Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Modyfikacje / Usprawnienia => Wątek zaczęty przez: wikingc1 w Marca 22, 2020, 14:15:11

Tytuł: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: wikingc1 w Marca 22, 2020, 14:15:11
Z racji nudy i przymusu siedzenia w domu zacząłem myśleć nad zapłonem elektronicznym do mojej Jawy. Temat raczej na przyszłą zimę ale przemyśleć można już.
Do rzeczy:za ok 50zł można mieć zapłon Digiplex 2  do tego jeden czujnik halla z jakiegoś auta, i cewka ( w oryginale uno ma jednobiegunową cewkę i rozdzielacz  i 4 piny) to trzeba by dopasować cewkę 2 biegunową (jest trochę tego z samych fiatów Seicento, Stilo, Punto itd) ale jak do tej pory nie doszedłem do czego są te 4 piny.
Kolejnym plusem jest zmienny kąt zapłonu ( tu już tylko eksperymenty jak by to działało w Jawie, jawa 2-suwy 2 gary czyli na jeden obrót wału 2 zapłony, uno 4 gary 4-suwy, czyli na 2 obroty 4 zapłony (czyli ilość zapłonów na obrót pasuje). Do tego jest tam wężyk podciśnienia który też by można łatwo zaadaptować do Jawy.Pozostaje jeszcze czujnik zamknięcia przepustnicy który nie wiem do czego itd.Jeszcze pozostaje kwestia odcinki nie wiem przy jakich obrotach w uno.Jak ktoś ma jakieś sugestie i pomysły to pisać bo  jeśli mi nikt tego nie wybije z głowy i ma to szanse działać, chciał bym pomysł wprowadzić w życie.
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Marca 22, 2020, 14:27:04
Wybijam z głowy. Zbyt wiele pytań. Koło foniczne. Po co rozwalać otwarte drzwi.
No chyba że dla samego siebie, dla sprawdzenia i rozwijania umiejętności i wiedzy.
No to zrób i pokaż.
Bo jeśli tylko po to aby mieć w Jawie zapłon bardziej "mądry" to sporo osób powie "kup sprawdzonego gotowca" i jedź śmiało w trasę. Np od Janka albo soveka. Andrzejek zrobił na procesorze i to jest właściwa droga. Inna jest słuszna jeśli jest prosta.
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: xepher w Marca 22, 2020, 14:32:09
Czemu, fajna zabawa. Ja u siebie mam zaplon na golfie zwei, i cewce z cc. I u mnie i u 125Arka się sprawdza.
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: Pietras w Marca 22, 2020, 14:35:38
Czemu, fajna zabawa. Ja u siebie mam zaplon na golfie zwei, i cewce z cc. I u mnie i u 125Arka się sprawdza.

Taak zaraz po tym jak zrobiliście odpowiednią przeslonę 8)
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: xepher w Marca 22, 2020, 15:04:07
Chodzi Ci o tą  W czasie powrotu z letniego? To to nie był golf tylko wczesna wersja mojej wydumki która po tym została zutylizowana. ;)
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: WujoWojtas w Marca 22, 2020, 15:09:00
Ja mam golf2 już w dwóch jawach i polecam, ale przesłonę mam wciąż na oko ;)
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: kuba.g6 w Marca 22, 2020, 15:21:21
Jak chcesz to próbuj, jedynie będziesz miał problem z podciśnieniem z gaźnika pewnie.
Ja osobiście do swoich knedli kładę chińskie moduły DC-CDI z racji na ich niski pobór prądu i niską cenę. Dla porównania klasyczny zapłon bierze około 15W na cylinder a CDI bierze 4-5W i jeszcze ma przewagę że na zgaszonym silniku nie pobiera prądu. Moduły te pracują na 12V ale to nie jest problemem wystarczy zastosować przetwornicę step-up która też jest tania jak barszcz.
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: 125AREK w Marca 22, 2020, 15:44:30
Ja przesłonę mam z aparatu z golfa 7000km zrobione , czujnik z golfa i cewka z fiata CC,punto.
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Marca 22, 2020, 15:59:13
Zapłon z uno nie zabangla. Podciśnienie w dwusuwie w porównaniu z czterosuwem jest symboliczne
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: killler w Marca 22, 2020, 16:23:57
miałem zapłon z golfa 2 moduł oraz czujnik halla, cewka z cinquocento dwustrzałowa i spisywało sie to bardzo dobrze, pożniej przeszedłem na Janka i różnicy nie było z tym, że u Janka masz osobną regulację na kazdy baniak no a w zaplonie z golfa trzeba piłowac przesłonę zeby ustawić idealnie, obecnie mam pełne Vape i nie załuje wydanej złotówki na ten zapłon. platyny dla mnie to zło nigdy do nich nie wrócę
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: wikingc1 w Marca 22, 2020, 18:27:17
No i jednak wyszło jak zawsze (a miałem taki zaje.... pomysł  ::) ) przekonaliście mnie do zapłonu z Golfa. Ci co na tym zrobili trochę kilometrów mogli by się wypowiedzieć jak z awaryjnością czujników i jakie montowaliście. Trzeba by wozić sztukę na zapas. No i jaki kąt zwarcia stosowaliście do cewki CC?
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: killler w Marca 22, 2020, 18:47:08
ja zrobiłem z 10 tys, awari brak, na module mialem zamontowany radiator od procesoa komputera, czujnik z golfa zadnego zapasu czesci nie mialem i nie potrzebowałem ;) ale osoboscie wziałbym zapłon od janka z osobna regulacja na kazdy gar, cos powyzej 200zł a masz wszystko elegancko dopasowane pzewody itp no i regulacje dla kazdego gara osobno
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: michal_t w Marca 22, 2020, 18:50:59
Z tego co widzę w manualu czujnik położenia wału jest 2 przewodowy i ma rezystancję 600-760 ohm więc to raczej jest impuslator (jak w zapłonach CDI) czyli po prostu cewka.


Manual do tego zapłonu z mapami:
https://www.manualsdir.com/manuals/103662/fiat-uno-45-uno-55-uno-60-uno-70-uno-11-uno-14-uno-903cc-uno-999cc-uno-1116cc-uno-1299cc-uno-1301-uno-1372.html?page=216 (https://www.manualsdir.com/manuals/103662/fiat-uno-45-uno-55-uno-60-uno-70-uno-11-uno-14-uno-903cc-uno-999cc-uno-1116cc-uno-1299cc-uno-1301-uno-1372.html?page=216)


Druga sprawa to koło impulsatora. Wg mnie ten zapon sobie liczy kąt wyprzedzenia na podstawie fabrycznego koła z Uno i jak zrobisz zwykłą przysłonę to zmienny kąt nie będzie działać poprawnie ( mikroprocesor liczy ząbki które miejscami są pewnie niesymetryczne żeby określić GMP).


Myślę że adaptacja tego modułu się nie uda chyba że skopiujesz w pomniejszeniu koło impulsatora i zamontujesz w Jawie.  Prościej adaptować inny zapłon z Fiata Uno/Tipo który ma stały czas ładowania cewki (normalnie w Jawie ten czas się skraca wraz ze wzrostem obrotów i iskra ma mniejszą energię). Taki moduł można na Allegro czasami upolować za 20 zł (symbol BKL4A) ale UWAGA na chińskie zamienniki. Lepiej kupić używany niż nowy. Nowe zamienniki są oszukane i nie mają w środku układu scalonego L484 od kontroli czasu i prądu ładowania cewki (rozbierałem i sprawdzałem).
(https://image.made-in-china.com/43f34j00TMKQkVIFhaWS/Ignition-Module-XM640-.webp)
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Marca 22, 2020, 19:00:10
Moja mama zrobiła golfem II 400 tysięcy w 11 lat. Awarii ze strony układu zapłonowego nie było nie licząc przebicia kabla cewka-rozdzielacz
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: BALON w Marca 22, 2020, 19:15:06
W cz 175 man układ z golfa 3
Do dwucylindrówki będę kombinować z zapłonem cc700
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: Bimberpołudnie w Marca 22, 2020, 21:32:35
Zapłon z CC nie ma krzywej wyprzedzenia, ma dwie płaskie mapy przełączające się w pewnych obrotach i podciśnieniu
Tytuł: Odp: Zapłon Digiplex 2 (fiat uno)
Wiadomość wysłana przez: 125AREK w Marca 24, 2020, 07:28:00
Golfa polecam 7000 km w zeszłym roku + jakieś 3000 xepher zrobił razem nasze sprzęty zrobiły 10000 , golf działa na instalacji 6v to tak dla informacji ;). Łatwo można zrobić układ na dwóch czujnikach i jednym module jeszcze nie próbowałem ale po 7000 stwierdzam że to nie potrzebne , motocykl jest dynamiczny nawet grubo lejący ikov nie przeszkadzał , tylko efekty dymowe wtedy są bezcenne :). Nowy modół z golfa kosztuje 40zł zamiennik a czujnik 28 ( topran,autostarter) obecnie mam modół oryginalny telefunken i czujnik autostarter , jeden czujnik mi padł jak rozbierałem silnik ale to mój błąd bo upadł mi z wysokości. Jeśli odpowiednio zrobi się znacznik można zyskać bieg wsteczny ale to już wam xepher podpowie bo jego jawa odpala równie dobrze do przodu co do tyłu, a to może być przydatne przy wózku.