Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 17, 2024, 14:43:41
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika  (Przeczytany 4161 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« dnia: Maja 07, 2020, 20:56:57 »

Witam,muszę podzielić się z wami problemem, który próbuję rozwiązać od 2 tygodni...Mianowicie moja 250 z 1958r. od momentu zakupu jeździła na gaźniku starego typu z prostokątną komorą pływakową. Do momentu aż około 2 tygodnie temu jadąc pod 80km/h i dojeżdżając do czerwonego światła nie chciała zwolnić, a wręcz przeciwnie chętnie przyspieszała... Okazało się, że zawiesiła się przepustnica w maksymalnej górnej pozycji. Diagnoza - wytarte prowadzenie przepustnicy i gardzieli na tyle, że wręcz niemożliwe okazało się ponowne zakręcenie przepustnicy tak aby się nie obracała. Na szczęście, albo raczej nieszczęście jak się później okazało posiadałem gaźnik po regeneracji kupiony na 4jawa. Dokładnie ten model:
https://www.4jawa.com/produkt/1979/gaznik-jikov-2926-po-renowacji-jawa-cz
Nie czekając podmieniłem gaźniki, wcześniej rozbierając rolgaz, czyszcząc go i smarując (podejrzewałem, że może coś w kierownicy blokuje linkę). Odpaliłem motocykl, w krótką chwilę ustawiłem wolne obroty. Motocykl pięknie pukał no wolnych. Znacznie lepiej niż na starym gaźniku. Pierwsza jazda i po chwili czar prysł... Motocykl na wyższych obrotach nie jedzie. Na niskich i średnich obrotach ładnie przyspiesza a po przekroczeniu pewnej granicy silnik przerywa, obroty nie rosną i nie przyspiesza. Odkręcenie manetki na maksa w ogóle nie zmienia zachowania. Na 3 biegu prędkość max to 50km/h, na 4 biegu około 55-60km/h. Ten sam efekt na zimnym i ciepłym silniku.
Co do tej pory robiłem:
1. Czyszczenie kranika (podejrzenie braku paliwa) - bez efektu. Paliwo leci prawidłowo - jadąc 50km/h obserwowałem wężyk (paliwo zbiera się nad wlewem do komory pływakowej); drugi test przy przerywaniu obrotów i prędkości 50km/h dopompowywałem paliwo ręcznie - efekt motocykl zaczynał się zalewać i silnik się przyduszał. Na tej podstawie wydaje się, że paliwa jest dość.
2. Regulacja iglicy - pozycja środkowa, skrajna dolna i górna - bez efektu.
3. Regulacja dyszy poziomej od mieszanki - skrajne pozycje wkręcona i wykręcona - bez efektu.
4. Regulacja dyszy od wolnych obrotów oczywiście również nie pomaga.
5. Demontaż filtra powietrza z obudowy - i tu uwaga - lekka poprawa. Prędkość maksymalna wzrosła do 65-70km/h, ale przy wyższych obrotach silnik dalej przerywa, dusi się i nie ma dalszej mocy.
Na starym gaźniku nie kojarzę takich objawów. Nieraz jechałem ponad 80km/h, czy nawet ponad 90km/h.

Czy ktoś z was spotkał się z takim zachowaniem?Jaka może być tego przyczyna?
Czy gaźnik po regeneracji może być wadliwy?
Będę wdzięczny za wszelką pomoc. Sezon się zaczyna a tu taka lipa na początek...
Pozdrawiam serdecznie!
« Ostatnia zmiana: Maja 07, 2020, 21:01:57 wysłana przez Dominikm10 »
Zapisane
The Power of Dreams

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 07, 2020, 21:12:02 »

Czy probowales wstawic wieksza dysze glowna? Albo zalozyc dysze ze starego gaznika.
Jakie jest wyprzedzenie zaplonu?
Znajdz w ponizszej tabeli gaznik Twojego motoru i sprawdz jakie powinienes miec dysze i srednice gardzieli:
http://jawarmaniak.wz.cz/technika/karburatory.html
Gaznik z ogloszenia jest rzekomo do Jaw o pojemnosci od 125cc do 350cc. Sprawdz co kupiles.

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 08, 2020, 08:52:18 »

Dysza główna 115 (też podejrzewałem że może być za mała ale 115 to już jedna z największych).
Zapłonu nie ruszałem ponieważ wcześniej wszystko działało poprawnie. Mam CDI 12V.
Zapisane
The Power of Dreams

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 08, 2020, 09:01:03 »

Jeżeli ja przelewasz podczas jazdy i jest gorzej a po zdjęciu filtra jest lepiej to może ma za dużo tego paliwa
Zapisane
    Status GG

Czmielu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 667
  • knedel knedel knedel
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 08, 2020, 09:10:27 »

Jeżeli ja przelewasz podczas jazdy i jest gorzej a po zdjęciu filtra jest lepiej to może ma za dużo tego paliwa
Obstawiam jak piszę azbescik że masz za dużą dyszę
Zapisane
Čz 472.6 87'
Jawa 250 353 60' + Velorex 560+ PAV 40
Jawa 638-5 87'
ČZ 472.5 x3
Jawa 350 638.1x2
Jawa 634-638 "tęczówka" + velorex 562
Jawa 639 91'
ČZ  175/450 62'

tel. 508 168 776

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 153
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 08, 2020, 09:46:37 »

115 to za dużo, od powietrza jaka masz 50 55? Wstaw może 93 95 lub 98.
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 08, 2020, 14:03:57 »

Nie mam niestety mniejszej dyszy więc muszę kupić. Najwcześniej przetestuje pod koniec przyszłego tygodnia. Chyba że ktoś na Śląsku może odsprzedać lub na test pożyczyć mniejsza dysze?
Zapisane
The Power of Dreams

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 09, 2020, 17:17:00 »

Panowie, znalazłem starą dysze główną z nieczytelnym symbolem (ale na pewno dwucyfrowa więc na pewno mniejsza niż moja 115). Podmienilem i silnik przestał się dusić na wyższych obrotach, więc mieliście rację chyba że za dużo paliwa dostawała. Zatem dzięki wielkie za podpowiedź!!!  Prędkość max wzrosła do 75-80km/h. Dalej mało więc spróbuje kupić pośrednią.

Niestety przydarzyła mi się dzisiaj awaria - najpierw brak sprzęgła i problemy przy zmianie biegów, a po chwili klamka zrobiła się twardsza / gumowa. Próbowałem regulować przy klamce - bez poprawy, następnie na śrubie w prawej kapie - jak za mocno wkręcę to brak biegów, wykrecajac sprzęgło ślizga w każdej pozycji. Efekt taki że motocykl nie ciągnie, brak możliwości rozpędzenia się powyżej 30km/h...

Czy ktoś ma pomysł co się mogło wydarzyć? Z góry dzięki i pozdrawiam w ten piękny dzień.
Zapisane
The Power of Dreams

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 09, 2020, 17:47:23 »

Z dyszami to proponuję koło 100-95 zasadzic
Zapisane
    Status GG

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 334
  • Cz-Jawa
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Maja 09, 2020, 19:11:12 »

Tarcze sprzęgłowe się skończyły...
Zapisane

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Maja 11, 2020, 21:02:42 »

Zrobiłem kilka zdjęć i film po ściągnięciu prawej pokrywy:
 
 https://photos.app.goo.gl/JKwQpcRGG8b5pxu17
 
 Jakieś pomysły, podpowiedzi, pewnie już coś wyłapiecie?
Zapisane
The Power of Dreams

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3511
  • Smoczyciel
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Maja 11, 2020, 22:15:38 »

Zrobiłem kilka zdjęć i film po ściągnięciu prawej pokrywy:
 
 https://photos.app.goo.gl/JKwQpcRGG8b5pxu17
 
 Jakieś pomysły, podpowiedzi, pewnie już coś wyłapiecie?

Oczywiście, że wyłapiemy. Odkręciłeś kapę od prądnicy a nie od sprzęgła... Z tej strony jest jedynie automat sprzęgła...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 29, 2020, 16:56:14 »

Witam,
 
 wreszcie znalazłem czas na kontynuowanie przygody ze sprzęgłem.
 
 Co wiem na tę chwilę:
 
 1. Zdjęcie zabezpieczenia kosza odbyło się bez użycia większej siły (co już było podejrzliwe).
 2. Korki w tarczach (czy to są korki to powątpiewam, chyba jakieś tworzywo sztuczne?) czarne, jakby spalone, na dwóch środkowych tarczach nierównomierne, niesymetryczne zużycie niemal do zera.
 3. Przekładki - przynajmniej dwie z mocno wytartą strukturą w miejscu pracy tarczy (charakterystyczne kwadraciki niemal niewidoczne).
 4. Ostatnia tarcza wciśnięta tak głęboko, że wielowypust wpadł do środka - zatem tarcza obracała się chyba niezależnie od kosza? Wielowypusty w niej zaokrąglone, wyrobione.
 5. Luz na koszu zewnętrznym - nie mierzyłem, ale na oko jakieś 1-2mm.
 6. Łańcuch sprzęgła wyciągnięty na tyle, że zostawił ślady w kapie.
 
 Generalnie słabo to wygląda...
 
 Wszystko znajdziecie na zdjęciach i filmach pod linkiem:
 
 
 https://photos.app.goo.gl/VhzudcKAjykLiZXv5
 
 
 Pytań mam dużo:
 1. Tarcze wymienić, ale gdzie najlepiej kupić?
 2. Przekładki wymienić, ale gdzie najlepiej kupić?
 3. Luz na koszu kasować w jakiś sposób, czy zostawić tak jak jest?
 4. Łańcuszek sprzęgła wymienić, ale gdzie najlepiej kupić?
 
 
 Czekam na waszą fachową opinie.
 
 Z góry dzięki za pomoc!
 
 Pozdrawiam!
Zapisane
The Power of Dreams

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 29, 2020, 18:07:06 »

tarcze sprzegłowe duals fajna jakość https://allegro.pl/oferta/jawa-250-353-tarcza-tarcze-sprzegla-sprzeglowe-5x-9100748388 reszta no cóż w koszu dobry tokarz może ci dorobić nową tulejke i jak zeby sa oki to bedzie chulać co do łańcuszka z daleka od faworita o ile do tego sprzeta sa inne dostępne a przekładki to już niech sie ktoś inny wypowie
Zapisane
    Status GG

atari001

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 29, 2020, 18:42:36 »

tarcze sprzegłowe duals fajna jakość https://allegro.pl/oferta/jawa-250-353-tarcza-tarcze-sprzegla-sprzeglowe-5x-9100748388 reszta no cóż w koszu dobry tokarz może ci dorobić nową tulejke i jak zeby sa oki to bedzie chulać co do łańcuszka z daleka od faworita o ile do tego sprzeta sa inne dostępne a przekładki to już niech sie ktoś inny wypowie
azbescik a dlaczego favorit do kitu? bo wlasnie bede zamawial:)
Zapisane
*Suzuki Gsx-R 600 K3
*Wsk 175 Kobuz 1981r
*Wsk 175  1975r
*Motorynka M2 1981r
*MZ ETZ 251 1984r
*Jawa Perak 250 typ 11 1951r

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1167
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 29, 2020, 18:48:44 »

W 350 ciągnie się jak guma w majtkach zarówno sprzęgłowy jak i napędowy poszukaj na forum kolegom nawet 1000 km nie wytrzymywał
Zapisane
    Status GG

atari001

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 29, 2020, 19:12:08 »

no jest cos w tym  co piszesz.. ale chyba wszystkie dostepne na rynku takie sa. czeskie made in tajwan
Zapisane
*Suzuki Gsx-R 600 K3
*Wsk 175 Kobuz 1981r
*Wsk 175  1975r
*Motorynka M2 1981r
*MZ ETZ 251 1984r
*Jawa Perak 250 typ 11 1951r

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwca 02, 2020, 23:38:11 »

Mała aktualizacja:
 
 Założyłem nowe części:
 1. Tulejka na wałek skrzyni pod kosz sprzęgłowy (stara nie miała spiralnego rowka do oleju jak się domyślam + lekki luz poprzeczny).
 2. Podkładka co przychodzi za koszem na łożysko wałka skrzyni (stara lekko wygnieciona).
 3. Tarcze 5 szt. o których pisałem wyżej.
 4. Przekładki 4 szt. j.w.
 6. Nowe sprężyny j.w. (faktycznie są wyższe od starych zużytych).
 7. Nowe zabezpieczenia sprężyn.
 8. Łańcuch sprzęgłowy.
 
 Efekt: sprzęgło pracuje zdecydowanie płynniej i z większym oporem niż wcześniej. Wydaje się, że ma większy skok.
 
 Nie wiem czy linkę dobrze wyregulowałem.
 
 Załączam zdjęcia i film pod linkiem:
 
 https://photos.app.goo.gl/UgQxfAkDyXiWhet79
 
 Rozumiem, że mogę silnik zamykać, lać olej i testować?
Zapisane
The Power of Dreams

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 153
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 03, 2020, 08:37:21 »

Albo masz źle wyregulowane sprzęgło (będzie się ślizgać) albo masz popychacze za krótkie/wytarte. Dźwigienka od automatycznego wyłączania sprzęgła przy zmianie biegu nie opiera się o krzywkę. Masz też źle naciągniętą sprężynę od startera.
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Dominikm10

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 14
  • Jawa 353
Odp: Jawa 353 - brak mocy na wyższych obrotach silnika
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 14, 2020, 20:35:07 »

Wracam do tematu ślizgającego sprzęgła, ponieważ po dzisiejszej dłuższej przejażdżce problem wygląda na rozwiązany.
 
 Sebastian miał rację, że dalej było coś nie tak. Po zmontowaniu silnika, zalaniu olejem problem był niemal taki jak wcześniej. Motocykl dalej nie jechał. Musiałem rozebrać sprzęgło jeszcze raz.
 Co się okazało ostatnia tarcza spadła z zazębienia kosza wewnętrznego (sytuacja jak wcześniej - widać to na zdjęciu kilka postów wyżej). Po dłuższych oględzinach znalazłem 2 przyczyny dlaczego tak się stało:
 1. Kosz wewnętrzny, który był założony chyba jest słabą podróbką oryginału - porównałem go ze starym, blaszki tworzące prowadzenie do tarcz nie dochodziły do samego końca. Kończyły się około 1-2mm przed tylnym czołem tworząc tym samym wolną przestrzeń po zamontowaniu na wałek skrzyni.
 2. Luz wzdłużny na koszu zewnętrznym około 1-2mm co dodawało kolejnego miejsca na zsunięcie się tarczy z kosza.
 
 Po skasowaniu luzu - dorobiłem podkładkę 1,2 mm i wymianie kosza wewnętrznego na stary oryginalny problem wygląda na rozwiązany - motocykl przyspiesza prawidłowo, sprzęgło nie ślizga.
 Dodatkowo automat poprawnie opiera się na krzywce - działa zmiana biegów bez ręcznego wciskania sprzęgła.
 
 Zatem mądrzejszy o kilka dni w garażu i kolejny już raz nacięty na nowe części niby zgodne z oryginałem...
 
 Szerokości, pozdrawiam!
Zapisane
The Power of Dreams
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
1 Odpowiedzi
3398 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 13, 2006, 10:06:57
wysłana przez antek
Jawa niema mocy na niskich obrotach

Zaczęty przez mazurek « 1 2 » Mechanika

32 Odpowiedzi
8194 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 12, 2008, 23:58:42
wysłana przez D@NIOm20
4 Odpowiedzi
3432 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 12, 2010, 12:28:26
wysłana przez von_Majzel
28 Odpowiedzi
6554 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 06, 2017, 19:50:25
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
18 Odpowiedzi
4371 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 22, 2017, 09:41:23
wysłana przez muczacz