W czasopiśmie motocyklowym "Mr.Bike" ukazał się przeglądowy artykuł poświęcony japońskim dużym dwusuwom. Jest w nim też wzmianka o Knedlach i dlatego zdecydowałem się go tutaj wkleić.
Autorem jest Tatsuya Goto.
Artykuł jest dość obszerny (sam japoński tekst, bez zdjęć, wrzucony do Worda ma az 17 stron) więc tłumaczenie pozwólcie mi ograniczyć do początkowej części (tam własnie jest wzmianka o Jawie/CZ i przegląd/streszczenie treści całego artykułu) . Stopniowo będę uzupełniał skany i tłumaczenie - proszę o cierpliwość i wyrozumiałość.
Tytuł wątku wybrałem ze względu na narrację Autora piszącego o dużych dwusuwach jak o dinozaurach, które się pojawiły, wyewoluowały, miały okres świetności i wyginęły.
I już tradycyjnie proszę o niekopiowanie i nieumieszczanie tego artykułu i tłumaczenia na fejsbukach i innych stronach. Jak znajdę to napiętnuję
. Kto chce poczytać może nas odwiedzić.
Na rozgrzewkę podaję skany wstępu i tłumaczenie do górnego akapitu trzeciej strony.
Krótko i bardzo wyraziście zaistniały w historii motocykli :
JAPONSKIE DUZE DWUSUWY – Encyklopedia (Część pierwsza).O dwusuwach mówi się, że teoretycznie mogą osiągnąć taką moc jak silnik czterosuwowy mając zaledwie połowę jego pojemności skokowej. A więc oczywistym jest założenie, że jeśliby skonstruować silnik dwusuwowy większy od czterosuwa to da się uzyskać moc dwukrotnie większą. Latwo to powiedzieć, trudniej zrealizować. Przy zwiększaniu pojemności skokowej silnika dwusuwowego pojawiają się problemy z jego przegrzewaniem i chłodzeniem, napełnianiem mieszanką, zużyciem paliwa i gazami wydechowymi. Można się nimi nie przejmować w przypadku motocykli wyczynowych ale dla masowo produkowanych motocykli przeznaczonych na rynek, które muszą sprostać wymogom użytkowania w najróżniejszych warunkach, problemy te tworzą mur wydawałoby się że nie do pokonania. Nie zatrzymał on jednak japońskich inżynierów. "Jest mur więc go pokonaj, jeśli uznają coś za niemożliwe w twojej dziedzinie uczyń to możliwym" – motocykle “Made in Japan” skonstruowane zgodnie z taką właśnie filozofią świat musiał docenić.
※W niniejszym artykule przybliżone są głównie motocykle czterech największych japońskich producentów o pojemności powyżej 300ccm, przeznaczone na rynek krajowy oraz część modeli eksportowych. Proszę o potraktowanie podanych lat pojawienia się danego modelu motocykla jako danych orientacyjnych. Generalnie jest to rok rozpoczęcia sprzedaży ale czasem jest to rok oficjalnej prezentacji po której sprzedaż rozpoczynała się w roku następnym.
Krótkie streszczenie historii dużych japońskich dwusuwów.Po drugiej wojnie światowej gwałtowny postęp krajowego motocyklizmu opierał się na łatwych w produkcji motocyklach dwusuwowych. Były to głównie motocykle o małych silnikach. Pojazdy większe, o pojemnościach przekraczających 250ccm (zwykle około 500ccm) były przeważnie czterosuwowymi motocyklami produkowanymi w oparciu o konstrukcje zagraniczne, które można określić jako ich kopie.
Na świecie o dużych motocyklach dwusuwowych przeznaczonych na rynek mówiło się wtedy, że dwuculindrowy silnik o pojemności 250ccm to granica ich opłacalności. Wyjątki były niezbyt liczne : brytyjski Scott 33/4 produkowany w latach 1910-30 (silnik dwucylindrowy o pojemności 532ccm, chłodzony cieczą), niemiecki DKW ZSW500 (chłodzony cieczą, 2 cylindry, 500ccm),
czeska Jawa i CZ350 (2 cylindry, chłodzenie powietrzem, 344ccm) czy wytwarzany w Niemczech w latach 60-tych crossowy motocykl Maico MC350 (jeden cylinder chłodzony powietrzem, 352ccm) i kilka innych.
Nie jest jasne kiedy powstał pierwszy japoński motocykl z silnikiem dwusuwowym o pojemności powyżej 250ccm. Praktycznie nie zachowały się materiały zrodłowe ale wydaje się uzasadniony pogląd, że pierwszym tego typu pojazdem był prototypowy motocykl Marine stworzony w 1956 roku przez mającą jeszcze przedwojenne tradycje produkcji dwusuwów firme Masakazu Seisakusho. Jego chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o pojemności 350ccm był wbudowany w wytłaczane nadwozie a biegi były zmieniane elektromagnesem sterowanym przez przełącznik na kierownicy. Był to więc pojazd bardzo nowatorski w tamtym okresie ale niestety nie został wprowadzony na rynek.
W następnym roku pojawił się na rynku motocykl Emuro EL produkowany i sprzedawany przez firmę Hels Jidosha Kogyo z tokijskiej dzielnicy Arakawa. Jego jednostka napędowa powstała z połączenia dwóch jednocylindrowych silników 250ccm od motocykla Emuro EF, byla chłodzona powietrzem i miała 494ccm pojemności. Był to chyba pierwszy na świecie dwusuwowy, dwucylindrowy motocykl klasy 500ccm dostępny po wojnie w powszechnej sprzedaży. Fakt ten jest praktycznie nieznany bo któż mógłby obecnie posądzac o bycie światowym pionierem małą tokijską firemke. Motocykl ten miał moc 25KM. Zważywszy na fakt, ze ówczesne czterosuwy klasy 500-600ccm miały po 25-30 KM, można uznać ten pojazd za konstrukcję o wystarczająco dobrych osiągach i może właśnie dlatego znalazł on zastosowanie jako motocykl policyjny.
Emuro EL miał dobre osiągi, cenę niższą niż popularne wtedy ciężkie motocykle Meguro i Rikuo jednak ówczesnym konkurentom niespieszno było do produkcji i sprzedaży podobnych mu pojazdów. Obecnie można tylko przypuszczać, że było to spowodowane ich problemami z trwałością, zużyciem paliwa i oleju czy zadymieniem z silnika dwusuwowego o tak dużej pojemności.
To jeszcze nie koniec wstępu. Ciąg dalszy nastąpi.