Wolna Strefa Jawa - CZ
Inne => Na każdy temat => Wątek zaczęty przez: zagier w Czerwca 11, 2022, 15:03:57
-
Witam.
W trakcie jazdy mój Iż stracił moc i zgasł na wolnych obrotach. Na szczęście cudem udało mi się go odpalić na pych i dotoczyć się 35 km do domu. Szybka rozbiórka i przyczyna okazała się dziura w tłoku:(
(https://images90.fotosik.pl/597/8e6b54b976930e2amed.jpg) (https://images90.fotosik.pl/597/8e6b54b976930e2a.jpg)
Zastanawiam się czy przyczyna leżała w za wczesnym zapłonie czy też w składzie mieszanki? Czy też może to wada materiałowa tłoka? Raz miałem też sytuację, że rozbiegał mi się silnik w trakcie ustawiania gaźnika i tak sobię myślę, że może wtedy tłok się wstępnie uszkodził a dopiero teraz puścił całkowicie? Wcześniej testowałem też inne gaźniki i nie zawsze mieszanka była optymalna. Od około 200 km gaźnik był już nie ruszany i świeca wygląda tak
(https://images91.fotosik.pl/597/0cfabffafdfb5927med.jpg) (https://images91.fotosik.pl/597/0cfabffafdfb5927.jpg)
Wiec wydaje mi się, że mieszanka jest raczej Ok. Zastanawiam się teraz czy po prostu wymienić tłok na nowy i jeździć czy też szukać przyczyny w obecnych ustawieniach zapłonu i gaźnika.
-
Stawiam na za wczesny zapłon a skład mieszanki jak na IŻ-a też bym minimalnie wzbogacił , raczej wada materiałowa nie wchodzi w grę , dziura jest centralnie wypalona pod świecą , więc stawiam na za wczesny zapłon . Wymienić tłoka i jeździć tylko jak wcześniej pisałem wyprzedzenie zmniejszyć trzeba .Jest jeszcze jedna ewentualność za głęboko ktoś na kiełkował tłoka i była bardzo cienka ścianka a i za wczesny zapłon do tego się też przyczynił że szybciej wytopiło właśnie w tym miejscu dziurę w tłoku. Kolor świecy z spalaniem mieszanki z dziurawym tłokiem nic nie powie bo mieszanka tańczy po całej komorze korbowej i ciśnienie sprężania mieszanki w komorze spalania jest mizerne , trzeba wymienić tłok ustawić zapłon jak się pierścienie dotrą zmierzyć ciśnienie w komorze spalania i wtedy sprawdzić kolor świecy .
-
stawiam na to co Jacek plus wada materiałowa , za cienkie denko tłoka w tym miejscu , dodatkowo pewnie jeszcze w tym miejscu wypada pozostałość po nakiełku
-
Nie wiem czy to ma to znaczenie ale w moim silniku świeca jest wkręcana od boku. To Planeta 2. Zapłon mam ustawiony na 5 mm. Tłok taki jak na zdjęciu który wrzucił muczacz ze śladem po nakiełku. Zdjęcie świecy jeszcze z przed dziury chociaż obecnie wyglada bardzo podobnie. Jak mu się dokładnie przyjrzeć to wokół dziurki jest delikatnie zagłębione całe denko. Czyli zgodnie z radą Jacek64 zmniejszę wyprzedzenie i wzbogacę mieszankę. Tylko zastanawiam się czy kupić tłok tego samego producenta czy szukać innego? Dziękuje za pomoc i szybki odzew.
-
Tłok Rosyjski jaki ja do swojego zakładałem nie miał pozostałości po nakiełku czyli był gładki na zewnętrznej stronie denka tłoka https://www.jawacz.pl/index.php?topic=34417.msg346001#msg346001 a co do zapłonu jeśli dobrze pamiętam to w starszych IŻ-ach wyprzedzenie zapłonu to max 4 mm w Planecie 5 jest inny czyli 3mm do max 3.5mm ze względu na płytszą komorę spalania w głowicy i inny kształt komory spalania .
-
Spróbuję poszukać takiego tłoka.
-
Albo do DKW. Tylko 200E kosztuje ;)
-
ja bym kupił taki sam tłok i zaspawał dziurkę po nakiełku , trochę wzbogacił mieszankę i będzie gity
-
Zaspawać dziurkę po nakielku... Odważnie.
Na alszrot trzeba uważać. W swoim P4 mam ruski z nowej produkcji, którego poprawianie zajęło mi pół dnia. Waga: 325g, pasowanie 9 setek
Gniotsa nie łamiotsa. Polecam
A. No i z tym 5mm to też bajońsko. 2,5-3,5 i bangla.
-
imo też bym to zaspawał
-
Już pisałem na fb na 100% Zbyt uboga mieszanka .
-
To dziwne że od zbyt ubogiej mieszanki nie zatarł się np tłok tylko wypaliło dziurę . Myślę że wpływ na to miał ten otworek po nakiełku.
-
Tylko i wyłącznie gówniany tłok
Wszystkie inne rzeczy mu tylko pomogły
W iżu jak jest dobry tłok to się może przycierać ale nie dziurę wypalić
-
Ile w sumie na tym tłoku zrobiłeś km ?
-
Około 600 km. Zmierzyłem też grubość denka i ma plus minus 1,5mm
-
Ja planuję swojego na dniach odpalić, do jesiennego zlotu troszkę dotrzeć i oczywiście na zlot pojechać. Ciekawe jak się będzie sprawował ?
-
1,5 mm to troszkę mało. Uwzględniając jeszcze tą dziurkę po obróbce to raczej wina tłoka. Świeca oraz denko tloka też swoim wyglądem nie wskazują na zbyt ubogą mieszankę.
-
To na 100 % tłok . Zbyt uboga mieszanka ,na pierwszej linii ,odwdzięczy się zatarciem sworznia . Ogólnie tłok ,to ,, pieta Achillesowa ,, iża . Jak nie spuchnie ,to otwory na sworzniu się wyrobią :) . Obecnie chyba jedynie w Milanówku robią tak ,jak powinno być .
-
1,5mm straszna lipa. Z 5mm powinno być. Odlew o za cienkiej sciance. P.S. najrozsądniejsze rozwiązanie to kupić ruski tłok.
-
Ruski:
(https://images89.fotosik.pl/599/1f50a420cbb7a6c5med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/1f50a420cbb7a6c5)
;D
-
Ruskie tłoki zrobione są zgodnie z zasadą "gniotsa nie łamiotsa". Ja mam do jupitera i mają grube ścianki.
P.S. Jakby zmierzyć wysokość tłoka i głębokość wewnątrz to wtedy wyjdzie grubość denka. Ciekawe jaka jest w ruskim.
-
No i pomierzyłem oryginalny Epokowy tłok z swojej Planety , silnik nigdy przed moją ingerencją nie by rozbierany ;D grubość denka to 5 MM+ 2,5 MM piramidka jaką pokazałem na zdjęciu w centralnym miejscu denka od spodu, łącznie jest to 7,5 MM ale śladów jakiegokolwiek wypalenia na górnej części tłoka tak czy tak nie ma ;D . IŻ miał przejechane 16,590 km . Więc tak jak wcześniej pisałem kłania się wyprzedzenie zapłonu i skład mieszanki ;D . Dziurka po nakiełku przyspieszyła wypalenie otworu na wylot ale aluminium z tłoka tak czy tak nie powinno się wytapiać przy prawidłowym składzie mieszanki paliwowej i prawidłowo ustawionym zapłonie czego przykładem jest stary tłok z mojego IŻ-a ;D .
-
Zrób zdjęcie od spodu tłoka będzie bardzi ładnie widać czy to było wypalenie tłoka czy za cienkie denko . I to prosto i szybko rozwiaze temat
-
(https://images92.fotosik.pl/600/82bcc9271bc6de5amed.jpg) (https://images92.fotosik.pl/600/82bcc9271bc6de5a.jpg)
Środek jest wgięty do wewnątrz tłoka
-
Troszkę słaba jakość ale tu nie ma śladu wytopu w tloku , wypelnia dziury . Tu widać że było cienkie denko pod nakielkiem i odpadło nawet są pęknięcia od oderwania
-
Kup ruski tłok, solidny, odpowiednio gruby, gniotsa nie łamiotsa. Te współczesne zamienniki to z surowej marchwi robią ;) i jeszcze wystrugać dobrze nie potrafią.
-
Tylko skąd wziąć taki z CCCP? Jutro powinien do mnie trafić taki sam jaki zastosował Jacek64 ale czy na pewno taki sam to się okaże jak już będę go miał w ręku.
-
Przed założeniem tego nowego podgrzej go i ten stary też i porównaj wymiary w moim przypadku oryginalny przy temperaturze około 180 stopni powiększył swoją średnicę 17 setek a nowy tylko 15 setek czyli więcej krzemu w stopie , mi to akurat nie robiło większej różnicy bo i tak cylinder miał zrobiony szlif do tego nowego tłoka ale przy samej podmianie tłoka lepiej sprawdzić żeby nie było odwrotnie jak w moim przypadku bo będzie kuku ;D . Czyli zatarty tłok .
-
Dziękuje za radę. Tak zrobię.
-
Tu byś coś może dobrał. https://allegro.pl/oferta/tlok-iz-49-73-00-oryginal-sworzen-planeta-56-9976278891
-
Zagier jaki to iż? Jak 49 to szukaj tłoka od dzika będziesz miał 390ccm i dobry tłok z ak 20
-
To Planeta2. Cylinder jest dopiero na drugi szlif wiec trochę szkoda było by go rozwiercać.
-
Nie nie. Żadnego wynalazku z dzika nie. Czeka nas jeszcze seria dyskusji co zrobić który szlif dać i czy honować i takie tam czy gotować czy grzać itp czy szlifowć, polerować...
-
No od tego jest forum, żeby dyskutować. Ważne żeby nie odbiegać od tematu...
-
No więc zaczynając to jak pękł tłok w rozmiarze drugi szlif i kupi tłok też rozmiar drugi szlif innego producenta to może on mieć delikatnie inny rozmiar (kilka setek).
-
Jacek 635, poczekaj na zadane pytania będziesz wtedy mógł jasno i konkretnie powiedzieć co robić dalej.
Bo tak jak piszesz przewidując że coś się wydarzy to brzmi troszkę niegrzecznie bo wcale nie musi się wydarzyć.
Może akurat tłok będzie w granicach tolerancji, którą zaakceptuje autor tematu. Bo tak!
-
W końcu rozważeniu wszystkich za i przeciw zastosowałem rosyjski tłok z pasowaniem na 9 setek.
(https://images91.fotosik.pl/600/94c883e684d8b87dmed.jpg) (https://images91.fotosik.pl/600/94c883e684d8b87d.jpg)
(https://images91.fotosik.pl/600/883efe7b6f323e89med.jpg) (https://images91.fotosik.pl/600/883efe7b6f323e89.jpg)
(https://images89.fotosik.pl/601/59668704feffd297med.jpg) (https://images89.fotosik.pl/601/59668704feffd297.jpg)
(https://images92.fotosik.pl/602/590e7698b2094c8cmed.jpg) (https://images92.fotosik.pl/602/590e7698b2094c8c.jpg)
Mam nadzieję, że ten posłuży dłużej i nie spuchnie za nadto. Dziękuje wszystkim za pomoc.
-
Tego to i ruski spirt nie wypali ;D
-
Co poprawiałeś?
-
Nic z nim szczególnie nie robiłem. Oddałem go do powierzenia do zakładu i podobno wymiary są w miarę Ok. Pan od obróbki stwierdził, że może trochę za duży stożek ale, że powinien działać. Wiec tylko poprawiłem niedoróbki odlewnicze i jeden z otworów na sworzeń bo był jak gdyby nie rozwiercony do końca.