Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maj 03, 2024, 11:45:29
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic  (Przeczytany 11059 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974

Witam.
Pod koniec grudnia 2018 roku kupiłem CZ 175 typ 477 z zamiarem przerobienia na motocykl do wyścigów w Pucharze Polski Classic.

Stan Cezety oceniłbym na 2+ więc czeka mnie trochę pracy i wydatków.
Dlaczego w tytule użyłem określenia "budżetowa"?
Otóż założyłem, że koszt zakupu i przygotowanie sprzętu wraz z opłatami za pierwszy start nie przekroczą 2000zł. Część pewnie powie, że z taką kasą nie ma co się pchać w wyścigi. Osobiście uważam, że na tym właśnie powinno polegać amatorskie ściganie, żeby każdy niezależnie od grubości portfela mógł się wyszaleć na torze i poprawić swoją technikę jazdy czerpiąc z tego przy okazji masę zabawy.

Do rzeczy.
Cezeta jest już rozłożona na części. Silnika jeszcze nie rozkręcałem, oprócz zdjęcia cylindra żeby ocenić jego stan.

W planie mam szlif cylindra, lekkie planowanie głowicy, lekki porting, wypełnienie skrzyni korbowej i przeciwwag, wykonanie prostego spawaka z dwoma stożkami i regeneracje gaźnika. W swoich pracach będę opierał się na opracowaniach Tomasza Sałka i A. Graham Bell'a.

Na początek pomierzyłem kąty otwarcia okien w cylindrze, gdyż przeszukałem cały internet i nie znalazłem tego nigdzie. Widzialem, że ktoś z forum już o to pytał, ale nie uzyskał informacji.
Dlatego dla zainteresowanych:

Okno ssące: 127* OWK
Okno wydechowe: 170* OWK
Okna płuczące: 123* OWK

I czas na pierwsze pytania.
1. Poprzedni właściciel twierdzi że wymieniał wszystkie łożyska w silniku. Jeśli go rozpołowie i okaże się, że są ok to można złożyć silnik nie wymieniając ich?
2. Do obliczeń potrzebna mi będzie Szkodliwa Pojemność Skrzyni Korbowej. Mierzył ktoś? Jakieś dane? A może da się to jakoś policzyć? Jeśli dobrze rozumiem to trzeba by zmierzyć też pojemność całego kanału ssącego wraz z króćcem i gaźnikiem az do miejsca wlotu powietrza... Słaba opcja.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 11:52:59 wysłana przez Gain »
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 13, 2019, 14:12:58 »

Łożyska jeśli okażą się bez zużycia można zostawić. Co do pojemności skrzyni korbowej, Sałek wyjaśnia jak to zmierzyć. I warto to zrobić przed rozbiórką silnika
Zapisane

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 13, 2019, 14:26:56 »

Przejrzałem wszystkie opracowania Sałka. Wspominał o tym w jednym miejscu i to pobieżnie. Chyba, że było coś więcej w jego książce?
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 13, 2019, 14:31:57 »

Bez przeczytania ZE ZROZUMIENIEM książek "Karting","ABC silnika dwusuwowego" T.Rychtera oraz "Zwiększanie osiągów silników spalinowych" T.Sałka niczego nie ruszaj. Jeśli znasz angielski techniczny to lepsze opracowanie masz poniżej:
http://iheartstella.com/resources/manuals/tuning/Graham-Bell-Two-Stroke-Performance-Tuning.pdf
Jeśli nie ogarniesz zmiany okien zastanów się nad zleceniem tego komuś innemu.

Zanim cokolwiek zaczniesz przerabiać upewnij się, że rama jest prosta i nie spawana w newralgicznych miejscach. Jak już połowisz silnik z zamiarem zwiększenia obciążeń to łożyska na Twoim miejscu bym wymienił. Nie wiesz, czy były osadzane bez użycia młotka i zaraz nie będzie konieczności ich wymiany. Koszt niewielki a na torze nie będzie niemiłej niespodzianki
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 14:33:37 wysłana przez Dragon on the Blue Sky »
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

muczacz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1474
  • gazu gazu na wirazu
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 13, 2019, 14:35:51 »

uderz do Matiniego on się ściga , może ci coś podpowie
Zapisane
Jawa TS 350 638-1 z wozem
traktorek Sam z silnikiem cz 175 rok budowy nieznany
cz 175 typ 450 rok budowy 1961 kolor wiśniowy stan zabytkowy

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 13, 2019, 15:04:07 »

Dzięki kolego Dragon, przeglądałem książkę Bell'a, ale opis mierzenia pojemności skrzynki korbowej musiałem przegapić. Teraz znalazłem:


To measure the crankcase volume (CCV), first turn the engine onto its side, with the inlet port facing up, and rotate the crank to bring the piston up to TDC. Then, using a burette filled with liquid paraffin (kerosene) and engine oil, mixed 50-50, fill the crankcase up to the cylinder wall face of the inlet port. If this equals, say, 425cc, and the engine has a 125cc cylinder, the primary compression ratio will be 1.42:1


Wygląda na to, że mierzy się ją tylko do ściany cylindra od strony okna ssącego.


Odnośnie książek, które poleciłeś - na pewno przeczytam. Lubię rozumieć nad czym pracuje ;)


Pojemność zmierzę przed rozbiórka silnika i po przeróbkach. Wyniki wrzucę w tym temacie dla potomnych.
 
Zapisane

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1210
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 13, 2019, 15:33:09 »

Przyznam, że troszkę późno się zabierasz, możesz nie zdążyć na biężący sezon, ale będę trzymał kciuki!
Do czego potrzebna Ci pojemność skrzyni korbowej? W oprogramowaniu do liczenia wydechów, którym dysponuję nie wymagają tej informacji.
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 13, 2019, 15:40:32 »

Długo biłem się z myślami  :D .


Pojemność skrzyni jest mi potrzebna do policzenia długości dolotu i obrotów najlepszego napełniania wg wzorów Sałka.


Mógłbyś potwierdzić czy wykonane pomiary kątów otwarcia okien są zgodne z tymi jakie były u Ciebie?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 15:45:53 wysłana przez Gain »
Zapisane

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1210
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 13, 2019, 16:02:56 »

Przykro mi, ale nie mam już tych danych ani aktualnie fizycznej możliwośc tego zmierzyć.  :(
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 13, 2019, 16:55:57 »

A myślałeś nad dorobieniem dodatkowych kanałów płuczących?
Nie wiem na ile przepisy pozwalają modyfikować silnik, ale ja szedłbym w dodatkowe kanały plus membrana. Do tego maksymalnie odchudzony układ korbowy i wyliczony pod ten silnik spawany wydech
Pojemność skrzyni korbowej mierzy się do płaszczyzny okna ssącego w tulei.  Książka pana Tomasza to zestawienie artykułów ze świata motocykli
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 17:01:02 wysłana przez Bimberpołudnie »
Zapisane

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 13, 2019, 17:38:43 »

Bimberpołudnie, niestety nie czuję się na siłach by dokonywać aż tak daleko idących przeróbek. Chcę tylko trochę zmienić charakterystykę tego silnika, poprawić błędy odlewnicze, przy tym miło było by zyskać chociaż ze 2KM ;) . Fabrycznie silnik był zapewne zestrojony na w miarę równomierne oddawanie mocy, bezawaryjność i niezbyt wysokie spalanie. Wierze, że da się wycisnąć z niego coś więcej bez ingerencji w ilość kanałów.


Mathini, ktoś na forum wspominał, że przy Twoim elektronicznym zapłonie akumulator wytrzymuje około 3 godzin na jednym ładowaniu. Czy budując najprostszy zapłon TCI wyzwalany czujnikiem Halla lub transoptorem mogę się całkiem pozbyć prądnicy spod prawego dekla i zostawić tylko element wyzwalający?
Zapisane

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1210
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 13, 2019, 18:02:55 »

Tak, wystarczy Ci impulsator, do tego moduł i cewka, pradnica to zbedna bezwładność, 2 godziny myśle ciagłej jazdy było, nie spotkałem się, żeby spadło poniżej 5,9V, także myślę, że granica jest jeszcze dużo dalej.
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 13, 2019, 18:20:11 »

I wszystko jasne :) Zawsze można między biegami podładować baterie mając ze sobą prostownik. Ile Ah ma Twój akumulator?
Zapisane

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1210
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 13, 2019, 18:28:31 »

Standardowy 6V/11Ah
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 22, 2019, 13:28:20 »

Panowie, szybkie pytanko.
Kanały płuczące i wydechowy w DMP nie są do końca odsłonięte (brakuje około 1,5mm). Cylinder mam z CZ 487. Normalne czy coś tu nie gra?
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 22, 2019, 13:30:29 »

Nie, nie normalne.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 334
  • Cz-Jawa
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:06:28 »

Zamiast rzeźbić cylinder, czas otwarcia kanałów płuczących można przedłużyć poprzez łagodne, płynne podcięcie denka tłoka, można przy tym też skorygować równoczesność odsłaniania okienek poprzez tłok.
Zapisane

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:12:33 »

Rozumiem, że powinny otwierać się w całości? Byłoby super gdyby ktoś miał możliwość sprawdzić jak to wygląda u niego.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:20:00 »

Kanały płuczące powinny być odsłaniane i zakrywane równocześnie i w całości. Wszystkie kanały powinny być całkowicie odsłaniane i zakrywane przez tłok. W twojej sytuacji zastanów się nad "nadpiłowaniem" denka tłoka dla wydechowego i ssącego, jednak nie jestem pewien, czy wystarczy zapasu materiału dla usunięcia 1,5 mm materiału z tłoka. Jak "piłować" w takiej sytuacji tłok masz opisane w literaturze podanej wcześniej przeze mnie.
Możesz kombinować z grubością uszczelki pod cylinder, tylko nie przekraczaj grubości 1,5 mm - ograniczysz przepływ ciepła, możesz mieć niemiłe zaskoczenie, chyba że zlecisz dorobienie z aluminium, miedzi itp...
Zastanów się, czy nie prościej poszukać cylindra do 477.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 334
  • Cz-Jawa
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:24:54 »

Dragon, podłożenie grubszej uszczelki pod cylinder wydłuży czas otwarcia okien płuczących i wydechowego, natomiast skróci otwarcie okna ssącego, trzeba by wtedy obcinać płacz tłoka od dołu. Dlatego lepiej nie kombinować za dużo. Aha, cylinder od 477 nie różni się oknami od 487, mam w swojej 487 zamontowany cylinder od starszego modelu, różnicy w mocy żadnej nie ma, okna odsłaniają się tak samo jak w orginalnym cylindrze.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2019, 14:27:26 wysłana przez Adam112 »
Zapisane

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:30:28 »

W takim razie może u mnie jest zbyt cienka uszczelka pod cylindrem? Właściwie to były jej resztki...
Zapisane

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 334
  • Cz-Jawa
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 22, 2019, 14:38:39 »

Uszczelka to raczej dziesiąte części milimetra, może 0,5, tłok nie stukał o głowicę?? Po którym szlifie jest cylinder? Zrób fotkę jakąś jak te kanały wyglądaja.
Zapisane

Bison

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 938
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 22, 2019, 15:17:49 »

Tak czytam o tych pomysłach i radach, co gdzie i jak podpiłować i się zastanawiam czy ten motór ma szansę wystartować w jakimkolwiek wyścigu ?  ;D
A może by tak przed rozpoczęciem  tuningu, zwyczajnie go uruchomić i sprawdzić czy wogule z jedno okrążenie wytrzyma , mam na myśli i sprzęt i kierownika sprzętu  :P
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2019, 15:21:27 wysłana przez Bison »
Zapisane
CZ 350 typ 472.5 - 1985
Ford Orion 1,6 D - 1985
IŻ 350  Planeta 5 - 1991
VW Golf 1,3 CL - 1991
Peugeot 405 1,6 GL - 1993
Hyundai Accent  1,5 GL - 1995
Honda ST 1100 - 2001
Royal Enfield Bullet 500 - 2007

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 22, 2019, 15:36:11 »

Adam112 - wiem o tym, ale jak chce startować w pucharze to i tak nie uniknie zmian w oknach zwłaszcza jak o 1,5 mm ma tłok "za wysoki". Na jego miejscu najpierw bym sprawdził, czy tłok "w ogóle jest od tego silnika".

Bison - spokojnie. Takie zabiegi opisuje chociażby Pan Sałek, trzeba tylko z głową to zrobić. Wystarczy zagłębić się w lekturze kilku podstawowych książek, ale kto by dzisiaj miał na to czas...
Przykładowe zmiany dla silnika 223
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2019, 15:39:03 wysłana przez Dragon on the Blue Sky »
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Gain

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 19
  • CZ 175 typ 477 1974
Odp: CZ 175 477 - budowa budżetowej wyścigówki do Pucharu Polski Classic
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 22, 2019, 15:42:03 »

Bison, nie miałem w planach żadnego tuningu poza lekkim poprawieniem niedokladności odlewniczych i wypełnieniem przeciwwag i chcę to zrobić przy okazji rozbiórki silnika do remontu. Dokładnie tak jak piszesz: po pierwszym starcie będę wiedział czy w ogóle odpowiada mi taka zabawa i co ewentualnie poprawić :)


Kwestia okien płuczących i wydechowego trochę mnie zaintrygowała - logika wskazywałaby, że powinny otwierać się w całości - stąd pytanie.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
20 Odpowiedzi
9330 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopad 28, 2021, 20:55:30
wysłana przez Maliniasty
11 Odpowiedzi
6986 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 14, 2012, 21:23:22
wysłana przez kichau
2 Odpowiedzi
2828 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maj 12, 2013, 10:12:34
wysłana przez czlowiekspider
20 Odpowiedzi
6940 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 18, 2013, 17:09:51
wysłana przez suchy
25 Odpowiedzi
7323 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 27, 2017, 19:45:13
wysłana przez jarconbubu