Przechodzę do tłumaczenia indywidualnych opisow kazdego z pojazdow. Jako pierwszy trafił pod lupę Autora i został poddany testom zaprzęg MZ.
Ale przedtem parę słow wyjasnienia:
-Pojawiający się w tekscie skrot ISDE oznacza "International Six Days Enduro" czyli bardzo popularną niegdys Szesciodniowkę.
-Japonskie "zero yon kasoku" (dosłownie : przyspieszenie zero cztery), ktore przetłumaczyłem jako "czas przejazdu 400m" to wywodzący się z amerykanskich wyscigow na cwierc mili sposob wyrazania przyspieszenia pojazdow. Chodzi w nim o jak najszybsze przejechanie 400m. Nie jest to jakis oficjalny sposob pomiaru ale od lat 70-tych przyjął się wsrod japonskich motocyklistow. Uwazam, ze test ten jest łatwiejszy do przeprowadzenia i bardziej miarodajny niz popularne w Polsce przyspieszenie od 0 do 100km/h bo odpada problem z dokładnoscią wskazan szybkosciomierza.
-W Japonii motocykle do 250ccm, takze te z wozkami, są zwolnione z przeglądu technicznego. Oczywiscie na drogach muszą spełniac wymagania tutejszego Kodeksu Drogowego (takie jak natęzenie dzwięku, oswietlenie itd.) i policja zainteresuje się nimi z typowo japonską dokładnoscią jesli ich nie spełniają.
-W Japonii dystans przejezdzany na 1 litrze jest miara zuzycia paliwa. Im dluzszy ten dystans, tym mniejsze spalanie na 100km
MZ250
W 1956 roku firma MZ rozpoczęła produkcję modeli MZ ES, wsrod nich ES250, ktorych oryginalną i wyrozniającą cechą była nieruchoma obudowa reflektora zblokowana ze zbiornikiem paliwa. W pozniejszych modyfikacjach stosowany juz był ruchomy reflektor typu BOSCH a od zeszłego roku rozpoczęto wyposazanie MZ-tek w przedni hamulec tarczowy BREMBO co zmieniło stylistykę tych motocykli na bardziej wspołczesną.
Zmieniona jest takze budowa silnika, w ktorym zarowno cylinder jak i glowica mają teraz poziome zebra chlodzące a fazy rozrządu są identyczne z wyczynowymi, slawnymi niegdys motocyklami MZ uzywanymi w wyscigach ISDE. Wlasnie dlatego ten jednocylindrowy dwusuw ma teraz dosc wąski power band w zakresie 3000 – 6000 rpm i niemal podrecznikowy brak mocy przy wskazaniach obrotomierza ponizej 3000 rpm. Jednak motocykl z tym silnikiem ma niezle osiągi i w wersji solo uzyskuje szybkosc 129.2 km/h a czas przejazdu 400m to 18.2 sekundy.
Wedlug danych producenta, potwierdzonych przez wlascicieli, zaprzeg MZ z samym kierowcą osiąga szybkosc 102 km/h a z trzema osobami 88 km/h.
Wolne obroty silnika MZ to az 2200 rpm, po wcisnieciu sprzegla, wrzuceniu pierwszego biegu i zwiekszeniu obrotow do 3200 rpm zaprzeg przyspiesza z wyczywalną mocą. Jesli porownac go do japonskich motocykli motocrossowych to trzeba przyznac, ze MZ z gaznikiem o srednicy gardzieli 30 mm i rozrządem tlokowym odznacza sie naprawde wysokim poziomem tuningu silnika. Jednak brak mocy na niskich obrotach sprawia, ze przy szybkosciach nizszych niz 60km/h na 5-tym biegu nie mozna uzyskac zadowalającego przyspieszenia a do jazdy w miescie najwlasciwsze są biegi drugi i trzeci.
Podsumowując pozwole sobie stwierdzic, ze MZ ma cechy naszych dawnych motocykli wyscigowych. Gdyby ten pojazd mial wiekszy moment obrotowy ponizej 3000 rpm to nawet z trzema osobami mozliwe byloby uzyskiwanie zadowalających przyspieszen. Po zaakceptowaniu koniecznosci pilnowania wskazan obrotomierza MZ-ka z wozkiem jest w stanie dac duzo radosci z jazdy ale jednak nie polecalbym jej poczatkującym motocyklistom. Jesli uzyc zrozumialego porownania, pojazd ten ma cechy takie, jakie mialaby Yamaha RZ250 z zamontowanym wozkiem bocznym i powinno sie nim jezdzic tak, jak takim hipotetycznym zaprzegiem.
Z przodu MZ ma tarczowy hamulec BREMBO, z tylu i na kole wozka hamulce bebnowe o srednicy 160 mm. Sterowany hydraulicznie hamulec wozka jest sprzezony z dzwignią hamulca tylnego ale wyczuwalne jest opoznienie w jego dzialaniu.
W przypadku motocykla klasy MZ z prawostronnym wozkiem problemem moze wydawac sie ewentualnosc latwego podnoszenia sie kola wozka przy zakretach w prawo. Pamietajmy jednak, ze pojazd ten pochodzi z kraju w ktorym wazna jest praktyczna strona jego uzytkowania i chyba wlasnie dlatego wyposazony jest w stabilizator minimalizujący to niepoządane zjawisko. W wahaczach zawieszenia tylnego kola motocykla i kola wozka, okolo 80mm od osi, jest zamontowany pret o srednicy 15mm z okolo 200 milimetrowymi zgieciami, ktory jest umocowany pod centralną czescią wozka w tulejach gumowych. Mechanizm ten wyrownuje skok zawieszenia tylnego kola motocykla i kola wozka co na zakretach w prawo jak i w lewo bardzo efektywnie minimalizuje tendencje zaprzegu do do przechylow i podnoszenia kol oraz odciąza zawieszenie kola przedniego.
Kierowca zaprzegu z tak rozwiązanym zawieszeniem, bez wzgledu na to czy jedzie z ladunkiem czy bez niego, nie powinien zbytnio martwic sie mozliwoscią wywrotki na zakretach. Jesli przymkniemy oko na charakterystyke silnika z pikiem mocy, to nalezy przyznac, ze zaprzeg MZ jest dobrze skonstruowaną kombinacją motocykla i wozka bocznego. Jego zaletą wsrod trzech przedstawianych tu zaprzegow jest tez niewątpliwie brak uciązliwego wymogu przeglądu technicznego.
MZ ETZ250 + Superelastik : Podstawowe parametry techniczne
Silnik : jednocylindrowy, 2 suwowy, chłodzony powietrzem, z rozrządem tłokowym, srednica cylindra x skok tloka : 69 x 65 mm, pojemnosc skokowa : 243ccm, stopien spręzania : 10.0, zapłon bateryjny, smarowanie z pompą oleju, rozruch dzwignią nozną
Osiagi: moc maksymalna 21KM/5700rpm, maksymalny moment obrotowy 2.8kgm/5400rpm, dystans przejezdzany na 1L paliwa : 25km
Skrzynia przekładniowa : 5-cio biegowa
Przełozenia : 1 : 3.0, 2 : 1.87, 3 : 1.33, 4 : 1.05, 5 : 0.87, przełozenie pierwotne : 2.430, przełozenie wtorne : 3.200
Wymiary (m) : długosc : 2.160, szerokosc : 1.500, wysokosc : 1.310, przeswit : 0.170
Rozmiar opon : przod : 18/2.75, tyl : 18/3.50, wozek : 16/3.5
Masa w stanie suchym : 230kg
Pojemnosc zbiornika paliwa : 17 litrow
Cena : 750000 jenow
Importer : Yoshihara Motors (tel:052-241-4870)
Wspolpraca : Okada Kiyohisa
Zdjęcie 1 : Błotnik wozka o bardzo klasycznym wyglądzie : jego kształt nie zmienił sie od lat 60-tych. Projekt motocykla jest z 1982 roku. Na stalowym wozku kolory pomaranczowy, srebrny i czarny, łączone są w dosc jaskrawej ale zarazem prostej stylistyce. Proszę zwrocic uwagę na długi i mający duzą objetosc tłumik motocykla. Jego dzwięk sugeruje dobrą dynamikę silnika i sprawia bardzo pozytywne wrazenie.
Zdjęcie 2 : Wsiadanie do wozka i wysiadanie z niego odbywa się po otwarciu jego przedniej częsci. Poduszka siedzenia ma zawieszenie hamakowe, podobne do stosowanego w Citroenie 2CV i dobrze dopasowuje się do sylwetki pasazera. W glębokim bagazniku za oparciem z powodzeniem mieszcza się dwa kaski i skrzynka z narzędziami.
Zdjęcie 3 : Rama wozka jest bardzo prosta i tworzy ją własciwie jedna gruba rura w częsci centralnej. Na załączonym zdjęciu widac tez pręt stabilizatora, łączący tylny wahacz motocykla z korpusem wozka, oraz gorny uchwyt z zaczepem kulowym. Ten trzypunktowy system łączenia wozka z motocyklem zostal opracowany przez NSU.
Zdjęcie 4 : Silnik o specyficznej stylistyce i parametrach chyba takich, jakie mogłaby miec jednostka napędowa Yamahy YC175 powiększona do 250ccm. Układ wlotowy i rozrząd tłokowy to rozwiązania z technologii DKW. Wysrubowana charakterystyka z waskim pikiem mocy sprawia, ze na wolnych zakrętach kierowcy zwykle jezdzą z poslizgiem sprzęgła.
Zdjęcie 5 : Stacyjka i panel wskaznikow. Zakres uzytecznych obrotow silnika zaznaczony jest jako czerwona strefa na skali obrotomierza. Pompa przedniego hamulca według technologii BREMBO.
Ciag dalszy nastapi...