ČZ 350 typ 472.6 1986-1993
Motocykl wbrew pozorom znacznie się różni od poprzedniego modelu. Najbardziej charakterystycznymi zmianami wprowadzonymi w 1986 roku były;
- Instalacja 12V z alternatorem 210W
- Nowa deska rozdzielcza z obrotomierzem
- Wspornik tylnej lampy w raz z lampą
- Tłumiki z nakrętką w miejscu mocowania kolanka
Tak naprawdę zmian i różnic w porównaniu do poprzedniego modelu 472.5 było znacznie więcej. Porównując oba modele można wyodrębnić tzw. szczegóły. W nawiasie podam model 472.5;
- Przedni błotnik z prostokątnym oczkiem na linkę hamulca – ( oczko okrągłe)
- Lewa goleń pozbawiona tulei w gnieździe osi - (goleń z tuleją w gnieździe osi, tym samym” węższy” bęben hamulcowy)
- Gładszy klosz przedniego reflektora – ( klosz z charakterystycznym dla 6Vryflowaniem, inne gniazdo żarówki)
- Obudowa przedniego reflektora pozbawiona otworów na wężyki w dolnej części – ( obudowa z otworami w dolnej części)
- Wężyki z osłon przednich amortyzatorów wprowadzone do główki ramy - ( wężyki wprowadzone do obudowy reflektora)
- Półka pod deskę rozdzielczą – ( inne rozmieszczenie otworów w blaszanej półce do której mocuje się deskę rozdzielczą)
- Uchwyty dźwigni sprzęgła i hamulca na kierownicy skręcane śrubami w pionie – ( skręcane śrubami w poziomie)
- Zbiornik paliwa od spodu ma inny kształt, tzw. poszerzenie na prawie całej długości od spodu ze względu na inne umieszczenie cewek i prostownika – ( zbiornik z dużo mniejszym poszerzeniem)
- Airbox -ze względu na regulator i przekaźnik w lewej pokrywie, inne mocowanie gumowego paska trzymającego akumulator. Pasek zakończony metalowymi klamerkami w kształcie prostokąta zaczepia za blaszany występ w airboxie – ( inaczej umieszczone otwory mocujące regulator napięcia, pasek trzymający akumulator z otworem zaczepia za tzw. bolec w airboxie)
- Pokrywa filtra powietrza zaopatrzona w blaszany występ mocujący pasek akumulatora – ( pasek akumulatora przykręcany śrubą do pokrywy)
- Metalowa wsuwana przegroda oddzielająca filtr powietrza od akumulatora z charakterystycznym przetłoczenie w kształcie litery X – ( przegroda gładka bez przetłoczenia)
- Czasem spotyka się zamykanie bocznych pokryw na tzw. zatrzaski , najczęściej są to jednak śruby M8- ( śruby M8)
- tylna lampa jak w Jawie 638, nowe mocowanie/wspornik pozbawione przykręcanych czerwonych odblasków – ( zupełnie inny kształt obu elementów, przykręcane czerwone odblaski)
- chlapacz tylny pozbawiony odblasku okrągłego czerwonego ze względu na nową lampę która ma ten element zespolony – (odblask czerwony przykręcony do chlapacza )
- aluminiowy wahacz, w raz z nowym bębnem blokowanym za pomocą długiego pręta przykręconego do wahacza – ( wahacz stalowy, inny kształt bębna blokowanego elementem w kształcie profilowanego ceownika)
- dłuższa oś tylnego koła- ( krótsza oś)
- pedał hamulca nożnego składający się z jednego nie rozbieralnego elementu przykręcanego do ramy półkolistym elementem w kształcie litery C – ( pedał hamulca składający się z kilku części rozkręcanych, mocowanych w ramie w okrągłym gnieździe)
- rama , rozmieszczenie cewek pod zbiornikiem jedna obok drugiej, oraz dodatkowy uchwyt na prostownik – ( rozmieszczenie cewek pod zbiornikiem jedna za drugą w rzędzie)
- tłumiki z nakrętkami w miejscach mocowania kolanek – ( tłumiki bez nakrętek w miejscu mocowania kolanek)
- plastykowa deska rozdzielcza z obrotomierzem – ( aluminiowa deska rozdzielcza bez obrotomierza)
- instalacja 12V z alternatorem 210W – ( instalacja 6V z prądnicą prądu stałego 75W)
- lewa pokrywa silnika z wyjściem na obrotomierz – ( pokrywa bez wyjścia obrotomierza)
- korek wlewu oleju plastykowy – (korek wlewu oleju stalowy, od84r. plastykowy)
- nakrętka ze ślimakiem do napędu obrotomierza na lewym czopie wału – ( zwykła nakrętka z podkładką sprężynową)
- prawy karter z mocowaniem na alternator 4 śruby M6 – ( karter z mocowaniem pod prądnicę 2 śruby M6)
- Prawa pokrywa silnika – są różne w wersjach 6 i 12v i nie zamienne ze sobą
- wał korbowy, prawy czop pod wirnik alternatora – ( prawy czop pod wirnik prądnicy, inny kąt stożka)
- dysza główna gaźnika 103 – ( dysza główna 105)
- klakson lakierowany na czarno – ( klakson chromowany)
Oczywiście niektóre elementy 472.5 mogą występować w 472.6. W myśl zasady, że czasem montowali te części które akurat były w magazynie.
Model 472.6 tak jak poprzednia 350tka, był produkowany na eksport. Tabliczki znamionowe są głównie w języku rosyjskim, gdzie szła większość tych motocykli. Pewien procent maszyn był wyposażony w gmole przednie i tylne.
Jeśli ktoś ma metalowe panele boczne w kolorze nadwozia pod kanapą, z otworami, to właśnie tam były mocowane tylne gmole.
Motocykle lakierowane były na tzw. czerwony zwykły prawdopodobnie RAL3020. Oraz pomarańczowy którego odpowiednikiem dla tego koloru będzie SA297 z palety forda, kolor identyczny jak stare skody 105 czy 120 z tamtych lat. Szparunki na błotnikach koloru czarnego o szerokości od 4 do 5mm. Felgi najczęściej stalowe chromowane 2,15Bx18, spotykało się też aluminiowe, dostarczane przez MZ.
Motocykle z ostatnich lat produkcji , miały np;
- czarne obramówki zegarów zamiast chromowanych
- korek wlewu paliwa z jawy 638 zamiast chromowanego
- zegary z czarno białymi wskazówkami i obrotomierz z polem zielonym "economic" zamiast zegarów z białymi wskazówkami i zwykłego obrotomierza bez "economic-a"
Co było prawdopodobnie spowodowane problemami finansowymi fabryki.