Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 02, 2024, 15:30:57
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.  (Przeczytany 70911 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #50 dnia: Listopada 28, 2011, 19:06:17 »

Najnowszy model prostownika z regulatorem. W obudowie znajduje się radiator. http://imageshack.us/photo/my-images/827/dsc00152mf.jpg/
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:27:26 wysłana przez Strażak »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #51 dnia: Listopada 28, 2011, 23:21:10 »

A co z chłodzeniem regulatora?
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:27:36 wysłana przez Strażak »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #52 dnia: Listopada 29, 2011, 11:11:01 »

Nie przesadzaj kolego jack63  :) .
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:27:52 wysłana przez Strażak »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #53 dnia: Listopada 29, 2011, 15:28:41 »

Czyżby wzbudzenie alternatora Jawy nie brało prądu?
Chyba jednak bierze ... A jak bierze to ciepło musi się wydzielać. I nie chodzi o zimę a o gorące lato.
Na diodach (zwykłych krzemowych szczególnie) też wydziela się ciepło, które zamkniete w plastykowym pudełku...
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:28:04 wysłana przez Strażak »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #54 dnia: Listopada 29, 2011, 16:36:05 »

Mam nadzieję że tranzystor kluczujący BDX53 jest podpięty do tej pięknej obudowy :) .
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:28:14 wysłana przez Strażak »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #55 dnia: Listopada 29, 2011, 20:04:00 »

Nadzieje są płonne. To jest układ hybrydowy i tranzystor jest przylutowany do "hybrydy" a ona przez "lepiszcze" przenosi ciepło na obudowę. Otwórz i zobacz. Mam takich regulatorów kilkanaście w różnym stanie "rozkładu". Z reguły padał właśnie ON. Co prawda pracowały w alt. Poloneza aleeee...
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:28:26 wysłana przez Strażak »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #56 dnia: Listopada 29, 2011, 20:44:26 »

Zakładasz tak jak w słynnych prawach  Murphy'ego że jak może się przegrzać i odkleić to się odklei i spłonie. Na pewno słusznie ale wiatraczka nie będę tam dokładał choć taki na kulce 20x20 by nie był zły  ;) . Plastikowa obudowa ma mnóstwo otworków, nie widać tego na foto.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:28:37 wysłana przez Strażak »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #57 dnia: Listopada 30, 2011, 12:02:12 »

Z tym wiatraczkiem to teraz ty przesadziłeś. Wystarczy kawałek radiatora lub nawet wygiętej blachy AL i dobre miejsce zamocowania. Chodzi o to aby podczas jazdy powietrze mogło omywać radiator i aby nie było to powietrze rozgrzane od głowic i cylindrów. W ETZ prostownik i regulator był pod kanapą. Może uda ci się upchnąć twoją konstrukcję w tamtym rejonie.
Aby zmniejszyć spadki napięć na diodach a przez to ilość wydzielanego ciepła proponowałem użycie diod Schotky. Są fajne, niedrogie w obudowie TO220 - można przykręcić do radiatora.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:28:54 wysłana przez Strażak »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #58 dnia: Grudnia 01, 2011, 18:56:37 »

Spoko loko, w jawci jest miejsce pod boczkiem na takie rzeczy. A Schotky użyję, obiecuję i dziękuję za radę ale dajmy na razie szansę podziałać takiemu zestawowi. :) Przyznaj że konstrukcja jest zwarta i prosta w podłączeniu do instalacji motocykla. Nawet bardziej zwarta niż w ukochanych ETZ :P . No może poza tym że w ETZ jest jeden przewód obwodu wzbudzenia. :)
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:29:08 wysłana przez Strażak »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #59 dnia: Grudnia 02, 2011, 08:15:03 »

ETZ to przykład konstrukcji z "tych" czasów. Trzeba przyznać, że sferze elektryki ETZ wyprzedzała Jawę/CZ o pokolenie. Teraz to wszystkie trzy "panie" są mocno podstarzałe...
Twoja konstrukcja wygląda fajnie, a "zwartość "jest duuużo lepsza niż w oryginałach. Oby tylko trwałość była większa niż odpowiadających elementów Jawy...
Tak się zastanawiam jaki (chyba opity piwem) jakiś knedel użył do alternatora Jawy prostownika wyjętego z alternatora Fiata. Przecież jest on ewidentnie przygotowany do wymuszonego chłodzenia, a ktoś go zamknął w metalowym pudełku...
Do użycia diod Schotky namawiam dlatego, że są duże szanse na obniżenie RPM zadziałania alternatora i "wyduszenia" z niego większej mocy przy RPM biegu jałowego.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 21, 2011, 17:29:22 wysłana przez Strażak »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #60 dnia: Grudnia 02, 2011, 09:41:30 »

Prostownik ten nawet zgrabnie wygląda w fiatowym alternatorze. Nakryty plastykową dziurkowaną osłonką. Pewnie ten gość co się upił piwskiem pomyślał całkiem trzeźwo (biorąc pod uwagę że nie chciało mu się samemu czegoś wymysleć) że fiatowy jest popularny, tani i gotowy. Ale rzeczywiście musiał być nieźle naprany. :D
« Ostatnia zmiana: Grudnia 02, 2011, 10:19:47 wysłana przez Mienki »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #61 dnia: Grudnia 02, 2011, 15:07:23 »

Nie wiem czy był popularny, ten fiutowski prostownik  alternatora.
Spotkałem go w starym maluchu (F126p) i był oczywiście ... spie..zepsuty. Założyłem zewnętrzny od ... ETZ. Ha ha.
Późniejsze maluchy miały lepszy bo polski alternator z "normalnymi" diodami i nie było z nimi problemów elektrycznych.
Na jakie napięcie masz diody prostownicze mostka? Jakie diody?
Co z tematem "wcześniejszego" ładowania?
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #62 dnia: Grudnia 02, 2011, 16:38:53 »

No pisałem że zamówię diody Schotky. Aktualnie są mostki 8A 400V z demobilu. A te prostowniki to w Cc, Sc i uno jeszcze były. Prostownik ETZ z diodami śrubowymi nic szczególnego zważywszy na ich cenę. Ale o niebo lepszy od uno/jawy!.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #63 dnia: Grudnia 02, 2011, 18:13:41 »

Nie wiem o jakie śruby ci chodzi. Diody w prostowniku ETZ były typowymi diodami do alternatorów starszych konstrukcji, czyli wciskane w grubą i odpowiednio ukształtowaną blachę stalową lub korpus AL. Miały tez moletkę jako powierzchnie styku z radiatorem. NRDowcy wykonali tylko inne kształty blach. Odizolowali grupy od siebie i skręcili do kupy.
Nie proponowałem zakupu tego mostka. To nie ekonomiczne, choć prawie niezniszczalne.
Zapisane

c64club

  • Gość
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #64 dnia: Grudnia 28, 2011, 16:33:36 »

Nieźle wykombinowane. W sprawie karteru mam podpowiedź.
Ja jestem profan starych sprzętów (i jednocześne antyfan choćby muśnięcia pilnikiem oryg. części), więc sprawę dekla załatwiłbym następująco (pomysł z czasów przeróbek w Jawce 50):
-weź 5 śrub M5 (czy jakimi/iloma się tam dekiel przykręca) długości 35mm
-nadziej na nie słupki/rurki odpowiedniej średnicy wewn. 20-milimetrowe
-okręcasz drutem, na kształt ścianek kartera
-towarzystwo owijasz bandażem szklanym dookoła i z góry i laminujesz, można srzebrzanką machnąć
Dekiel brzydki, ale spełniający zadanie, kiedy oryginał leży w szafie niepopsuty.

Drugi sposób dla tych, co wycięłiby przegrodę, a nie chcieliby ciąć drugiego dekla dla zyskania przekładki. Powycinać na pilarce taśmowej (lub włośnicą w ramce) z jakiegoś laminatu np. 5mm, kilka warstw w kształcie uszczelki pod ten karter. Takie coś robiłem w Jawce jak ją przerabiałem na 50W z regulatorem, żeby odsadzić karter o kilka mm i wyszło nienajgorzej, przy większej ilości warstw trzebaby to pewnie skleić i wyszlifować, następnie srebrzanką pociągnąć i mamy niemal aluminiowy element, oczywiście nie dla ludzi, którzy są gotowi wypolerować silnik, żeby motór był ładniejszy. Nie sądzę, żeby klomuś się chciało 5 arkuszy blachy alu na to zmarnować.

Może niezbyt estetyczne, ale za to przywrócenie do oryginału to kilka ruchów wkrętakiem :D a pozwala odsunąć dekiel od karterów o ile dusza zapragnie. To jest przeróbka w moim stylu i nikogo nie namawiam.
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #65 dnia: Stycznia 13, 2012, 23:32:46 »

Nieźle wykombinowane.

Bardzo dziękuję c64club za uznanie i dobre rady :) . Pierwsza metoda jest pomysłowa. Druga to straszna "kolanówka" i na bank nie będzie ładnie.
Ja zastosowałem drugi "dekiel", który uciąłem tzw. popularnie boszką ;) na odpowiedni wymiar.
Mogę się pochwalić (jak ktoś jest zainteresowany) jak równo wyciąć szlifierką kątową taką przekładkę z dekla.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #66 dnia: Marca 30, 2012, 23:59:33 »

Odgrzewam.
Mówicie Panowie, że prostownik z fiatolota, jest złym pomysłem aby współpracował z altkiem Jawy. Zastosowałem taki prostownik, ale długo sie nim nie nacieszyłem, ponieważ uszkodziłem diodę wzbudzenia. Szukając więc nowego albo jakiejś alternatywy, natrafiłem na ten temat. Diody Schotky. Ciekawa sprawa. Mógłby ktoś z Was zarzucić schemat jak z nich zrobić prostownik 9D? Dioda 25A wystarczy? Dzięki za odpowiedź.
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #67 dnia: Marca 31, 2012, 21:21:14 »

Nikt tak nie twierdzi. Wszystko zależy jaki żenisz prostownik i regulator. Schemat prostownika 9 diod wyszukiwarka szuka w mniej niż 1 sek. Diody Schotky łaczy się tak jak inne.
Proponuję założyć temat o prostowniku. Zresztą był taki o przeróbce z 6d na 9d bo tu robisz śmietnik.
Ten temat jest nieco inny i jako autor bardzo Cie o to proszę. Pomogę jeśli będę mógł.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #68 dnia: Marca 31, 2012, 23:34:27 »

A ja jako user wypowiadajacy sie tutaj, nie zamierzam dyskutowac o tej przeróbce. Skąd te domysły? Śmietnik jest i tak dobry bo dyskusja wtoczyła się na temat prostownika, wiec zapytałem o prostownik oparty na tychże diodach. Schematy również mam, ale sądziłem, że te diody podłącza się w inny sposób niż pozostałe, dlatego pytam.
Jakiś strasznie zgryźliwy dzisiaj jestes :)
Dzięki za odpowiedź.
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

jack63

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 231
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #69 dnia: Kwietnia 01, 2012, 13:35:25 »

To czy dyskusja na temat diod Schotky zostanie w temacie zależy od modów.
Ja też uważam. że lepiej byłoby założyć osobny temat.
Jak pisał Pietras12V, rzeczone diody nie wiele różnią się od zwykłych krzemowych. W każdym razie zasada działania i schematy połączeń się nie zmieniają. Mają natomiast niezaprzeczalną zaletę. Niższe napięcia przewodzenia przy podobnym prądzie i wielkości diody.
Aby nie wnikać specjalnie głęboko, napiszę że można dzięki nim uzyskać większe ładowanie przy niskich RPM. Oczywiście trzeba to zrobić umiejętnie aby się nie okazało,  że  taki prostownik jest do d.. bo się spalił lub coś w tym stylu.
Założenie osobnego tematu pozwoli wymienić pomysły i doświadczenia z tym związane. Przecież w Jawie/CZ prądu nigdy nie jest za dużo...
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #70 dnia: Kwietnia 11, 2012, 21:55:46 »

Kolejne kilometry na Jawie z przeróbką instalacji za mną. Wszystko chyba jest ok.  Przy załączonych odbiornikach altek Jawy ma napięty harmonogram zajęć ale daje radę. Te niby 15A to nie jest tak znowu dużo, takie moje spostrzeżenie. Mam roboczo podpięty mały woltomierz. Ładowanie nie przekracza 14,6V. Troszkę też usprawniłem tą śmieszną instalację. Dorzuciłem trochę przewodu zielono/żółtego i porobiłem masy tam gdzie trzeba a trzeba było wszędzie. Przekaźniki na oświetlenie i układ zapłonowy. Dorzuciłem też bezpieczniki na reflektor, obwód wzbudzenia alternatora i układ zapłonowy. Zakładam "może zbyt wcześnie" że instalacja jest już normalna i nie będzie sprawiać kłopotu.  Nie zrobiłem jeszcze nowego prostownika. Nie wyrabiam z czasem, może ktoś to zrobi wcześniej i opublikuje wrażenia i pomiary. No i opanowałem  w końcu technikę odpalania. Już nie zalewam zbytnio gaźniora.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Ziemniak471

  • Aka Borewicz
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 112
  • Profesor Jebi* W Denko
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #71 dnia: Kwietnia 11, 2012, 22:13:09 »

Pietras mógłbyś napisać do mnie na PW bądź GG ws. tej tulejki o której rozmawialiśmy?
Zapisane
    Status GG
Loud pipes save lives ! ;)

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #72 dnia: Kwietnia 11, 2012, 22:19:19 »

pietras napisz o co chodzi z przekaźnikami bo widziałem to w fanach czterech kólek ale nie wiem do czego to służy i dlaczego jest lepsze
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #73 dnia: Kwietnia 11, 2012, 22:34:53 »

W instalacjach gdzie odbiorniki potrzebuję sporych mocy dziś stosuje się przekaźniki. Są tanie, dostępne a ich styki biorą na klatę spore obciążenia zależnie od konkretnego przekaźnika. Bez nich to na stykach przełączników w kierownicy i stykach stacyjki buszują spore prądy. To je zużywa, wypala i niszczy powodując straty obniżając sprawność i tak  niewydolnej i poronionej instalacji. Może to powodować żarzenie "kurwiego oczka" i podobne magiczne cuda opisywane na forum.
Hmm  mostasz pogoogluj sobie jak wygląda schemat przekaźnika.
Działa tak że załączając światła załączasz cewkę która działa jak elektromagnes  przyciągając zworę. Zwora ma piękny styk i styka sie z drugim takim pięknym stykiem. Do tych pięknych styków podłaczasz zasilanie odbiornika.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

maciek

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 89
Odp: Montaż alternatora do żeliwniaka z 6 voltową instalacją.
« Odpowiedź #74 dnia: Kwietnia 11, 2012, 23:01:06 »

Pięknie i poetycko napisane  ;D ...rozwaliło mnie  :D
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
montaż innego alternatora

Zaczęty przez Lejek Elektryka

7 Odpowiedzi
4203 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 16, 2008, 22:15:05
wysłana przez NaczelnyFilozof
3 Odpowiedzi
4627 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 04, 2020, 14:39:46
wysłana przez Yabaman
46 Odpowiedzi
15789 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 07, 2014, 09:47:30
wysłana przez matex1432
7 Odpowiedzi
4475 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 12, 2014, 19:37:42
wysłana przez WOLF
9 Odpowiedzi
2888 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 28, 2019, 12:18:59
wysłana przez Pawand