Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Mechanika => Wątek zaczęty przez: mo202 w Kwietnia 14, 2009, 21:34:51

Tytuł: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: mo202 w Kwietnia 14, 2009, 21:34:51
1. Jak składać sprzęgło? Czyli jaka tarcza idzie pierwsza (tj. do środka silnika), stalowa, czy korkowa?
2. Jaka jest średnica kulki na popychaczu sprzęgła? Oczywiście oryginalną zgubiłem w czasie demontażu. Czy to musi być specjalna kulka, czy może być od łożyska? Na rysunkach widzę, że jest jedna ... ???
3. Czym i jak mocno dobić koło łañcuchowe sprzęgłowe na stożku wału i jak mocno dobić wirnik alternatora?
4. Jak i czym wyczyścić żółte plamy od oleju na zewnętrznych powierzchniach pokryw silnika? A może troszkę przepolerować, ale jak i czym (z tym, że troszkę, nie jestem zwolennikiem motorów polerowanych, chromowanych itd.)?
--
mo202
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Lejek w Kwietnia 14, 2009, 21:40:25
Ad1.

(https://http://www.sesa-moto.cz/obrazky/minulost3/jawa_350_typ_638/katalog/14.jpg)

Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: odlotowiec w Kwietnia 14, 2009, 22:17:58
Ad.3 nie dobijać broñ boże młotkiem!,docisnąć dłonią a póżniej dociągnąć odpowiednim kluczem w przypadku zębatki,a wirnik wsadzić na klin i dociągać szpilką ,przy dokrecaniu   powinny wskoczyć na swoje miejsce :)
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Rufus143 w Kwietnia 14, 2009, 23:17:24
dokldnie zadne pukanie mlotkiem niejest dozwolone jedynie w szczególnych przypadkach (np dopuknie walu w karterze jesli reka niechce wejśc) i to przez element drewniany jak cos !!!!! <worship>

a ukladanie tarcza i przekladek zaczynasz od przekladki metalowej on ierwsza idze do bebna zabieraka , no i pamitaj o oringu w tym bebnie
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Jawsim w Kwietnia 15, 2009, 08:58:28
1) Metalowa do o-ringu- to chyba logiczne- gumowy o-ring nie może współpracować z obracająca się względem niego tarczą cierną bo szlag go trafi po kilku km. A tarcza stalowa-tzw przekładka nie obraca się względem o-ringu bo kręci się razem z zabierakiem w którym owy o-ring jest umiejscowiony.
2) Zmierz średnicę popychacza- otrzymasz średnicę kulki. W takich urządzeniach jeśli jakiś mechanizm wymaga zastosowania kulki to stosuje się na ogół kulki łożyskowe. No kurde- kulka to kulka- ma być okrągła i twarda skoro przenosi obciążenia.
3)Od kiedy dobijamy elementy pasowane na stożku ( lewa strona wału ) i pasowane na stożku z klinem ( prawa strona wału) ??!! Skąd w ogóle ten barbarzyñski pomysł? Ale nie krępuj się- przywal młotem w wirnik! Przynajmniej potem będziemy wiedzieli dlaczego nie możesz ustawić zapłonu <lol> Jak napisał kolega wyżej- odtłuść połączenia pasowane i porządnie dokręć nakrętkę na kole łañcuchowym i śrubę wirnika.
4) Zacznij je po prostu czyścić- te żółte plamy nie sa od oleju- to taka warstwa ochronna,której reszta odpadła a to co zostało zżółkło. Wybacz opryskliwy ton- ale ludzie odkąd powstały fora są tak leniwi,że nie chce im się pomyśleć skoro można zapytać - niech ktoś myśli za nich. O ile pierwsze trzy pytania były jednak potrzebne- zwłaszcza nr 3 mogło miec przerażające skutki w przypadku realizacji,tak pytanie 4... co byś zrobił gdyby nie było forum? Kurde jak ludzie sobie kiedyś radzili to ja nie wiem... a wiem- jest jeszcze relikt przeszłości zwany ksiązką. Poczytaj sobie FACHOWE knigi o mechanice samochodowej czy motocyklowej- najlepiej z lat 70-80. Jest tam dużo porad. Jedyna książka której nie do koñca polecam to żółta kniga do Jawy TS. TZN mozna się nia sugerowac bo jednak coś niecoś tam jest prawdy,ale raczej nie wierzyć na 100%. Polecam troszkę więcej samokształcenia.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: mo202 w Kwietnia 15, 2009, 18:19:18
Dziękuję wszystkim, którzy radzą. Nie dziękuję tym, którzy pouczają.
--
mo202
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: gringo w Kwietnia 15, 2009, 18:23:08
no juz sie nie obrazaj;) uwierz mi ze i tak z pouczania skorzystasz przynajmniej po częsci ;)

jeszcze dodam że koniecznie zerknij na stan oringa, lepiej wymienić jak już tam gmyrasz, bo potem niedaj Boże okaze sie ze lepiej było go wymienić i bedzie plucie w brode ;) 


ps Jawsim kocham cie normalnie za tą Twoją ironię:P czy jak mam nazwać pewne cos w Twoich postach.

ps2 prosze nie róbcie ze mnie pedała:P nie miałem czegoś takiego na myśli:P
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Lukass102 w Kwietnia 15, 2009, 20:54:31
A słyszeliście takie powiedzenie? "im lepszy mechanik, tym więcej młotka może używać"...
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Agent 634-7 w Kwietnia 15, 2009, 21:35:16
a to :D bez młota to chu* nie robota :D :P
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: grom w Kwietnia 15, 2009, 21:37:28
A wiecie po co do łady w zestawie kluczy dodawali młotek?
A no żeby sobie jazdę z głowy wybić. Sam miałem to wiem . A głowa mnie bolała co 3 dzieñ .... od uderzeñ.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Kulfon w Kwietnia 15, 2009, 22:14:25
oring... wybaczcie że tak się wtrącę do tematu. Czemu ten oring służy w sprzęgle? Bo mam pewne obawy, że u mnie go nie było :/ (teraz mam sprzęgło od CZ kompletne ale chciałbym się doinformować).
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Jawsim w Kwietnia 15, 2009, 23:22:47
Najstarsi czescy górale tego nie wiedzą- może to rodzaj sprzęgła anty-hoppingowego  :) ;)? Wg mnie miał on na celu złagodzenie szarpnięc układu zwłaszcza przy ruszaniu. A efekt raczej jest odwrotny. Ale szczerze powiem,że nie mam pojęcia czemu służy owy o-ring bo w innych konstrukcjach go nie widziałem.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: _Wujek samo Zło_ w Kwietnia 15, 2009, 23:51:00
Jawsim służy dokładnie temu co napisałem łagodzić miał szarpanie przy ruszaniu...
i wszystko było by dobrze gdyby on faktycznie miał działać na dłuższą metę a widziałem już kilka sprzęgiełek w TS gdzie zmielenie/nie zastosowanie tego oringa było motywowane tym że sprzęgło jest wymienione na sportowe mocniejsze i najczęściej silnik tez był wzmacniany <mur>....

....co za durni matka ziemia nosi....   
Sama idea i koncepcja sprzęgła była słuszna- tylko z wykonaniem coś nie zagrało najpewniej 

p.s
najczęściej te "wzmacniane" wersje spotykałem w rękach osób mówiąc delikatnie nie posiadających nabytej kultury technicznej ....
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Jawsim w Kwietnia 16, 2009, 00:41:26
Z tym anty-hoppingiem to żartowałem- wiem do czego to służy. Nie róbmy off-topa.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: mo202 w Kwietnia 16, 2009, 22:43:25
Cytuj
Jawsim pisze:
Metalowa do o-ringu- to chyba logiczne- gumowy o-ring nie może współpracować z obracająca się względem niego tarczą cierną bo szlag go trafi po kilku km. A tarcza stalowa-tzw przekładka nie obraca się względem o-ringu bo kręci się razem z zabierakiem w którym owy o-ring jest umiejscowiony.

W pełni się zgadzam, ale popatrzcie na rysunki. Na górze jest fragment z wyżej wymienianej "żółtej książki" (chyba z tej książki - ściągnąłem go z sieci), poniżej jest fragment rysunku nadesłanego przez Lejka. Zwróćcie uwagę na liczbę płytek na jednym i drugim rysunku i jaka płytka jest przy oringu, stalowa, czy cierna...
(https://http://1027.pl/fotosik/sprzeglo.jpg)
Coś tu chyba jest nie halo...
--
mo202
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Kwietnia 16, 2009, 22:47:25

Coś tu chyba jest nie halo...
--
mo202


Drugi rysunek jest ok. Pierwszy jest nie halo, bo nie ma metalowej podkładki przy oringu tylko od razu cierna... I to był chyba jeden z wielu błędów "żółtej książki"
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Lejek w Kwietnia 16, 2009, 22:51:04
Cytuj
Drugi rysunek jest ok. Pierwszy jest nie halo,

ALe to drugi rysunek jest z żółtej książki. Znaczy ten bielszy czyli nadesłany drugi. Tak mi się wydaje, bo książkę mam w piwnicy. I na tym bielszym rysunku pierwsza jest cierna, a na moim, tym szarym jest metalowa. Tak mi się wydaje.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Jawsim w Kwietnia 16, 2009, 22:59:15
Kolego Lejek ten większy/bielszy rysunek jest z żółtej knigi, natomiast ten mniejszy na bardziej szarym tle , na którym bezpośrednio z o-ringiem styka się metalowa płytka jest z oryginalnej czeskiej instrukcji obsługi- i pokazuje on PRAWID£OWE elementy i ich kolejnosć montażu w tym sprzęgle.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Lejek w Kwietnia 16, 2009, 23:03:51
Cytuj
Kolego Lejek ten większy/bielszy rysunek jest z żółtej knigi, natomiast ten mniejszy na bardziej szarym tle

Cytuj
ALe to drugi rysunek jest z żółtej książki. Znaczy ten bielszy czyli nadesłany drugi.

To samo powiedziałem, Po prostu z wypowiedzi rozztocza wywnioskowałem, że Pierwszy rysunek, czyli nadesłany w temacie pierwszy czyli szary jest z żółtej książki, a mu chodziło o pierwszy plan fotki nadesłanej przez mo202.

xD

Masło maślane.

SZARY RYSUNEK JEST POPRAWNY, TEN NADES£ANY NA POCZ¡TKU

Szczerze mówiąc, sam się nie przyglądałem książeczce i nie zauważyłem tego błędu. Ciekawe co jeszcze ona ma nie tak.
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Kwietnia 16, 2009, 23:06:02
Mi chodziło o pierwszy, większy na białym tle... Czyli wszyscy się zgadzamy...
Tytuł: Odp: Kilka pytañ o składanie silnika...
Wiadomość wysłana przez: Jawsim w Kwietnia 16, 2009, 23:45:31
Trzech Jawerów- trzy zdania- jeden sens <lol> każdy mówi co innego a wszyscy mają rację. W kwestii baboli w tej knidze to juz był kilkaset lat temu poruszane,mogę nie pamiętaćale wiem,że były wtrącenia z poprzedniego wydania- dotyczącego żeliwniaków- nie zawsze się to zgadzało.