Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 18, 2024, 18:26:32
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Tłoki razem czy osobno?  (Przeczytany 8839 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Tłoki razem czy osobno?
« dnia: Kwietnia 18, 2012, 20:44:40 »

 Zamieszczam mój stary list do Świata Motocykli, powinien Was zainteresować. To było pod koniec lat 90tych. Wesoło było. Oto mój stary list:
Kiedyś wpadłem na szalony pomysł, by zrobić tak, aby dwa tłoki Jawy pracowały razem. Z technicznego punktu widzenia nie było to trudne. Ukończyłem remont. Zdziwiłem się nieco, gdy aby odpalić motor musiałem wskakiwać na kopniak, podczas gdy kumple w swoich motorach (bez przeróbek) robili to lekkim depnięciem na kopniak. Może mi się tylko wydawało, ale osiągi Jawy nieco się chyba poprawiły, a zużycie paliwa było o wiele mniejsze (3l). Nikt nie wierzył, ze Jawa może tak mato wypić, natomiast każdy mówił, ze silnik długo nie wytrzyma (na początku mówili, ze w ogóle nie zapali). O ile nie wierzyli w niskie zużycie paliwa, o tyle mieli rację co do jego żywotności. Jak się zapewne domyślacie, największym problemem były niemiłosierne drgania. Śruby same się rozkręcały i na nic zdawały się podwójne podkładki sprężynowe. Z przodu umieściłem silnik na poduszce (ze skrzyni biegów Malucha"), z tylu zostawiłem tylko górna śrubę. Nie było to łatwe, ale przynajmniej nie rozmazywały mi się cyfry na zegarach, a ręce nie zjeżdżały samoczynnie z kierownicy. Na początku było spoko. Lekko MZ-towski głos silnika, dość duża elastyczność, motor kręcił więcej niż 7000. W miarę upływu czasu zaczęły się pojawiać dziwne, ale oczywiste problemy. Najpierw czop korbowy lewego cylindra zaczął ocierać o łożysko i obudowę skrzynki korbowej. Usterka udało o mi się usunąć, ale nie oznaczało to końca problemów. Automat skrzyni biegów ciągle się odkręcał, kosz sprzęgłowy także, a o śrubach karterów i osłon już nie wspomnę. Obudowa silnika zaczęła pękać, po prostu koszmar. Mniej więcej raz na tydzień rozbierałem silnik (teraz robię to z zamkniętymi oczami) a i raz na miesiąc musiałem go rozpołowić (dzięki!). W sumie już się przyzwyczaiłem, gdy zauważyłem kolejną niespodziankę (czego to jeszcze ten silnik nie wymyślił?). Wspięcie się powyżej 4000 było dla niego nie lada wyczynem. Przyczyną nie było bynajmniej zużycie, ale coś innego. Tłok jakby chciał powrócić do poprzedniego położenia, więc zaczął się cofać względem "swojego kolegi", drugiego tłoka. Zauważyłem, ze prawy tłok zbliża się do GMP o milimetr później od lewego tłoka. No pięknie! pomyślałem i jak tu teraz ustawić zapłon jednym przerywaczem ?
 Nic wiec nie zrobiłem. Wybrałem się jednak na matą przejażdżkę i wtedy zaliczyłem glebę. Dlaczego? Jakiś taksówkarz Mercem zajechał mi drogę. Motor stał się pojazdem dwuśladowym i niestety skończył swój żywot. Możecie sobie wyobrazić ile kosztuje błotnik i opona w Mercedesie, a ile kosztuje wymiana widełek w Jawie. Na pewno to pierwsze jest droższe. W ten właśnie sposób skończyła się moja przygoda z Jawą, po której możecie uważać mnie za bałwana nie znającego się na silnikach i wcale się Warn nie dziwię. Wiem, ze ktoś, kto nie zna się na silnikach, nie odważyłby się dokonać takiej przeróbki. Nic prawie nie kosztowała (czyżby?) a ile zjadła nerwów. Teraz wiem, ze człowiek uczy się na błędach, tego co zrobiłem nie żałuję, bo wiem, ze więcej tego nie zrobię.
Zapisane

kozak471

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:07:57 »

Nie do końca zrobiłeś to tak jak powinieneś. Odkręcające się śrubki powinieneś posmarować klejem do gwintów i problem  by się rozwiązał i to by bardzo dużo nerwów ci zaoszczędziło. Nie bez powodu tłoki są tak ułożone względem siebie.

Zapisane

wojtek278

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:31:57 »

A teraz pytanie kto to osobiście sprawdził a kto wierzy tylko na słowo ;)
Zapisane

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:34:30 »

Były użytkownik GROM miał zrobiony tak wał w cz i zapłon ze zmiennym punktem. Jak chciał to jechała do tyłu, później ją przestawiał i jechała do przodu ;D
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

kozak471

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:36:40 »

Nic tylko z takiego silnika robić ciągnik :D
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:45:08 »

Moim zdaniem taki pomysł mija się z celem, przecież o to chodzi żeby silnik miał jak najwięcej cylindrów, bo wtedy moment obrotowy tak nie pulsuje.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 18, 2012, 21:52:59 »

Szczerze mówiąc nie wiem, czy są jakieś plusy takiego rozwiązania. Może gdyby udało się wyważyć oddzielnie jedną i drugą stronę wału to może by coś to dało. Ciekawy jestem jak by na hamowni wyglądała harakterystyka silnika. Zastanawiam się tylko nad zjawiskami falowymi w jednym przecież gaźniku. Czy taki układ może lepiej korzystać z nich. Znaczy się pracujące na przemian tłoki zapewne powodują fale mieszanki paliwowo powietrznej przeszkadzające sobie na wzajem. W tłokach na raz moze to wyglądać inaczej. Myslę, ze warto przyjrzeć sie tematowi.
Zapisane

mario

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 130
  • Jawa 638.1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 18, 2012, 22:25:21 »

Niebawem Wam powiem jakie są plusy i minusy bo mam ową modyfikacje w planie... Jednego jestem pewien - do zwykłej, cywilnej jawy, użytkowanej jak p. Bóg przykazał nie podejmował bym się tego ;)
Zapisane
    Status GG
"Wszystko, czego potrzebujesz to siedzenie, zbiornik paliwa, silnik, dwa koła i kierownica"
Jawa 350 638-1
Mz Etz 251
Yamaha FZR 1000

von_Majzel

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 18, 2012, 22:42:17 »

Pan inż. Sałek pisał kiedy i po co robiono taki przekładki . Poczytajcie jego artykuły =)
Z tego co pamiętam to GROM właśnie na wibracje nie narzekał . P. Sałek również nic nie wspominał o tym . Przecież jednocylindrówka , najbardziej podobna , Jawowska 175ccm tak samo jest wyważona jak każda strona 350 . Jeśli złożymy dwa takie same wały obok siebie to bardziej niewyważone się nie staną od tego że są dwa .

A zjawiska falowe za stronie ssącej zmienią częstotliwość na dwa razy mniejszą , czyli całkiem inny dolot (airbox) potrzeba .


Osobioście zrobiłbym sobie właśnie tak silnika , tylko dzwięk czeskiego Twina jest już w dzisiejszych czasach wielką rzadkością i go kocham po prostu =)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 18, 2012, 22:48:46 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

woodlot

  • Sebastian
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 73
  • Jawa 350 TS 638
    • Strona o moim parku maszyn
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 18, 2012, 23:25:21 »

Kiedyś oglądałem jakiś program o motocyklach i prezentowali BMW z dwoma cylindrami w rzędzie, fabrycznie działającymi współbieżnie. Więc technologia w użyciu.
i załączenie - http://www.motocykl-online.pl/testy/BMW_F_800_SST

EDIT: z tym że ten to T4 ;)
Co prawda nie lubię nowoczesnych motocykli ale motocykle BMW mi się podobają (gdzie już tych czterokołowych to bym - za jaja i na latarnię)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 18, 2012, 23:32:46 wysłana przez woodlot »
Zapisane
BMW R1150GS "Buma"
BMW K75 "Cegła"
Jawa 350 TS t.638 "Biała Śmierć"
Jawa 350 TS t.638 "CKM"
SHL M11 "B&W"

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 18, 2012, 23:36:31 »

O tej beemce nie czytałem dokładnie ale czuję, że to będzie miało w pewnym zakresie obrotów dźwięk podobny do malucha. W maluchu tłoki też chodzą razem, ale nie pracują razem. W dwusówie jeśli chodzą razem to siłą rzeczy muszą i razem pracować. Inaczej jest w suzuki gs500 czy yamaszcze trx. Dźwięk czterosówa z dwoma cylindrami i wałem z czopami co 180 stopni to prawie v-ka. Przynajmniej tak może brzmieć. Zresztą Yamaha trx była odpowiedzią na Ducati. Taki rzędowy silnik o dźwięku v-ki
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 18, 2012, 23:40:34 »

W 4T tak , tłoki zawsze chodzą razem tak jak kolego powyżej pisze . Fiatowska 650 czyli maluch jest dobrym przykładem . Choć anglicy zrobili ponoć taki rzędowy twin z trochu przestawionym wałem żeby udawał dźwięk V-ki , ale tam nie było to 180 stopni tylko jakiś inny kąt (90 ??) z tego co wiem .
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 18, 2012, 23:43:22 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 18, 2012, 23:46:14 »

W gs 500 wał ma czopy przestawione bodajże o 180 stopni. Ale chyba łatwiej wykonać wał z czopami razem i na dwóch panewkach głównych tak jak w maluchu.
Zapisane

mario

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 130
  • Jawa 638.1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 18, 2012, 23:59:16 »

Jeśli się nie myle to v-ki mają wał przestawiony o 270* czyli idąc w inna strone o 90*. O tyle by też było trzeba przestawić wał w rzędówce, aby chodziła jak v-ka? A w jawach z tego co wiem to dwa tłoki razem sprawują się najlepiej w terenie bo na kole mamy wtedy pulsacje momentu obrotowego, a sam silnik robi się żwawszy i lepiej reaguje na dodawanie gazu.
Zapisane
    Status GG
"Wszystko, czego potrzebujesz to siedzenie, zbiornik paliwa, silnik, dwa koła i kierownica"
Jawa 350 638-1
Mz Etz 251
Yamaha FZR 1000

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 19, 2012, 00:06:18 »

Nie bez powodu krosy maja zwykle jeden wielki garnek. Działa to jak odwrotność abeesu. Jeżdżąc na dwóch tłokach razem miło sie ruszało z samego dołu. Górne obroty denerwowały drganiami. Napisałem w liście, że na górnych obrotach też nieźle chodziła. I tak myślałem do chwili, gdy przejechałem się seryjną jawą kolegi. To znaczy nie do końca seryjną. Miała ona bardzo grubą podkładkę pod cylindrami. Ale głowica bodajże nie była planowana. Touwierzcie naprawdę miało odejście. Nie wiem co dawała ta podkładka ale zapewne wpłynęła na fazy rozrządu.
Zapisane

mario

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 130
  • Jawa 638.1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #15 dnia: Kwietnia 19, 2012, 00:14:46 »

Oprócz tych podkładek na pewno musiał mieć coś jeszcze, bo wtedy okno ssące nie otwierało by się do końca, a co za tym idzie wpływało by za mało mieszanki, nie mówiąc o tym, że bardzo długo otworzone były by kanały płuczące i wydechowe.
Zapisane
    Status GG
"Wszystko, czego potrzebujesz to siedzenie, zbiornik paliwa, silnik, dwa koła i kierownica"
Jawa 350 638-1
Mz Etz 251
Yamaha FZR 1000

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #16 dnia: Kwietnia 19, 2012, 00:24:42 »

No coś musiało być zrobione. Może nam się wydawało, że to tylko ta podkładka a reszty przeróbek nie było widać na pierwszy rzut niewprawionego oka.
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #17 dnia: Kwietnia 19, 2012, 07:10:42 »

Nooo , bo tak sie robi rancing-tunning =D Podwyzszając cylindry wydłużamy czas otwarcia okien , a to przesuwa max moment i moc na wyższe obroty , tak mniej więcej . Zależy o jakiej Jawie piszesz kolego albiNOS'ie , ale strzelam ze o starszych typach , one miały okna przepłukujące na podobnej wysokości co TS (którą to mam i sobie pomierzyłem kąty) ale wydech i ssanie są w starszych zdecydowanie krócej otwarte . Myślę że dodatkowe kilka koni TS'ki właśnie stąd się wzięło że te kanały są zestopniowane inaczej =)
Tak samo tłumione były nasze polskie motorowerki - aby nie rozpędzały się powyżej swych narzuconych przepisami prędkości . Pan Sałek w opisie przeróbek "Komarka" mówi o podkładce pod cylinder bodajże 3 lub 4 mm grubej i stoczeniu cylindra o tyle samo od góry . Komar ma dawać 4KM , po tym i kilku innych drobnych zmianach . A to naprawdę już sensowna moc , zostawić w tyle Jawke 50 czy może Simsonka ruszając ze skrzyżowania Rometem to jest wyczyn =)
Ale podwyższanie okien można zrobić też innymi sposobami . Niemniej silniki podobnie przerabiane często nieodwracalnie tracą na niskich obrotach , tzn z dołu są słabiutkie , trzeba je kręcić na obroty żeby jechały ... A fabryczna Jawa 350 ma właśnie bardzo miłą charakterystykę , BARDZO kulturalną jak na silnik 2T , łatwo utrzymać silnik biegami w zakresie gdzie on daje spory moment obrotowy i ogólnie jest miły i łatwy do jazdy , choć ilością KM nie powala .
Zapisane

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #18 dnia: Kwietnia 19, 2012, 14:14:49 »

Nie bez powodu krosy maja zwykle jeden wielki garnek. Działa to jak odwrotność abeesu.
Jeden a jak pakują już dwa to w układzie V. to samo się tyczy quadów. Z tego co pamiętam wypowiedzi groma to ta przeróbka nie ma największego sensu jeśli motocykl ma być na szosę. W terenie tak, na asfalt nie. Gdzieś miałem artykuł T.Sałka na kompie gdzie opisywał tą przeróbkę wału.
Kiedyś jak dorwę jakiś w miarę nie skończony silnik do 350 to przestawie wał i zobaczę wtedy czy to w terenie się lepiej spisuje niż na seryjnym.
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

Don1993

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 321
  • Jawa 350 Typ 638-1/639 '89 , 638-5
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #19 dnia: Kwietnia 19, 2012, 14:27:59 »

ja miałem okazję się przewieść takim sprzętem to powiem szczerze że byłem zaskoczony, tylko były dwa gaźniki. Przyśpieszało nie lepiej niż nie jedna 500cmm ;)
Zapisane

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Tłoki razem czy osobno?
« Odpowiedź #20 dnia: Kwietnia 19, 2012, 15:16:32 »

No i znalazłem ;D
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Tłoki

Zaczęty przez QTR Mechanika

14 Odpowiedzi
6519 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 23, 2007, 20:03:49
wysłana przez Jerry
12 Odpowiedzi
5696 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 08, 2007, 01:02:56
wysłana przez jawol RIP
7 Odpowiedzi
3802 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 13, 2014, 18:52:39
wysłana przez Uziel
36 Odpowiedzi
10381 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 24, 2009, 20:24:54
wysłana przez Jawsim
Tłoki

Zaczęty przez Craigh.. Mechanika

3 Odpowiedzi
3321 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 10, 2010, 22:38:56
wysłana przez Kanter