakupione, w większości "pozasilnikowe" elementy: tajwańska opona duro na przód, zębatka almot tył, zębatka przód, łańcuch favorit napędowy oraz sprzęgłowy, zębatka 16 do skrzyni, guma zabieraka, filtr powietrza, gumy na lagi, polskie łożyska do kół i zabieraka, uszczelniacze na lagi. Do tego benzyna ekstrakcyjna, smar i olej przekładniowy.

26) Oryginalna opona barum. Bieżnik praktycznie się nie ściera, ale powstało parę takich wgnieceń. Nowa Duro ma 3.00 zamiast 3.25, ale myślę, że da radę.

27) Czyszczenie lag, bębna. Okładzin starczy jeszcze na parę tysięcy spokojnej jazdy.

28) Problem! Pierwszy raz mnie to spotkało. Dętka zwulkanizowała się z opaską na obręczy. Godzina walki żeby odkleić dętkę. Na szczęście dętka przeżyła. Chyba nikt tu nie zaglądał od nowości.

29) Sprawca. Opaska do kosza, w jej miejsce docinam i sklejam pasek ze starej dętki.

30) Montaż nowej opony.

31) Łożyska wymienione, skręcanie przodu. Uszczelniacze o średnicy wewnętrznej 35 mm zamiast 36 mm, działa, przejechałem już na takich parę tys. km. 36 mm nie dały rady, widocznie lagi są już za bardzo nadgryzione zębem czasu. Wlana mieszanka oleju silnikowego i amortyzatorowego.

32) Do tej pory był tylko demontaż. Teraz wreszcie coś do przodu... Mamy przód!

 33) Wymiana filtra powietrza. 1 ususzona mucha.

34) Czyszczenie i montaż.

35) Tylne koło: czyszczenie. Szczęki od wymiany przejechały ok. 12 tys. km - w dobrej kondycji.

36) Wymiana łożysk w kole tylnym.


Poza tym w najbliższych dniach odbiorę zregenerowany wał. Czekam na tłoki. Przez te głębokie rysy będzie czwarty szlif na nominałach, ale najważniejsze, że jeszcze pożyją.
Ps. Dziękuję Mojej Ukochanej za pomoc w pracach.
Zapisane
    Status GG

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 20, 2014, 23:06:38 »

Ładnie malujesz sobie pazurki. ;)
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

cichy

  • Kamikadze,Boski Wiatr nie ma Przebacz
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 95
  • Była 638-0 jest 638-1
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 21, 2014, 09:47:26 »

Ładnie malujesz sobie pazurki. ;)


Hehe dokładnie :P
Zapisane
    Status GG

Żyjesz więcej w ciągu pięciu minut przy całkowicie otwartej przepustnicy..
 niż niektórzy w ciągu całego życia...

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 06, 2014, 20:01:41 »

Etap IV
Po przerwie w pracy spowodowanej grypą oraz oczekiwaniu na części wrzucam kolejną porcję dokumentacji remontu Jawy.

37) Złożenie skrzyni "na sucho". Wbrew moim obawom, wklejone na smarze igiełki siedziały ładnie na miejscu w trakcie przymiarek. Po analizie rysunków i zdjęć udało się poprawnie złożyć skrzynię. Są wszystkie biegi.

38) Zregenerowany wał, nowe łożyska (czeskie i polskie) oraz uszczelniacze.

39) Łożyska główne już w karterach. Kartery były rozgrzewane... na kuchence turystycznej.

40) Teraz grzanie karterów z łożyskami.

41) Wał z zamrażalnika i montaż w karterze.

42) Silnik społowiony. Na samym końcu delikatnie śrubami ściągnąłem i skręciłem połówki.

43) Złożone sprzęgło oraz przeniesienie napędu na nowym łańcuszku. I jeszcze raz roozłożenie i złożenie sprzęgła - zapomniałem popychacza.

44) Przykręcenie pokrywy sprzęgła. Uszczelka z kompletu coś nie chciała spasować, wiec szybko wyciąłem nową.

45) Składam tylną zębatkę - nowa z almotu + nowe łożysko.
Zapisane
    Status GG

Kamil350

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • Cz 350 cross :D
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 06, 2014, 20:17:05 »

Widać robota idzie pełna para a co najwazniejsze widać że profesjonalne podejście do tematu. Brawo! Powodzenia w dalszych pracach! ;)
Zapisane
    Status GG

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 752
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 06, 2014, 20:32:57 »

No no ładnie to wyglada wielki pozytyw za taką dobrze wykonaną pracę życzę powodzenia i szybkiego postępu wiosna już blisko.
Zapisane

andree

  • MoTóRzysta z PRLu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1589
  • Burek 650, Jawa 638.0
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 06, 2014, 20:44:14 »

Ta stara zębatka jeszcze tragiczna nie była  :), bardzo pięknie wszystko idzie  8)
Zapisane
Czasem trzeba długo iść, aby dojść do siebie..  ;)
Motocykl jest jak media markt - nie dla idiotów

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 09, 2014, 14:13:58 »

Etap V

46) Dorobiony wałek ze śruby 16 mm. Bez tego to nawet się nie zbliżać do główki korbowodu! szkoda nerwów. Przekonałem się na własnej skórze.

47) Wklejamy 28 igiełek na smarze, dystans...

48) I przepychamy wszystko ładnie. A potem jeszcze raz to samo po pomyliłem tłok lewy z prawym :)

49) Pomiar nowych pierścieni. Jeden z sześciu delikatnie doszlifowałem, bo brakowało mu do tych minimalnych 0,4 mm. Potem delikatnie sfazowałem okna i usunąłem opiłki.

50) Do momentu stosowania trzech pasków blachy przeżywalność pierścieni podczas montażu była bardzo niska :)  Na trzech blaszkach jeszcze nie strzelił mi żaden pierścień.

51) Montaż uszczelki i cylindrów... Powierzchnie pod uszczelkę odtłuszczamy, a całą resztę natłuszczamy olejem.

52) Gotowe. Co do cylindrów: przez głębokie rysy wyżłobione przez zabezpieczenie i sworzeń, z nominałów zrobiony został czwarty, ostatni szlif pod tłoki 59 mm. W jednym miejscu pozostała mała, nieistotna ryska. Dobrze, że dało się je uratować. Myślę, że 25 tys km wytrzymają. Z tłokami ciekawostka - mogą być pewne problemy z dostaniem ich na 4, ostatni szlif. Założyłem - zgodnie w Waszymi zaleceniami - tłoki czeskie.

53) Dokręcamy głowice, wcześniej czyszcząc komory spalania. Wcześniej nie miałem uszczelek pod głowicą, teraz mam - zobaczymy czy będzie jakaś różnica.

54) Serce wraca na miejsce.

55) Odgrzebuję obudowy. Przedtem miałem obawy co do niej ze względu na kiepski stan napędu. Teraz z nowym napędem obudowy wracają na miejsce. Moim zdaniem jawa z obudowami wygląda lepiej :)

56) Montaż wszystkiego do kupy. Łańcuch odpowiednio skrócony - za drugim skróceniem jest już dobrze - w liczeniu ogniw zawsze się pomylę, więc robiłem to metodą prób i błędów.
Zapisane
    Status GG

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 11, 2014, 20:38:23 »

Etap VI - Wielki finał.

57) Ustawienie zapłonu. Ustawienie oczyszczonego gaźnika w trybie docierania, dokręcenie linek i takie tam różne drobne...

58) Montaż wydechów. Wydechy z błotno - olejowej mazi umyłem benzyną ekstrakcyjną wcześniej.

59) Sprzątanie narzędzi i zapakowanie do pudełka wymienionych części (na strychu mam trochę tego typu gratów do jawy - na pamiątkę).

60) Koniec prac. Wlewam olej przekładniowy... Nigdzie nie cieknie.
A teraz wielkie napięcie... Czy odpali? Kupa czasu i kupa kasy, więc  ciśnienie jest ogromne. Na całe szczęście odpaliła. Nieśmiało zaskoczyła, zalewając jeden gar. Świeży silnik się jeszcze ułoży i dotrze... Doreguluję na spokojnie wszystko. Co do pracy silnika - jest ciszej, ale trochę brakuje do aksamitnej pracy.  A więc do zobaczenia na wiosennym zlocie!
Dziękuję za uwagę!
https://www.youtube.com/watch?v=mbyaK2KiI74[size=78%][/size]
Zapisane
    Status GG

janosikmz19822

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 234
  • motórów kilka
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 07, 2014, 08:33:49 »

Wyszło git ,ja pierścienie bez blaszek zakładam i nie pękają mi jak już to bardzo rzadko mi się zdarza tylko trzeb mieć kawałek paznokcia  :P 
Zapisane
    Status GG

Krzysiek

  • Gość
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 07, 2014, 09:10:15 »

Fota 57...

Proponuję inaczej  puścić kable /czarny i brązowy/ idące do przerywaczy w czarnej, zbiorczej koszulce bo ,,łamiesz na wyjściu,, popielate kabelki idące od kondensatorów...kabelki pod, przerywaczowe nad...

Poza tym nie krzyżuj kabli - biały/zielony nad altkiem bo tam nie ma za wiele miejsca i w takim ciasnym ułożeniu mogą się stopić/izolacja zwłaszcza gdy pojeździsz gdy będzie naprawdę ciepło lub przytniesz ich  izolację przy zakładaniu dekla.
« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2014, 09:15:19 wysłana przez Krzysiek »
Zapisane

Norton_Bob

  • All you need is love. And motorcycles.
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 30
  • Jawa 350 638 '89 + 3 japonie
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 13, 2014, 20:34:40 »

Kable poprawione :)  Nie mogę wyregulować odpowiedniego naciągu łańcucha - wygląda to tak, jakby tylna zębatka nie miała osiowo osadzonego wieńca... Zrobiłem to tak, że minimalny luz jest w miejscu  maksymalnego naciągnięcia, ale jak przekręcę trochę koło, łańcuch mono się luzuje.  Spotkaliście się z czymś takim?
Zapisane
    Status GG

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Remont Jawy 350 638 Nortona z fotorelacja
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 13, 2014, 20:39:30 »

Nie mogę wyregulować odpowiedniego naciągu łańcucha - wygląda to tak, jakby tylna zębatka nie miała osiowo osadzonego wieńca... Zrobiłem to tak, że minimalny luz jest w miejscu  maksymalnego naciągnięcia, ale jak przekręcę trochę koło, łańcuch mono się luzuje.  Spotkaliście się z czymś takim?
albo zębatka złom, albo łańcuch nie równo wyciągnięty i złom
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Teraz ja- Remont jawy TS

Zaczęty przez bakczysaraj « 1 2 3 » Opowieści warsztatowe

71 Odpowiedzi
19780 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 11, 2008, 12:20:35
wysłana przez bakczysaraj
48 Odpowiedzi
14414 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 29, 2008, 20:55:10
wysłana przez nestor.mariusz
26 Odpowiedzi
10555 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwiecień 25, 2012, 11:36:19
wysłana przez willy
12 Odpowiedzi
5937 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 26, 2015, 13:55:55
wysłana przez HuBeRt
10 Odpowiedzi
3060 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 18, 2018, 10:23:09
wysłana przez Dragon on the Blue Sky