Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 02, 2024, 20:26:59
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Zaplon elektroniczny po raz kolejny  (Przeczytany 31077 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 18, 2012, 14:29:19 »

Sam walczę właśnie z autem bo coś nie teges chodzi i teraz nie wiadomo co to może byc a naliczyłem 7 słownie siedem czujników
cz.temp
cz.predkosci i położenia wału
cz.spalania stukowego
s.lambda
cz.podcisnienia
cz.położenia przepustnicy
VSS
o zintegrowanej cewce zapłonowej,wtryskiwaczu czy samym kompie nie wspomne.
Wszystko to na tyle skutecznie komplikuje zlokalizowanie usterki że musiałby jechać z podłączonym laptopem i na bieżąco sprawdzać parametry.
a w Jawie jednym srubokretem mozna zdziałać cuda

Marian widze że masz Asie F  ;D . Też taką się bujam. Nie wiem jaki masz silnik ale możesz spróbować zresetować kompa. Byłem z bratem sprawdzić czy nie ma błędów po remoncie silnika i gość nam powiedział że w tych astrach wystarczy odłączyć zasilanie na 10 minut i komp się sam zresetuje.
U mnie jest silnik 1,6Si 8v 102KM MPi
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 18, 2012, 23:19:59 »

Sam walczę właśnie z autem bo coś nie teges chodzi i teraz nie wiadomo co to może byc a naliczyłem 7 słownie siedem czujników
cz.temp
cz.predkosci i położenia wału
cz.spalania stukowego
s.lambda
cz.podcisnienia
cz.położenia przepustnicy
VSS
o zintegrowanej cewce zapłonowej,wtryskiwaczu czy samym kompie nie wspomne.
Wszystko to na tyle skutecznie komplikuje zlokalizowanie usterki że musiałby jechać z podłączonym laptopem i na bieżąco sprawdzać parametry.
a w Jawie jednym srubokretem mozna zdziałać cuda

Marian widze że masz Asie F  ;D . Też taką się bujam. Nie wiem jaki masz silnik ale możesz spróbować zresetować kompa. Byłem z bratem sprawdzić czy nie ma błędów po remoncie silnika i gość nam powiedział że w tych astrach wystarczy odłączyć zasilanie na 10 minut i komp się sam zresetuje.
U mnie jest silnik 1,6Si 8v 102KM MPi
Silnik mam X16SZ 8V i chyba 71 patatajów.Nic nowego mi z tym kompem nie powiedziałeś,kompa resetuje srednio raz w tyg.ogólnie monowtryski to mam już prawie w jednym palcu.Błędy też zczytywałem i wywala mi tylko jeden "system regulacji spalania stukowego" ale zawsze jak jade na 5 biegu i przekrocze ok 110km/h dzieje się to tylko na LPG musze gdzieś zajechać aby sprawdzili mi kompa od gazu.A z kolei na benie to mi nierówno pracuje na jałowych.Jutro rozbieram wtrysk i wkładam nowe uszczelki może gdzieś lewe powietrze ciągnie.
dobra dość OT ;D
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

cdsoftware

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 21, 2012, 08:54:55 »

No i tu jest bubel bo z tego co pokazywał mi instrukcję to cewki podpięte są równolegle :)

Tylko dwuiskrowa od 126p ;)

Pozdrawiam !
Zapisane

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 25, 2012, 16:50:14 »

A co możecie powiedzieć o tym http://jawa-cz.site90.com/zaplon2.htm
Czy łatwo dało by sie to wykonać i te oznaczenia na schemacie sa po rusku to juz w ogóle nie kumam.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwca 18, 2012, 18:42:14 »

Cytuj
A najbardziej Ci którzy nigdy na nim nie jeździli,fakt jest taki że Vape się sprawdza,kupujesz komplet,zakładasz i jeździsz.Pozostałe zapłony dostępne na rynku wymagają a to cewek,a to modułu a to elektronicznego regulatora napięcia,po zakupie których cena nie wygląda już tak atrakcyjnie-nie mówiąc o awaryjności dosyć często opisywanej.

 jeździłem na prametti, fajne i  bezproblemowe, bezobsługowe, miły komfort psychiczny ze to nie przerywacze ale tam jest tylko niewielkiego zakresu mapka zapłonu analogowa chyba i o stałej zmiennej. Ale fakt śmigało fajnie. Wada słaba odporność na temperaturę przez co te moduły pala się i są nienaprawialne. i nie kompatybilne z elektronicznym reglem napięcia. Plus to elektronik i fajna forma bo wszystko zamknięte w jednej płytce.

 Potem jeździłem i jeżdżę na sztukach dwóch i trzecia w ifie na Zapłonie "Grom". Super sprawa elektronik,  zmienna mapka zapłonu, teraz nawet dwie a w najnowszej wersji to i z własna możliwością zmiany mapy o ile dobrze pamiętam, bezobsługowe, bezawaryjne chyba ze podłączam je ja i pomylę kable, ale naprawialne, odporne na wodę kurz brud i temperaturę. Solidnie wykonane. I co ważne ustawienie jest banalnie proste. Minus jest taki ze może nie tak niewielkie ja prametti bo trzeba kostkę wielkości tabliczki czekolady i grubości dwóch tabliczek czekolady umieścić pod schowkiem ale to żaden minus przy możliwości naprawiania tego modułu. ogromny plus ze motocykl na 4 biegu od 1 tys obrotów do 5 wkręca się liniowo i ładnie na  wysokie obroty bez żadnego muła czy buczenia.


Teraz mam vapno, fajne, silnik wolne ma  od 500 obrotów, stabilne prądy, bezobsługowe, ogólnie elektronika, ale brak mi tutaj mapy zapłonu z i od Groma, stad najlepsze połączenie to zapłon grom z vapnem, ale to za jakiś czas jak będzie mnie stać...
« Ostatnia zmiana: Czerwca 18, 2012, 18:46:10 wysłana przez Mienki »
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwca 19, 2012, 20:44:21 »

Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwca 19, 2012, 21:01:15 »

Ma buta ta Czesława  :o
To właśnie zmienny kąt zapłonu ? Warto coś takiego zakładać ;)
Zapisane
    Status GG

Matii-x

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 240
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #32 dnia: Czerwca 19, 2012, 21:25:08 »

Chyba kolega groma widziałem jeżeli to on to powiem wam że jak jechał to strząśnie na niskich obrotach (1-1,5tyś obr) cezetka nawet przy tych obrotach nie dławiła,nie muliła  tyle mogę na ten temat powiedzieć co ja widziałem
« Ostatnia zmiana: Czerwca 19, 2012, 21:34:24 wysłana przez Matii-x »
Zapisane
JAWA KOPCI, JAWA CZADZI, JAWA NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI

cdsoftware

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwca 19, 2012, 21:51:27 »

Jak Prameti - teraz Promoto jest niekompatybilne z elektronicznym reglerem ? jeśli ja mam Promoto i elektroniczny regler napięcia i działa to ze sobą prawidłowo ;)

Pozdro !
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwca 23, 2012, 13:21:20 »

mowie o 6v prametti, kilku osobom przy zalozeniu elektronika regla i prameti nie wytrzymywalo prameti
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwca 28, 2012, 20:54:59 »

Panowie, kiedyś dostałem kilka ciekawych linków z zapłonami jak to zwykle bywa, konstruktorzy są zza naszej wschodniej granicy, może komuś się przyda lub zainspiruje.
Gdybym je miał wcześniej zapewne coś nie coś bym skorzystał a tak tworzyłem swoje dzieło i nie było się na czym wzorować.
Ogólnie czytać, przyswajać, tworzyć i mieć z tego radochę
http://twowheel-oppozit.narod.ru./
http://www.ignition.bos.ru/
http://secu-3.org/
http://maya-auto.com/
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm#index

Dobry zapłon w jawie czy też cz-tce ma sens i wiele zmienia wystarczy popatrzeć na film zamieszczony przez kolegę Mienkiego. Mnie osobiście udało się rozpędzać na 4 biegu już od 500 obr na min bez czkawki, zrobiłem to tylko raz, nie ma co przeciążać korb.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 28, 2012, 21:01:40 wysłana przez GROM »
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwca 28, 2012, 21:10:53 »

Ja nie mam do tego głowy,jednak tacy ludzie jak Ty Gromie oraz Janek powinniście nie patrząc na nic robic swoje zapłony i normalnie na nich zarabiać,wiedza kosztuje a na porządny wyrób i klient sie znajdzie.

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwca 28, 2012, 21:17:03 »

Mnie zastanawia czemu w aplikacjach komercyjnych siedzą procki PIC a nie AVR? Czyżby jakaś przewaga?
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwca 28, 2012, 21:20:21 »

Mnie zastanawia czemu w aplikacjach komercyjnych siedzą procki PIC a nie AVR? Czyżby jakaś przewaga?
To zapewne kwestia rynku i ceny, nie doszukiwałbym się niczego innego. AVR u nas były najtańsze, potem weszły PIC-e i powoli wypychają stare AVR, zapewne za granicami naszego kraju wsparcie dla PIC ów jest większe i zapewne są tańsze.
Zapisane

kamel77

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 51
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwca 30, 2012, 14:35:49 »

Zakupiłem na alegro 2 szt takiego czegoś    http://allegro.pl/korektor-oktanowy-z-tranzystorowym-modulem-zaplonu-i2306391521.html po15zł  moduł sterowany przerywaczami po namyśle zainstalowałem tylko jeden (cewki i przerywacze podłączone równolegle ) wrażenia pozytywne :iskra ogromna przerwy na świecy ustawiłem na 1mn, momęt przeskoku iskry można "wyłapać"z dokładnością do 0.05mn  wedle instrukcji korektor daje do 15 stopni opuznienia przy jakiś 3600-4000 rpm wyłancza korekcje   ,  dołanczam cytat z SM                                                                      ...jednym z najlepszych wyjść w tej jest zakupienie 2 sztuk tzw.EKO od Rosjan na bazarze za 30 PLN za sztukę.Tzw."Elektroniczny korektor oktktanu" należy podłączyć wg. schematuna obudowie , a zapłon ustawić na 3,4 mm przed GMP.Zakres regulacji do 15 stopni(opóźnienia). Całość podłączyć prze 2 sztuki przełączników błyskawicznych (typu przełącznik migaczy z "zerem" pośrodku )Właczenie w jadną stronę daje zapłon elektroniczny,przełączenie w drugą stronę - zapłon zwykły ( w razie awarii elektronicznego). Przełącznik ustawiony pośrodku pozwala uzyskać szybką informację , który z cylindrów nie pracuje . przy zastosowaniu EKO nie ulegają wypaleniu styki przerywacza (brak iskrzenia).Kondensator też nie jest konieczny.Zimny silnik uruchamia sie lepiej przełanczajac na zapłon zwykły (bo zapłon jest 3,4 mm przed GMP).Hobbyści-elektronicy mogą zmodernizować układ .Jedna sztuka EKO, nadal dwa przerywacze układ scalony-przerzutnik,dwa tyrystory .Dodatkową zabawą (na postojach )moze być regulowanie pokrętłami EKO obrotów tak niskich , jak w "ciężkich" czterosuwach. .....
Świat motocykli nr 5/97 str 34
nio tak mniejwięcej to wygładało no i oczywiście jest tu mowa o jawie a nie samarce hehe , jak widac nic ciekawego tu nie ma ale moze w czymś pomoże
Zapisane
JAWA TS 90r  bydgoszcz

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 30, 2012, 14:49:59 »

Sęk w tym  że nadal najbardziej niedoskonałą część w sensie precyzji zostawiamy w układzie (przerywacz). Ale jako zabawka do testowania i zabawy czemu nie. Zawsze można się przy okazji czegoś nowego nauczyć.
Zapisane

kamel77

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 51
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwca 30, 2012, 15:24:34 »

30 zł nie majętek  o ile wiem tego typu moduł można wysterować Hallem jak będe miał chwile czasu pokombinuje . Ten moduł raczej propozycja dla niechcących zbytnio ingierować w konstrukcje i zachować orginalność albo niemogą z różnych przyczn wydać paru groszy więcej                                                      Ciesze się że temat  alternatywnych zapłonów cieszy się takim zainteresowaniem.       Może Janek zmobilizuje się i jeszcze w t tym roku zkleci jakiś moduł z zmiennym kątem w luckiej cenie jakiś czs temu byłem zainteresowany tym :http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trksid=p4340.l2557&hash=item2ebdfbf4f7&item=200755901687&nma=true&pt=Motorrad_Kraftradteile&rt=nc&si=uXD7ip9CVd5%252BEWZysIWDLs%252BG5bA%253D&orig_cvip=true&rt=nc  ale na Alegro już niema i koledze Złotej Rączce jakoś przestało działać .  Jest jeszcze to http://imfsoft.com/hardware/produkty/jawa-cz-trabant-ignition.asp  ale cena do najniszych nie należy .Kolego Grom a myślałeś swoje moduły produkować , sprzedawać     
Zapisane
JAWA TS 90r  bydgoszcz

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #42 dnia: Czerwca 30, 2012, 21:46:18 »

Myślałem o produkcji i sprzedaży ale trochę traktuję to jako hobby i jeśli już to sprzedaje to za nie wygórowaną cenę, kto kupił myślę jest tego świadomy. Żeby mi się to  opłacało musiałbym podnieść cenę i dorzucić nieco na sam wygląd modułu a wtedy cena przestanie być już taka atrakcyjna. Sprawa nie jest taka różowa, czasu brak  a i chęci się kończą. Kiedyś oskarżano mnie o nie udostępnianie projektu, ale ja i tak byłem świadomy patrząc na poziom wiedzy elektronicznej że nawet po udostępnieniu projektu nie znajdą się osoby do wykonania zapłonu, zresztą podałem linki wyżej i powiedzcie szczerze ile osób na poważnie przeczytało te tematy i jest w stanie wykonać sobie moduł, rzekł bym macie wszystko na tacy i nadal szukacie, zamiast wziąć i zrobić.
Nie chcę mi się już rozwijać projektu, ostatnia wersja to ta http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f450bb32e9d9b996.html

A ta poprzednia http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cc4784b8bda8b163.html
i projekt pewnie idzie do szuflady
Dla tych co posiadają moduł dobra wiadomość : wsparcie techniczne nadal będzie zapewnione.

P.S. Janek życzę by Ci się udało stworzyć zapłon ze zmiennym kątem, ale analogowe schowaj do szuflady w nich przyszłości nie ma
« Ostatnia zmiana: Czerwca 30, 2012, 21:48:19 wysłana przez GROM »
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #43 dnia: Czerwca 30, 2012, 21:57:20 »

Twój zapłon Gromie wygląda bardzo solidnie, od osób użytkujących wiem że sprawuje się super-muszę pomyśleć  nad kupnem,sam niestety nie posiadam zdolność konstruktora-elektronika,choć z elektryką jako tako sobie radzę.

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #44 dnia: Lipca 01, 2012, 01:37:10 »

Grom moje zdanie znasz na ten temat, Janek Ty też już znasz. Wymagania mam ale obydwaj jesteście w stanie to spełnić :)
« Ostatnia zmiana: Lipca 01, 2012, 09:29:16 wysłana przez Bulo »
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

albiNOS

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
  • Kia Sorento, , Audi A4, Swift Coastline, Romet M1
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #45 dnia: Lipca 01, 2012, 10:29:58 »

Postanowiłem do tematu włożyć swoje trzy grosze, może nie potrzebnie nowy post zakładałem ale w tematyce: ,,ładowanie",, zapłon" i ,,nie chce zapalić" to bałagan się zrobił delikatnie rzecz ujmując.
http://www.jawacz.pl/na-kazdy-temat/energia-iskry-jajka-na-rynku-i-kat-zaplonu/
Zapisane

kichau

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2242
  • Lubię piwo
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #46 dnia: Lipca 06, 2012, 17:39:53 »

Zobaczcie, tu znowu cos nowego, tym razem programowalny:

http://imfsoft.cz/hardware/produkty/zapalovani-jawa-cz-trabant-ignition.asp

Ciekawe co o tym sadza specjalisci od elektroniki z forum?

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #47 dnia: Lipca 06, 2012, 17:49:38 »

Zobaczcie, tu znowu cos nowego, tym razem programowalny:

http://imfsoft.cz/hardware/produkty/zapalovani-jawa-cz-trabant-ignition.asp

Ciekawe co o tym sadza specjalisci od elektroniki z forum?
O tym zapłonie były dyskusje na tym forum już parę lat temu. Znam (może to za dużo powiedziane) jedną tylko osobę, która to zakupiła, ponoć bardzo fajna zabawka. Ma możliwość ponoć nawet porównywania wykresów przyśpieszenia wału zależnie od ustawień coś ala mała pseudo hamownia. Cena wcale nie wydaje się wygórowana. I uwaga jest tam czujnik optyczny tylko że odbiciowy nie szczelinowy jak u mnie czy Promoto i też się nie kurzy i nie brudzi  :P . Dla zwykłego użytkownika zapewne nie jest to wymarzony zapłon, bo taki użytkownik chciałby założyć i jeździć a nie korygować mapę zapłonową bo co tu dużo gadać jak przy wszystkim i tu trzeba się wykazać nieco doświadczeniem i wiedzą bo można tylko silnikowi zaszkodzić. 
Zapisane

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #48 dnia: Lipca 12, 2012, 10:42:15 »

Temperatura pracy do 85 stopni. U mnie w jawie pod lewą pokrywą jest dosyć gorąco. Alternator też mocno się nagrzewa. Trochę mam obawy czy to ustrojstwo by tam wytrzymało.
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: Zaplon elektroniczny po raz kolejny
« Odpowiedź #49 dnia: Lipca 12, 2012, 10:47:27 »

No właśnie dosyć gorąco czyli ile ?
Popatrz na Prameti czy też na mój zapłon tam są czujniki optyczne temperatura pracy to max 85 stopni a teraz zgadnij ile mi sztuk padło od temperatury?
A Sofchjanek stosuje czujniki halla ciekawe jaka ich jest graniczna temperatura pracy?
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
28 Odpowiedzi
23101 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 14, 2017, 20:56:06
wysłana przez kichau
4 Odpowiedzi
2763 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 21, 2014, 17:50:19
wysłana przez Grzegorz Moto Naprawy
1 Odpowiedzi
2063 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 18, 2016, 16:25:02
wysłana przez Yabaman
34 Odpowiedzi
6845 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 26, 2017, 18:40:55
wysłana przez marian
21 Odpowiedzi
6168 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 11, 2018, 18:17:47
wysłana przez Dragon on the Blue Sky