Na samym początku mała uwaga. Artykuł ten powstał dla cezet.fora.pl i jak sama nazwa wskazuje dotyczy stacyjek stosowanych w motocyklach CZ. Są co prawda takie same jak w Jawach. Różnica może dotyczyć przewodów biegnących do poszczególnych styków stacyjki. Naprawa stacyjki
Od sprawności stacyjki zależy działanie układu elektrycznego. Niełączące styki czy luz kluczyka w stacyjce, mogą spowodować problemy z działaniem elementów instalacji elektrycznej. A w najgorszym wypadku silne iskrzenie i zapłon instalacji elektrycznej. Dlatego stacyjka powinna być zawsze sprawna.
W naszych motocyklach(z lat 71-93) występują dwie z pozoru identyczne stacyjki. Różnią się jedynie sposobem podłączenia kabli. I tak , w motocyklu CZ350 472.6 (12v) kable mocowane są konektorami. Natomiast w CZ350 472.5 i CZ175 477/487 kable zaciskane są w stacyjce śrubkami.
Stacyjka ma trzy położenia 0, 1, 2. Sygnał dźwiękowy i światło stopu działają nawet bez kluczyka w stacyjce.
Na zdjęciach przykładowych pokazana jest stacyjka z czterema położeniami ; 0, 1, 2, 3. Można ją z powodzeniem zamontować w naszym motocyklu. Po prostu w położeniu „3” będą światła pozycyjne tak jak w położeniu „1”.
Jeżeli kluczyk w stacyjce ma nadmierne luzy boczne, należy stacyjkę rozebrać;- Odginamy delikatnie 4 blaszane pazurki od bakelitowej podstawy
- Wyjmujemy bakelitową podstawę
- Następnie po zdjęciu podkładki (trójkątna) ujrzymy dwie blaszki które należy dogiąć do środka stacyjki.
- Usuwamy wszelkie zanieczyszczenia benzyną ekstrakcyjną
- Składamy stacyjkę pamiętając o odpowiednim umieszczeniu trójkątnej blaszki. Reszta czynności nie powinna sprawić problemów. Przy zaginaniu i odginaniu pazurków obudowy, należy pamiętać by nie uszkodzić bakelitowej podstawy. Gdyż jest krucha.
W dobrze złożonej stacyjce połączenia pinów powinny być następujące;Brak kluczyka; wszystkie piny rozwarte.
Pozycja 0 ; Piny 15 i 54 zamykają obwód
Pozycja 1; Piny 15, 54 oraz 58 zamykają obwód
Pozycja 2; Piny 15, 54, 58 i 56 zamykają obwód
Oznaczenia styków w stacyjce;15 – zacisk 15 cewki zapłonowej (472.5), przerywacz kierunkowskazów oraz zacisk 15 cewki zapłonowej (472.6)
30 – zacisk B regulatora (472.5), czujnik stop (472.6)
30 - czujnik stop (472.5), biegun + akumulatora, czujnik stop (472.6)
54 - żarówka kontrolna ładowania (472.5), żarówka kontrolki ładowania oraz zacisk D+ regulatora (472.6)
56 – przełącznik świateł na kierownicy drogowe/mijania (tak samo w 472.5 i 472.6)
58 – oświetlenie szybkościomierza, światła pozycyjne. ( tak samo w 472.5 oraz 472.6)
Artykuł jest mojego autorstwa i pochodzi z nieistniejącej strony cezet.fora.pl
Kopiowanie i umieszczanie na innych stronach www, bez zgody autora zabronione.