Rys. 5.6 Kontrola uzwojeñ stojana alternatora
Kontrola układu ładowania
- zmierzyć napięcie na zacisku +B przy włączonym zapłonie: powinno ono wynosić 12 V;
- ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu „jazda w dzieñ": zaświeci się wówczas czerwona kontrolka ładowania: napięcie powinno mieć wartość 12 V przy pomiarze między zaciskami +B prostownika a +D regulatora, oraz między zaciskami 30/51 a 87a przeka¼nika kontrolki ładowania;
- podczas pracy silnika z prędkością obrotowa większa niż 1000 obr/min można zaobserwować:
- kontrolka nie świeci się.
- napięcie mierzone między zaciskami x - y, y - z, x - z alternatora lub prostownika powinno wynosić od 10,8 do 12,2 V, w zależności od prędkości obrotowej silnika,
- napięcie mierzone między zaciskami x - 86, y- 86 alternatora powinno wynosić 6 - 7,2 V.
Kontrolka uzwojenia stojana, tak zwane zwarcie do masy (rys. 5.6);
- odłączyć koñcówki przewodów z zacisków x, y, z, i 86 alternatora;
- zmontować układ kontrolny poprzez szeregowe połączenie ¼ródła zasilania (np. akumulatora) z żarówką kontrolną;
- jeden koniec obwodu połączyć z masą alternatora, a drugi koniec kolejno z zaciskami x, y, z, i 86;
- zaświecenie się kontrolki podczas pomiaru świadczy o zwarciu do masy badanego uzwojenia.
Rys. 5.7 Kontrola uzwojeñ wirnika alternatora
Kontrola uzwojeñ wirnika alternatora
- odłączyć koñcówki przewodów od zacisków l i DF szczotkotrzymacza;
- dołączyć układ kontrolny kolejno do zacisków l i DF oraz masy wirnika;
- zaświecenie kontrolki świadczy o zwarciu uzwojenia wirnika.
Czynności kontrolne można przeprowadzić również po wymontowaniu szczotkotrzymacza. Układ kontrolny dołącza się wówczas do masy wirnika i poszczególnych pierścieni ślizgowych wirnika.
Diody. Za pomocą układu kontrolnego (żarówka i ¼ródło prądu) można również sprawdzić poszczególne diody układu prostowniczego. Wcześniej jednak należy odłączyć przewody z zacisków prostownika. Pomiar wykonuje się włączając szeregowo diodę w obwód kontrolny raz w kierunku przewodzenia, a drugi raz w kierunku zaporowym. Przy pomiarze w kierunku przewodzenia żarówka powinna świecić, przy pomiarze w kierunku zaporowym nie. Pomiar ten ma charakter wyłącznie orientacyjny, gdyż nie występują w nim konkretne wartości prądu ani napięcia. Dokładne pomiary można wykonać za pomocą amperomierza i woltomierza. Producent określa maksymalny spadek napięcia 1,2 V w kierunku przewodzenia dla prądu 15 A oraz maksymalne natężenie prądu 50 A w kierunku zaporowym dla napięcia 100 V.
Regulator napięcia jest wyprodukowany jako układ nierozbieralny. Nie można więc go regulować ani naprawiać. Usterkę regulatora napięcia można wykryć poprzez eliminację możliwości powstania usterek w pozostałych elementach układu ładowania.
Jeżeli podczas jazdy lampka kontrolna ładowania świeci się z pełna lub zmniejszona intensywnością lub nie świeci się - po włączeniu zapłonu przy unieruchomionym silniku - oznacza to uszkodzenie regulatora napięcia. W takim przypadku należy sprawdzić, czy regulator jest prawidłowo zamontowany oraz skontrolować połączenia przewodów. Powierzchnie przylegania muszę mieć czysty, metaliczny styk. Jeżeli oczyszczenie miejsc styku nie przyniesie rezultatu, można zamontować nowy (np. od innego motocykla) sprawny regulator i porównać działanie kontrolki ładowania. Sprawne działanie kontrolki świadczy jednoznacznie o uszkodzeniu sprawdzanego regulatora, który trzeba wówczas wymienić na nowy.
W czasie sprawdzania układu ładowania należy również skontrolować stan powierzchni stykowych w gnie¼dzie bezpiecznika. Może się zdarzyć, że mimo sprawnego bezpiecznika - z uwagi na brak właściwego styku - układ ładowania nie działa sprawnie. W takim przypadku należy oczyścić powierzchnie stykowe gniazda bezpiecznika i koñcówek bezpiecznika.