Bo silnik nie generuje mocy.Generuje moment obrotowy. Moc to ilość pracy jaką może wykonać silnik w danej jednostce czasu. Obliczamy ją mnożąc moment obrotowy przez prędkość obrotową wału wyrażoną w radianach na sekundę.
A moc maksymalna? Fajne wygląda w tabelce. Ale ile czasu jeździsz z pedałem wciśniętym do oporu? Na co dzień wykorzystuje się 30-40% mocy silnika, a może nawet mniej. Golf V aby utrzymywać prędkość 100km/h potrzebuje mocy 19KM!
Jestem w szoku jakich ciekawych rzeczy można się dowiedzieć. Czy na pewno silnik nie generuje mocy? Zamienia energię chemiczną zawarta w paliwie na energię mechaniczną za pośrednictwem ciepła. Jego wydajność maksymalna to moc maksymalna. Czyli ilość pracy wykonana w jednostce czasu. Czyli iloczyn obrotów i momentu obrotowego. O ile się nie mylę z tym słowem ,,iloczyn" .
Doszliśmy do wniosków, że na zużycie silnika ma wpływ szereg czynników. Obciążenie, sposób jego użytkowania, konstrukcja, materiały, prędkości średnie tłoka (mniej więcej to co przed chwilą napisałem nie licząc materiałów) Teraz by dojąć do ciekawych wniosków należałoby przeanalizować jakiś silnik. Tak dla rozrywki. Czytałem kiedyś o silniku diesla do motocykla, miał dwa wały korbowe. Jak znajdę link to wrzucę..... (coś nie mogę wkleić linka, jakby co to wpiszcie motocykl diesel w google i poszukajcie grafiki) Na innym forum ktoś kiedyś napisał, że silnik ten ma dwa wały korbowe bo niweluje to silne drgania diesla. Może właśnie takie było założenie konstruktorów ale... konstruktorzy bardzo się zdziwili jak wielka sprawność ma ten silnik. Znowu uczepię się nacisku tłoka na ściankę cylindra... w przypadku dwóch wałów korbowych takowa siła jest o wiele mniejsza niż w klasycznym wydaniu. Więc zyskuje na tym nie tylko sprawność ale i żywotność jak mi się zdaje.
Nie wiem czy o tym już pisałem, ale kilka lat temu gdy byłem w wojsku, przepraszam, ale ten czas leci... kilkanaście lat temu. Na lotnisku koło Mińska Mazowieckiego stał hangar z prywatnym samolotem. W sumie nie jednym. Jeden najbardziej mnie zainteresował. Miał silnik z sucha miska olejową, wał był na górze, tłoki i głowice na dole. Chłodzony był powietrzem ze śmigła i miał 6 cylindrów. Pojemność około 6litrów i... ok 210 KM. Zapytałem wiec, czemu tak mało! pana który go obsługiwał. Przy tej pojemności?
Wiecie dlaczego? ten mechanik czy właściciel mi to dokładnie wyjaśnił.... dodam tylko, że obrotomierz w kabinie samolotu miał skalę do około 3500 obr/min. Prawie jak w traktorze?