Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 02, 2024, 14:08:58
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki  (Przeczytany 1647 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« dnia: Stycznia 15, 2023, 22:27:32 »

Chcę zrobić 12V DC CDI i układ ładowania w oparciu o 4 cewki.

Cewki nawinąłem 0,65DNE po 189 zwojów, otrzymałem z każdej po około 7,5V i 2,5A przy 3200rpm.

W teorii daje to ok 19W na jedną cewkę w AC. W teorii...

Chciałbym jakoś rozsądnie to skleić w całość w jednej fazie + nieduży aku i moduł DC o niskim poborze mocy.

Będę rzeźbił nowy stojan pod tę wydumke. Regler ogarnięty, reszta peryferiów chyba też.

Ciekaw jestem opinii majstrów obeznanych w temacie. Jedna faza, 12V, oczekiwane 60W i ładowanie na jakimś akceptowalnym poziomie.
Chętnie poczytam też o zastosowaniu zapłonu bateryjnego w pierdziku  ;)
Zapisane

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 358
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 16, 2023, 07:05:35 »

Niestety nie jestem obeznany w temacie
natomiast temat mnie ciekawi i będę obserwował :)
Zapisane
634 + velorex 562,
356, 638, 555, 20, 472.6 (niekompletna... Jeszcze

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 16, 2023, 07:09:36 »

Według mnie największą zaletą popularnych CDI ze skutera jest to że działają bez akumulatora.

Z opowiadań starych dziadków z mojej okolicy często słyszałam że jak jeździli WSK 175 to właśnie kombinowali z kablami tak żeby przerobić zapłon bareryjny na zasilany z cewki. Ponoć wystarczyło tylko zamienić któreś kable w przedniej lampie, ale szczegółów nie znam.

W Jawce problem jest taki że nie ma koła magnesowego, tylko wirnik. Z tego powodu prędkość obwodowa magnesów jest dużo mniejsza niż w standardowym magnecie chociażby z komarka.

Gdyby udało się wkomponować magnesy neodymowe w ten śmieszny wirnik to mogłoby znacznie poprawić wydajność.

Koniec końców ja bym proponował żeby jedną cewkę poświęcić na zasilanie iskrownika, a resztę na odbiorniki prądu. W sumie w Jawce są tylko dwie żarówki i sygnał, więc nie potrzeba nie wiadomo ile mocy :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

xepher

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 656
  • Motór nie umiera nigdy
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 16, 2023, 07:17:12 »

Sammprojekt podstawki jest w necie, na 4 cewki. Ktoś z forum mi to nawet wykonywał.
Zapisane
"Jak dwumetrowy, stu kilowy facet może jechać na motorynce?!"
CZ 350 472.4 i inne.
Nowy Sącz 793621301

Ez57

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 16, 2023, 07:42:40 »


Z opowiadań starych dziadków z mojej okolicy często słyszałam że jak jeździli WSK 175 to właśnie kombinowali z kablami tak żeby przerobić zapłon bateryjny na zasilany z cewki. Ponoć wystarczyło tylko zamienić któreś kable w przedniej lampie, ale szczegółów nie znam.



To prawda, za nastolatka jak bawiliśmy się WSKami, kolega miał 175 z górnym tłumikiem ale bez akumulatora i aby ją odpalić i pojeździć podpinaliśmy cewkę WN bezpośrednio pod prądnice.
Ale który to był przewód konkretnie już nie pamiętam.
Pamiętam jeszcze, że WSKa z tak podpiętą cewką ciężko paliła z kopki. Potem zrobiliśmy zasilanie cewki z takiej baterii 6V lub 12V jakie były przy lampach ostrzegawczych przy barierkach na jezdni jak były jakieś roboty drogowe i paliła wtedy od kopki elegancko.  :D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2023, 07:46:34 wysłana przez Ez57 »
Zapisane

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 16, 2023, 09:16:23 »

Zapłon AC CDI zasilany z cewki ma zaletę i wadę:
+ działa bez względu czy jest akumulator i jak mocno naładowany
- przy niskich obrotach (oraz wysokich w przypadku Jawy/Cz 350 gdzie są 2 gary) słaba iskra - mało kto to wie bo nie podłączał oscyloskopu.


Słaba iskra nie mówię tu wizualnie tylko chodzi mi o faktyczną energię zmierzoną (E = 1/2 Q*U).


Osobiście polecam w takim przypadku DC CDI. Jak aku się rozładuje, a jest alternator z magnesami stałymi to i tak przy odpalaniu motocykla na pych alternator wygtworzy tyle energii żeby zasilić moduł DC CDI i lekko podładować akumulator.


W przypadku starych zapłonów w WSK to było co innego. Energia iskry zależała od napiecia zasilania (czy to napięcia na akumulatorze czy z cewki). Moduł DC CDI ma wbudowaną przetowrnicę która sobie poradzi w szerokim zakresie napięć - podniesie napięcie nawet z 8V DC do 200-300V i energia iskry będzie taka sama czy akumulator jest rozładowany czy nie.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2023, 09:21:58 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 16, 2023, 20:43:03 »

@michal_t

Potwierdzileś moje założenia co do bateryjniaka. Jaki moduł polecasz? Ma mieć możliwie najnizszy pobór przy możliwie najwyższej sprawności. A i zmiennym kątem bym nie pogardził.

Druga sprawa - czujnik. Hall, indukcja, optyk? Miejsca mało, najbliżej by było do transoptora. Co myślisz?
Zapisane

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 16, 2023, 21:51:48 »

Jaki moduł ciężko powiedzieć bo wiadomo jak to z chińszczyzną, obudowa ta sama a w środku zawartość za każdym razem może być inna. Ja zazwyczaj kupowałem 4 pionowe opisane jako DC CDI. Ewentualnie można kupić zalany przeźroczystą żywicą. Jak będzie widać, że ma dużo elementów i transformatorek w środku to będzie ok.


Czujnik polecam zostawić tak jak jest oryginalnie przewidziane do tych modułów czyli impulsator.
Robiłem też zapłony na transoptorach ale zdarzały się awarie i są bardzo delikatne.


Użycie impulsatora ma wiele zalet:
- nie da się go uszkodzić - spalić (jedynie można go uszkodzić mechanicznie),
- jest to czujnik generacyjny, czyli sam wytwarza sygnał wyzwalający iskrę - nie potrzebuje zasilania,
- może być brudny, zalany itp a i tak będzie działać,
- można go prosto zrobić samemu o prawie dowolnych wymiarach lub zastosować inny gotowy (np. czujnik od ABSu też jest impulsatorem, albo czujnik położenia wału z samochodu).


Jeśli nie ma miejsca na kupny impulsator to można go zrobić: użyć cewki z przekaźnika np. 12V i kawałek wirującej blaszki z małym magnesem neodymowym lub kółko z tworzywa z wciśniętym magnesem (najbezpieczniejsze rozwiązanie). W momencie minięcia cewki przez magnes zostanie wygenerowany impuls wyzwalający iskrę w module. Miałem zdjęcia ale gdzieś mi się zapodziały, jutro mogę zrobić nowe i wrzucić.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2023, 21:56:22 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 17, 2023, 08:34:12 »

Chętnie. Wrzucaj  :)

Coś takiego, nie? https://youtu.be/n9q2dzmBnAI
« Ostatnia zmiana: Stycznia 17, 2023, 13:46:44 wysłana przez PanG »
Zapisane

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 18, 2023, 11:54:37 »


Tak, coś w tym stylu tylko klejenie magnesu do wirjuącej tarczy lub blaszki to zły pomysł - przerabiałem to u siebie i odkleja się na trasie od wibracji i temperatury. Dobrze, że mam zawsze poxipol w schowku :P Od tej pory mam pełne koło z tworzywa z wciśniętym magnesem.







Ja użyłem akurat cewki z małego elektrozaworu bo już miała kable wyprowadzone:

Po lewej cewka z przekaźnika (delikatna, trzeba zalać klejem lub żywicą) a po prawej cewka z elektrozaworu:



Na koniec trzeba też dobrać polaryzację impulsatora (który przewód od cewki do modułu, a który do masy) lub jak zamocować magnes (N czy S w stronę cewki). Ja to robiłem oscyloskopem ale obserwując kiedy jest iskra bez pomiarów też da się dojść jak powinno być. Nie podam teraz opisu bo muszę najpierw sprawdzić żeby głupot nie pisać.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 18, 2023, 12:05:40 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 358
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 18, 2023, 12:45:51 »

PanG, idac za tropem filmiku co wrzuciles...

https://www.youtube.com/watch?v=HaYDZOivV1o
jezeli dobrze rozumiem, w jawce daloby zrobic:
- cewkomodul od babetty https://gmoto.pl/cewka-z-modulem-do-babeta,134841.html
- impulsator
i mamy sukces? Oryginalny stator, cewki swietlne itd, a zaplon bezstykowy?
Zapisane
634 + velorex 562,
356, 638, 555, 20, 472.6 (niekompletna... Jeszcze

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 219
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 18, 2023, 13:19:26 »

Ja mam zrobione 12V na 4 cewkach zapłonowych

Podstawka v2 (v1 ma problemy z miejscem)
https://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html

Podłączone mam w cewki w kolejności (lewa górna w kierunku zgodnym z wskazówkami zegara)
cewka 1 -> cewka 4 -> koniec cewki 3 -> cewka 2

daje to z grubsza sinusioidę, to idzie na prostownik i regulator 1 fazowy

DC cdi mam z skutera z impulsatorem


Zdjęcia stare teraz jest troszeczkę ładniej
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

125AREK

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 100
  • jawa 634 i typ 23 cz 472.6 wsk m06b1 , 3x romet
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 18, 2023, 16:15:04 »

To samo zastosowałem w ogarze 200 ale tu kuba jest pionierem , ja na razie jestem w fazie testów tego ustrojstwa :)
Zapisane

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 18, 2023, 21:41:18 »

@michal_t
proste i skuteczne. Zrobię tak też i w 350, jak mi szoszon zdechnie  ;D

@WujoWojtas

Nie chcę wprowadzić w błąd, ale ten cewkomoduł wygląda mi na AC CDI. Jeśli tak jest, to oryginalna cewka zapłonowa z magneta musi być albo przewinięta, albo te jej 6V przejść przez jakieś małe trafo 9V/230V, żeby kondensator w module dostał te swoje 150V.
Jak znajdziesz jakąś informację o woltażu wchodzącym na moduł, będziemy w domu.

@kuba.g6

Konkret. Uderzę na priv z kilkoma pytaniami, żeby nie zaśmiecać wątku
Zapisane

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 358
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 19, 2023, 08:27:12 »

Coś pokombinuję, bo jeżeli hipoteza by się potwierdziła, to dałoby radę taki zapłon bezstykowy zrobić za ok 70zł (cewkomoduł + impulsator + transformator)

ale to pewnie w lato bardziej
Zapisane
634 + velorex 562,
356, 638, 555, 20, 472.6 (niekompletna... Jeszcze

kuba.g6

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 219
  • Jawa 50 23p 1978 | CZ 487.0 1988 | CZ 472.5 1985
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 19, 2023, 11:50:30 »

Czujniki od chińskich skuterów nie wymagają magnesów, wystarczy kawał metalu przelatujący odpowiednio szybko przed czujnikiem. Dlatego dla jawki i CZ zrobiłem sobie z oryginalnej krzywki, blaszki trzymającej stojan z jawki i nakrętki, całość pospawałem i działa
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2023, 11:53:14 wysłana przez kuba.g6 »
Zapisane
- Z mustanga ścigacza nie zrobisz. - Xepher
- Ale próbować warto :D - ja

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 08, 2023, 18:08:33 »



Pierwsze pomiary są bardzo obiecujące   8)
Zapisane

PanG

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 42
  • U siebie rób jak u siebie
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 08, 2023, 18:47:21 »

Jak się bawić to się bawić.

3f na mosfecie  ;D

https://youtu.be/ncXl6uWiiVE

Zapisane

michal_t

  • elektronik
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 Wrocław
Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 08, 2023, 19:14:24 »

Aktywny prostownik na mosfecie w jawie 50? - to grubo poleciałeś  :D . Gratuluję :)
Zapisane
    Status GG
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
1 Odpowiedzi
2586 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 18, 2012, 22:43:54
wysłana przez Lopez
8 Odpowiedzi
4640 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 26, 2013, 21:21:11
wysłana przez muczos
24 Odpowiedzi
6089 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 26, 2014, 20:48:50
wysłana przez Grzegorz Moto Naprawy
0 Odpowiedzi
1399 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 14, 2015, 11:39:23
wysłana przez Matii-x
ładowanie

Zaczęty przez Dawid95 Elektryka

0 Odpowiedzi
1744 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 03, 2015, 19:03:26
wysłana przez Dawid95