Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 19, 2024, 06:14:56
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: różnice w prędkościach  (Przeczytany 13655 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
różnice w prędkościach
« dnia: Października 07, 2007, 21:16:44 »

Witam. sprawa wyglada następująco: w oryginalnym silniku ( jawa ts) po generalce ( przejechane 14tys) jawa rozpędzała sie do 125max, z powodu popękania pierścieni które w cylindrze zrobiły "obore" zmuszony byłem wymienić silnik na drugi który też wygląda jak po generalce tyle że kompresja jest bardzo słaba ( z kopa nie pali tylko z 1metra pchniecia) .Jawa na tym drugim silniku dziś poleciała bez problemu 140km/h. niemogłem uwierzyć . Zębadka zdawcza jest z tamtego silnika licznik stary czyli wszystko jest ustawione jak w tamtym silniku.         
I teraz moje pytanie :
Czy są jakieś różnice w skrzyniach biegów w Ts ??
Czy wszystkie silniki Ts (prócz zębatek zdawczych ) są takie same??
I dlaczego silnik z bardzo słabą kompresja jedzie o wiele szybciej niż ten po remoncie??

Myślę że ten silnik da sie rozbujać do 150km/h ( boje sie spróbować). :[
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Jawsim

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #1 dnia: Października 07, 2007, 22:58:16 »

jawa ze słabszą kompresją wkręca się na wyższe obroty ( wiem, dziwne) bo ma mniejsze opory tarcia w cylindrze. rozruch jest trudny ale jak juz zagada to ogieñ!!!!. skrzynie sa takie same. tylko koła zębate łañcucha były różne- wersja solo i kosz.
Zapisane

Renegade

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #2 dnia: Października 07, 2007, 23:24:22 »

A wałki na skrzyni to przypadkiem się nie różniły w wersji z koszem lub bez.  <yes>

Ten temat był już kiedyś maglowany na forum.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #3 dnia: Października 07, 2007, 23:51:01 »

Cytuj
A wałki na skrzyni to przypadkiem się nie różniły
Wałki pośrednie były 12 i 13 zębowe i do tego odpowiednie wałki zdawcze o różnych średnicach ale o takiej samej ilości zębów.
A konkretnie: wałek 12z = wałek zdawczy 19z o większej średnicy
- wałek 13z = wałek zdawczy 19z o mniejszej średnicy
Jeśli ktoś kuma działanie skrzyni biegów to się domyśli jakie różnice to dawało.
A jeśli ktoś nie kuma to wytłumaczę to tak: 1,2,3 przy wałku 12z były mocniejsze ale wolniejsze niż przy 13z.
Natomiast 4 jako przełożenie bezpośrednie było takie same.
I na tym koniec tematu przełożeñ skrzyñ biegów w 638, 639 i 640. <book>
« Ostatnia zmiana: Października 07, 2007, 23:52:32 wysłana przez jawol »
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #4 dnia: Października 08, 2007, 15:07:07 »

z tego wynika że jak ktoś chce mieć szybszą jawe to może nie zakładać jednego pierścienia i prędkość wzrasta.Najlepiej jak silnik jest po szlifie to różnicy w odpalaniu mało co widać a tym bardziej w normalnej je¼dzie . No więc mniejsze tarcie pierścienia o cylinder to większa prędkość, mniejsze grzanie sie silnika , więc po co są tam 3 pierścienie a nie dwa jak np w wsk?? przecież pojemność jednego cylindra to tyle co w Wsk175
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #5 dnia: Października 08, 2007, 15:48:44 »

A Np.
jakby sie dalo dodatkodo pierscien na samym dole tloka ???
chodzi mi od 2 pierscienie na gorze i jeden na samym dole czy to by cus dalo ???
sa 2 mozliwosci :
-wieksze tarcie
-tlok by chodzil rowno < rownolegle do cylindra > bo hyba dol tloka na np. 2 pierscieniach to troche lata w cylku < mi sie tak wydaje moze sie myle  <dontgetit>
ja by z dolu tloka zrobil kanalik na pierscien (jak u gory) i bym wcisnol pierscionek  ;]
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #6 dnia: Października 08, 2007, 15:51:58 »

Cytuj
więc po co są tam 3 pierścienie a nie dwa jak np w wsk??
Widocznie Czesi mieli już taki "patent' na trzy pierścienie. ;]
Nawet w Jawce 50ccm też dawali po trzy pierścienie.
Prawdę mówiąc nie widzę nic złego w trzech pierścieniach. <book>
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #7 dnia: Października 08, 2007, 15:54:40 »

dotaczajac nowy rowek pod pierscien peknie ci tlok w miejscu dorobionego pierscienia  bo oslabisz jego scianke, trzeba by wytoczyc nowy tlok... 4 pierscien pogorszyl by sprawe bo byloby wieksze tarcie i motocykl szybciej by sie grzal... a trzeci pierscien to dodatkowe uszczelnienie czyli wieksza komprecha - lepsze sprezanie, kiedys mi to ktos tlumaczyl, Moj dziadek kiedys w wsk 4 wytoczyl nowy tlok z dodatkowym pierscieniem, osiagi sie poprawily i ogolnie motocykl lepiej sie spisywal...
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2007, 15:58:39 wysłana przez Mienki »
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #8 dnia: Października 08, 2007, 16:03:18 »

wiem ze by sie oslabil tlok  :-/
ale jak by tak nowy wytloczyc < znczy sie 2 bo o jawe chodzi < tylko ze gdzie takie cus zrobic ????

wiem !!!!!!!  <thumbup>
w czwertek mam warsztaty < pobawie sie troszkie tokarka i cus moze wyjdzie  :>
tylko ze jak wyjdzie to bedzie mial gorba gore bo ciezko az tak daleko noza wcisknac :(
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2007, 16:20:49 wysłana przez BoNes »
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #9 dnia: Października 08, 2007, 20:03:36 »

a jak ustalisz miejsce gdzie dac kołeczek ustalający? sądzę,że pierścieñ wyrżnie o któreś z okien w cylindrze zamkiem. a zresztą po co to robić?  <lookaround>
Zapisane

Piszczałka

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #10 dnia: Października 08, 2007, 20:32:27 »

Takie pierścienie z tego co mi wiadomo to dokłada  się tylko w dislach a to ze względu na ciśnienie(18-26 jednostek nie pamiętam) w silniku wyskoprężnym on nie przeszkadza bo silnik jest raczej wolnoobrotowy a masa tłoka niema znaczenia. A w silnikach o ZI stosuje się już tłoki praktycznie z denkiem  i niewielkim płaszczem w celu zmniejszenia masy, tarcia itp.
W dwusuwie się to nie sprawdzi raz tak jak wspomniano kwestia okiem a dwa tłok w dwusuwie wysuwa się z cylindra jawy nie rozbierałem jeszcze to nie wiem czy w niej tak jest.
W czeskich sprzętach 3 pierścieñ jest bo sobie tak ustalili że będzie lepiej może wynikało z tego ze materiały mają słabsze i 3 pierścienie będą dobrze uszczelniać
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #11 dnia: Października 08, 2007, 20:40:46 »

Czesi ukrócili nam sprzęty :] . To dla naszego bezpieczeñstwa <punk>
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #12 dnia: Października 08, 2007, 20:42:34 »

Koleczek ustalajacy ?? wtf ??? ludzie piszcie normalnie pls  <yes>
nieprzemyslalem tylko jednej zeczy :( skad ja wezme cylki ???
bo te co mam to sa sprowadzone nominaly z czech < facoi ma nawet faktorke na nie xD a niechce mi sie nowych cylkow niszczyc jak cus zawiedzie  <mur>
moze po wiosce polaze i cos znajde  :>
Zapisane

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #13 dnia: Października 08, 2007, 21:21:26 »

Koleczek ustalajacy ?? wtf ??? ludzie piszcie normalnie pls

To kolego BoNes jest jak najbardziej zrozumiałe.



wiem ze by sie oslabil tlok  Confused
ale jak by tak nowy wytloczyc < znczy sie 2 bo o jawe chodzi < tylko ze gdzie takie cus zrobic ????

wiem !!!!!!!  thumbup
w czwertek mam warsztaty < pobawie sie troszkie tokarka i cus moze wyjdzie  naughty
tylko ze jak wyjdzie to bedzie mial gorba gore bo ciezko az tak daleko noza wcisknac sad


A z kąt ty we¼miesz taki materiał na tłok? Odporny na warunki w jakich powinien pracować owy Tłok.Może ze zwykłego aluminium???
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

henryk_o

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #14 dnia: Października 08, 2007, 21:22:35 »

Trzy pierścienie są po to żeby silnik lepiej ciągnął w zakresie niskich i średnich obrotów - wiadomo - lepsze sprężanie - lepszy moment obrotowy w dolnych zakresach. Ale wolniejsza prędkość maksymalna ze względu na występujące większe tarcie.

Dwa pierścienie - silnik słabiej ciągnie przy niskich obrotach lecz uzyskuje większą prędkość maksymalną.

Zapisane

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #15 dnia: Października 08, 2007, 21:25:34 »

Na warsztach maja wszystko
a lepszy stop aluminium jest prosto zalatwic
Zapisane

Piszczałka

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #16 dnia: Października 08, 2007, 21:34:14 »

Ale to nie może być tak kawałek aluminium bąd¼ jego stop. To już lepiej przetop jakis tłok samochodowy potem go wygotuj w oleju potem sezonuj  przez 2 tygodnie wytocz kanały pod pierścienie, a i wstaw w w płaszcz tłoka wstawkę  metalową a i  nie zapomnij o przesunięciu swoforznia względem osi tłoka.
Jak lamnie jest to nieopłacalne  ale jak masz ochote…
Zapisane

Renegade

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #17 dnia: Października 08, 2007, 22:16:47 »

Był w pewnym momencie post dotyczący pierścienia u dołu tłoka i wspomnienie silników o zapłonie samoczynnym potocznie zwanymi Dieslami. Wyróżnia się 2 typy Diesli. Dwu- i Cztero- suwowe. Do tedo dwusuwowe  mogą być doładowane bać nie. Ale do czego zmierzam. W przypadku Diesli 2-suwowych  z oknami dolotowymi stosuje się pierścieñ u spodu tłoka dla zabezpieczenia przed dostawaniem się olej ze skrzyni korbowej do cylindra i okien. Ale pierścieñ ten nigdy nie przechodzi przez te okna zawsze jest poniżej bo inaczej by nie miał sensu istnieć, bo tylko pogarsza sprawność silnika.

Co do wytaczania nowego tłoka to tak jak zwrócił uwagę kolega Piszczałka to nie taka prosta sprawa i wcale nie wystarczy jakiś stop aluminium. Potrzebny jest specjalny stop i z różnymi dodatkami stopowymi i poddany po odlaniu i obróbce mechanicznej, obróbce cieplnej. Hartowaniu i odpuszczaniu zgodnie z tabelami w odpowiednim czasie i w odpowiednim chłodziwie.

Wiec podsumowując nie opłaca się dorabiać samemu tłoków do tego z w ogóle nie potrzebnym  pierścieniem u dołu.

Ale się napisałem  :P Ciekawe czy ktoś to całe przeczyta :)

Pozdrawiam <punk>
« Ostatnia zmiana: Października 08, 2007, 22:19:40 wysłana przez Renegade »
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2222
    • moja stronka
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #18 dnia: Października 08, 2007, 22:21:41 »

Czyli wychodzi na to że jawa może osiągnąć licznikowe 160, jeśli by zapodał zestaw po szlifie i dał jeden pierścieñ najlepiej jakiś twardy co by sie szybko nie starł . No ale może coś w tym jest że jawa z trzema pierścieniami max wyciągnie np 135 a nie 160 , po co Czesi montowali liczniki do 180km/h i w nowszych jawach 640 też tak jest , może jest coś co umożliwia silnikowi większe bujnięcie a m o tym nie wiemy , mam 2 silniki i sprawdzę to przy najbliższej okazji
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #19 dnia: Października 09, 2007, 17:55:54 »

w 125p liczniki byly do 190 :-)
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #20 dnia: Października 09, 2007, 18:36:16 »

Mi narazie chodzi tylko zeby zrobic taki model tloka < no zeby wytrzymal pare km > jak sie okaze ze bedzie spox to sie zrobi lepsiejszy  ;)
Zapisane

natal007

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #21 dnia: Października 09, 2007, 18:39:58 »

Muszę się wtrącić bo niektórzy takie głupoty wypisuję że mnie skręca <furious> Panowie ! Pierścienie oprócz uszczelnienia maja bardzo ważny cel. ODPROWADZAJ¡ CIEP£O Z T£OKA!!! Poza tym zakładanie czwartego a może i piątego, szóstego itp. pierścienia jest bez sensu - zwiększa tylko tarcie!!
Do zachowania właściwej kompresji wystarczyłby jeden pierścieñ (kwestia odprowadzania ciepła)
Wysilone CZ cross mają właśnie TYLKO jeden pierścieñ (nie wiem czy wszystkie typy i roczniki).
Co do Jawek. Szybsze i mocniejsze są silniki z dwu-pierścieniowymi tłokami. Wiem co piszę - na rasowaniu Jawki zęby zjadłem.

A co do  pierścieni w 350-tce.
Gustaw załóż dwa dolne tzw.pierścienie minutowe. Taki pierścieñ ma wykonaną fazę (podcięcie) zmniejszającą jego powierzchnię styku z gładzią np.o połowę.  W efekcie będziesz miał trzy pierścienie z powierzchnią styku jak przy dwóch.
I jeszcze jedno .Wszystko to jest u P. Sałka w artykułach. Wystarczy poszukać. I przeczytać.
Zapisane

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #22 dnia: Października 09, 2007, 18:47:07 »

Po 1 primo to ja glupot niewypisuje !!!! <hammer>
mowilem ze chce zamiast 3 z gory dac tylko 2 i jeden na dole < wiec na to samo wychodzi  ;)
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #23 dnia: Października 09, 2007, 18:55:49 »

tlok dolem wysuwa sie z cylindra, wiec jak sobie to wyobrażasz ??
wyzej sa okna wiec tez lipa, a jeszcze wyzej sa juz fabrycznie pierscienie
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

BoNes

  • Gość
Odp: różnice w prędkościach
« Odpowiedź #24 dnia: Października 09, 2007, 19:16:44 »

ooo to sie tlok z cylka wysuwa  <drool> <mur>
ale tam sa przeciez hyba < niewiem jak to sie nawywa profesjonalnie > takie niby prowadnice <
okna ??? < tyle pytan ile drog xD >
powinniescie juz troszkie wiedziec ze ja niekumaty < narysuj na paincie i wyslij na maila < bedzie spox  <lookaround>
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
13 Odpowiedzi
5714 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 11, 2006, 11:56:44
wysłana przez JAWABUZA TS 350
Różnice w silniku

Zaczęty przez aRoN Mechanika

1 Odpowiedzi
2819 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 02, 2008, 15:29:06
wysłana przez Mienki
6 Odpowiedzi
3378 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 25, 2010, 21:22:28
wysłana przez muczos
5 Odpowiedzi
6302 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 04, 2011, 23:16:49
wysłana przez grochu
5 Odpowiedzi
4404 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 27, 2013, 17:01:16
wysłana przez Lopez