Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 17, 2024, 13:37:59
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Lejek przed gaźnikiem  (Przeczytany 12661 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Lejek przed gaźnikiem
« dnia: Stycznia 11, 2015, 01:42:20 »

Wewnątrz airboxu znalazłem przedstawiony na zdjęciach element. Nie był on zamocowany, po prostu leżal na dnie i w pierwszej chwili pomyślałem, że to jakaś rura gumowa, którą poprzedni właściciel próbował połączyć gaźnik z airboxem i mu tam wpadła. W katalogu części tego elementu nie ma ale może jest to zamontowany wewnątrz airboxu lejek przedłużający kanał wlotowy?
Nie przypuszczałem, że mój rydwan skrywa taką tajemnicę.
Czy ktoś miał lub ma to w swojej Jawie?

von_Majzel

  • Gość
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 11, 2015, 10:03:52 »

Ja się nie spotkałem z czymś takim w airboksie , jak jest gaźnik goły to można takie lejki zakładać , aby długość dolotu była odpowiednia (do Jawy bodajże ma być 19cm od gaźnika) . Mam nadzieję że to coś zmienia na plus .
Niemniej , airbox od Jawy 634 ma w środku taką rurkę prowadzącą od wlotu gaźnika do wkładu filtra . Późniejsze airboksy (638 i nowsze) nie mają tej rury tylko gołe "kwadratowe" (sześcienne) komory .
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 11, 2015, 11:13:09 »

Coś mi dzwoni, że jak rozbierałem airbox od Cezety, ( jest on 2 stopniowy ) to tam niżej właśnie był taki lejek jako przedłużenie dolotu.
Zapisane
    Status GG

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 11, 2015, 12:18:37 »

Dzisiaj wmontowalem ten lejek i przegonilem motor z oryginalnym Jikovem. Jest zdecydowanie lepiej, zwlaszcza ponizej "zielonej strefy" na obrotomierzu. Okolo 2000 rpm, tam gdzie Jawie TS troche brakuje mocy i BUUUUczy, zjawisko to nie wystepuje i wehikul wyrywa w przod jak jakis japonski dwusuwowy twin. Szybkosci maksymalnej nie jestem w stanie sprawdzic w tutejszym ruchu drogowym ale na wysokich obrotach moto tez dobrze ciągnie. Bez testow na hamowni trudno przesądzac ale wydaje mi sie, ze krzywa momentu obrotowego rozszerzona jest z tym patentem w kierunku niskich obrotow.
Na zalączonym zdjeciu widac ten lejek wstawiony w otwor airboxu.
Jest w niego idealnie wczepiony tak jakby byl specjalnie do niego zaprojektowany. Moze to rozwiązanie bylo stosowane w Jawie 640 a w mojej 638 z 1993 roku znalazlo sie przez przypadek? Nie wiem ale polecam.

von_Majzel

  • Gość
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 11, 2015, 12:23:59 »

Patrząc na Twoje pierwsze zdjęcie wydaj mi się iż masz jednak nowszy airboks typu 639/640 . Masz poziomą gumową rurkę łączącą gaźnik i airboks , a w 638 jest ukośna w dół . Może to wersja exportowa , lub przejściowa , taka późna 638 ... ?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 11, 2015, 12:33:31 »

Tak wyglada airbox w moim rydwanie. Czy jest w nim cos nietypowego?
Gume do gaznika mozna normalnie kupic przez internet w czeskich sklepach.

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 11, 2015, 12:33:46 »

Patrząc na Twoje pierwsze zdjęcie wydaj mi się iż masz jednak nowszy airboks typu 639/640 . Masz poziomą gumową rurkę łączącą gaźnik i airboks , a w 638 jest ukośna w dół . Może to wersja exportowa , lub przejściowa , taka późna 638 ... ?

W 638 też  airboxy  z "prostą gumą" były zakładane  ;),od poprzedniego modelu różni się także ilością śrub którymi się skręca dwie części,w nowszym typie jest ich trzy co rodzi także problem z ilością zasysanego powietrza przez silnik,trzecia śruba przechodzi centralnie przez środek gardzieli ssącej,blokując 1/3 dopływu powietrza,polecam zrobić przeróbkę i zlikwidować trzecią śrubę podobnie jak w linku poniżej:
http://jenikovo.wz.cz/upravy/40.htm

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 11, 2015, 12:34:03 »

Strażak, dobrze ci dzwoni. W CZ jest taki lejek wydłużający dolot.
W 638 nie widziałem takiego czegoś,czyli następna czeska zagadka.
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 11, 2015, 20:42:24 »

Holger - ciekawe,jednak w mojej TSce(pełny oryginał,model 638 z 88) tej 3 śruby blokującej dolot nie ma.
Przypomniał mi się obrazek z książki "Obsługa i naprawa motcykl Jawa" wydawnictwa WKŁ.
Tam w filtrze powietrza w dolocie(pod siedzeniem,gdzie zasysane jest powietrze) jest na obrazku montażowym "dodatkowa guma",której u siebie nie znalazłem....
Owa gumka jest na obrazku w miejscu śruby z nr 4
http://sirius.cs.put.poznan.pl/~inf66205/jawa/jawa/ksiazka_serwisowa/638f6ha3.jpg
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 11, 2015, 20:49:50 »

Masz stary airbox,z krzywa guma.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 11, 2015, 20:52:13 »

Jak różnica pomiędzy starym a nowym?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 11, 2015, 20:55:49 »

Wczesny airbox 638,na dwie śruby,krzywa guma łącząca z gaznikiem,nowszy na 3 śruby i prosta guma.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 11, 2015, 21:08:21 »

Czyli poprawki czysto stylistyczne nie mające większego wpływu na cokolwiek?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 12, 2015, 01:46:24 »

Wyprostowanie kanału ssącego to jego optymalizacja a nie tylko poprawki stylistyczne. "Prosta" i zwężająca sie ku gaznikowi guma tworzy lejek na jego wlocie, ewentualnie przedłużony dodatkowo wewnątrz airboxu. Szkoda tylko, ze przy tej optymalizacji wlotu do gaznika przyblokowano trzecią śrubą wlot do airboxu przed filtrem powietrza.
Czeski motocykl a więc i czeski film....

(krzywą gumę ze zdjęć dostałem za darmo z czeskiego sklepu razem z prostą, którą tam kupiłem)

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 12, 2015, 12:20:14 »

Ogólnie im dłuższy dolot i mniejszy przekrój tym więcej Nm silnik produkuje. Im mniejszy dolot i większa średnica tym więcej koni na pokładzie. W teorii.

Owe zwężenie podejrzewam jest po to,aby spełnić jakiekolwiek normy emisji spalin:P
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 861
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 13, 2015, 00:16:34 »

To nie jest zwężenie tylko przedłużenie.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 13, 2015, 01:08:26 »

Gdzies na Forum bylo to juz dobrze opisane ale nie udaje mi sie odnalezc.
Po polsku tez jest moze jakas fajna nazwa ale po angielsku okresla sie czasem to rozwiazanie jako "Intake Air Ram" czyli wlotowy taran powietrzny. Slup powietrza rozpedzony w takiej przedluzonej rurze na wlocie dopycha ladunek w skrzyni korbowej silnika dwusuwowego (albo w cylindrze czterosuwa bo tam tez znajduje ona zastosowanie).
Tak jak pisze kolega Marian nie jest to zwezenie. Srednica tej rury zmniejsza sie stopniowo do srednicy gardzieli gaznika aby wyrownac i przyspieszyc w niej przeplyw powietrza co poprawia zasysanie paliwa z dysz i jego rozproszenie. Wiekszosc gaznikow, takze ten od TS, jest wyprofilowana w ten sposob, ze srednica gardzieli jest mniejsza niz wlot powietrza, wlasnie w celu przyspieszenia przeplywu w okolicy rozpylacza.
Zwezenie obnizajace moc i emisje gazow wydechowych bylo realizowane w JAWIE przez zalozenie za gaznikiem uszczelki z otworem o srednicy mniejszej niz gardziel gaznika.
W moim motorze tez taka byla ale juz dawno ten otwor powiekszylem
(w linku podrzuconym przez Kolege Holgera tez jest o tym mowa: http://www.realclassic.co.uk/jawa_350_classic_derestriction.html)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 13, 2015, 11:31:07 »

Ciekawe czy to zakrzywienie gumy w airboxie starszego typu mocno blokuje silnik.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 13, 2015, 11:54:52 »

To ja mam pytanie, co by się stało, jak bym do CZ 350 założył prostą gumę, bez tego zgrubienia, co robi za zbiorniczek paliwa zbierającego się w nim po przelaniu gaźnika ?
Zapisane
    Status GG

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 861
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 13, 2015, 12:45:41 »

Ciekawe czy to zakrzywienie gumy w airboxie starszego typu mocno blokuje silnik.
Właśnie jak kolega Yabaman pokazał ten airbox to zastanawiam się o ile lepiej jest nawet bez tego lejka ale z prostą gumą.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Zbed89

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 23
  • Jawa 350 ts 91r
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 13, 2015, 12:54:54 »

Mam identyczny lejek w mojej ts'ce z 91 roku, wiec to na pewno rozwiązanie fabryczne.Czyli rozumiem ze w nowszych airboxach guma ma byc prosta? bo założyłem krzywą co kosztowało mnie kupę nerwów i wątpliwości, że tak powinno być  ::)
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 14, 2015, 15:38:11 »

Ciekawe czy to zakrzywienie gumy w airboxie starszego typu mocno blokuje silnik.
Właśnie jak kolega Yabaman pokazał ten airbox to zastanawiam się o ile lepiej jest nawet bez tego lejka ale z prostą gumą.
Moze daloby sie wybrac na jakims zlocie dwie TS-ki z roznymi airboxami i gumami, chwilowo zamienic te airboxy i wlasciciele oglosiliby swoje wrazenia z jazd probnych? Bylaby to odpowiedz na pytania Kolegow.
Sam jestem ciekaw ale nie mam airboxa do krzywej gumy.

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwca 25, 2015, 22:42:37 »

Odkopuje.
Zmieniam airbox w swojej 638 na ten z prosta gumą, więc będę miał porównanie. Korzystając z okazji, że jest wszystko na wierzchu myślę nad przedłużeniem dolotu jak ma kolega Yabaman. Warto spróbować? :)
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Lejek przed gaźnikiem
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwca 25, 2015, 22:57:56 »

Jak sam napisałeś, że masz wszystko na wierzchu, to warto próbować  ;D
D
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Przed przeglądem...

Zaczęty przez gawron1987 Opowieści warsztatowe

17 Odpowiedzi
5925 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 20, 2009, 20:02:54
wysłana przez elomario27
29 Odpowiedzi
15072 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 24, 2013, 20:21:32
wysłana przez kudlaty2007
12 Odpowiedzi
5948 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 06, 2007, 18:40:27
wysłana przez Wojt@s
16 Odpowiedzi
7995 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 27, 2009, 17:47:59
wysłana przez holger RIP
przed składaniem

Zaczęty przez easyridertom Opowieści warsztatowe

8 Odpowiedzi
4079 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 09, 2012, 22:54:47
wysłana przez Krycha