Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 03, 2024, 01:52:51
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!  (Przeczytany 56486 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #50 dnia: Stycznia 14, 2013, 23:20:23 »

Zlozylem to wszystko do kupy i przylozylem do karterow. Wychodzi na to, ze pod katem, pod ktorym czolo walu siedzi w karterach, otwor na olej w czole walu i wyciecie w pierscieniu labiryntu sa dokladnie na tej samej wysokosci, tylko przestawione wzgledem siebie o ten sam kat od osi pionowej (czy tam poziomej, obojetnie). Widac tez, ze jest sporo miejsca na olej na calym obwodzie pierscienia labiryntu wmontowanego w czolo (rowek jest o ok. 1 mm szerszy od kolnierza na piescieniu labiryntu), wiec olej jakos tam smigac sobie w sumie bez wiekszych problemow powinien. Tylko co sobie ci Czesi mysleli, tak umieszczajac te otwory..?  ???

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #51 dnia: Stycznia 15, 2013, 07:46:58 »

Wg mojego pomiaru kąt ostry,od bolca ustalającego do środka otworu ( wykonanego przeze mnie -nie jest to  dokładnie taki sam otwór jak występujący w nowszych typach czoła wału w kształcie, przypominającym trapez) wynosi 25 stopni:







Jak coś jeszcze potrzeba to proszę pisać ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #52 dnia: Stycznia 15, 2013, 08:01:26 »

Do Kichau: to właśnie starałem się opisać . To nacięcie do smarowania nie jest z tej właściwej strony kołka.


Do Holger: WIELKIE DZIEKI ! ,już wprowadzam zmiany . Teraz smarowanie odbywać się będzie centralnie a nie  "jak się uda" 8)

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #53 dnia: Stycznia 15, 2013, 08:35:27 »

Do Kichau: to właśnie starałem się opisać . To nacięcie do smarowania nie jest z tej właściwej strony kołka.

To prawda, masz racje, na pewno skroci to olejowi droge, ale z tego co to wczoraj ogladalem, olej ma po obwodzie lozyska i labiryntu sporo miejsca, zeby wypelnic caly ten obszar, wiec i tak bedzie do lozyska wplywal. W kazdym rozwiazaniu technicznym tkwi (przynajmniej powinien) jakis zamysl. Ciekawy jestem jaki bylby argument inzyniera, ktory tak to skonstruowal. Mysle, ze dopiero wtedy najlepiej daloby sie to ocenic. Bledy konstrukcyjne oczywiscie tez sie zdarzaja, byc moze mamy tu taki przypadek, ale ciekawie byloby poznac argumenty drugiej strony.

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #54 dnia: Stycznia 15, 2013, 14:45:47 »

Proponuje napisać do owego Pepiczka co to obmyślał ;D  żart?
A tak na serio.Dlaczego? Zupełnie nie rozumiem. Kończyłem na PP wydział MRiP( specjalizacja Cieplne Maszyny Tłokowe) i tam uczył mnie prof.Niewiarowski tego ,że smarowanie w silniku  trzeba ułatwiać a nie utrudniać. Twierdził również ,że nie zawsze ten co dużo smaruje jedzie  z czym się oczywiście też z nim zgadzam. Nadmiar oleju powoduje w niektórych przypadkach brak możliwości odprowadzenia ciepła-zbyt długie utrzymywanie się wysokiej temperatury- ale dotyczy to raczej złożeń igiełkowych a nie łożysk kulkowych ;)  W Jawach i Cz zbyt bogata mieszanka powoduje również przegrzanie główek korbowodów co można zaobserwować w momencie jak górne łożysko już się rozsypie i narozrabia(tzw.zjawisko odpuszczenia materiału przez co traci swoją twardość). Proszę mi wierzyć ,że widziałem już takowe egzemplarze.
Jedno jest pewne w TS czyli konstrukcji o parę lat młodszej nacięcia pod otwory smarujące znajdują się idealnie tam gdzie są owe otwory w czole wału :o 

Myślę ,że przestawienie nacięcia we właściwe miejsce z pewnością nie pogorszy pracy łożyska ,tak więc już zleciłem wyfrezowanie rowka we właściwym wg.mnie miejscu.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 15, 2013, 15:51:58 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

wiedzmin

  • Gość
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #55 dnia: Stycznia 15, 2013, 15:52:43 »

rozumiem że olej ma spływać nie bezpośrednio do łożyska, tylko najpierw trafiać na powierzchnię labiryntu?
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #56 dnia: Stycznia 15, 2013, 15:54:31 »

Tak mi wpadlo do glowy, ze moze jest to zwiazane z kierunkiem obrotu pierscienia wewnetrznego i kulek w lozysku? Czy olej nie rozprowadzi sie lepiej bo biezni lozyska, jak bedzie "podany" wlasnie przed, a nie za najwyzej polozonym punktem, uwzgledniajac kierunek ruchu lozyska? Jak to jest w TS-ce?

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #57 dnia: Stycznia 15, 2013, 16:00:06 »

O, widze, ze rowki w karterach do smarowania lozysk bocznych tez maja takie same polozenie, czyli przed gornym punktem lozyska wzgledem kierunku ruchu kuleczek. Moze jednak ma to sens? Tak przynajmniej sila odsrodkowa wyrzuci olej na gorny punkt lozyska, a grawitacja zrobi swoje  ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #58 dnia: Stycznia 15, 2013, 16:47:08 »

Tak mi wpadlo do glowy, ze moze jest to zwiazane z kierunkiem obrotu pierscienia wewnetrznego i kulek w lozysku? Czy olej nie rozprowadzi sie lepiej bo biezni lozyska, jak bedzie "podany" wlasnie przed, a nie za najwyzej polozonym punktem, uwzgledniajac kierunek ruchu lozyska? Jak to jest w TS-ce?


TS kręci się w inną stronę niż CZ ?

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #59 dnia: Stycznia 15, 2013, 16:52:13 »

Nie, ale nie wiem gdzie sa otwory smarujace w czole. Moze olej z czola od razu wplywa w inne miejsce niz w zeliwniaku, nie wiem.

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #60 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:00:07 »

Nie, ale nie wiem gdzie sa otwory smarujace w czole. Moze olej z czola od razu wplywa w inne miejsce niz w zeliwniaku, nie wiem.


Sadzę że aż tak nie zmienili konstrukcji komory i sposobu umieszczenia czoła. Z tego co wiem to zmieniła się średnica segmentów wału i jego szerokość-długość przez szerszy środek.

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #61 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:03:58 »

Jest jeszcze jeden wazny szczegol, o ktorym zapomnialem. Lozyska w TS-ce nie sa odzielone labiryntami od komor korbowych, wiec sa dodatkowo smarowane od strony przeciwwagi. To tez ma pewnie niemaly wplyw na ich trwalosc.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #62 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:04:06 »

O, widze, ze rowki w karterach do smarowania lozysk bocznych tez maja takie same polozenie, czyli przed gornym punktem lozyska wzgledem kierunku ruchu kuleczek. Moze jednak ma to sens? Tak przynajmniej sila odsrodkowa wyrzuci olej na gorny punkt lozyska, a grawitacja zrobi swoje  ;)


W dwusuwach smarowanie łożysk bocznych z tego co wiem odbywa się na zasadzie grawitacyjnej  A te kanały? tak do końca to trudno wyczuć po co zrobili? Może mają polepszyć smarowanie? Przyznaje się że nie wiem.Wg mnie tylko zwiększają komorę sprężania i powodują większe zawirowanie mieszanki . Może po to je robili?

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #63 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:06:55 »

Jest jeszcze jeden wazny szczegol, o ktorym zapomnialem. Lozyska w TS-ce nie sa odzielone labiryntami od komor korbowych, wiec sa dodatkowo smarowane od strony przeciwwagi. To tez ma pewnie niemaly wplyw na ich trwalosc.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)


No nie wiem . A może zrobić dwa? :-[

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #64 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:11:57 »

Zlozylem to wszystko do kupy i przylozylem do karterow. Wychodzi na to, ze pod katem, pod ktorym czolo walu siedzi w karterach, otwor na olej w czole walu i wyciecie w pierscieniu labiryntu sa dokladnie na tej samej wysokosci, tylko przestawione wzgledem siebie o ten sam kat od osi pionowej (czy tam poziomej, obojetnie). Widac tez, ze jest sporo miejsca na olej na calym obwodzie pierscienia labiryntu wmontowanego w czolo (rowek jest o ok. 1 mm szerszy od kolnierza na piescieniu labiryntu), wiec olej jakos tam smigac sobie w sumie bez wiekszych problemow powinien. Tylko co sobie ci Czesi mysleli, tak umieszczajac te otwory..?  ???


A w która stronę wg tego rysunku kręci się wał?

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #65 dnia: Stycznia 15, 2013, 17:50:51 »

A w która stronę wg tego rysunku kręci się wał?

W lewa, jak na zdjeciu z lozyskiem.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)


No nie wiem . A może zrobić dwa? :-[

Ja rozumuje poprostu tak, ze jak olej wplynie do lozyska za najwyzszym punktem w kierunku ruchu, kulki i pierscien wewnetrzny "zabiora" go w dol. Sila odsrodkowa i grawitacja dzialaja caly czas, wiec olej bedzie mial klopoty "wdrapac sie" w gorna czesc lozyska.

Przy oryginalnym rozwiazaniu, olej zabierany jest przez kulki w gore. Tak samo jak dostanie sie w tym miejscu na piescien wewnetrzny lozyska, sila odsrodkowa "wystrzeli" nim w gore, a grawitacja spowoduje, ze splywajac nasmaruje cale lozysko.

Jezeli chodzi o rowki w karterach, moze zbieraja one splywajacy po sciankach olej i doprowadzaja go do lozysk bocznych? Interesujacy jest punkt, w ktorym ten olej do lozysk doplywa - jest on analogiczny do sytuacji w labiryncie.

Co o tym sadzisz Marek? Sam juz sie zamotalem, ale usilnie doszukuje sie sensu tej konstrukcji. Te silniki byly wykonywane w setkach tysiecy egzemplarzy.

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #66 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:00:38 »

Powiem Tak ja też z lekka się chyba zakręciłem ,ale:
1.Czoło wału jest w spoczynku
2.Pierścień zewnętrzny jest w spoczynku
3.w ruchu jest pierścień wewnętrzny łożyska ,kulki i koszyk
Mieszanka jest podawana przez otwór smarujący i musi wpłynąć praktycznie dookoła stojących pierścieni by dostać się do kanałka lub do niego spłynąć.
Z taką sytuacją hipotetyczną mamy do czynienia gdy uszczelniacz dolega do pierścienia łożyska! Prawda?
W sytuacji takiej kanałek w pozycji którą ja proponuje zapewnia stały dopływ mieszanki nie zależnie od tego jaka jest pozycja pierścienia .
No chyba że nie jest to kanał służący do smarowania a do odprowadzania mieszanki -tylko dokąd?! ???  Czy tam jest jeszcze jakiś otwór w czole wału?


 
« Ostatnia zmiana: Stycznia 15, 2013, 19:03:33 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #67 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:12:26 »

Inych otworow w czole nie ma. To otwor smarujacy, na 100%. Tez jestem zdania, ze olej wypelnia caly obwod labiryntu, wiec wplynie do lozyska takze wtedy, jezeli otwor jest, odnoszac sie do mojego rysunku, po prawej stronie. Podazajac wiec za moja argumentacja, jednak chyba lepiej zostawic wyciecie w labiryncie zgodnie z mysla czeskich inzynierow  ;)

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #68 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:18:23 »

OKI dobra! Mówisz masz! Nie poprawiamy fabryki o ile oczywiście jeszcze jej nie poprawili.
Zamykamy zatem temat z mojej strony,bo z tego co widzę to niczego mądrego nie wymyślę a skoro działało to będzie działało  ,no nie?  8)  a ja 100% pewności co do swoich "mądrości " niestety nie mam :(  Dopiero by się działo jak by cusik nie zadziałało .Strach się bać 8)


Z ostatniej chwili!Zmiana wstrzymana. Będzie zrobione tak jak w oryginale . :o ;D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 15, 2013, 19:27:19 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #69 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:25:31 »

Wcale nie neguje Twojego toku myslenia, generalnie jest jak najbardziej prawidlowy. Cala ta dyskusja to i tak sfera spekulacji - trzeba byloby wejsc do silnika i to sobie tam w srodku podczas pracy silnika dokladnie obejrzec. Ja mam nadwage, wiec sie tam nie zmieszcze  ;)

A to Holger burze mozgow odswiezeniem tego tematu rozpetal  ;)
« Ostatnia zmiana: Stycznia 15, 2013, 19:27:04 wysłana przez kichau »
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #70 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:34:16 »

Może większej wiedzy na temat wału knedla nie posiadam.
Ale zadam jedno pytanie na które odpowiecie sobie sami.

Co jest najczęstszą awarią, która Baardzo często pojawia się w tematach? 
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #71 dnia: Stycznia 15, 2013, 19:43:38 »

W mojej Jawie jest to zlapanie gumy na drodze  :P

P.S. czytales watek od poczatku, czy tylko ostatnie 3 odpowiedzi?

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #72 dnia: Stycznia 15, 2013, 20:18:06 »

tak. I zalatuje mi tu możliwością usprawnienia tego nieszczęsnego środka.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #73 dnia: Stycznia 15, 2013, 21:21:36 »

Wcale nie neguje Twojego toku myslenia, generalnie jest jak najbardziej prawidlowy. Cala ta dyskusja to i tak sfera spekulacji - trzeba byloby wejsc do silnika i to sobie tam w srodku podczas pracy silnika dokladnie obejrzec. Ja mam nadwage, wiec sie tam nie zmieszcze  ;)

A to Holger burze mózgów odświeżeniem tego tematu rozpętał  ;)

To nie ja ,tylko remont mojej Cezetki mnie natchnął    ;D i przypomniał o temacie przez Ciebie założonym - i chwała Ci za to że pomyślałeś o innych  ;)

CZ#350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 92
  • CZ 350,Romet Ogar 200,Jawa 50,,Piaggio Vespa
Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
« Odpowiedź #74 dnia: Stycznia 15, 2013, 21:23:14 »

Z ciekawości aż poszedłem zobaczyć do mojego wału (mam włożony w lewy karter) i powiem wam ze u mnie jest wszystko tak jak ma być dziurka od smarowania nie jest zatkana czołem wału  ;D
Zapisane
    Status GG
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
wymiana lozyska na wale

Zaczęty przez jarek Mechanika

3 Odpowiedzi
3678 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 23, 2007, 17:45:06
wysłana przez MOTOMYSZOR
2 Odpowiedzi
3750 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 06, 2007, 11:04:47
wysłana przez CyprianD
6 Odpowiedzi
3116 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 21, 2016, 15:20:56
wysłana przez killler
1 Odpowiedzi
2721 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 14, 2017, 23:18:05
wysłana przez Yabaman
2 Odpowiedzi
1699 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 10, 2020, 13:47:22
wysłana przez 4motor