Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 18:09:16

Tytuł: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 18:09:16
Znalazłem wskaźnik ze Zetora prawie nówka i nie wiem jak go podłączyć do Cz?
Tam od spodu jest miejsce na kabelek.
Widziałem właśnie na forum że ma byle kto taki wskaźnik przy Jawie i Cz .
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 30, 2015, 22:21:26
Wrzuć zdjęcie, model itp, może będzie łatwiej.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 22:33:42
Taki sam jak ten http://www.sklep.agrohandler.pl/wskaznik-temperatury-wody-zetor-i-ursus-c-385-p19363.html tylko nie jestem pewny czy od spodu miał tak samo, ale miał tylko jedno miejsce na kabel. No i jak się patrzy na wskazówkę to na tarczy jest napis PAL.  ;)
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Maja 30, 2015, 22:52:54
Wydaje mi się że trochę mała skala tej temperatury,  może jeszcze zależy gdzie czujnik umieścisz.
Ale to niech ktoś inny coś jeszcze powie.
Sam się właśnie nad jakimś wskaźnikiem zastanawiam, tylko chyba z większą skalą bym szukał.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 22:56:39
Ja tylko chcę zamontować tak tymczasowo na czas docierania.
Nie wiem w ogóle jak to ma to być popodłączane. Mam tylko ten wskaźnik i tyle. Trzeba coś jeszcze do niego i jak go podpiąć do Cz?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 30, 2015, 23:03:04
Przecież to wskaźnik temperatury od Skodiczki. Olśnienie mnie naszło. Na pewno potrzebujesz czujnika który był w chłodnicy np: http://allegro.pl/oryginal-czujnik-temperatury-skoda-105-120-i5070121046.html. Z tyłu powinny; o ile dobrze pamiętam; być trzy piny, masa, plus i sygnał z takiego czujnika. No i wnęka/wejście na żarówkę.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 23:11:07
Z tyłu chyba tak jest jak mówisz.
Kurcze to muszę to dokupić? Taka pierdółka 24 zł drogo. Nie da się czymś zastąpić tego?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 30, 2015, 23:16:44
NIe jestem elektronikiem więc mogę się mylić ale z tego co kojarzę to jest to rezystor który zmienia swój opór pod wpływem temperatury.  Jak nie zapomnę to sprawdze jutro czy mi taki gdzieś po mojej skodzince nie został, będzie pretekst aby się spotkać np: na Snosce.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 30, 2015, 23:20:56
O to bym odkupił, bo nowy trochę drugi, ale też poszukam może będzie. Ja bym chętnie jechał, a kiedy ma być to spotkanie?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 30, 2015, 23:22:36
Jak znajdę czujnik ;) O ile znajdę
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Maja 30, 2015, 23:23:02
No właśnie też myślę o jakimś wskaźniku na docieranie. Ale wydaje mi się ze przy docieranie temperatury mogą być wyższe niz 120. Wszystko zależy gdzie czujnik się umieści.

Na allegro jest elektrolniczy wskaźnik ale do 110 oC tylko.

Ktoś miał już jakiś wskaźnik,  gdzie czujnik montowaliscie? I jakie temperatury pokazywał?  Odpowiedź na te pytania wiele by pomogła w doborze ;)
Ktoś wspominał ze sprawdzał takim bezdotykowym termometrem.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Maja 30, 2015, 23:30:16
Ja miałem zamontowany wskaźnik temp. z czujnikiem w głowicy za świecą pomiędzy żeberkami
i tam temperatura dochodziła do około 140*C
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 30, 2015, 23:38:42
Mam wskaźnik , czujnik włożony między głowice, dziś w korkach około 140 wskazywał.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Maja 30, 2015, 23:44:32
No właśnie,  dlatego szukał bym czegoś do okolo 150.
hmm, a ciekawi mnie również co by termometr pokazywał gdyby czujnik był w okolicy króćca gaźnika?  Tam temperatura wydaje mi się ze mogła by być te 10 stopni mniejsza.  I wtedy skala by się tak szybko nie kończyła.  Co wy na to? Moglibyście to miejsce przetestować?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Maja 30, 2015, 23:50:25
ja miałem taki:
http://allegro.pl/wskaznik-temperatury-oleju-auto-gauge-i5164329863.html
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: MarcinS w Maja 31, 2015, 00:26:14
Ja mam wskaźnik. Takie coś:
http://allegro.pl/termometr-tablicowy-50-150st-c-dl-przew-290cm-i5367140046.html
Czujnik pomiędzy cylindrem a głowicą na prawym garnku. Wskazuje do 150*, ale latem w korkach czasem brakło. Jak już to szukajcie takiego do 300*.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Maja 31, 2015, 07:37:57
a jakim napięciem jest zasilany ten wskaźnik od zetota nie przypadkiem 12v ???
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Maja 31, 2015, 08:43:28
a jakim napięciem jest zasilany ten wskaźnik od zetota nie przypadkiem 12v ???
tak jest na 12V, jak prawie wszystkie inne
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Maja 31, 2015, 09:21:07
a kolega założyciel wątku jakie ma napięcie w swoim knedlu???
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 31, 2015, 10:09:31
Ja mam knedla 6V ten wskaźnik jest chyba na 12V.
Podejdzie to? I jak bym już miał ten ten rezystor to resztę pinów do czego podłączyć?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Maja 31, 2015, 10:11:34
raczej jest problem jeźeli masz napiecie 6v  a wskaźnik jest na 12v
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 31, 2015, 10:13:01
To nie będzie działał?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: azbescik2 w Maja 31, 2015, 10:38:49
nie jestem elektrykiem ale na zdrowy rozum czy żarówka 12 v będzie prawidłowo działała podpięta pod 6v czy będzie sie tylko żarzyła
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: muczos w Maja 31, 2015, 11:12:22
Będzie pokazywać za mało. W Skodzie jak był słaby akumulator to pokazywała mniejszy piziom paliwa i temperaturę, a jak się uruchomiło silnik to wskazówki się podnosiły.
Zamiast doczepiać jakieś wynalazki do sprzęta proponuję po prostu jeździć. Dotrzesz silnik i nawet nie będziesz wiedział kiedy przeleciał ten 1000km. A jak ma się zatrzeć to i tak się zatrze i żaden wskaźnik nie pomoże. Przekonałem się o tym już kilka razy.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 31, 2015, 11:25:52
Właśnie boję się żeby mi się nie zatarł. Jak narazie przejechałem od remontu 330 kilometrów.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: czeron w Maja 31, 2015, 11:33:36
Dotrzesz silnik i nawet nie będziesz wiedział kiedy przeleciał ten 1000km. A jak ma się zatrzeć to i tak się zatrze i żaden wskaźnik nie pomoże. Przekonałem się o tym już kilka razy.


Dokładnie ;D
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Maja 31, 2015, 11:37:27
Moja Jawa pogoniona do granic jej mozliwosci niespodziewanie zatarla sie po okolo 5000 km pomimo tego, ze miala dobry olej (Yamaha 2T) we wlasciwej proporcji (1:40). Moze gdyby przeszla brutalne docieranie i miala rozklekotany silnik to by sie nie zatarla. Ale przeciez docieranie nie ma prowadzic do rozklekotania silnika.
Silniki chlodzone powietrzem latwo sie przegrzewaja. Ku kontemplacji wklejam obrazki z artykulu napisanego przez naukowcow pracujacych dla Hondy.
http://www.jsme.or.jp/ted/NL60/TED-Plaza_takahashi.htm
Artykul jest poswiecony wspomaganiu chlodzenia powietrznego olejowym. Dodatkowe chlodzenie olejem pozwala obnizyc temperature przy gniezdzie swiecy o 70 stopni co daje silnikowi tak chlodzonemu warunki porownywalne do silnikow chlodzonych woda.
Czyli bez chlodzenia woda lub olejem silnik jest bardzo obciazony cieplnie.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Maja 31, 2015, 12:08:30
Wskażnik jest na 12V i faktycznie będzie pokazywał błędnie, więc nic z tego. Jak na razie nie zatarłeś to delikatnie do przodu a nie zatrzesz.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: marian w Maja 31, 2015, 15:33:14
Będzie pokazywać za mało. W Skodzie jak był słaby akumulator to pokazywała mniejszy piziom paliwa i temperaturę, a jak się uruchomiło silnik to wskazówki się podnosiły.
Zamiast doczepiać jakieś wynalazki do sprzęta proponuję po prostu jeździć. Dotrzesz silnik i nawet nie będziesz wiedział kiedy przeleciał ten 1000km. A jak ma się zatrzeć to i tak się zatrze i żaden wskaźnik nie pomoże. Przekonałem się o tym już kilka razy.
I wszystko w tym temacie.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: second w Maja 31, 2015, 19:10:13
A czujnik ciśnienia w ogumieniu, to do czego podejdzie?   ;)
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 31, 2015, 22:27:09
xepher nie szukaj tego rezystora. Nie będę nic zakładał. Jak mówicie pomału jeździć a się dotrze. Będę tak jeździł, dzięki za podpowiedzi.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Karolek w Maja 31, 2015, 22:32:44
A czujnik ciśnienia w ogumieniu, to do czego podejdzie?   ;)

http://www.garmin.sklep.pl/garmin-system-monitorowania-cisnienia-w-oponach-010-11997-00.html
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Maja 31, 2015, 22:34:44
W skodzie ogólnie te wskaźniki działają jak chcą ;)
wystarczy że auto jest lekko przechylone i już pokazuje bzdury,
z rozładowanym aku też prawda, jak jechałem z aku z napięciem około 9-10V to wskaźnik temp. wskazywał z 40* a powinien około 70-80* a paliwa leżał mimo że paliwo było :P
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Maja 31, 2015, 22:54:53
xepher (http://www.jawacz.pl/profile/xepher/) a kiedy będzie to spotkanie ?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: janosikmz19822 w Czerwca 01, 2015, 09:11:57
Właśnie boję się żeby mi się nie zatarł. Jak narazie przejechałem od remontu 330 kilometrów.


To po prostu w upał nie docieraj śmigaj wieczorem .
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: dudek840 w Czerwca 01, 2015, 11:35:09

WitamPolecam zakup termometru tablicowego tak jak Kolega wyżej. Banalna instalacja (instalacja polega na zamontowaniu wskaznika i umieszczeniu sondy pomiarowej), zadnych dodatkowych kabli, wlasne zasilanie (termometr dziala na baterie) no i cena dobra.
Pzdr
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: xepher w Czerwca 01, 2015, 15:39:20
xepher (http://www.jawacz.pl/profile/xepher/) a kiedy będzie to spotkanie ?
A jak znajdziemy czas ;) Jak chcesz to w czwartek mam wolne, do południa zrobilibym sobie wycieczkę.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Czerwca 01, 2015, 22:28:23
Możemy się spotkać tylko w jakiej miejscowości albo w którym miejscu?
I o której?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Czerwca 11, 2015, 22:16:23
http://www.motofree.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_87a3a0fe60223e12e0faa0d18cfdfd5d.jpg

Mam takie coś w Jawie 350 TS. Spisuje się świetnie. Pokazuje dokładną temperaturę.
Baterii od roku jeszcze nie wymieniałem. Ale wadą jest monitorowanie tylko jednego gara:P
Musisz ustalić,który mocniej się grzeje
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 11, 2015, 22:35:57
Zamówiłem juz coś takiego:
http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html

Czujnik włożę między cylindry/głowice od strony gaźnika.
Wtedy temperatura będzie uśredniona.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Czerwca 12, 2015, 03:51:01
Zamówiłem juz coś takiego:
http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html (http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html)

Wydaje mi sie, ze ten "termometr" to tylko wyswietlacz z kablem zasilajacym. Przed zakupem warto upewnic sie, czy sonda jest w komplecie czy tylko "kabel do sondy".
 
A jesli chodzi o czujniki temperatury (czyli "sondy") to polecam takie w ksztalcie podkladki pod swiece. Z dwiema takimi sondami i z dwukanalowym wyswietlaczem mozna miec informacje o temperaturze obu knedlowych glowic (sa tez wyswietlacze 4 kanalowe wyswietlajace po kolei temperature 4 swiec).
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 12, 2015, 08:35:57
Zamówiłem juz coś takiego:
http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html (http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html)

Wydaje mi sie, ze ten "termometr" to tylko wyswietlacz z kablem zasilajacym. Przed zakupem warto upewnic sie, czy sonda jest w komplecie czy tylko "kabel do sondy".

W aukcji podany jest rozmiar sondy. Wiec na 99% jest z sondą. Natomiast zasilanie ma on z baterii.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Czerwca 13, 2015, 00:43:07
Yabaman - czy wiesz może gdzie w polszy znajdę taki czujnik jak ty podałeś?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Czerwca 13, 2015, 00:46:24
Czy czujniki pod swiece sa sprzedawane w Polsce to nie wiem ale mozna je kupic na eBayu i zostana do Polski przyslane.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Czerwca 13, 2015, 00:49:04
Ok,dzięki wielkie:)
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 15, 2015, 14:19:55
Zamówiłem juz coś takiego:
http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html (http://allegro.pl/termometr-panelowy-tablicowy-50c-do-300c-sonda-fv-i5344156687.html)

Wydaje mi sie, ze ten "termometr" to tylko wyswietlacz z kablem zasilajacym. Przed zakupem warto upewnic sie, czy sonda jest w komplecie czy tylko "kabel do sondy".

W aukcji podany jest rozmiar sondy. Wiec na 99% jest z sondą. Natomiast zasilanie ma on z baterii.

Tak jak pisałem wcześniej,  sonda jest ;)

Natomiast pojawił się już pierwszy problem.
Działający silnik powoduje zakłócenia i nie pokazuje mi temperatury tylko same zera :/
Miał ktoś już taki problem? Lub zna jakieś rozwiązanie?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: muczos w Czerwca 15, 2015, 14:22:14
Musisz założyć na świece metalowe fajki http://allegro.pl/fajka-swiecy-zaplonu-motocyklowa-tesla-czechy-i5034899565.html Miałem to samo gdy założyłem alarm w Simsonie i taka fajka rozwiązała problem.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 15, 2015, 14:37:21
Musisz założyć na świece metalowe fajki http://allegro.pl/fajka-swiecy-zaplonu-motocyklowa-tesla-czechy-i5034899565.html Miałem to samo gdy założyłem alarm w Simsonie i taka fajka rozwiązała problem.


O masz, a nie dawno kupiłem nowe plastikowe :(
No cóż,  jak mus to mus.
A każda "metalowa" spełni takie samo zadanie? Czy trzeka wybierać jakis specjalne?

A może ma ktoś jakieś inne rozwiązanie?  Lub potwierdza to co kolega mówi o fajkach?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Jawolotmen w Czerwca 15, 2015, 20:41:00
Można zastosować fajki z rezystorami, fajkę polecaną przez kolegów wyżej. Fabrycznie według czechosłowackich instrukcji montażowych zarówno CZ jak i JAWA montowały świece PAL z rezystorem(R na końcu oznaczenia).

W przypadku fajki tesla, prawdopodobnie stalowa obudowa(nie wiem, nie mam takiej i nie sprawdzałem) pełni rolę ekranu tak jak w kablu/przewodzie gdzie występuje elektronika.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: MarcinS w Czerwca 15, 2015, 21:54:27
U mnie termometr głupiał (włączał/wyłączał się) ale tylko przy rozruchu albo gdybym miał ustawione bardzo niskie jałowe obroty. Przy wyższych było ok.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 19, 2015, 12:42:25
No a u mnie cały czas glupial, czy niskie czy wysokie, a czasami się i zacinał.
A czy oprócz fajek, przewód tez powinien być jakiś specjalny? Bo obecnie mam taki najzwyklejszy.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Czerwca 19, 2015, 12:58:44
Ja mam fajki NGK z opornikiem i nic nie wariuje
kable WN mam najzwyklejsze
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 19, 2015, 13:09:51
Ja mam fajki NGK z opornikiem i nic nie wariuje
kable WN mam najzwyklejsze

No ok, to kupuje fajki z opornikiem. Tylko teraz pytanie jaki opornik? Bo spotkałem się z 5 kOhm i z 10 kOhm?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Turbo w Czerwca 19, 2015, 13:18:21
ja mam dokładnie takie:
http://allegro.pl/fajki-fajka-zaplonowa-ngk-wsk-mz-jawa-simson-lb05f-i5126180548.html
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 19, 2015, 13:26:11
Czyli 5 kOhm.  Ale może ktoś wie co by dało zastosowanie 10 kOhm. Lub które by było lepsze.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Czerwca 19, 2015, 16:45:05
10 kOhm nie ma zauwazalnego wplywu na prace silnika.
Tlumienie zaklocen elektromagnetycznych jest troche lepsze i jakies bardzo precyzyjne przyrzady pomiarowe beda z takimi fajkami lepiej dzialac.
Do knedli 5 kOhm sa w sam raz. Zamiast nich mozna stosowac fajki bezoporowe i swiece z oporem. Efekt jest taki sam.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 19, 2015, 17:03:41
Czyli 5 kOhm jest dla knedla wystarczające, ale 10 kOhm jest lepsze?
Są jakieś minusy zastosowania 10 kOhm ?

Akurat te 10 kOhm są troszkę tańsze.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Czerwca 19, 2015, 22:33:02
U mnie na przerywaczach po włączeniu zapłonu(zasilanie cewek) pojawiały się zakłócenia....
A cewek nie za bardzo da się ekranować.... Po zmianie na Soveka oraz na cewkę od cieniasa minęło:)A mi nie pomogły opornikowe świeczki i fajki:(
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Czerwca 20, 2015, 01:02:44
Czyli 5 kOhm jest dla knedla wystarczające, ale 10 kOhm jest lepsze?
Są jakieś minusy zastosowania 10 kOhm ?
Akurat te 10 kOhm są troszkę tańsze.
Fajki z oporem obnizaja nieco napiecie wyladowania iskrowego (celowo uzywam lopatologicznych okreslen wiec prosze purystow jezykowych o niemieszanie mnie z blotem). Przy sprawnym ukladzie zaplonowym napiecie podawane przez cewke jest na tyle wysokie, ze nawet po obnizeniu w fajce przez rezystor 5 czy 10 kOhm daje odpowiednio silna iskre na swiecy. Jesli uklad zaplonowy szwankuje i cewka podaje niezbyt wysokie napiecie, to rezystor w fajce moze je obnizyc na tyle, ze do wyladowania iskrowego na elektrodach swiecy nie dojdzie.
W "klasycznych" ukladach zaplonowych z przerywaczem napiecie podawane przez cewke jest generalnie nizsze niz w nowszych ukladach elektronicznych. Dlatego w ich przypadku fajka z rezystorem 10kOhm moze powodowac gubienie zaplonow, utrudniony rozruch i pogorszenie osiagow silnika.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: pitterpan w Czerwca 20, 2015, 08:47:44
Ok, dzięki.  Takiego wytłumaczenia było mi potrzeba :)
Czyli na początek spróbuję 5kOhm. Może pomogą :)
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Marca 19, 2016, 22:23:54
Z ciekawosci skonstruowalem i zainstalowalem w Jawie dwukanalowy wskaznik temperatury. Gdzies powyzej pisalem o czujnikach temperatury zakladanych pod swiece zaplonowe. Sa one dosc drogie wiec zrobilem dwa takie czujniki z koncowek oczkowych. Konce termopar osadzone sa na cyne (a dokladniej po wetknieciu w stopiona cyne unieruchomione w niej) bez zaciskania koncowek i na to oslony termokurczliwe. Wyswietlacz to przypiete do kierownicy i uchwytu owiewki dwukanalowe chinskie urzadzenie (tanie ale wskazania ma dobre co stwierdzilem porzadnym japonskim termometrem). 
Jeszcze z tym ustrojstwem nie jezdzilem ale na wolnych obrotach temperatura ustalila sie na okolo 120C. Pod swiecami temperatura jest o okolo 10-15C wyzsza niz na zebrach glowicy.
I od razu mam zagwozdke bo lewa glowica jest o 4-5C chlodniejsza. Na kolankach tez jest roznica (118C z lewej i 138C z prawej) wiec lewy gar chyba jakos inaczej pali albo raczej "niedopala". Moze przyczyna jest gaznik Jikov ktory ostatnio zalozylem w ramach przygotowan do przegladu? Sprobuje to rozkminic.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Marca 20, 2016, 10:26:10
A jak silnik pracuje na wolnych obrotach to nie widać u ciebie różnicy w wydobywających się spalinach z tłumików?Jawa przeważnie bardziej dymi z prawego więc chyba inaczej pali na obu cylindrach.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Marca 20, 2016, 13:10:48
W mnie rowno kopci i rowno pyka (moze tylko nieco ciszej i "plycej" z lewej strony). A na brytyjskich stronach Jawy pisza, ze lewa komora korbowa ma lepsze chlodzenie od oleju w skrzyni biegow i stad wynikaja roznice w pracy cylindrow. Zwlaszcza wtedy, gdy silnik nie jest porzadnie nagrzany. Pojezdze z tymi dwoma czujnikami i zapodam czy roznica temperatur sie zmienila.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Marca 20, 2016, 13:59:58
I to będzie najlepszy sprawdzian temperatury  ;)
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Kwietnia 05, 2016, 12:49:15
I jak? Jazda była?
Można tanio takie czujniki nabyć?:P
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Kwietnia 05, 2016, 13:11:10
Od 20 marca nawet nie mialem okazji uruchomic silnika. Prosze o cierpliwosc.
Wszystkie elementy tego ukladu do pomiaru temperatury nabylem na eBayu. Calkowity koszt to jakies 40PLN ale do normalnej jazdy lepszy bylby chyba mniejszy wyswietlacz.
Termopary, zwlaszcza te tanie, nie sa jakos specjalnie kalibrowane i ich wskazania nie zawsze sa identyczne. Sposrod kupionych 10 sztuk wybralem wiec takie, ktorych wskazania w zetknieciu z zimna glowica sie nie roznily i byly takie same jak to co pokazywal japonski termometr z certyfikatem.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Kwietnia 09, 2016, 16:26:21
Pojezdzilem i zapodaje jak bylo.
Warunki : temperatura powietrza 22C, gaznik Jikov (poziom paliwa dokladnie 11mm, dysze 40/72/100) i zaplon Vape mz-04. Zaplon przelaczylem na Vape aby nie mieszac soveka do dywagacji o temperaturze silnika.
Na wolnych obrotach rozgrzalem silnik do 117C(L) i 121C(P) czyli roznica temperatur byla mniej wiecej taka jak przy pierwszym pomiarze.
Przy jezdzie na dystansie 10 km w ruchu miejskim bez korkow i podjazdow najwyzsza wskazywana temperatura to 134-135 identyczna na obu glowicach. Przy okolo 2 minutowym postoju na swiatlach temperatura spadala ale bardziej na lewej glowicy (126-127C) niz na prawej (130-131C). Wyjscie z wolnych obrotow przy ruszaniu nie bylo najlepsze (chwilowe czterotaktowanie) a krecenie sruba skladu mieszanki nie pomagalo wiec minimalnie obnizylem poziom paliwa (w warunkach polowych wiec nie wiem dokladnie o ile ale "na oko" o 1-2mm). Reakcja na gaz poprawila sie wyraznie ale przy jezdzie powrotnej (tez 10 km i w takim samym tempie) najwyzsza zaobserwowana temperatura prawej glowicy to 168C. Lewa miala wtedy 155-156C wiec zubozenie mieszanki przez obnizenie poziomu paliwa spowodowalo nie tylko wzrost ale i rozjechanie sie temperatur obu glowic.
Wyglada na to, ze na wolnych obrotach chyba powinienem ustawic troche bogatsza mieszanke tylko ze z zalozonym obecnie Jikovem nasililoby to czterotaktowanie przy ruszaniu. Mam jeszcze dwa inne sprawne Jikovy wiec  jak znajde czas to sprobuje tez z nimi. I oczywiscie z innymi gaznikami rowniez.
Jesli ktos mialby przemyslenia lub hipotezy dotyczace pomierzonych temperatur to niech sie nimi podzieli. Moze wydumamy cos ciekawego o knedlowym twinie.

Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: muczos w Kwietnia 09, 2016, 18:25:25
Żeby być na 100% pewnym co do wartości temperatur możesz zrobić próbę, zamienić czujniki miejscami i zrobić drugi raz tą samą próbę.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Kwietnia 09, 2016, 19:00:57
Fajne dane o tych temperaturach. Różnica około 3st.C wg mnie jest pomijalna.
Natomiast sporą różnice wiać w przypadku bogatszej i zubożonej mieszanki. Yabaman fajna robota bo organoleptycznie nie da się wychwycić takich różnic gdzie temp dochodzi do 170C.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Kwietnia 09, 2016, 21:22:27
Wymiatasz z tymi kombinacjami :D
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: von_Majzel w Kwietnia 10, 2016, 07:56:27
Gratuluje koledze przeprowadzenia takiego ciekawego testu ! Widac wyraznie zaleznosc temperatury od stopnia zubozenia/wzbogacenia mieszanki . Tak wlasnie to dziala i tak sie stroi silniki dwusuwowe , tutaj jest karta do modelarskiego silnika , dzialajacego na metanol :

LINK (https://traxxas.com/sites/default/files/images/07-TRX25-tuning-card-2.jpg)
(w tym pliku jest HSN - high speed needle - dysza wysokich obrotow , LSN - niskich , one maja wkrecane iglice i nimi tlumi lub otwiera sie paliwo, oczywiscie dzial maitenance i niektore inne to nie tyczy sie naszych motocyklowych silnikow :) )


Mam nadzieje ze ten link Ci pomoze w przemysleniach . Dla kazdego paliwa te zaleznosci dzialaja tak samo . W calym tym strojeniu gaznika celem jest aby trafic iloscia paliwa w ilosc tlenu ktora trafi do cylindra . Tlen jest w powietrzu , ale ono bywa troche rozne - zmienia sie temperatura , wilgotnosc , cisnienie itp . I tego tlenu sa rozne ilosci . Wspolczesne sliniki maja czujniki ktore wiele z tych parametrow rejestruja i koryguja dawke wtryskiwaczami , ale my wtryskow nie mamy i z gaznikiem mozna trafic na takie klopoty ze jednego dnia pali i ciagnie super , a innego nie chce jechac , czasami da sie wyczuc roznice rano , w poludnie i wieczorem . Nasze chocby najdoskonalsze gazniki nie biora pod uwage np wilgotnosci powietrza . Niemniej da sie je ustawic tak aby dzialaly dobrze w bardzo szerokim spektrum warunkow , a termometr i zestaw dysz do gaznika to jest podstawowe narzedzia do strojenia silnikow =)
Ogolnie idea jest taka ze zaczyna sie od bogatej w pliwo mieszanki i stopniowo , powoli zubaza sie ja obserwujac temperature robiac jazdy testowe aby silnik osiagnal temperature pracy . Gdy osiagnie sie gorne granice temperatury (lub kiedy za ubogo zrobi sie czasami wczesniej) , cofamy troszeczke (na wypadek jakby jutro/za tydzien/miesiac bylo wyzsze cisnienie , nizsza temperatura lub zjechali bysmy z gor nad morze) i powinno byc dobrze .

Optymalnych temperatur fabryka Jawy nie podaje , a przynajmniej ja nie znalazlem , do silnikow modelarskich 120-130C to jest max . Nooo , na zawodach to i 140-150C maja , ale one tak zyja 3-6h . Gdzie caly przebieg cywilnego , nie sportowego silniczka to jakies 20-50h . U siebie w Jawie mi temperatury dochodza do 130-140C , ale 140C staram sie nie przekraczac . Ja mam dwa  termometry , jeden zamontowany z czujnikiem pomiedzy zeberkami , za swieca , oraz drugi reczny IR (czasami blednie nazywane laserowymi nie wiem dlaczego) . Wydaje mi sie ze Twoj wynik prawie 170C moglby przyczynic sie do jakiejsc awarii gdyby jechac nim dalej w dluzsza trase , gdzie silnik moglby sie jeszcze bardziej zagrzac . U mnie silnik nagrzewa sie w pelni po ok 0,5-1h z predkoscia wieksza niz 100 km/h . Przy ciaglej jezdzie do 80km/h powinien miec ok 100-110C na moim wskazniku . Podobnie rozgrzewanie silnika na postoju , u mnie po 5 min ma ok 40C , ja bardziej nie rozgrzewam , ja jade na chlodnym , ale na niskich i srednich obrotach i rozgrzewam w czasie w miare delikatnej jazdy . Jak moj silnik ma wiecej niz 70-80C to wtedy dobrze reaguje na gaz , wczesniej ma troche niedomagan i po to tez zamontowalem mu termometr , aby wiedziec kiedy jest juz zagrzany i zeby nie cisnac zimnego . Mi sie wydaje ze sposob zamontowania Twoich czujnikow ma znaczenie , swiece sa bardziej gorace niz reszta silnika , a wiekszosc znanych mi pomiarow temperatur robi sie na zeberkach .
W Twoim przypadku na wskazanie temperatury moze miec znaczenie takze cieplota Twoich swiec , bo sa swiece zimne ktore cieplo oddaja do glowicy bardzo , i gorace ktore oddaja mniej do glowicy i ich temperatura elektrod jest wyzsza .
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Kwietnia 10, 2016, 19:30:15
Kurde,u mnie czujnik za 20 zł z chin pokazuje temperatury 80 stopni:/
Umiejscowienie pomiędzy garami,ale chyba za świeczką dać,skoro wasze mają po 120 stopni,widać wiatr wieje po czujniku....
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Kwietnia 20, 2016, 17:41:47
Mi sie wydaje ze sposob zamontowania Twoich czujnikow ma znaczenie , swiece sa bardziej gorace niz reszta silnika , a wiekszosc znanych mi pomiarow temperatur robi sie na zeberkach .
W Twoim przypadku na wskazanie temperatury moze miec znaczenie takze cieplota Twoich swiec , bo sa swiece zimne ktore cieplo oddaja do glowicy bardzo , i gorace ktore oddaja mniej do glowicy i ich temperatura elektrod jest wyzsza .
Pomiar temperatury pod swieca jest czesto stosowany w starych silnikach chlodzonych powietrzem, ktore oryginalnie pomiaru temperatury nie mialy. Tzw. czujniki CHT (Cylinder Head Temperature) sa czasem sprzedawane z naprawde dlugimi przewodami bo rybacy zakladaja je do silnikow w swoich lajbach i ciagna przewody az do wskaznika w kabinie.
U mnie na zebrach glowicy w okolicy swiecy temperatura jest o 40-50 stopni nizsza w czasie jazdy niz z tym samym czujnikiem umieszczonym pod swieca. W czasie postoju (np. na swiatlach) temperatura mierzona na zebrach wzrasta a w czasie jazdy spada. Z tym samym czujnikiem pod swieca jest odwrotnie i wskaznik pokazuje wyzsza temperature kiedy silnik szybciej sie kreci. Moze kiedys ustawie kamere na zegary i termometr, zaloze jeden czujnik pod swiece a drugi na zebra glowicy i nagram te zmiany temperatury.
Cieplota swiec powinna miec  wplyw na pomiar temperatury pod nia. Teraz jezdze na BPR7HIX. Latem przejde na BPR8HIX i zobacze czy temperatura pod swiecami bedzie nizsza (a moze nie byc ze wzgledu na duzo wyzsza temperature powietrza).
Obiecuje tu rozne pomiary a nie mam czasu na pojezdzenie. Prosze o cierpliwosc.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Kwietnia 30, 2016, 15:04:55
Podaje wyniki kolejnego eksperymentu. Poziom paliwa w Jikovie ustawilem precyzyjnie na 12mm ponizej plaszczyzny podzialu komory plywakowej i korpusu gaznika ("norma" to 11+/-1mm). Dysze 40/72/105, iglica na srodkowym rowku. Na tym ustawieniu moja Jawa ma naprawde dobry odlot ale zuzycia paliwa nie znam bo nie mierzylem.
Tym razem w roli poligonu doswiadczalnego wykorzystalem droge wokol komina a dokladniej objechalem polozona niedaleko stacje uzdatniania wody dla zachodniej czesci Tokio. Jest tam wiadukt nad torami kolejowymi i na nim sprawdzilem jak silnik grzeje sie przy ostrej jezdzie pod gore.
Jak ta jazda wygladala mozna zobaczyc tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=9wKDo2ZUcVg
Najpierw dla rozgrzewki silnika objechalem te stacje i przy drugim okrazeniu, lamiac ograniczenia predkosci, "zaatakowalem" wiadukt na pelnej manecie (9:50).
Nagranie zegarow i wskaznika temperatury jest niestety bardzo krotkie, bo przed startem nie zmienilem ustawienia kamery i wylaczyla sie samoistnie po 2.5 minuty:
https://www.youtube.com/watch?v=YnQePBBxOvs
Data w tym nagraniu jest nieprawidlowa bo zmienila sie przy zmianie baterii o czym dowiedzialem sie po wrzuceniu nagrania do komputera(powinno byc 2016/04/29).
Po nagrzaniu silnika, przy spokojnej jezdzie takiej jak do 9-tej minuty nagrania, temperatura wahala sie od 125 do 145C. Krotkie czterotaktowanie przy ruszaniu wystepowalo ale w stopniu nie przeszkadzajacym w jezdzie. Przy "ataku" na wiadukt zaprzeg rozpedzil sie i osiagnal chwilowo 100km/h (moglby wiecej ale droge zagradzali inni uzytkownicy ruchu).
Temperatura pod swiecami osiagnela wtedy w ciagu kilkunastu sekund 196(L) i 197(P) stopni ale silnik nie wykazywal zadnych objawow przegrzania. Pewnie nagrzalby sie jeszcze bardziej gdyby jazde w tym stylu kontynuowac przez dluzszy czas. Moze kiedys sprawdze to na autostradzie bo w miescie sie po prostu nie da.


Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Daniels18 w Lipca 31, 2016, 17:39:02
Jakich temperatury nie wolno przekraczać podczas docierania ?
Może być taki czujnik http://allegro.pl/termometr-tablicowy-50-150st-c-dl-przew-290cm-i6370913303.html?reco_id=c1349a50-5732-11e6-a472-56847afe9799&ars_rule_id=201&bi_s=archiwum_allegro&bi_m=reco&bi_c=Product ?
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: muczos w Lipca 31, 2016, 22:28:42
Daniel zwykłemu użytkownikowi Jawy czy CZ termometr nie jest do niczego potrzebny.
Poprostu rób odpowiednio tłustą mieszankę, podnieś iglicę o ząbek i jeździj normalnie bez męczenia silnika niskimi lub zbyt wysokimi obrotami.
Nic więcej nie jest potrzebne. Termometry, analizatory spalin, colortune to już wyższa szkoła jazdy przeznaczona dla zaawansowanych "grzebaczy".
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Września 25, 2016, 15:57:25
Dzisiaj pojezdzilem troche aby przetestowac gaznik dellorto a przy okazji zmierzylem temperature pod swiecami i wgralem to do pamieci szesciokanalowego rejestratora. Urzadzenie jest pewne i dokladne, "pozyczone" na weekend z pracy.
Podaje ku kontemplacji wyniki tego eksperymentu.
Przy temperaturze powietrza okolo 25 stopni, dyszach 38/132 i normalnej miejskiej jezdzie temperatura wahala sie w granicach 150-160 stopni, w porywach dochodzila do 180 a na wiadukcie o ktorym pisalem powyzej przekroczyla nawet 190.
Moze nastepnym razem sprobuje nagrac na wolne kanaly temperature z innych miejsc silnika.
Tytuł: Odp: Wskaźnik temperatury.
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Września 25, 2016, 19:11:19
To ładnie się grzeje :o