Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Elektryka => Wątek zaczęty przez: PanG w Stycznia 15, 2023, 22:27:32

Tytuł: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Stycznia 15, 2023, 22:27:32
Chcę zrobić 12V DC CDI i układ ładowania w oparciu o 4 cewki.

Cewki nawinąłem 0,65DNE po 189 zwojów, otrzymałem z każdej po około 7,5V i 2,5A przy 3200rpm.

W teorii daje to ok 19W na jedną cewkę w AC. W teorii...

Chciałbym jakoś rozsądnie to skleić w całość w jednej fazie + nieduży aku i moduł DC o niskim poborze mocy.

Będę rzeźbił nowy stojan pod tę wydumke. Regler ogarnięty, reszta peryferiów chyba też.

Ciekaw jestem opinii majstrów obeznanych w temacie. Jedna faza, 12V, oczekiwane 60W i ładowanie na jakimś akceptowalnym poziomie.
Chętnie poczytam też o zastosowaniu zapłonu bateryjnego w pierdziku  ;)
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: WujoWojtas w Stycznia 16, 2023, 07:05:35
Niestety nie jestem obeznany w temacie
natomiast temat mnie ciekawi i będę obserwował :)
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: muczos w Stycznia 16, 2023, 07:09:36
Według mnie największą zaletą popularnych CDI ze skutera jest to że działają bez akumulatora.

Z opowiadań starych dziadków z mojej okolicy często słyszałam że jak jeździli WSK 175 to właśnie kombinowali z kablami tak żeby przerobić zapłon bareryjny na zasilany z cewki. Ponoć wystarczyło tylko zamienić któreś kable w przedniej lampie, ale szczegółów nie znam.

W Jawce problem jest taki że nie ma koła magnesowego, tylko wirnik. Z tego powodu prędkość obwodowa magnesów jest dużo mniejsza niż w standardowym magnecie chociażby z komarka.

Gdyby udało się wkomponować magnesy neodymowe w ten śmieszny wirnik to mogłoby znacznie poprawić wydajność.

Koniec końców ja bym proponował żeby jedną cewkę poświęcić na zasilanie iskrownika, a resztę na odbiorniki prądu. W sumie w Jawce są tylko dwie żarówki i sygnał, więc nie potrzeba nie wiadomo ile mocy :)
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: xepher w Stycznia 16, 2023, 07:17:12
Sammprojekt podstawki jest w necie, na 4 cewki. Ktoś z forum mi to nawet wykonywał.
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: Ez57 w Stycznia 16, 2023, 07:42:40

Z opowiadań starych dziadków z mojej okolicy często słyszałam że jak jeździli WSK 175 to właśnie kombinowali z kablami tak żeby przerobić zapłon bateryjny na zasilany z cewki. Ponoć wystarczyło tylko zamienić któreś kable w przedniej lampie, ale szczegółów nie znam.



To prawda, za nastolatka jak bawiliśmy się WSKami, kolega miał 175 z górnym tłumikiem ale bez akumulatora i aby ją odpalić i pojeździć podpinaliśmy cewkę WN bezpośrednio pod prądnice.
Ale który to był przewód konkretnie już nie pamiętam.
Pamiętam jeszcze, że WSKa z tak podpiętą cewką ciężko paliła z kopki. Potem zrobiliśmy zasilanie cewki z takiej baterii 6V lub 12V jakie były przy lampach ostrzegawczych przy barierkach na jezdni jak były jakieś roboty drogowe i paliła wtedy od kopki elegancko.  :D
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Stycznia 16, 2023, 09:16:23
Zapłon AC CDI zasilany z cewki ma zaletę i wadę:
+ działa bez względu czy jest akumulator i jak mocno naładowany
- przy niskich obrotach (oraz wysokich w przypadku Jawy/Cz 350 gdzie są 2 gary) słaba iskra - mało kto to wie bo nie podłączał oscyloskopu.


Słaba iskra nie mówię tu wizualnie tylko chodzi mi o faktyczną energię zmierzoną (E = 1/2 Q*U).


Osobiście polecam w takim przypadku DC CDI. Jak aku się rozładuje, a jest alternator z magnesami stałymi to i tak przy odpalaniu motocykla na pych alternator wygtworzy tyle energii żeby zasilić moduł DC CDI i lekko podładować akumulator.


W przypadku starych zapłonów w WSK to było co innego. Energia iskry zależała od napiecia zasilania (czy to napięcia na akumulatorze czy z cewki). Moduł DC CDI ma wbudowaną przetowrnicę która sobie poradzi w szerokim zakresie napięć - podniesie napięcie nawet z 8V DC do 200-300V i energia iskry będzie taka sama czy akumulator jest rozładowany czy nie.
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Stycznia 16, 2023, 20:43:03
@michal_t

Potwierdzileś moje założenia co do bateryjniaka. Jaki moduł polecasz? Ma mieć możliwie najnizszy pobór przy możliwie najwyższej sprawności. A i zmiennym kątem bym nie pogardził.

Druga sprawa - czujnik. Hall, indukcja, optyk? Miejsca mało, najbliżej by było do transoptora. Co myślisz?
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Stycznia 16, 2023, 21:51:48
Jaki moduł ciężko powiedzieć bo wiadomo jak to z chińszczyzną, obudowa ta sama a w środku zawartość za każdym razem może być inna. Ja zazwyczaj kupowałem 4 pionowe opisane jako DC CDI. Ewentualnie można kupić zalany przeźroczystą żywicą. Jak będzie widać, że ma dużo elementów i transformatorek w środku to będzie ok.


Czujnik polecam zostawić tak jak jest oryginalnie przewidziane do tych modułów czyli impulsator.
Robiłem też zapłony na transoptorach ale zdarzały się awarie i są bardzo delikatne.


Użycie impulsatora ma wiele zalet:
- nie da się go uszkodzić - spalić (jedynie można go uszkodzić mechanicznie),
- jest to czujnik generacyjny, czyli sam wytwarza sygnał wyzwalający iskrę - nie potrzebuje zasilania,
- może być brudny, zalany itp a i tak będzie działać,
- można go prosto zrobić samemu o prawie dowolnych wymiarach lub zastosować inny gotowy (np. czujnik od ABSu też jest impulsatorem, albo czujnik położenia wału z samochodu).


Jeśli nie ma miejsca na kupny impulsator to można go zrobić: użyć cewki z przekaźnika np. 12V i kawałek wirującej blaszki z małym magnesem neodymowym lub kółko z tworzywa z wciśniętym magnesem (najbezpieczniejsze rozwiązanie). W momencie minięcia cewki przez magnes zostanie wygenerowany impuls wyzwalający iskrę w module. Miałem zdjęcia ale gdzieś mi się zapodziały, jutro mogę zrobić nowe i wrzucić.
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Stycznia 17, 2023, 08:34:12
Chętnie. Wrzucaj  :)

Coś takiego, nie? https://youtu.be/n9q2dzmBnAI
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Stycznia 18, 2023, 11:54:37

Tak, coś w tym stylu tylko klejenie magnesu do wirjuącej tarczy lub blaszki to zły pomysł - przerabiałem to u siebie i odkleja się na trasie od wibracji i temperatury. Dobrze, że mam zawsze poxipol w schowku :P Od tej pory mam pełne koło z tworzywa z wciśniętym magnesem.


(https://i.postimg.cc/z3T2tcjY/IMG-1363.jpg) (https://postimg.cc/z3T2tcjY)
(https://i.postimg.cc/mc0VVY1r/IMG-1366.jpg) (https://postimg.cc/mc0VVY1r)
(https://i.postimg.cc/944JG8MS/IMG-1367.jpg) (https://postimg.cc/944JG8MS)


Ja użyłem akurat cewki z małego elektrozaworu bo już miała kable wyprowadzone:
(https://i.postimg.cc/ppZGx540/IMG-1375.jpg) (https://postimg.cc/ppZGx540)
Po lewej cewka z przekaźnika (delikatna, trzeba zalać klejem lub żywicą) a po prawej cewka z elektrozaworu:
(https://i.postimg.cc/G4mMph1b/IMG-1376.jpg) (https://postimg.cc/G4mMph1b)


Na koniec trzeba też dobrać polaryzację impulsatora (który przewód od cewki do modułu, a który do masy) lub jak zamocować magnes (N czy S w stronę cewki). Ja to robiłem oscyloskopem ale obserwując kiedy jest iskra bez pomiarów też da się dojść jak powinno być. Nie podam teraz opisu bo muszę najpierw sprawdzić żeby głupot nie pisać.
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: WujoWojtas w Stycznia 18, 2023, 12:45:51
PanG, idac za tropem filmiku co wrzuciles...

https://www.youtube.com/watch?v=HaYDZOivV1o (https://www.youtube.com/watch?v=HaYDZOivV1o)
jezeli dobrze rozumiem, w jawce daloby zrobic:
- cewkomodul od babetty https://gmoto.pl/cewka-z-modulem-do-babeta,134841.html (https://gmoto.pl/cewka-z-modulem-do-babeta,134841.html)
- impulsator
i mamy sukces? Oryginalny stator, cewki swietlne itd, a zaplon bezstykowy?
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 18, 2023, 13:19:26
Ja mam zrobione 12V na 4 cewkach zapłonowych

Podstawka v2 (v1 ma problemy z miejscem)
https://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html (https://www.jawa-50.cz/clanek/tuning-ctyrpolove-ctyrcivkove-zapalovani-magneto-pionyr.html)

Podłączone mam w cewki w kolejności (lewa górna w kierunku zgodnym z wskazówkami zegara)
cewka 1 -> cewka 4 -> koniec cewki 3 -> cewka 2

daje to z grubsza sinusioidę, to idzie na prostownik i regulator 1 fazowy

DC cdi mam z skutera z impulsatorem


Zdjęcia stare teraz jest troszeczkę ładniej
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: 125AREK w Stycznia 18, 2023, 16:15:04
To samo zastosowałem w ogarze 200 ale tu kuba jest pionierem , ja na razie jestem w fazie testów tego ustrojstwa :)
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Stycznia 18, 2023, 21:41:18
@michal_t
proste i skuteczne. Zrobię tak też i w 350, jak mi szoszon zdechnie  ;D

@WujoWojtas

Nie chcę wprowadzić w błąd, ale ten cewkomoduł wygląda mi na AC CDI. Jeśli tak jest, to oryginalna cewka zapłonowa z magneta musi być albo przewinięta, albo te jej 6V przejść przez jakieś małe trafo 9V/230V, żeby kondensator w module dostał te swoje 150V.
Jak znajdziesz jakąś informację o woltażu wchodzącym na moduł, będziemy w domu.

@kuba.g6

Konkret. Uderzę na priv z kilkoma pytaniami, żeby nie zaśmiecać wątku
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: WujoWojtas w Stycznia 19, 2023, 08:27:12
Coś pokombinuję, bo jeżeli hipoteza by się potwierdziła, to dałoby radę taki zapłon bezstykowy zrobić za ok 70zł (cewkomoduł + impulsator + transformator)

ale to pewnie w lato bardziej
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Stycznia 19, 2023, 11:50:30
Czujniki od chińskich skuterów nie wymagają magnesów, wystarczy kawał metalu przelatujący odpowiednio szybko przed czujnikiem. Dlatego dla jawki i CZ zrobiłem sobie z oryginalnej krzywki, blaszki trzymającej stojan z jawki i nakrętki, całość pospawałem i działa
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Lutego 08, 2023, 18:08:33
(https://images92.fotosik.pl/647/249b1223b47565b7med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/249b1223b47565b7)

Pierwsze pomiary są bardzo obiecujące   8)
Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: PanG w Marca 08, 2023, 18:47:21
Jak się bawić to się bawić.

3f na mosfecie  ;D

https://youtu.be/ncXl6uWiiVE

Tytuł: Odp: Prądy w 223. CDI, ładowanie, cuda wianki
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Marca 08, 2023, 19:14:24
Aktywny prostownik na mosfecie w jawie 50? - to grubo poleciałeś  :D . Gratuluję :)