Wolna Strefa Jawa - CZ
Sprawy Techniczne => Modyfikacje / Usprawnienia => Wątek zaczęty przez: Andrzejek w Sierpnia 01, 2017, 02:34:57
-
Witam
Czytam i podziwiam pomysły kolegów, którymi tak chętnie dzielicie się tu na forum.
Postanowiłem też dodać cegiełkę od siebie.
Ponieważ usprawnienia związane są z instalacją elektryczną stąd nazwa projektu.
Opisane usprawnienia zamontowane są w mojej CZ-350 i funkcjonują bezawaryjnie już 3 rok.
Założenia projektu były bardzo proste:
-jak najmniejsza przeróbka instalacji
-możliwość bezproblemowego powrotu do oryginału
-jak najprostsza i najmniej awaryjna konstrukcja
Z racji tego, że do pracy dojeżdżam Czesią około 20km zależało mi na tym, żeby bezproblemowo do niej dojechać.
Pracuję na 3 zmiany więc Czesia jeździ o różnych porach, nie obce jej słońce i deszcz.
Ponieważ mam właśnie zdemontowany zapłon to dzisiaj parę słów o zapłonie CEZETRON.
Zaprojektowany został do instalacji 12V i współpracuje z oryginalnymi cewkami.
Prosty w montażu wystarczy zdemontować płytkę przerywaczy i w to miejsce montujemy i podłączamy płytkę zapłonu, w razie awarii szybko możemy powrócić do stanu fabrycznego. Wymaga doprowadzenia jednego dodatkowego przewodu zasilania +12V, które pojawia się po włączeniu zapłonu. Zapłon ustawiamy w GMP dla prawego i lewego cylindra.
Posiada ograniczenie prądowe zabezpieczające przed krótkotrwałym zwarciem.
Umożliwia korektę położenia dla lewego cylindra w zakresie około 1mm.
Realizuje wyprzedzenie zapłonu w/g zaprogramowanej mapy.
Pierwsza wersja była oparta na czasowym określeniu kąta wyprzedzenia.
Jednak ze względu na zmieniającą się prędkość ruchu tłoka na "luzie", zwłaszcza dla silników 1 cylindrowych druga wersja określa położenie wału z tarczy kodowej. Poprawiło to kulturę pracy silnika i zwiększyło dokładność wyznaczania kąta. Czesia odzyskała wigor.
Pozdrawiam
-
Czy ten zapłon to własne rękodzieło czy jest gdzieś sprzedawany?
Coś podobnego oferuje czeska firma Imfsoft.
-
Witam
Tak to własny projekt i własne dzieło.
Myślę, że jak będzie taka potrzeba to i sprzedaż będzie możliwa.
Pozdrawiam
-
Ludzie to mają głowy :) super sprawa gratuluję :)
-
Gratuluję konstrukcji. Jej opis i wygląd zachęcają. Czy zapłon ten został już przez Kolegę przetestowany w różnych warunkach? Rozumiem, że nazwa CEZETRON nie wyklucza zastosowania tej płytki w Jawie 638-1. Tak się składa, że zastanawiam się nad kupnem czegoś podobnego. Czy znana jest cena tego zapłonu?
-
Ładnie. Na jakiej zasadzie jest realizowana korekcja. Ciekawi mnie wygląd tarczy podziałowej.
Tu na forum wymagania są spore jeśli chodzi o regulację kąta w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie i tak jest o wiele lepsze od przerywaczy. Jeśli wytrzymuje temperaturę i kurz to jest super.
-
Ładna konstrukcja. Gratuluję.
Pierwsza wersja była oparta na czasowym określeniu kąta wyprzedzenia.
Jednak ze względu na zmieniającą się prędkość ruchu tłoka na "luzie", zwłaszcza dla silników 1 cylindrowych druga wersja określa położenie wału z tarczy kodowej.
Dokładnie tak, to jest chyba najsensowniejsze rozwiązanie.
-
Witam
Płytka zapłonu jest wykonana pod wymiar wycięcia w alternatorze, więc bez żadnych przeróbek może być zamontowana w silnikach gdzie jest taki alternator. Co do niezawodności to tak jak już pisałem jeżdżę na nim już trzeci rok i nie chciał nawalić. Konstrukcja jest maksymalnie uproszczona i bez udziwnień właśnie pod kątem niezawodności. Przygotowuję właśnie 2 egz. testowe, które dostaną koledzy z forum i będą mogli je testować, co umożliwi wykrycie ewentualnych usterek.
Projekt "Cezetron" obejmuje w tej chwili 6 projektów układowych działających w Czesi. Zapłon jest pierwszym opisanym. Następny postaram się wkrótce zaprezentować.
Pozdrawiam
-
jak tam następny projekt?
jaka wyszłaby cena Cezetrona?
-
Witam
Troszeczkę się opuściłem, wynikło to z przeprowadzania gruntownego remontu w domu, który już właściwie prawie skończyłem. Żeby opisywać kolejne projekty muszę je po prostu znowu wykonać, żeby nie demontować i rozbierać tych z Czesi, która póki jeszcze pogoda dopisuje ciągle mnie cieszy jazdą ;-)
Co do projektu zapłonu to właściwie jak dla mnie jest to już projekt ukończony i sprawdzony. Chciałbym jednak przygotować 2 egz. i dać je do testowania kolegom z forum. Wstępnie na zlocie obiecałem koledze z Grudziądza do Jawy 12V i koledze z Piły do Czesi 6V. Póki co jeszcze się nie odezwali. Dodatkowo chciałbym jeszcze dodać możliwość zmiany mapy np. 4 wariantów. 1 - na którym jeżdzę, 2 - troszeczkę łagodniejsza charakterystyka dla jazdy z większym obciążeniem, gdyby ta pierwsza powodowała spalanie stukowe, 3 - np. stały kąt, 4 - nieokreślona jeszcze.
Co do ceny to jeżeli doszło by do sprzedaży to dla aktywnych kolegów z forum myślę, że 100zł + przesyłka byłaby dobrą ceną.
Pozdrawiam
-
Jeżeli napiszesz jeszcze do tego ustrojstwa instrukcje na papierze, to masz pierwszego Klienta .
-
Wstępnie jestem zainteresowany ...
-
Akurat szukam zaplonu i za taka cene brał bym w ciemno.
Tak nawiasem to dwa porzadne przerywacze to koszt 40zl ☺
-
Witam
Ustawianie w sumie jest bardzo proste, postaram się nagrać filmik ukazujący obsługę zapłonu.
Pozdrawiam
-
Witam
Czas dotrzymać obietnicy i opisać projekt Cezetron. Zacznę od kompleksowego podsumowania zapłonu Cezetron.
Wszystkie 3 wersje oparte są na tym samym układzie projektowym, zmiany są kosmetyczne i dotyczyły poprawienia funkcjonalności układu.
Pierwsza wersja oparta była na czasowym wyznaczaniu kąta wyprzedzenia zapłonu. Konstrukcyjnie była wykonana jako zamiennik standardowej płytki przerywaczy i standardowych cewek. Posiadała bezstykowy układ detekcji wraz z elektronicznymi kluczami mocy, zabezpieczenie przed krótkotrwałym zwarciem, niezależną regulację ustawienia kąta dla lewego i prawego cylindra, oraz wyznaczanie kąta wyprzedzenia zapłonu w zależności od prędkości obrotowej na podstawie zapisanej charakterystyki. W czasie użytkowania było jedno zdarzenie przepalenia bezpiecznika od zapłonu. Winnym okazała się nieoryginalna cewka zapłonowa, która po kilku przejechanych kilometrach powodowała zwarcie. Nie spowodowało to uszkodzenia zapłonu. Zakup oryginalnych 12V cewek na ebay zakończyło tę niesprawność.
-
Druga wersja oparta była już na fizycznym wyznaczaniu kąta wyprzedzenia zapłonu poprzez odczyt położenia wału z tarczy kodowej. Układ elektryczny praktycznie się nie zmienił, zmianie uległa geometria układu wynikająca z innej zasady wyznaczania kąta, oraz wyprowadzenia złącza do programowania. Cała funkcjonalność układu pierwszego pozostała. W czasie eksploatacji nie zauważyłem znaczących zmian, jednakże metoda gdzie znam fizyczne położenie wału jest jak dla mnie bardziej prawidłowa.
-
Trzecia wersja właściwie finalna jest modyfikacją wersji drugiej. Zmieniono rozkład elementów na płytce co ma umożliwić wygodniejszą korekcję ustawienia dla lewego cylindra (w większym zakresie kątowym), wynika to nie tylko z geometrii wału ale także z geometrii płytki (symetrii rozmieszczenia czujników) wykonywanej w warunkach domowych. Zmniejszono pobór prądu przez zapłon podczas rozruchu. Układ elektroniczny został zaprojektowany tak, że można usunąć procesor zrobić 2 mostki i mamy elektroniczny moduł zapłonowy bez regulacji kąta (w przypadku uszkodzenia procesora). Wprowadzono możliwość wybrania jednej spośród 5 map. W tej chwili: 0 - zmienny kąt w/g wgranej funkcji, 1 - zapłon w GMP, 2 - zapłon 2,5mm przed GMP, 3 - zapłon 2,9mm przed GMP, 4 - zmienny kąt w/g wgranej funkcji. Zmiana mapy odbywa się poprzez zwarcie 2 pinów i włączeniu zapłonu. Numer mapy jest sygnalizowany ilością mrugnięć diody led podczas włączania zapłonu.
-
Podsumowując przez pięcioletni okres eksploatacji zapłonów żaden nie uległ uszkodzeniu więc ciężko określić co można by poprawić jeżeli chodzi o elektronikę. Wszelkie poprawki jakie były wprowadzane miały na celu poprawienie funkcjonalności układu. Reasumując pięć sezonów około 9 tyś km, jedna awaria układu zapłonowego (nieoryginalna cewka zapłonowa robiła zwarcie), żadnego strzelania w tłumik lub gaźnik, jedno zalanie (zawiesił się pływak w gaźniku), świece zapłonowe NGK BPR7HS nadal sprawne. Za tydzień postaram się opisać następny układ z projektu Cezetron.
Pozdrawiam
-
Kiedy rusza masowa produkcja ?
-
Też jestem zainteresowany .
-
Też jestem zainteresowany!!!
-
Czy istnieje wersja dla 6v cz 175?
-
Byłbym zainteresowany wersją 6V do cz 350.
-
Super profesjonalnie.
-
Czekam na dalsze info. Jestem zainteresowany
-
Też się podpinam do chęci kupna zapłonu
-
Hmm szykuje się ciekawa alternatywa dla ukraińskich wynalazków. Jak tak dalej pójdzie to zaraz pół forum będzie chciało ten zapłon :D
Jestem zainteresowany wersją na 6V.
-
Też jestem bardzo zainteresowany zakupem. Jak wygląda mapa zmiennego kąta wyprzedzenia zapłonu, jak ją dobrałeś?
-
Ja myślę że już pół forum się tym interesuje. Mam pytanie, czy mapy będzie można samemu wgrywać?
-
Dwa pytanka: czy jest to dedykowany mikro-kontroler czy nie szczególnie? Zakłócenia z cewek nie sprawiają problemów nawet po usunięciu oporu na przewodzie wn?
-
Wydaje mi się, że jeżeli kontroler jest zamknięty w kapie jest chyba dość dobrze ekranowany, i nawet usunięcie rezystorow nie powinno mieć negatywnego wpływu na pracę.
Ale to tylko tak mi się wydaje.
-
Dwa pytanka: czy jest to dedykowany mikro-kontroler czy nie szczególnie? Zakłócenia z cewek nie sprawiają problemów nawet po usunięciu oporu na przewodzie wn?
Wydaje mi się, że jeżeli kontroler jest zamknięty w kapie jest chyba dość dobrze ekranowany, i nawet usunięcie rezystorow nie powinno mieć negatywnego wpływu na pracę. Ale to tylko tak mi się wydaje.
Ne wiem o czym piszecie ale jestem zainteresowany w opcji cz 350 6 v 8)
-
Witam
Praca zawodowa mnie zawaliła i dopiero dzisiaj zajrzałem.
Zanim opiszę kolejny projekt kilka odpowiedzi, na pytania związane z zapłonem.
Wersja 6V powstała w ubiegłym roku i na wiosnę będzie montowana do Czesi kolegi z forum, zobaczymy jak się będzie sprawował. Myślę, że do 175 można montować ten sam moduł odchudzony o 2-gi stopień mocy. Co do programowania to mapy wgrywam programatorem wraz z programem. Oczywiście nie widzę problemu aby wgrać komuś jego mapę czy mapy. Żeby użytkownik sam mógł wgrywać mapy, należało by napisać program do współpracy modułu z komputerem, na tą chwilę nie planowałem takiego programu. Należy pamiętać o tym, że zmieniając początkowe ustawienie możemy "podnieść lub opuścić" całą charakterystykę zmieniając tym samym kąty wyprzedzenia. Tak jaki kiedyś obiecałem mam przygotowane 2 moduły do testowania, które odstąpię gratis. Warunek trzeba dostarczyć motor do Andrzejka, no i mieć oryginalne cewki 12V. Wynika to konieczności sprawdzenia instalacji w moto i uniknięcia nieporozumień w ewentualnej wadliwej pracy modułu. W mojej Czesi instalację wykonałem od podstaw po to między innymi aby wykluczyć wpływ instalacji na elektronikę. Co do modułu to nie jest wykonany na dedykowanym układzie, wykonałem go na bardzo popularnym mikroprocesorze Mikrochip-a PIC12F629. Co do zakłóceń to specjalnie moduł został tak zaprojektowany aby droga od czujników do stopni mocy była jak najkrótsza. Na świecach bez rezystorów jeździłem krótko, moduł pracował prawidłowo. Świece z rezystorem zastosowałem tak na wszelki wypadek, żeby wyeliminować ewentualny wpływ na elektronikę w Czesi.
Pozdrawiam
-
Witam
Kolejnym projektem Cezetron-a jest obrotomierz. Moja Czesia fabrycznie była wyposażona tylko w prędkościomierz. Chęć założenia obrotomierza była dobrym momentem aby wykonać go w wersji elektronicznej. Bazą był oryginalny uszkodzony obrotomierz, chodziło o to aby wersja elektroniczna wyglądem jak najmniej odbiegała od oryginału. Sygnał z założenia jest brany z jednej z cewek zapłonowych. Obrotomierz bez niespodzianek przejeździł 4 sezony. Został zdemontowany i rozebrany na potrzeby opisania projektu.
-
Drugi projekt zapoczątkował trzeci. Skoro można obrotomierz, to czemu nie prędkościomierz. Z linką i podskakiwaniem wskazówki problem każdemu znany. Tak powstał trzeci projekt Cezetron-a prędkościomierz. I podobnie jak w poprzednim przyjęto wykonanie w oryginalnej obudowie, jak najbardziej zbliżony do oryginału. Bazą był oryginalny mechaniczny. W projekcie były narzucone oryginalne wymiary i rozmieszczenie, które starałem się zachować. Prędkościomierz oparty jest na czujniku zliczającym impulsy z tylnego koła. Po zamontowaniu układu okazało się, że jest podatny na zakłócenia i pojawiają się momenty kiedy wskazówka "wariowała". Układ został zdemontowany i poprawiony układ detekcji impulsów. Po tej korekcji układ podobnie jak obrotomierz już nie sprawiał problemów. W praktyce ujawniła się pewna niedogodność użyty wyświetlacz kilometrów był podświetlany podświetleniem zegara co wpływało negatywnie na czytelność. Dlatego też został zdemontowany i wykonana została osłona w celu wyeliminowania podświetlenia. Pora na podsumowanie tych dwóch projektów. Co zyskałem ? Wyeliminowałem 2 linki i 2 układy napędowe linek. Wskazówki już nie podskakują tylko płyną. Dokładność, prędkościomierz pokazuje taką prędkość jaką ma pokazywać przy danych obrotach silnika w zależności od zastosowanej ilości zębów zębatki (gdzieś na forum widziałem taką tabelkę). Kilometry liczy z dokładnością do 100m. Po przejechaniu samochodem i następnie Czesią około 40 km, ilość przejechanych kilometrów był identyczny łącznie z miejscem po przecinku. Ze wskazaniem GPS nie sprawdzałem ale zamierzam nagrać filmik jak to wygląda w praktyce i w odniesieniu do GPS. Póki co po przejechaniu prawie 6000 tys. km i 4 sezonach eksploatacji zarówno obrotomierz jak i prędkościomierz nie wymagały mojej interwencji.
Pozdrawiam
-
Witam
Jeszcze parę słów na temat wyglądu. Oryginalnie Czesia miała prędkościomierz z ramką niklowaną, ponieważ obrotomierz zakupiłem z ramką ciemno szarą dokupiłem również i prędkościomierz z taką ramką. Musiałem również przerobić podświetlenie zegarów z racji tego, że są umieszczone w owiewce wystające żaróweczki przeszkadzały w zamocowaniu. Podświetlenie zostało zamontowane na płytce wewnątrz jak widać na zdjęciach. W obudowie w miejscu mocowania oryginalnego podświetlenia, zostały powiększone otwory przez, które w razie potrzeby można wymienić żaróweczki podświetlenia.
Pozdrawiam
-
Super. No to skoro pokazałeś co robisz i już spora część forum już się ślini na myśl o twoim zapłonie zadam pytanie w imieniu wielu: wiele i na kiedy?
-
kurde jakie fajne też bym jeden komplet zamówił
-
działaj z produkcja predkoscimierza beda chetni, sam bym sie skusił ;)
-
Bardzo fajne projekty gratuluje !!! :o , co przestawia położenie wskazówek ?? silnik krokowy ??
-
Witam
Do napędu wskazówki został użyty napęd stosowany już od dziesiątków lat w technice motoryzacyjnej. Nie jest to jeszcze silnik krokowy określany jest jako "Air core meter". Tu jest link do strony gdzie jest pokazana ewolucja samochodowych wskaźników. http://newvintageusallc.mybigcommerce.com/blog/gauge-meters-movements-motors-and-functions/ (http://newvintageusallc.mybigcommerce.com/blog/gauge-meters-movements-motors-and-functions/)
Pozdrawiam
-
Witam
Kolejnym czwartym układem projektu Cezetron jest kontrolka stanu ładowania akumulatora. Stan naładowania sygnalizuje trójkolorowa dioda (czerwona-zielona-żółta) w zależności od napięcia w instalacji. Ponieważ układ miał się zmieścić w oryginalnej oprawie kontrolki od Cezety pierwszym problemem do rozwiązania okazał się filtr kontrolki. W Cezecie mam cztery kontrolki czerwona, zielona, pomarańczowa, niebieska. W celu poprawnego wyświetlania trzech kolorów trzeba było wykonać biały filtr. Bardzo wdzięcznym materiałem okazał się bezbarwny poxipol, z którego udało się wykonać fajny biały matowy filtr do kontrolki. Układ wykonano jako zamiennik żaróweczki z oprawką. Działanie układu było następujące jeżeli napięcie było mniejsze od 12,5V mrugała na czerwono. Od 12,5 - 13,2 świeciła na czerwono sygnalizując brak ładowania. Od 13,2 do 14,8 świeciła na zielono sygnalizując ładowanie. Od 14,8 do 15,5 świeciła żółta sygnalizując za wysokie napięcie ładowania. Powyżej 15,5 mrugała żółta sygnalizując stanowczo za wysokie napięcie ładowania. Praktycznie przy sprawnym układzie ładowania po włączeniu zapłonu świeciła na czerwono, po uruchomieniu silnika przy około 1500obr i wyżej świeciła na zielono. Po trzech sezonach eksploatacji pozwoliła wykryć kończący się akumulator.
-
Czekałem na rozwinięcie się tego tematu z kontrolką, fajna opcja i wtedy mógłbym wyeliminować voltomierz. Jestem tym pomysłem jak najbardziej zainteresowany.
-
Po zakończeniu sezonu na jesieni powstała druga wersja kontrolki. Miała za zadanie pokazywać więcej stanów akumulatora i umożliwiać diagnozowanie jego aktualnej kondycji. Poniżej 11V mruga czerwona sygnalizując stan głębokiego rozładowania akumulatora. Pomiędzy 11 a 12V świeci czerwona sygnalizując niedoładowanie akumulatora poniżej 40% pojemności. Od 12 do 12,8 świeci zielona sygnalizując prawidłowy poziom naładowania. Od 12,8 do 13,8 mruga zielona sygnalizując stan po wyłączeniu silnika kiedy to napięcie na akumulatorze powoli spada do około 12,7V które to dla temp 20 stopni jest prawidłowe dla w pełni naładowanego akumulatora. Od 13,8 do 14,8V mamy zakres pracy regulatora napięcia i jednocześnie napięcia ładowania co sygnalizuje świecenie żółtej diody. Powyżej 14,8V mruga żółta co sygnalizuje przeładowanie akumulatora. W praktyce działa to tak, że po włączeniu zapłonu zapłonu świeci zielona sygnalizując nam, że akumulator jest naładowany powyżej 40%. W czasie jazdy świeci nam żółta sygnalizując prawidłową pracę układu ładowania. Po wyłączeniu zapłonu mruga zielona co sygnalizuje, że akumulator był "dopiero co" ładowany. Ponieważ układ jest stosunkowo mały ciężko jest zmieniać program po zmontowaniu. Dlatego też wprowadzono możliwość samodzielnego zaprogramowania przy użyciu przycisku. Można zmieniać napięcia poszczególnych progów jak i usuwać niektóre. Np. można ustawić, żeby do 12,2V świeciła na czerwono a powyżej na zielono. Układ może bezpiecznie pracować do 20V.
Pozdrawiam
-
Kiedy rusza masowa produkcja ?
-
Wreszcie jest tu ktoś kto ożywia atmosferę. :)
Wydaje mi sie ale nie wiem czy dobrze pamiętam czy to Ty Andrzejek programowaleś mi eeprom?
Ciesze się z twoich projektów, gratuluje też ogromnej wiedzy. Mamy chłopaki poprostu szczęście ze Andrzejek posiada knedla.
-
Witam
Być może Tobie, programowałem komuś z forum eeprom-a do poduszek.
Dwa słowa na temat kontrolki stanu akumulatora. Napięcie jak i pojemność akumulatora zależą w dużej mierze od temp. tegoż akumulatora. Dla wysokich dodatnich temperatur do ładowania wystarczy napięcie nieco ponad 13V. Dla niskich z kolei podchodzi do 15V. Jeżeli chcielibyśmy bardzo dokładnie monitorować stan akumulatora wymagany byłby regulator alternatora z regulacją uwzględniającą temperaturę akumulatora, jak i kontrolka z taką korekcją. Nie jest to oczywiście niemożliwe ;-) Opisana kontrolka bazuje na wartościach przewidzianych dla temperatur akumulatora od 10 do 30 stopni, stąd takie "rozciągnięte" progi. W ubiegłym roku na początku lata zaczęła pokazywać spadek pojemności. Po trzech tygodniach mojego uporu Czesia w poniedziałkowy poranek do odpalenia potrzebowała pomocy z zewnątrz. Wymieniłem akumulator na nowy z uśmiechem, że to "kolorowe światełko" to nie tylko lans i gadżet.
Pozdrawiam
-
A ja założyłem voltomierz...
Czekamy na układ zapłonowy z mapą zapłonów w produkcji seryjnej po cenach jakie przewidziałeś. Jesteś w stanie określić kiedy będzie to dostępne?
-
Zawsze byłem i będę pod wrażeniem takich ludzi jak ty, pewnie dla tego, że dla mnie elektronika a fizyka kwantowa to to samo, z jedną różnicą - fizykę kwantową rozumiem po pijoku, a elektroniki ni ch.ja. Ja muszę mieć taką kontrolkę do bobera, w którym oprócz kół, ramy i silnika nie ma nic..... Daj tylko znać kiedy ruszasz a biorę
-
Witam
Opisałem już cztery układy z projektu "Cezetron" dzisiaj kolejny choć tak naprawdę to pierwszy układ, który był wykonany około 6 lat temu i służy do tej pory. Jest to jedyny układ, który nie wymagał absolutnie żadnej przeróbki instalacji, odłączamy oryginalny i podłączamy nowy, niby nic wielkiego a cieszy. Tym pierwszym układem był elektroniczny przerywacz kierunkowskazów. Układ został umieszczony w oryginalnej aluminiowej "puszcze" i ma 3 wyprowadzenia +, żarówki i kontrolka. Układ wyprowadzeń troszeczkę inny jak w oryginale ale to bez znaczenia bo i tak jest podpinany w instalacji przez pojedyncze konektorki a nie kostkę, przynajmniej ja tak miałem w swojej Czesi. Układ pierwotnie był przeznaczony do żarówek 12V 21W posiada zabezpieczenie przed zwarciem, "widział" przepalenie żarówki i wtedy migał dwa razy szybciej sygnalizując przepalenie żarówki. Bez problemu można było zrobić na nim światła awaryjne. Ponieważ elektroniczny pracuje "bezszelestnie" brakowało mi
"stukania przekaźnika" dlatego zamontowałem sygnalizator piezoelektryczny, troszeczkę wysoki ton ale lepsze to niż cisza. W między czasie wprowadzona została modyfikacja programu aby przerywacz mógł "współpracować" z Ledami. Ustawiało się go na pracę z żarówkami albo Ledami. Układ z żarówkami pracował prawidłowo natomiast z Ledami nie zawsze widział uszkodzenie Leda i migał normalnie. Okazało się, że na rynku jest wiele różnych Ledów używanych do kierunkowskazów. Więc podobnie jak przy kontrolce stanu akumulatora gdzie można samemu ustawić sobie progi tak i tu powstaje wersja druga przerywacza gdzie będzie można "nauczyć" przerywacz z jakimi żarówkami bądź Ledami ma pracować. Należy tu dodać, że układ pracuje prawidłowo z żarówkami i ledami wprowadzane zmiany mają tylko umożliwić sygnalizację uszkodzonego Leda poprzez dwukrotnie szybsze miganie kierunkowskazu.
Pozdrawiam
-
Może i ja czegoś nie rozumiem ale jak z 10 albo i więcej osób z forum pyta cię kiedy produkcja czy jaka cena to chyba kultura ludzka nakazuje odpowiedzieć, a kolega dalej chwali się swoimi wynalazkami a odpowiedzieć widocznie nie ma ochoty
-
a może kolega nie planuje produkcji :'( nawet za miedziaki
-
To niech napisze odpowie i po problemie
-
Może i ja czegoś nie rozumiem ale jak z 10 albo i więcej osób z forum pyta cię kiedy produkcja czy jaka cena to chyba kultura ludzka nakazuje odpowiedzieć, a kolega dalej chwali się swoimi wynalazkami a odpowiedzieć widocznie nie ma ochoty
a może kolega nie planuje produkcji (https://http://domin0.webd.pl/forum/smf/Smileys/SoLoSMiLeYS1/cry.gif) nawet za miedziaki
Z mojego doświadczenia niestety przykra prawda jest taka, że masowa produkcja i sprzedaż zaawansowanej elektroniki dla starych motocykli jest mało opłacalna. Biznes z tego marny ponieważ po wypuszczeniu serii zaczną się telefony "panie, jak to podłączyć...", "dlaczego mi nie działa", "nie rozumiem schematu" albo co gorsza źle podłączyłem i spaliłem ale ciiii, nie przyznam się przez tel i może uda się odesłać i zareklamować.
Jak ktoś potrafi zrobić dobry zapłon na mikrokotrolerze odporny na zakłócenia to zazwyczaj dobrze zarabia i po sprzedaniu kilku urządzeń dochodzi do wniosku, że prowadzenie "infolinii" po godzinach nie jest warte tych pieniędzy. Zazwyczaj każdy motocykl jest trochę inny. Każdy właściciel zazwyczaj coś tam po swojemu ma podłączone. Ciężko zdalnie komuś prosto wytłumaczyć i pomóc jak wyjdą jakieś problemy.
Dlatego trochę bronię w tym momencie kolegę Andrzejek, ponieważ wcale to tak kolorowo nie wygląda po drugiej stronie.
-
ale przecież nikt nie ma pretensji, raczej jest ciekawość czy będzie to robił w większej ilości czy nie , jak nie to niech napisze i po problemie nikt myślę więcej gitary nie będzie zawracał ;)
-
Może i ja czegoś nie rozumiem ale jak z 10 albo i więcej osób z forum pyta cię kiedy produkcja czy jaka cena to chyba kultura ludzka nakazuje odpowiedzieć, a kolega dalej chwali się swoimi wynalazkami a odpowiedzieć widocznie nie ma ochoty
a może kolega nie planuje produkcji (https://http://domin0.webd.pl/forum/smf/Smileys/SoLoSMiLeYS1/cry.gif) nawet za miedziaki
Z mojego doświadczenia niestety przykra prawda jest taka, że masowa produkcja i sprzedaż zaawansowanej elektroniki dla starych motocykli jest mało opłacalna. Biznes z tego marny ponieważ po wypuszczeniu serii zaczną się telefony "panie, jak to podłączyć...", "dlaczego mi nie działa", "nie rozumiem schematu" albo co gorsza źle podłączyłem i spaliłem ale ciiii, nie przyznam się przez tel i może uda się odesłać i zareklamować.
Jak ktoś potrafi zrobić dobry zapłon na mikrokotrolerze odporny na zakłócenia to zazwyczaj dobrze zarabia i po sprzedaniu kilku urządzeń dochodzi do wniosku, że prowadzenie "infolinii" po godzinach nie jest warte tych pieniędzy. Zazwyczaj każdy motocykl jest trochę inny. Każdy właściciel zazwyczaj coś tam po swojemu ma podłączone. Ciężko zdalnie komuś prosto wytłumaczyć i pomóc jak wyjdą jakieś problemy.
Dlatego trochę bronię w tym momencie kolegę Andrzejek, ponieważ wcale to tak kolorowo nie wygląda po drugiej stronie.
.
Kolega napisał że jak będzie potrzeba to zrobi więcej, a że opisuje ciekawie i jego projekty wyglądają bardzo dobrze to większości ślinka już cieknie na myśl o takiej plyteczce pod prawym deklem
-
panowie spokojnie, rozmawialem z Andrzejkiem i narazie mysli co i jak i jakie byly by tego koszty, napisze wszystko w stosownym czasie, cierpliwosci ;)
-
Witam
Wszystkie projekty wykonane były kilka lat temu. Nie myślałem wtedy o produkcji a raczej o usprawnieniu i poprawieniu fabryki. Dlatego też projekty zostały opisane w takim dziale. W związku z zainteresowaniem zaczynam myśleć i kompletować elementy, żeby w miarę tanio coś dla kolegów z forum przygotować praktycznie po kosztach z malutkim +. Nie sztuka "rzucić" jakąś cenę i dołożyć do interesu. Jeżeli ktoś czuje się zawiedziony brakiem odpowiedzi to przepraszam i właśnie staram się to nadrobić. Poza tym planuję nagrać filmiki co i jak więc powinno się to i owo wyjaśnić. Bo jak do tej pory mało kto z forum widział jak i co pracuje w mojej Czesi.
Pozdrawiam
-
Czekamy w takim razie na dalsze relację i kalkulację kosztów wykonania.
-
Witam
Zgodnie z obietnicą zamieściłem filmik z prezentacją projektu kontrolki stanu naładowania akumulatora. Jak zwykle początki są trudne, materiał w miarę ok trochę cicho wyszło no i trema dech zapierała ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=RAm83DKDPwY (https://www.youtube.com/watch?v=RAm83DKDPwY)
Pozdrawiam
-
Super wyszło masz łapkę w górę ;D
-
łapka :D a zapomniałęm chcem takom tysz
-
Super kontrolka :D
-
Fajna i programowalna! Chcem takom
-
W razie czego Andrzejku jakbyś nie wyrabiał z montażem tych układów to jestem chętny do pomocy. Zaplecze sprzęt i umiejętności posiadam więc będe mógł pomóc :)
-
Fajnie pokazane,
Czy planujesz jakaś sprzedaż tych "kontrolek" ?
-
Świetny pomysł.
-
Witam
Dużo pytań, zainteresowanym proponuję kontakt na priv. będzie mi zdecydowanie łatwiej zarządzać informacją. Dzisiaj kolejny materiał prezentuję przerywacz, była okazja zanim wróci do Czesi ;-)
Żarówka LED, o której była mowa w materiale:
https://allegro.pl/oferta/cree-zarowka-led-p21-p21w-24v-12v-6000k-zimna-biel-6864337770 (https://allegro.pl/oferta/cree-zarowka-led-p21-p21w-24v-12v-6000k-zimna-biel-6864337770)
https://www.youtube.com/watch?v=cyIJDV5Tn8I&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=cyIJDV5Tn8I&feature=youtu.be)
pozdrawiam
-
jak możesz wstaw cenę za 1 kontrolę plus wysyłka , będzie nam prościej zadecydować ile sztuk i wtedy pójdzie na PW zamóienie
-
Bez sensu abyś pisał stu osobom PW jeśli możesz napisać jednego posta ze swoimi warunkami sprzedaży. Jeśli ktoś będzie chciał hurtową ilość to można negocjować na PW. Trzy strony zapytań w temacie od forumowiczów a nadal nic nie wiadomo...
-
Na PW też nie ma za bardzo odzewu :(
-
Witam
Póki co małe serie koszty duże, ale dla forumowiczów tak jak obiecałem praktycznie po kosztach. Kontrolka 30zł, przerywacz też za 30zł + przesyłka pewnie około 6zł. Wysyłam płytkę kontrolki i płytkę przerywacza, mleczny filtr trzeba sobie zrobić tak jak opisywałem, w przerywaczu trzeba sobie dorobić okrągłą zaślepkę, póki co naprawdę nie mam czasu. Wysyłam sprawdzacie sobie wszystko i jeżeli OK to wypada dokonać zapłaty, jeżeli nie to można odesłać, koszty odesłania ponosi wysyłający ;-)
Pozdrawiam
-
Chętnie zakupię kontrolkę, jednak nieseryjną. Ponieważ chcę ją zamontować w japońskim motocyklu, zależy mi na płytce kontrolki z przylutowanym kawałkiem kabelka zamiast diody i diodę osobno. Planuję diodę zapakować w obudowę zegarów, ale na układ tam miejsca nie ma. Ponieważ jestem elektroniczną nogą, będę potrzebował wyjaśnienia Jak diodę wlutować aby działało
-
I się zaczyna....
-
Jak najbardziej jestem chętny na zakup kontrolki .
-
Ja biorę kontrolkę i przerywacz.
-
najlepiej piszmy w kwestii zamówienia na PW , Andrzejek będzie mógł lepiej ogarnąć co kto chce , a tutaj będzie większy porządek,
-
Dokładnie kolego tak jak piszesz ;-)
-
Witam
Z czasem mam kiepsko, ale będzie kontrolka na 6V, postaram się tak zrobić, żeby można było przy programowaniu wybrać czy na 6V czy na 12V. Przerywacz też postaram się zrobić na 6V. Tak naprawdę to każdy układ z projektu Cezetron można wykonać w wersji na 6V.
Pozdrawiam
-
Powitać
Taka mała uwaga, kluczową sprawą dla prawidłowego działania elektroniki w naszym moto jest masa. Dlatego dobrze jest sprawdzić lub wykonać następujące połączenie masy. Obudowa alternatora - karter silnika - regulator - akumulator - puszka filtra - rama - zegary - światła. Zaoszczędzi to wiele dziwnych zachowań w pracy tych układów.
pozdrawiam
-
Wracam ci ja sobie z zamorskich wojaży, a tu niespodzianka czeka w domciu ;D
Andzeju dziękuję i pieniądze przelewuje :D
-
Ja też już mam ;D
-
Ja też melduję otrzymanie kontrolek, jutro się będą montowały do knedelków.
Dzięki i pozdrawiam :)
-
Witam
Pod delikatnym naciskiem kolegów jest już nowa wersja kontrolki myślę, że to już wersja ostateczna. Jest zarówno na 6V jak i na 12V. Jest to wersja, która nie widziała jeszcze motocykla, mam nadzieję, że będzie równie bezawaryjna jak poprzednie wersje. W weekend postaram się przygotować materiał jak to teraz będzie programowane i jak ustawić sobie na wybrane napięcie. W kamerce, którą nagrywam wymieniłem mikrofon, za ostatni materiał jeżeli chodzi o dźwięk to jest mi troszeczkę wstyd. Mam nadzieję, że taka prezentacja spokojnie zastępuje instrukcję obsługi, bo z takim zamiarem była nagrywana.
Pozdrawiam
-
Ja osobiście oglądałem Twoje filmy na telefonie i nie bardzo było się do czego przyczepić w kwestii dźwięku, może na kinie domowym słychać inaczej :D
-
A co z zapłonami? Będzie produkcja?
-
działaj z predkosciomierzem bo sezon tuz tuz ;D
-
Witam
Niestety jestem czynny zawodowo i codziennie zapierdzielam do pracy. To co opisałem w ramach projektu Cezetron wykonałem jako pasjonat motoryzacji. Opisałem podobnie jak koledzy opisują swoje modyfikacje. Okazało się, że macie ochotę potestować co niektóre projekty. I tu jak dla mnie pojawia się pewna niedogodność. Każdy projekt muszę jakby od nowa przerobić pod waszym kontem. Ot chociażby kontrolka, ja sobie jak mam potrzebę to podłączam do kompa i przeprogramowuję, dla was musiałem przepisać program od nowa i zmodyfikować, żebyście mieli możliwość ewentualnej zmiany. Podobnie z przerywaczem. Najwięcej problemu jest z prędkościomierzem. Wielkość obudowy i oryginalnej tarczy narzuca ostry rygor pod kątem wielkości dobranych elementów. Kiedy robiłem go 6 lat temu wyświetlacz dostałem z jakichś zapasów wojskowych. Chcąc teraz wykonać go ponownie trzeba zaprojektować go od nowa łącznie z płytkami. Dodatkowo dobrze byłoby dodać możliwość korekcji w zależności od rozmiaru opony. O zapłonie też przygotowuję już materiał, żeby było wiadomo co i jak. Niestety póki co zajmuję się tym wszystkim w wolnych chwilach dzieląc czas pomiędzy; pracą, rodziną i odpoczynkiem ;-)
Pozdrawiam
-
Andrzeju po prostu twoje projekty są zajefajne, dlatego sie tak o nie dopytujemy.
-
To prawda! A jakość wykonania mimo domowego wykonania bije na głowę nie jednà chińską seryjną produkcje, a pod względem starannosci konserwacji to jak w NASA.
-
To prawda solidnie to wygląda klasa :D
-
Witam
Troszeczkę zaangażowaliście mnie projektowo i tak troszeczkę sobie przemyślałem projekt kontrolki. Doszedłem do wniosku, że powinna ona działać troszeczkę inaczej, wydaje mi się, że byłaby bardziej funkcjonalna. I tu prośba o wasze wypowiedzi co o tym sądzicie. A mianowicie progi czerwone i zielone pozostają bez zmian, za to próg żółty ten który sygnalizuje ładowanie czyli zakres 13,6 do 14,8V wyłączył bym. Wtedy wszystkie stany nieprawidłowe i pośrednie byłyby sygnalizowane, natomiast w momencie kiedy ładowanie jest prawidłowe nic się nie świeci bo i po co. Czyli monitor przejąłby funkcję kontrolki ładowania, która jeżeli wszystko jest OK nie świeci i nie zaprząta naszej uwagi. Oczywiście przeładowanie byłoby sygnalizowane jak i dolny próg niedziałania zostałby usunięty więc kontrolka zaczęła by żyć od około 2V.
Pozdrawiam
-
Tak. Zakres prawidlowego ładowania kontrolka nie swieci. Przeladowanie miga żółta od np 14,7 do 15. Swieci ciagle zolta powyżej. To samo z czerwoną.
Ale tak naprawdę i tak zostanę przy zarowkowej kontrolce w obwodzie wzbudzenia. Bo ta mowi wiele :) Pisze o ukladzie w mojej jawie a nie oryginalnym z durnym przekaznikiem. Więc taka diodowa kontrolka to taki fajowy dodatkowy bajer.
-
Witam
Przyjąłem, że mruganie czerwonej i żółtej sygnalizuje znaczne odstępstwa od prawidłowego napięcia. Praktycznie mrugania tych kolorów nigdy nie zobaczymy.
I teraz nasuwa się pytanie czy "automotiv" mruganiem sygnalizuje awarie większej czy mniejszej wagi. Firmy poświęcają masę środków na badania funkcjonalności sygnalizacji, warto skorzystać z tego co już się sprawdziło.
Pozdrawiam
-
Całkiem dobry pomysł aby stan prawidłowy był sygnalizowany wyłączeniem, bo ciągle świecenie lub muruganie może rozpraszać np. przy jeździe nocą.
-
Kwestia przyzwyczajenia wczoraj testowałem wieczorem i nie jest źle ale opcja z wyłączeniem też dobry pomysł chciał bym zakupić i taką opcję ;D
-
Witam
I tak to jest z prototypami ;-) Niestety nie brałem pod uwagę, możliwości wymiany programu w końcu to tylko "zwykła kontrolka". Bardzo skutecznie to uniemożliwia lakier zabezpieczający płytkę. Dobra wiadomość jest taka, że teraz to już będzie ostateczna wersja kontrolki ;-) Sam się zastanawiam dlaczego wcześniej na to nie wpadłem. Przecież próg "nieświecenia" będzie można sobie ukryć i wtedy działanie będzie dokładnie takie jak tej obecnej.
Pozdrawiam
-
Witam
Mam nadzieję, że to już będzie ostateczna wersja kontrolki. Wydaje się, że ma wszystko co mogłoby się przydać:-) Zaprezentowałem ją w 2 części dotyczącej kontrolki.
https://youtu.be/ZpZWODIOALM
-
Dziś dotarła do mnie kontrolka ładowania w poprawionej wersji na 6V. Zamontowana w 487 działa wyśmienicie. Szacun za profesjonalną robotę :)
-
Dotarła i do mnie przesyłka. W przyszłym tygodniu postaram się podziałać z tematem i sprawdzić czy jest ok
-
Mam i ja
-
ja sobie podłączyłem pod pełne vape bo chciałem :P jak by chciał ktoś też podłączyć to nie będzie działać będzie się zachowywać jak stara kontrolka trzeba wyprowadzić dodatkową masę z masy kontrolki do ramy i wszystko działa
-
Witam
Tak naprawdę to do kontrolki wystarczy wziąć "+" z kontrolki luzu i "-" z kontrolki świateł długich.
Pozdrawiam
-
Bo to jest wskaźnik napiecia akumulatora a nie kontrolka ładowania
-
Otósz to
-
Mam i ja. Com się namyślał co mi przyszło w takiej malutkiej kopercie, to moje
-
Mam i ja. Com się namyślał co mi przyszło w takiej malutkiej kopercie, to moje
A wystarczyło otworzyć
-
Mam i ja. Com się namyślał co mi przyszło w takiej malutkiej kopercie, to moje
Bałeś się że to wąglik ? :P :P
-
Witam
Dzisiaj chciałbym opisać 6 i ostatni układ wykonany w ramach projektu Cezetron. Co prawda w planach są jeszcze dwa ale czas pokaże co z nimi. Ostatni układ, który wykonany był jako pierwszy a jest to elektroniczny regulator alternatora. Przy okazji został zmodyfikowany układ prostownika oraz wykonany układ 9 diodowy. W sumie niby nic wielkiego, gdyby nie to, że wszystko zostało umieszczone w karterze silnika. Trzy diody uzupełniające prostownik do układu 9 diodowego zostały wlutowane w alternator i wyprowadzone złączem, które normalnie jest środkiem uzwojeń alternatora połączonych w gwiazdę. Na fotkach zaznaczyłem gdzie co się mieści. Ponieważ regulator jest zalany masą izolacyjną pokazałem jak wygląda niedokończona płytka wersji drugiej. Nie została ona dokończona ponieważ regulator sprawuje się bez zarzutu już 6 sezon i tak naprawdę to można by się pokusić tylko o korektę regulowanego napięcia w zależności od temperatury akumulatora. Ostatnie zdjęcie przedstawia użyty prostownik napięcia trójfazowego.
-
Są tulejki jest praska widać fachowe narzędzia. Wszystko bardzo kompaktowo, w zasadzie z silnika wychodzi plus do aku i D+ do żarówki kontrolki wzbudzenia.
Osobiscie martwilbym sie o usmażenie elementów ale to pewnie elementy odporne.
Diody i mostek schotkky?
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=14825.0
Wiele osób ma układ z oryginalnym przekaźnikiem na srodku gwiazdy.
-
Odnośnie kontrolki stanu naładowania to może ona zastąpić kontrolkę braku ładowania o ile nie służy ona do podawania wstępnego prądu wzbudzenia alternatora. W takim przypadku można zastąpić ją odpowiednim rezystorem i wtedy kontrolka stanu naładowania może służyć również jako kontrolka braku ładowania. Ze dwa lata temu chciałem wykonać taką kontrolkę, która miałaby odpowiedni rezystor i trzy wyprowadzenia jednak ze względu na gabaryty rezystora i trudność upakowania przy tak małych wymiarach spowodowała zawieszenie projektu.
Pozdrawiam
-
Jak się ludziska jeżdżący japoniami zwiedzą jakim cudem jest ta kontrolka, nic nie będziesz robił, tylko lutował te układy
-
Fajny ten regulator, bo jest miniaturowy.
Oczywiście pasuje tylko do 9 diodowego układu, ale to nie problem.
Nie każdy musi pod deklem upychać i i kombinować z altkiem, wystarczy zrobić prostownik 9d i podłączyć ten regulator pod boczkiem.
Tak z ciekawości ma ktoś już wersje kontrolki na 6V, ciekaw jestem jaki stan aku pokazuje podczas jazdy w mieście.
Wiadomo 6V mocą nie szaleje a taka kontrolka to fajny sposób pomiaru na żywo.
-
Blenders ja mam u siebie w 487 poprawioną wersję kontrolki na 6V. Zrobiłem rundę po mieście, światła kierunkowskazy i stop wciśnięty, wg kontrolki już na nieco wyższych obrotach niż jałowe prądnica daje radę. Na wolnych obrotach przy włączonych światłach i kierunkach lekko pomruguje na czerwono i zielono na przemian.
-
Witam
Kolego Pietras12V
Jeżeli chodzi o układ zasilania to z silnika wychodzi plus i minus do aku oraz wychodzi na bezpiecznik i powraca zasilanie regulatora. Elektronika zamontowana w silniku jeździ już 6 sezonów w różnych warunkach pogodowych były lata gdzie codziennie dojeżdżałem do pracy około 40km i nie ma odznak usmażenia. Proszę pamiętać, że karter silnika jest również dużym radiatorem i wbrew pozorom nie nagrzewa się tak mocno. Mostek trójfazowy standardowy ale z racji małych wymiarów i dużych prądów spadki na diodach też są mniejsze. Diody uzupełniające 6 diodowy mostek do 9 są schottky. Odnośnie przekaźnika jest on tak długo dobry jak jest oryginalny, jest specjalnie obliczony na odpowiednie progi. Natomiast nie ma problemu się go pozbyć bez przerabiania instalacji, gdyż na kontrolce mamy już plus z akumulatora łączymy wypięte z przekaźnika przewody 30/51 z 86 i to wszystko ponieważ na zacisku 86 alternatora mamy wyjście z diod zasilających regulator i tym samym podajemy wstępne zasilanie układu wzbudzenia. W tym momencie dioda świeci do momentu aż alternator nie rozpocznie ładowania kiedy to różnica napięć pomiędzy alternatorem i akumulatorem spadnie i żaróweczka przestanie świecić. Wszystkie układy z projektu Cezetron są tak wykonane aby wprowadzać jak najmniejsze zmiany w instalacji.
Kolego Blenders
Nie ma różnicy pomiędzy regulatorem dla mostka 6 i 9 diodowego. Różnica jest jedynie w sposobie podłączenia kontrolki ładowania stąd dodatkowy przekaźnik dla układu 6 diodowego. Właśnie chodziło mi o zrobienie miejsca pod deklem aby umieścić tam zbiorniczek oleju do oilmastera, bo jest to jeden z jeszcze nie zrealizowanych projektów.
Kolego Adam112
Idealnym miejscem jest dla kontrolki podłączenie jej do zacisków akumulatora. O ile podłączymy ją do plusa z kontrolki luzu, która zasilana jest ze stacyjki to ważne jest jeszcze skąd weźmiemy masę. Jeżeli weźmiemy ją z jakiejś kontrolki to należy pamiętać, że przy włączeniu świateł i kierunkowskazów w instalacji 6V płynie prąd dwa razy większy niż w instalacji 12V i stąd biorą się większe spadki napięcia. Załączenie kierunkowskazów powoduje większe obciążenie i większe spadki dlatego kontrolka je "widzi" i sygnalizuje zmianę progów w takt migania kierunkowskazów. Kierunkowskaz świeci większe obciążenie zapala się próg czerwony, kierunkowskaz gaśnie mniejsze obciążenie zapala się próg zielony. Dlatego też wielokrotnie powtarzałem, że kluczową sprawą dla prawidłowego działania elektroniki jest dobrze połączona przewodami o odpowiednim przekroju elektrycznie masa.
Pozdrawiam
-
Witam
Przygotowałem małe co nieco na temat zapłonu.
https://youtu.be/nLhzLOZ2vnM
Pozdrawiam
-
Wszystko pięknie, jednak ze względów praktycznych należałoby wyciągnąć i zworkę i kontrolkę map na zewnątrz, na przykład na karter, lub na kierownicę.
Wiadomo że podczas dłuższej wycieczki możemy z równin wjechać w góry, zgubić pasażera, lub chcieć zmienić styl jazdy z ekonomicznej na sportową. W takim wypadku w ciągu jednego dnia należałoby ze trzy razy ściągać kape i zmienić mapę.
-
Witam
Wydaje mi się, że mapa nie jest wyżyłowana, wiec czy jeździłem ekonomicznie czy sportowo nie miałem potrzeby jej zmieniać. Nie mam dostępu do hamowni gdzie można byłoby wyznaczyć dokładne charakterystyki i to w dodatku zależne od obciążenia. Założeniem projektu było raczej zastąpienie zapłonu stykowego na bezstykowy w celu wyeliminowania obsługi i podniesienia bezawaryjności. Uwzględnienie zmiany kąta od obrotów jakoś tak samo się prosiło. I jak dla mnie wszystkie założenia zakończyły się sukcesem. Ewentualny wybór map gdzie na chwilę obecną poza jedną mapą pozostałe to stałe kąty wyprzedzenia, zostały wprowadzone po to aby w przypadku gdy ktoś będzie miał styczność z tym zapłonem i uzna, że mapa mu nie pasuje zawsze będzie mógł ustawić sobie stałe ustawienia fabryczne i cieszyć się jazdą.
Pozdrawiam
-
Muczos pisał na ten temat pracę inżynierską ze swojej Jawy i Prog CDI i zasadniczo Prog CDI gówno dał na hamowni, zmiany mocy i zużycia paliwa były niezauważalne i ogólnie po wywaleniu tego z silnika jeździ normalnie , mam nadzieję że twój dodatek do zapłonu będzie działał lepiej :D
-
Kolego Andrzejek a jak chcesz zrobić oilmaster coś zelektryka związane? Ja u siebie zrobiłem grawitacja i działa jakoś nie jest to dokładne ale działa . U mnie największy problem to temperatury. Bo przy dużym plusie olej wycieka szybciej ,a wolniej jak jest chłodniej ale łańcuch jest smarowany ciągle. W treści zbiornik na olej wlazł zaraz za światłem stopu pod siedzeniem. Zbiornik to od traktora z chamulcow prawie pasował.
-
Maciek oilmaster to osobny układ podający olej ale nie na łańcuch a do mieszanki. Konkretnie to chyba do króćca ssącego... Tak aby nie trzeba było dolewać oleju do baku. Także o dwóch różnych sprawach rozmawiamy
-
Okurde to przepraszam wszystkich. Myślałem że chodzi o łańcuch. Sorki.
-
Witam
Jeżeli chodzi o oilmaster to w oryginale rurka podająca olej znajduje się w gaźniku. Ja u siebie przygotowałem w układzie dolotowym a konkretnie w podkładce pomiędzy gaźnikiem a kolektorem dolotowym. Widać to na pierwszej fotce z opisywanego ostatnio materiału.
Kolego muczacz między innymi wprowadziłem możliwość wyłączenia charakterystyki i ustawienia sobie ustawień fabrycznych. Zyskujemy bezobsługowość i bezawaryjność a to już moim zdaniem wystarczający argument.
Pozdrawiam
-
ależ ja nie mam nic przeciwko twojej konstrukcji :) , jedynie napisałem że Prog CDI nic nie wnosi i wychodzi na to że w tym wypadku jest to zbędny gadżet :'(
-
Napisałeś o progcdi we wątku Andrzeja. I ja też przez chwilę pomyślałem że próbujesz porównać bądź utożsamiać oba te układy ;D
Kibicuję Ci Andrzeju i chylę czoła wiedzy jaką posiadasz, pomysł jest świetny a gdybyś chciał jeszcze pomysleć nad opracowaniem choć nawet bardzo prostego interface dla klienta końcowego w postaci komunikacji po np rsie to byłby hit sezonu.
-
Witam
W obecnych czasach RS jest dość problematyczny dla zwykłego użytkownika.
Natomiast niewykluczone, że będzie można wgrać mapę za pomocą zwykłej karty SD.
Pozdrawiam
-
Witam
Jest druga część o zapłonie, jako materiał uzupełniający do pierwszej części. Starałem się pokazać na silniku jak się praktycznie ustawia. Materiał sam nagrywałem i sam ustawiałem wiec są małe przeskoki w prezentacji. Mam nadzieję, że daje to jakiś obraz tego co i jak się ustawia.
https://youtu.be/yq-SiPzHOAM
Pozdrawiam
-
Właśnie otrzymałem przesyłkę z zapłonami od Kolegi Andrzejka. Jestem pod wrażeniem jakości wykonania. Kolego Andrzejek, NASA szuka takich ludzi ... Jeżeli to będzie działało jak zostało wykonane, to można będzie o zapłonie zapomnieć ... :)
-
Kurde, przegapilem kolejkę???
-
Ja też nic nie wiedziałem, że już moszna kupić
-
Witam
Staram się jak mogę ;-)
Koledzy nie dają mi odetchnąć.
Pozdrawiam
-
Przesyłka dzisiaj doszła, zapłon zamontowałem, motocykl odpalił i działał prawidłowo. Na razie nie miałem możliwości sprawdzić jak sprawuje się na drodze, bo blachy są w lakierni. Wszystko wygląda profesjonalnie i bardzo estetycznie. Podstawę musiałem minimalnie przytrzeć po obwodzie (w granicach 1/10 mm), bo nie mieściła się w obudowie. Problem mam natomiast z odległością tarczy od sensorów - nie musiałem dawać podkładki, bo tarcza była idealnie pomiędzy, natomiast wraz z obrotem wału odległości te zmieniały się. Czego to może być wina, krzywka źle siedzi? Będzie to sprawiało problem przy użytkowaniu?
-
Być może czopy wału wytarte pod łożyskami i jest niewielki luz osiowy wału.
-
'Witam
Nie będzie przeszkadzało, można jeszcze sprawdzić czy sama tarczka nie jest krzywa. Będzie to widać przy kręceniu wałem i sprawdzaniu jak "leży" miedzy szczelinami. Proszę pamiętać o podregulowaniu gaźnika pod nowy zapłon.
Pozdrawiam
-
Jeżeli wierciłeś otwór pod bolec ustalający tarczkę, to może troszeczkę za mocno wystawać i wtedy śruba z jednej strony podeprze się na bolcu i może przekrzywić tarczkę. Wtedy trzeba go podpiłować tak aby po założeniu tarczki nie wystawał powyżej.
-
Ja już się wyleczyłem z montowania elektroniki pod dekiel silnika :P a czujniki tylko magnetyczne (cewka + magnes neodymowy). Też się bawiłem w procesory, wyświetlacze itp ale jak coś padnie od wibracji na autostradzie daleko od domu to musi być do naprawienia śrubokrętem i scyzorykiem.
Obecnie testuję prosty całkowicie analogowy zapłon ze zmiennym kątem (dwie cewki, magnes neodymowy, dwa moduły DC CDI i zmienny kąt też można uzyskać a nie ma się co zepsuć):
https://www.youtube.com/watch?v=NrQcTUmoZNk (https://www.youtube.com/watch?v=NrQcTUmoZNk)
Ale kibicuję twojej koncepcji i przyglądam się z ciekawością jak się rozwija :)
-
Wtedy pozostaje założyć oryginalne przerywacze i jazda dalej ;-)
-
Ja już się wyleczyłem z montowania elektroniki pod dekiel silnika :P a czujniki tylko magnetyczne (cewka + magnes neodymowy). Też się bawiłem w procesory, wyświetlacze itp ale jak coś padnie od wibracji na autostradzie daleko od domu to musi być do naprawienia śrubokrętem i scyzorykiem.
Obecnie testuję prosty całkowicie analogowy zapłon ze zmiennym kątem (dwie cewki, magnes neodymowy, dwa moduły DC CDI i zmienny kąt też można uzyskać a nie ma się co zepsuć):
https://www.youtube.com/watch?v=NrQcTUmoZNk (https://www.youtube.com/watch?v=NrQcTUmoZNk)
Ale kibicuję twojej koncepcji i przyglądam się z ciekawością jak się rozwija :)
Na elektroniku co prawda kolegi, który już się na forum nie udziela (niestety) zrobiłem około 17000km (słownie siedemnaście tysięcy kilometrów). Awaria którą sam wywołałem powstała w garażu i po kilkuminutowej instrukcji co zrobić, drobnym zakupie (taki tam, końcowy tranzystor) naprawiłem moduł sam.
Fakt faktem, że pod deklem mam tylko czujniki i wirującą tarczę ale ja tam się tego nie boję...
Aaa oryginalne cewki, młoteczki i kondensatory przestałem wozić po pierwszym kamieńsku (trasa około 800km w jeden weekend)
Podziwiam wiedzę oraz doświadczenie kolegi Andrzejka. I kibicuję projektom! Być może i ja skorzystam z jakiegoś pomysłu!
-
Mam trochę miejsca pod kapą i 6 sezonów już sobie platynki niepokojone jeżdżą. Klucze mocy mają zabezpieczenie przed zwarciem i krótkie zwarcia im niestraszne ;-)
-
Klucze mocy mają zabezpieczenie przed zwarciem i krótkie zwarcia im niestraszne
Jeśli to nie tajemnica to jakie Ci się udało znaleźć? Też szukałem takich ale przeznaczone do automotive to owszem mają wszystkie zabezpieczenia ale padają od zbyt niskiego napięcia przebicia (na cewce WN po rozłączeniu 12V potrafi się wyindukować impuls 300-400V). Chyba że stosujesz jakieś układy gasików ale to też pożera miejsce i trochę się grzeje.
Żeby nie dodawać nowego wpisu:
Diody zenera zdecydowanie nie są do gaszenia takich impulsów. Do tego są diody transil które są dużo szybsze lub szeregowe połączenie rezystora i kondensatora. Normalnie jak się projektuje takie układy na sprzedaż to bez takich zabezpieczeń sprzęt nie przejdzie badań EMC. Wiadomo że jak się robi kilka sztuk dla kolegów to nie opłaca się badać w laboratorium ale pewnie dobre praktyki inżynierskie warto zachować. To uchroni użytkowników przed awarią na trasie.
-
Przepięcia "gasi się" zabezpieczając tranzystory diodami zenera ;-)
-
Cześć
Kibicuje Tobie, aby Twój pomysł wypalił i zjeździł sporo kilometrów bezawaryjnie:)
Mam pytanie odnośnie prostownika i regulatora - nie "gotuje" ci się to bez radiatora(prostownik) pod pokrywą? Mam podobny mostek prostowniczy, trochę ciepła generuje...
-
Nie nie gouje mu sie! Pisał o tym już że obudowa silnika to spory riadiator!
-
Wreszcie nadszedł czas na zainstalowanie zapłonu, wykonanego przez Kolegę Andrzejek. Samo zamontowanie i ustawienie, rzeczywiście nie nastręcza wielu trudności. Zmiana map przy zdjętej kapie również nie jest kłopotliwa, o ile słońce nie świeci wprost na płytkę zapłonową. Przetestowałem wszystkie mapy i mogę powiedzieć, że różnice między nimi są mocno odczuwalne (nie to co w soveku), Dodatkowym atutem jest dziecinnie prosty powrót do mechanicznych przerywaczy. Chyba tego właśnie szukałem. Dzięki Kolego Andrzejek ...
-
Witam
Tak miało być z założenia ;-)
Radości z jazdy kolego ;-)
Pozdrawiam
-
Dzisiaj Nadejszła wiekopomna chwila i zamontowałem wskaźnik napięcia akumulatora do Japonii. Przekrecam kluczyk w stacyjce, dioda miga na zielono. Odpalam silnik, dioda miga na zielono. Pierwsza myśl - cholercia byłem pewien, że kupiłem wersję poprawioną, która gdy wszystko z voltami ok nie sieci. Ta migająca dioda będzie mnie wk.. podczas jazdy. Polazłem do domu, bo tam była instrukcja, okazało sie, że dostałem to co chciałem. Kolejna myśl - akumulator po zimie niedoładowany - nie mam zwyczaju wyciągać aku na zimę. Wziąłem miernik i mierzę - 12,2V na zgaszonym silniku. Odpalam - 12,0, na światłach 11,5....
No tak nie ładuje. Pomiary pokazały, że regulator padł. Akumulator chyba też śmietnik, bo już kilka godzin na prostowniku pokazuje 13,5V.
Jestem mega zadowolony z kontrolki. Dzięki niej zdiagnozowałem awarię w garażu a nie gdzieś kilkadziesiąt km od domu......
-
Właśnie w tym celu została zaprojektowana, żeby pomagać a nie jako gadżet. ;-)
-
Witam
Tak sobie myślę, że warto dwa słowa na temat zabezpieczenia układów. Jak widać pewne zbiegi okoliczności się zdarzają i dobrze byłoby zabezpieczyć się na tą okoliczność. Akurat padło na kontrolkę. Pomimo, że ma zabezpieczenie przed podwyższonym napięciem to potrafi się nieźle ugotować. W Jawie z "zapłonem CDI", czyli alternator z magnesami stałymi, stało się tak, że padł regulator napięcia i był odłączony akumulator. Wtedy bez obciążenia napięcie potrafi mieć i 70V. Brak bezpiecznika spowodował, że najsłabszym ogniwem okazała się kontrolka. Przyjęła na siebie obciążenie i w końcu obwody zabezpieczające się zwęgliły. Warto tu wspomnieć, że ze względu na dość duże prądy związane z przeciążeniami warto zabezpieczać wszelkie układy bezpiecznikiem. Zabezpieczenia działają w ten sposób, że ograniczają wzrost napięcia do momentu zadziałania "przepalenia" bezpiecznika. Jeżeli go nie ma to dokładająca się moc na zabezpieczeniu powoduje przegrzanie "spalenie " układu. Oczywiście można by rozproszyć tę moc tylko czy kontrolka z radiatorem wielkości regulatora napięcia (stratnego) byłaby atrakcyjna. Konkluzja jest taka, że dobrze jest zabezpieczyć układ chociażby bezpiecznikiem na przewodzie, który zabezpieczy układ przed uszkodzeniem.
Pozdrawiam
-
Dlatego ja zawsze piszę żeby był akumulator, bo jakby nie patrzeć to jest dobry bufor. Btw. planuję własny regulator napięcia do tego typu alternatorów. Odpowiednie tyrystory itd. a nie mania chińczyków wszystko na BT...
-
Dlatego ja zawsze piszę żeby był akumulator, bo jakby nie patrzeć to jest dobry bufor. Btw. planuję własny regulator napięcia do tego typu alternatorów. Odpowiednie tyrystory itd. a nie mania chińczyków wszystko na BT...
Najprościej tranzystor i lm317 mamy dzięki temu regulacje napięcia, jest to tanie i bardzo wytrzymałe
-
Dlatego ja zawsze piszę żeby był akumulator, bo jakby nie patrzeć to jest dobry bufor. Btw. planuję własny regulator napięcia do tego typu alternatorów. Odpowiednie tyrystory itd. a nie mania chińczyków wszystko na BT...
Bufor buforem. Ale dajmy na to przykład że jedziemy w nocy, coś nam się "zj**ie" w układzie "paliwowym" na poboczu ciemno, nie mamy latarki. I co? Przydałby się "bufor" chociażby na zasilanie pozycyjnych...
Cieszę się, że Janek ma podobne podejście do tematu. Tym bardziej, że czekam cierpliwie na CDI od niego ;)
-
Witam
Informacje uzupełniające w temacie kontrolki ładowania ;-)
https://youtu.be/gBtcGXQgEMw
-
Cześć, czy jest możliwość wykonania kontrolki, która powiedzmy poniżej 12v świeci na czerwono a powyżej 15v świeci na żółto, między tymi zakresami nie świeci.
-
Witam
Oczywiście w końcu jest programowalna i można sobie samemu ustawić takie progi jeżeli już masz. Natomiast jeżeli nie masz to przed wysyłką mogę ustawić tak jak sobie życzysz ;-)
Pozdrawiam
-
Witam
Zmiana samego przerywacza nie wpływa na oszczędność energii. Na oszczędność natomiast wpływa zmiana żarówek na takie o mniejszej mocy. I tu przy doborze żarówek należy się kierować aby te o mniejszej mocy czyli praktycznie LED miały podobną ilość lumenów w stosunku do oryginalnych żarnikowych. Oryginalny przerywacz "bimetalowy" potrzebuje do prawidłowej pracy odpowiedniego prądu "obciążenia" i na przykład aby mógł prawidłowo działać z żarówką LED trzeba go dociążyć rezystorem. Co w efekcie nie daje żadnej oszczędności energii. Elektroniczny przerywacz nie musi mieć spełnionego tego warunku do prawidłowej pracy. Wspominałem już gdzieś o tym, na ten przykład możemy w instalacji 12V zmniejszyć "prądożerność" żarówek praktycznie 10-cio krotnie. Nie tylko kierunkowskazów ale i na przykład świateł STOP. Podobnie będzie i w instalacji 6V jednak jest znacznie mniejszy wybór żarówek LED na to napięcie. Przerywacz powstał właśnie z tą myślą aby można było go samodzielnie w prosty sposób dostosować "zaprogramować" do żarówek jakie mamy w kierunkowskazach. Na filmiku wszystko starałem się pokazać od żarówek nominalnych po takie, które 10 razy mniej obciążają instalację.
Pozdrawiam
-
Witam serdecznie wszystkich a jednocześnie odgrzewam temat :D
Jak na obecną chwile przedstawia się sytuacja projektu ?
- Czy są jakieś nowe pomysły udoskonalenia ?
- Jak sprawują się rozesłane zapłony w obecnej chwili ?
- Czy jest jeszcze możliwość nabycia zapłonu ?
-
- Jak sprawują się rozesłane zapłony w obecnej chwili ?
Jako użytkownik w/w zapłonu, czuję się upoważniony do wyrażenia więcej niż pozytywnej o nim opinii. Polecam ...
-
Świetna sprawa i ukłony w stronę twórcy za tak przemyślany zapłon, tylko czy ktoś ma jakiś kontakt z kolegą Andrzejek ? i mógłby podzielić się nim na PW :D bardzo chętnie zamienił bym kilka słów odnośnie zapłonu jak i podpytał o możliwość jego zakupu.
-
Niestety ale widzę, że kolega Andrzejek ostatnio był aktywny we wrześniu 2019... Mam nadzieję, że wszystko u niego ok i w końcu się na forum pojawi...
-
Przepraszam ... nie było mnie prawie rok .... ale już jestem. Tak to w zyciu bywa, choć zainteresowani koledzy mieli kontakt telefoniczny ;-)
-
Kurcze super, proszę podać na priv numer
-
Witam
Nie wiem czy jeszcze kogoś temat interesuje ale z racji tego, że tutaj został opisany cały projekt, pozwolę sobie na dopisanie kolejnych modyfikacji. Modyfikacja dotyczy kontrolki ładowania. Jak to w życiu bywa "Potrzeba matką wynalazków". Koledze w motorze wyparował elektrolit w akumulatorze bo uszkodził się regulator i alternator ładował na max-a. Drugi pomysł podsunął kolega z forum mówiąc, że nie ma możliwości w kontrolce zamienić szkiełka czerwonego na mleczne. No i powstała kontrolka czerwona pracująca w dwóch trybach: kontroli ładowania oraz w trybie przekaźnikowym. Pozwala zastąpić tradycyjną kontrolkę ładowania oraz wyeliminować przekaźnik ładowania. Mozna ją zastosować do instalacji zasilanych alternatorem z magnesami stałymi oraz alternatorem samowzbudnym z uzwojeniem wzbudzenia. Chcąc zastosować kontrolke dla układu z alternatorem obcowzbudnym należałoby "dołożyć" dodatkowy rezystor zapewniający wzbudzenie. Zmieniono również konektorki z 6,3 na 4,8 bo takie ma Czesia w oryginalnej instalacji. Jest też filmik prezentujący mozliwości tej kontrolki https://youtu.be/Ru_bTKdfk8g (https://youtu.be/Ru_bTKdfk8g)
Pozdrawiam
-
Naprawdę bardzo fajne kurczę chętnie bym takie coś zakupił ale mam instalacje 6v
-
Ja już mam, polecam. Do CDI idealny
-
Witam
Do 6V instalacji też da się zrobić bedą tylko inne progi ;-)
Pozdrawiam
-
W CZ konektory są 5,1 czy 5,2. Takie dosyć nietypowe i trudne w zakupie aczkolwiek nie niemożliwe do zdobycia.
-
mam pytanie przeczytałem wątek od początku i widziałem że pisałeś o zapłonie 6v ile by kosztował taki zapłon ze zmiennym kątem zapłonu kompletny do cezet 175 487
-
Witam
A dziekuję za poprawienie, ponieważ nie mam oryginalnej instalacji myślałem, że miała 4,8 bo 6,3 były za duże. Sprawdziłem i faktycznie można jeszcze dostać na 5,1 czy 5,2 ale z racji tego, że używam różnych kształtów konektorków łatwiej jest mi zastosować 4,8, których to asortyment jest znacznie bogatszy ;-)
Pozdrawiam
-
Witam
W końcu udało mi się dokończyć modyfikację przerywacza kierunkowskazów.
W nowej wersji więcej możliwości odnośnie dostosowania do swoich potrzeb. Zastosowano dwie charakterystyki do kontroli żarówek. Jedna do mniejszych obciążeń czyli LED druga do większych tradycyjnych. W końcu może bezproblemowo pracować ze wszystkimi żarówkami ;-). Tradycyjnie opis możliwości na filmie: https://youtu.be/HK9uB47x1Kg (https://youtu.be/HK9uB47x1Kg)
Pozdrawiam
-
No i wreszcie jest. Film jak zwykle wszystko wyjaśnia. Super opcje.
-
Witam
Jest możliwość nieodpłatnej aktualizacji oprogramowania jak ktoś ma starszą wersję. Uzyskamy wtedy możliwość wyłączenia kontroli dla "opornych" ledów i w ten sposób do przywrócenia prawidłowej pracy przerywacza.
Pozdrawiam
-
Witam
Garść dodatkowych informacji na temat przerywacza kierunkowskazów. Udało się w końcu dopracować zabezpieczenie przed zwarciem, poprzednie bardziej opierało się na przepaleniu bezpiecznika, obecnie jest w pełni kontrolowane przez elektronikę. Przeprojektowano układ umożliwiając programowanie po zamknięciu w obudowie. Poruszono tematykę "opornych" ledów w celu zachęcenia do współpracy z przerywaczem. Dla zainteresowanych link do filmiku: https://youtu.be/YKoBg21paXA (https://youtu.be/YKoBg21paXA)
Pozdrawiam