Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 13, 2024, 02:13:26
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: OilMaster  (Przeczytany 14590 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Mariangtix

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 81
  • Jawa 350 Ts 638-1
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #50 dnia: Listopada 21, 2017, 21:19:54 »

Mam Yamahe Aerox z pompka oleju. Kupiłem ją w 2007 roku z przebiegiem 2.200km. Gdy przebieg wynosił 4000 pompka oleju podziękowała za pracę i cylinder tłok poszły na złom. Od tego momentu lalem mieszankę teraz ja praktycznie nie jeżdżę ale do końca 2013r jezdzila co dzień i ma przejechane 22kkm nigdy nie miałem z nią problemów.  Poczytajcie sobie na forach skuterowych o pompkach oleju. W większości skuterów są demontowane z tego samego wzgledu co u mnie. Teraz mało jest skuterów 2t a szjoda ale dawniej były tylko 2t i moi znajomi chyba wszystkich jakich znałem co mieli skutery zrezygnowali z pomp olejowych...
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #51 dnia: Listopada 21, 2017, 21:26:15 »

To dodatek, który dawniej w takiej jawie budził podziw. Teraz to żaden szpan. Duże z tym ryzyko ale zbudować dla sztuki można. Stówa, najszybciej i najpewniej będzie jak poproszisz elektronika o taki regulator do tej pompki. Zorientowani w temacie wykonają raczej bez trudu. Potrzebne są bardziej szczegółowe dane tej pompki/cewki w jej środku.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #52 dnia: Listopada 21, 2017, 21:33:16 »

Uścślijmy,  w skuterze masz zaplon ze skutera a od Sawiera w swojej jawie tez masz zapłon od skutera! Masz jeszcze jakieś jawy? :D
No niestety nie mam. Pewnie na platynkach byłoby prościej.
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #53 dnia: Listopada 21, 2017, 21:55:03 »

Na szybko, ale coś w tym stylu
 http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=699957331
 lub
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6898868601
Może niech się ktoś biegły wypowie
« Ostatnia zmiana: Listopada 21, 2017, 21:57:06 wysłana przez Pietras12v »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #54 dnia: Listopada 22, 2017, 07:48:17 »

Jaki uklad elektroniczny steruje wspolczesnymi pompkami oleju nie podpowiem bo nie wiem ale sa dwa rodzaje takich pompek.
Pierwszy to prosty wtryskiwacz oleju dajacy zawsze taką samą dawke na jeden obrot silnika. Czyli sklad mieszanki olej/benzyna jest zawsze taki sam i na wolnych obrotach oleju jest za duzo a na wysokich moze byc za malo - dokladnie tak, jak przy mieszaniu oleju z paliwem w baku.
W bardziej zaawansowanych ukladach ilosc podawanego oleju zwieksza sie z obrotami. Stary czechoslowacki Oilmaster  jest "mechanicznym" przykladem takiego ukladu i zmienia sklad mieszanki od okolo 1 litra oleju na 100-150 litrow benzyny na wolnych obrotach do okolo 1:20 przy maksymalnych.
Ta zmiana wydajnosci pompy jest zwykle sterowana mechanicznie (polaczenie linką z manetką gazu) ale niektore wspolczesne skutery sniezne maja podobno sterowanie elektroniczne a na wolnych obrotach olej nie jest w nich podawany aby nie kopcilo. Jak to jest rozwiazane nie wiem bo w nich nie grzebalem.

Andrzejek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #55 dnia: Listopada 22, 2017, 08:56:04 »

Witam
Temat zacny, sam się zastanawiałem nad realizacją takiego smarowania.
Zrobienie elektroniki do sterowania, to żaden problem. Pytanie jak wiele parametrów ma uwzględniać? Obroty, obciążenie, temperaturę, położenie przepustnicy, ssanie ... żeby nie powstał paradoks gdzie do wytwarzania mieszanki paliwowej używamy stosunkowo mało "precyzyjnego" gaźnika a do dawkowania oleju zastosujemy precyzyjny elektroniczny regulator z mapą dozowania. Skoro jeździmy na mieszankach od 1:30 do 1:50 więc można coś tu uśrednić, żeby uprościć układ sterowania. Na pewno obroty, sygnał bierzemy z cewki zapłonowej podobnie jak obrotomierz, myślę, że na bazie tej informacji udało by się znaleźć "złoty środek". Byłoby super jakby można było jeszcze uwzględnić obciążenie, o którym dużo powie nam podciśnienie. Niestety w tym silniku jest ono mocno pulsacyjne z tytułu charakteru pracy i niewiele wnosi jako parametr regulacji. Przerabiałem temat przy próbie uwzględnienia obciążenia w zapłonie z projektu "Cezetron" i efekt był mierny. Pozostaje jeszcze sprawa niezawodności  myślę, że udało by się wykonać prosty "przepływomierz", który sygnalizował by brak przepływu oleju a co za tym idzie brak smarowania. Wstępną koncepcję mam już opracowaną ale wymaga jeszcze sprawdzenia w działającym układzie.
Pozdrawiam
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #56 dnia: Listopada 22, 2017, 10:38:11 »

Wzrokowo wygląda że pompka podaje dużo za dużo oleju niż to jest potrzebne . Myślę że trzeba opracować taki układ który będzie zwiększał stopniowo ilość impulsów wraz ze wzrostem obrotów np co 500 -1000 obr. Żeby za nadto nie komplikować tego układu wystarczy uwzględnić jeden parametr :obroty.
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2017, 11:00:59 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

darekcz

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 57
  • Jeżdrzę bo chcę!!!
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #57 dnia: Listopada 22, 2017, 11:23:42 »

Wzrokowo wygląda że pompka podaje dużo za dużo oleju niż to jest potrzebne . Myślę że trzeba opracować taki układ który będzie zwiększał stopniowo ilość impulsów wraz ze wzrostem obrotów np co 500 -1000 obr. Żeby za nadto nie komplikować tego układu wystarczy uwzględnić jeden parametr :obroty.
.   Naladujesz elektroniki i dopiero zaczną się kłopoty,.wiadomo że Jawa i Cz często mają problemy z prądami ,to za wysokie napięcie, to za niskie i zaraz padnie jakiś tranzystor, a jak już staniesz w trasie z zatartym silnikiem to wkorwiony stwierdzisz.  " A mogłem nalać tego oleju do benzyny".  ,i koszt przeróbki to conaj.mniej równowartość 10 butelek malinki.
Zapisane
Honda Deauville 650,
Cz 350 Chopper, Jawka Mustang, Jawa 350 Delux ,
 Simson S 53, Toros 50 , Wektor 150- Mojej żonki                          http://www.polskajazda.pl/Motocykle/CZ/350/144905                    https://www.facebook.com/dariusz.chara

oskare2345

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 114
  • bez młota nie robota
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #58 dnia: Listopada 22, 2017, 11:28:01 »

Wzrokowo wygląda że pompka podaje dużo za dużo oleju niż to jest potrzebne . Myślę że trzeba opracować taki układ który będzie zwiększał stopniowo ilość impulsów wraz ze wzrostem obrotów np co 500 -1000 obr. Żeby za nadto nie komplikować tego układu wystarczy uwzględnić jeden parametr :obroty.
.   Naladujesz elektroniki i dopiero zaczną się kłopoty,.wiadomo że Jawa i Cz często mają problemy z prądami ,to za wysokie napięcie, to za niskie i zaraz padnie jakiś tranzystor, a jak już staniesz w trasie z zatartym silnikiem to wkorwiony stwierdzisz.  " A mogłem nalać tego oleju do benzyny".  ,i koszt przeróbki to conaj.mniej równowartość 10 butelek malinki.
W sprawnej instalacji napięcie jest dość stabilne... Oczywiście jak toś po partacku złączy ze sobą elementy to musi paść lecz chwila myślenia i można zrobić wiele lepszy układ. Sam układ regulujący częstotliwość też raczej nie jest trudny konstrukcyjnie. Zawsze można zastosować mikro kontroler i napisać odpowiedni program. Wtedy można brać poprawkę na naprawdę wiele czynników.
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #59 dnia: Listopada 22, 2017, 11:29:40 »

Może masz rację ale co mi i podobnym do mnie szkodzi spróbować ? Zrobić coś dla swojego lepszego samopoczucia. Wiele rzeczy się przerabia i modyfikuje . Skoro mogłem zamontować "cdi" to dlaczego nie pokombinować z pompką?
Zapomniałeś już jak przerabiałeś mocowanie silnika do ramy i ludzie pisali że urwiesz w ten sposób uszy silnika? I co? I nic się nie stało. Więc i ja spróbuję a przynajmniej chciałbym spróbować , oczywiście z pomocą kogoś kto ogarnie sprawy elektroniki.

W razie czego odpisałem na post darekcz .
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2017, 11:46:26 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

darekcz

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 57
  • Jeżdrzę bo chcę!!!
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #60 dnia: Listopada 22, 2017, 12:04:02 »

No pewnie że masz rację ,zawsze można próbować,a nóż wyjdzie coś fajnego iktos inny na podstawie Twoich doświadczeń będzie miał gotowy sposób na usprawnienie swojego knedla. Ja też uważam że  takie ustrojstwo jest dobre dla silnika tylko musiałoby uwzględniać wiele czynników takich jak : obciazenie, obroty ,temperaturę i jeszcze temp zewnętrzna gdyż olej wtedy gęstnieje i ciężej pompka ma go wtloczyc i jeśli dopracujesz to miejwiecej to ok.  Życzę powodzenia w próbach i jeżeli zadziała sam do Ciebie podjade
oczywiście jak się zgodzisz i zobaczę.
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2017, 12:06:58 wysłana przez darekcz »
Zapisane
Honda Deauville 650,
Cz 350 Chopper, Jawka Mustang, Jawa 350 Delux ,
 Simson S 53, Toros 50 , Wektor 150- Mojej żonki                          http://www.polskajazda.pl/Motocykle/CZ/350/144905                    https://www.facebook.com/dariusz.chara

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #61 dnia: Listopada 22, 2017, 12:19:36 »

Cytuj
Ja też uważam że  takie ustrojstwo jest dobre dla silnika tylko musiałoby uwzględniać wiele czynników takich jak : obciazenie, obroty ,temperaturę i jeszcze temp zewnętrzna gdyż olej wtedy gęstnieje i ciężej pompka ma go wtloczyc i jeśli dopracujesz to miejwiecej to ok.
Mi się wydaje że aż tyle zmiennych jest zbędnych oryginalny oilmaster uwzględnia w sumie dwie rzeczy obroty i otrawcie przepustnicy.
Motocyklem z zasady jeździ się dodatnich temp, wiec zmianę gęstości oleju raczej można pominąć.

Czyli wystarczył by moduł biorący sygnał z cewki ze zmianą dawki przy rożnym uchyleniu przepustnicy. Odczytywanie położenia przepustnicy może być za sprawą potencjometru podpiętego pod linkę gazu, coś jak w japońskich moto.

Co do wahania napięć ja w jawie miałem od 12.0V do 14.0V w swojej jawie.
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #62 dnia: Listopada 22, 2017, 13:21:34 »

Czyli zbierając wszystko w całość .
Potrzebny jest specjalista który wykona moduł sterujący. Dane potrzebne do odpowiedniego dozowania oleju powinny zawierać obroty i jeżeli się je uda pozyskać to wysokość przepustnicy. Ja ze swojej strony mogę udostępnić silnik do testu.
Czy jest ktoś chętny do wykonania takiego modułu?
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #63 dnia: Listopada 22, 2017, 15:31:22 »

Fajnie się temat rozwinął i podziwiam ludzi, którzy w sprawach elektroniki i modułów mówią że to nie problem.
Odnośnie sterowana też jestem zdania, że wystarczy prędkość obrotowa i otwarcie przepustnicy, które jednoznacznie wskazuje na obciążenie silnika. Ten przeepływomierz o którym pisał Andrzejek to bardzo dobry pomysł nawet do oryginalnych oilMajstrów, sam bym go u siebie zaaplikował. Mocno trzymam kciuki i kibicuję. Ze względu na charakter mojej pracy nie wiele mogę pomóc w badaniach :(
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Andrzejek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #64 dnia: Listopada 22, 2017, 19:07:19 »

Witam
Ponieważ wątek nadspodziewanie się rozwija, a i dbanie o piec naszego knedelka mamy niejako we krwi. Chcąc uniknąć nieprzyjemnych rozczarowań, należało by na oryginalnym zdemontowanym oilmasterze sprawdzić wydatek oleju przy różnych prędkościach obrotowych oraz o ile zwiększa się przy odkręcaniu manetki. W końcu został konstrukcyjnie przygotowany do tego silnika. Mając te dane możemy już "przeszczepić" praktycznie każdy sterowany elektrycznie system smarowania, zakładając oczywiście, że będzie miał odpowiednią wydajność. I tu prośba do kolegów, może ktoś mógłby to sprawdzić.
Pozdrawiam
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #65 dnia: Listopada 22, 2017, 19:28:07 »

http://www.jawacz.pl/index.php?topic=25261.0 tutaj coś jest o wydatku pompy Oilmaster.
« Ostatnia zmiana: Listopada 23, 2017, 20:42:54 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1079
  • Bibliotekarz
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #66 dnia: Listopada 22, 2017, 19:34:42 »

Właśnie to wrzucałem.  :D

Skan z książki Silniki 2 suwowe pojazdów
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #67 dnia: Listopada 22, 2017, 20:44:52 »

Kurcze nigdy nie byłem asem z ortografii, ale co ma prędkość obrotowa do wydatku oleju?
Rozumiem jak by bylo napisane ilość obrotów. Jak dla mnie ten wykres jest nieczytelny, może mi go Ktoś wyjaśnić
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #68 dnia: Listopada 22, 2017, 20:53:44 »

Prędkość obrotowa to ilość obrotów.W tym przypadku silnika .

Byłem ponownie wykonać pomiar wydatku pompki i okazało się że popełniłem błąd.Wydatek oleju to odpowiednio:
400 obr-3cm
500 obr-3,8 cm
600 obr-4,6 cm
700 obr-5,4cm
ilość oleju mierzyłem w strzykawce do której go pompowałem a obroty to impulsy.
Wiadomo że możliwy jest pewien błąd pomiaru ilości oleju ale nie popełniłem błędu przy liczeniu impulsów  ;)
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2017, 20:57:28 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 683
  • Jawa 638/1 1989
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #69 dnia: Listopada 22, 2017, 20:56:43 »

To jest wydatek na min?
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #70 dnia: Listopada 22, 2017, 21:00:02 »

To jest wydatek liczony ilością impulsów ,jeżeli przyjmiemy że silnik obraca się z prędkością 400 obr/min to wydatek będzie 3cm/min.
Na wykresie widać że przy prędkości obrotowej silnika ok 1200 oilmaster podaje mniej niż 1cm .Pompka Peugeota w zaokrągleniu podaje dziesięć razy więcej . Wypadałoby aby moduł do tej pompki na wolnych obrotach dawał impuls co dziesiąty obrót wału....
« Ostatnia zmiana: Listopada 22, 2017, 21:13:39 wysłana przez STÓWA »
Zapisane

Andrzejek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #71 dnia: Listopada 22, 2017, 21:36:58 »

Witam
No tak gdzieś przeoczyłem ten wykres, chociaż teraz przypominam sobie, że już go widziałem. Tak to już jest jakiś punkt zaczepienia, nie pozostaje nic innego jak zakup na allegro pompki, są już za około 30 zł i rozpoczęcie prób. Czy ktoś wie jaka jest średnica olejowej rurki emulsyjnej w gaźniku? Ona też będzie miała wpływ na wydatek.
Pozdrawiam
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #72 dnia: Listopada 22, 2017, 21:40:08 »

Mam gaźnik od chińskiego skutera 2T. Myślę że można wykorzystać taką rurkę w tym projekcie .Jutro sprawdzę jaka jest jej średnica.
Zapisane

Andrzejek

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 107
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #73 dnia: Listopada 22, 2017, 21:55:51 »

Witam
Następne pytanie jakie się ciśnie to gdzie umieścić tę rurkę. Zakładam, że wymiana gaźnika nie wchodzi w grę. Więc najlepszym miejscem wydaje się być podkładka bakielitowa łącząca korpus gaźnika z blokiem silnika. Jeżeli tak to jak głęboko miała by być wsunięta rurka? Czy rurka jest tylko rurką czy też ma poprzeczne otworki? Następna sprawa jaka się nasuwa kontrolka alarmu, przynajmniej dwa zdarzenia nas tu interesują: brak przepływu oleju, rezerwa oleju, dwie kontrolki czy też jedna "wielozadaniowa". Jeżeli jedna to trzeba te zdarzenia jednoznacznie rozdzielić, żebyśmy wiedzieli co szwankuje. Zakładam, że zbiornik olejowy nie koniecznie będzie oryginalny.
Pozdrawiam
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: OilMaster
« Odpowiedź #74 dnia: Listopada 22, 2017, 22:03:35 »

Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?