Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maj 02, 2024, 22:24:57
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89  (Przeczytany 113323 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #476 dnia: Luty 27, 2021, 09:03:21 »

W tym roku to już będzie 8 lat odkąd mam ten motor. Jak zaczynałem jeździć to na liczniku było najechane 38tyś km, teraz jest 83tyś km. Kiedy jeździłem jeszcze studiować, to rocznie robiłem około 10000km. Zwiedziłem kawał Polski, Czechy, Słowację, Białoruś, Niemcy, Litwę i Łotwę.
Wykorzystałem ją też do napisania pracy inżynierskiej o porównaniu standardowego układu zapłonowego, Vape ze stałym kątem wyprzedzenia, oraz Vape z modułem PROGCDI w którym sam próbowałem stworzyć mapę zapłonu.

Kupiłem jakiś czas temu BMW R1100RS, pojeździłem i sprzedałem. To był też bardzo dobry i ciekawy motor, ale jednak Jawą jeździ mi się lepiej ze względu na jej geometrię ramy i zachowanie zawieszenia.

BMW ze względu na zawieszenie Paralever i Telelever prowadziło się "jałowo". Nie dało się w pełni korzystać z wyćwiczonych sztuczek techniki jazdy motocyklem. ( brak nurkowania zawieszenia przy hamowaniu, tył nie podnosi się przy przyspieszaniu).

Za to Jawa 638 jest super nauczycielem jazdy. Jeśli nie zrobisz przeciwskrętu, to nie skręcisz. Jeśli nie nauczysz się operować gazem podczas skręcenia, to porysujesz kolanka wydechowe o asfalt.

Miażdżąca przewaga Jawy to uniwersalność. Mogę jej używać do jeżdżenia po miejscu, jeździć przez polne i leśne drogi, a potem zapakować tobołki i jechać na drugi koniec Polski lub za granicę. Jeżdżenie po mieście też jest spoko, ze względu na małe rozmiary i niską wagę motoru.

Nie traktuję Jawy jako "ZABYTEK ORYGINAŁ PRL DDR CZECHOSLOWACJA", ponieważ kiedy stałem się jej właścicielem to te motory były powszechnie uważane jako graty, klamoty itp. i dla mnie nadal tak zostało.

Macie jakieś swoje ciekawe spostrzerzenia na temat użytkowania tych motorów oprócz ZABYDGOWOŚCI?
« Ostatnia zmiana: Marzec 29, 2024, 06:09:08 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #477 dnia: Marzec 26, 2021, 07:58:09 »

Wczoraj przez przypadek stałem się posiadaczem kolejnego klamota. Chyba zrobię z niego breloczek do kluczy :D












PREDOM DEZAMET - Brak jakości, polski temperament!!!  :P
« Ostatnia zmiana: Marzec 26, 2021, 08:00:26 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Ez57

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #478 dnia: Marzec 26, 2021, 08:22:25 »

Dwu biegówka? Do odbudowy motoryny jak znalazł.  ;)
Szok, że takie silniki funkiel nówki ostały się jeszcze w zakamarkach garaży, piwnic, komórek i strychów.  :o
Zapisane

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #479 dnia: Marzec 26, 2021, 08:27:26 »

W tym roku to już będzie 8 lat odkąd mam ten motor. Jak zaczynałem jeździć to na liczniku było najechane 38tyś km, teraz jest 83tyś km. Kiedy jeździłem jeszcze studiować, to rocznie robiłem około 10000km. Zwiedziłem kawał Polski, Czechy, Słowację, Białoruś, Niemcy, Litwę i Łotwę.
Wykorzystałem ją też do napisania pracy inżynierskiej o porównaniu standardowego układu zapłonowego, Vape ze stałym kątem wyprzedzenia, oraz Vape z modułem PROGCDI w którym sam próbowałem stworzyć mapę zapłonu.

Kupiłem jakiś czas temu BMW R1100RS, pojeździłem i sprzedałem. To był też bardzo dobry i ciekawy motor, ale jednak Jawą jeździ mi się lepiej ze względu na jej geometrię ramy i zachowanie zawieszenia.

BMW ze względu na zawieszenie Paralever i Telelever prowadziło się "jałowo". Nie dało się w pełni korzystać z wyćwiczonych sztuczek techniki jazdy motocyklem. ( brak nurkowania zawieszenia przy hamowaniu, tył nie podnosi się przy przyspieszaniu).

Za to Jawa 638 jest super nauczycielem jazdy. Jeśli nie zrobisz przeciwskrętu, to nie skręcisz. Jeśli nie nauczysz się operować gazem podczas skręcenia, to porysujesz kolanka wydechowe o asfalt.

Miażdżyca przewaga Jawy to uniwersalność. Mogę jej używać do jeżdżenia po miejscu, jeździć przez polne i leśne drogi, a potem zapakować tobołki i jechać na drugi koniec Polski lub za granicę. Jeżdżenie po mieście też jest spoko, ze względu na małe rozmiary i niską wagę motoru.

Nie traktuję Jawy jako "ZABYTEK ORYGINAŁ PRL DDR CZECHOSLOWACJA", ponieważ kiedy stałem się jej właścicielem to te motory były powszechnie uważane jako graty, klamoty itp. i dla mnie nadal tak zostało.

Macie jakieś swoje ciekawe spostrzeżenia na temat użytkowania tych motorów oprócz ZABYDGOWOŚCI?
Swoja mam od 2010, wygodne moto do podróży krajoznawczych, gdy Ci się nie śpieszy, masz czas, dobre moto do zwiedzania w czasie jazdy. Dla mnie 638 TS to najwygodniejszy motocykl jeśli chodzi o demoludy. Pakowny i z jakimiś tam osiągami. Gdy się śpieszysz to odstaje.
Fajne jest to że taka jawą pojadę sobie do lasu, na pole a jak trzeba to zawrócę nią w miejscu :)
Dobrze zrobiony jest niezawodny i trwały. Jednak wymaga uwagi i poświęcenia, bo się zemści. Z sentymentem wspominam nasz powrót z Krasnobrodu. Trzeba składać to do kupy :D
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

elroj

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 341
  • JAWA 350/640 Sport White Style
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #480 dnia: Marzec 26, 2021, 14:02:44 »

Potwierdzam maliniaka 638 jest najwygodniejsza, najlepiej mi się na niej jeździło.
Zapisane
bo jazda na CEZECIE to najlepsza jazda na świecie a jazda na JAWIE to spełnienie marzeń !!! :-)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #481 dnia: Kwiecień 21, 2021, 19:49:34 »

No i stało się. Po 8 latach ciężkich bojów w końcu nie wytrzymała  :'(
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #482 dnia: Kwiecień 21, 2021, 19:57:40 »

No i stało się. Po 8 latach ciężkich bojów w końcu nie wytrzymała  :'(
Co tam???
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 955
  • :)
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #483 dnia: Kwiecień 21, 2021, 20:00:25 »

cóż sie wydarzyło ? >:( szkoda bo to chyba jawa która najlepiej zapier.alała ze wszystkich którymi miałem okazję jechać
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka :)
Cz 350 472.6 86r.:)

Zysiu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2318
    • JAWA-CZ KLUB POLSKA
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #484 dnia: Kwiecień 21, 2021, 20:33:53 »

No przestań wszystkich trzymać w niepewności
Zapisane
Member  JAWA-CZ KLUB POLSKA
http://www.youtube.com/watch?v=OZH4UPxW2zE

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #485 dnia: Kwiecień 21, 2021, 22:17:27 »

Zaczęło się normalnie. Zapaliłem silnik, Ksenia usiadła z tyłu, wyjechaliśmy z podwórka i jedziemy sobie.

Po jakichś 10-15km zauważyłem że auta z naprzeciwka mi migają długimi światłami. Zwolniłem trochę bo pomyślałem że może policja stoi, wypadek, albo jeszcze co innego.

Ale nic nie było.

W końcu wróciłem do domu, zajechałem na podwórko, podjechałem pod garaż, aż tu nagle...

Ciemno!

Przednia lampa niby coś tam świeci, ale to tylko pozory....

Po przełączeniu na długie normalnie wali światłem jak latarnia morska, a na krótkich dupa. Tylko postojówka świeci i to wszystko.

Po tylu latach i kilometrach przepaliła mi się żarówka w przedniej lampie. Nie wiem kiedy była założona ani ile ma lat, bo odkąd mam motor to jeszcze jej nie wymieniałem.

Jutro jadę do sklepu i kupię nową. Mam nadzieję że szybko uporam się z tą awarią, bo chcę jeszcze polatać w tym sezonie.

W sumie w dzień mogę jeździć cały czas na długich, gorzej w nocy.

Mając włączone cały czas długie będę oślepiał innych, a znowu bez włączonego światła to ja nic nie będę widział.

No nic, trzeba zakasać rękawy, rozpołowić przednią lampę i założyć nową żarówkę. Przy okazji jak już będę mieć wszsystko na wierzchu to pooglądam kabelki i konektorki czy wszystko z nimi ok.

Mam nadzieję że w miarę szybko to ogarnę i będę mógł znowu normalnie śmigać.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

barti

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 134
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #486 dnia: Kwiecień 21, 2021, 22:39:13 »

Jak pitolę, jak Ty to przeżyłeś... ale przygoda, nie do wiary

Normalnie szok :o
Zdawaj relację jak sobie poradziłeś
Zapisane
Kiedyś jeździłem motocyklem ...

DziadekJacek

  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1782
  • Jawa 350
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #487 dnia: Kwiecień 21, 2021, 22:50:59 »

Nie rozpoławiaj pochopnie lampy.
Zacznij od najprostszych rzeczy... Poszukaj lewego powietrza, obejrzyj gładzie.
Zapisane
Jeśli go nie znałeś,to nie żałuj,nie!.Bo przyjaciela straciłbyś.

Bison

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 938
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #488 dnia: Kwiecień 22, 2021, 01:37:40 »

Jak już jednak rozpołowisz, to błagam, nie składaj potem na czerwony silikon   ;D
Zapisane
CZ 350 typ 472.5 - 1985
Ford Orion 1,6 D - 1985
IŻ 350  Planeta 5 - 1991
VW Golf 1,3 CL - 1991
Peugeot 405 1,6 GL - 1993
Hyundai Accent  1,5 GL - 1995
Honda ST 1100 - 2001
Royal Enfield Bullet 500 - 2007

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #489 dnia: Kwiecień 22, 2021, 05:52:21 »

Mógłbyś zrobić fotorelacje dla potomnych?
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Adamu2T

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 594
  • Jawa TS+velorex562+jawa20+ Honda Shadow vt 1100
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #490 dnia: Kwiecień 22, 2021, 08:09:48 »

Czekam na relację z naprawy z niecierpliwością, ponieważ też mnie to może spotkać w każdej chwili:'(  Żarówka w mojej jawie założona 15 lat temu z ojcowego wartburga. H4, trochę nie pasowała ale co tam, jakoś wepchnięta i działa nieprzerwanie po dziś dzień. Muczos jestem z Tobą, trzymaj się i powodzenia w remoncie oświetlenia
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #491 dnia: Kwiecień 22, 2021, 11:31:53 »

Dziękuję za wsparcie. Pierwszy etap zmagań renowacyjnych mam już za sobą. Czyli załatwienie części. Kupiłem zarówkę.



Było ciężko ale dałem radę. Na szczęście w miejscowym sklepie udało mi się jeszcze dostać nową żarówkę H4.

Sprzedawca zapewniał mnie że to rarytas kolekcjonerski jeszcze z bardzo starych zapasów. Niestety nie jest to oryginał czechosłowacki, ale myślę że też będzie świecić.

Zaraz wrócę do domu, to sprawdzę w instrukcji serwisowej czy potrzeba jakieś specjalne ściągacze lub inne przyrządy i biorę się do roboty.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2021, 12:24:14 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

andree

  • MoTóRzysta z PRLu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1597
  • Burek 650, Jawa 638.0
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #492 dnia: Kwiecień 22, 2021, 12:18:58 »

Kratę bro musowo zakupić, bo inaczej nie ugryziesz tematu  :D
Zapisane
Czasem trzeba długo iść, aby dojść do siebie..  ;)
Motocykl jest jak media markt - nie dla idiotów

Ez57

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #493 dnia: Kwiecień 22, 2021, 13:56:16 »

Nie wiem czy ta niemiecka H4 Osram pasuje do czechosłowackiej Jawy...
Nie jest to przypadkiem część do tfu MZety?  :P
Zapisane

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 153
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #494 dnia: Kwiecień 22, 2021, 18:00:33 »

Muczos, jak już się uporasz z naprawą to koniecznie jedź do biskupa żeby poświęcił tą żarówkę...
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Bohun350

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 47
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #495 dnia: Kwiecień 22, 2021, 18:45:49 »

Po takim remoncie to i jakieś docieranie by się przydało. hehe Może obniżyć prąd ładowania i zrobić z tysiąc km żeby się żarówka ułożyła w lampie :)
Zapisane
YAMAHA XJR 1300
Jawa 638.0
Jawa 638.1
Jawa 638.5
CZ 350 472.5
WSK M06B3 LELEK ( CDI 12V )
WSK M06B3
WSK M21W2 KOBUZ x2
Motorynka M1, M3

Uziel

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 160
  • Cz472,5 Jożin,Jawa 638-5 Odkurzacz
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #496 dnia: Kwiecień 22, 2021, 19:31:59 »

I jak już ten cały klops rozłożysz to załóż koniecznie pełne czoło przekonasz się że warto. Przy robocie  koniecznie popijaj Mixol na pohybel tfu MuZetom.
Zapisane
Zawsze beztrosko i bezrozumnie aż moja dupa legnie w trumnie czyli w bani czeski film

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #497 dnia: Kwiecień 24, 2021, 19:56:30 »

Dziś po robocie zabrałem się za remont mojego motoru.

Rozpołowiłem lampę, wyjąłem starą żarówkę i faktycznie okazała się przepalona.



Ale w sumie to nic dziwnego. Żarówka ma już troszkę lat. Ma datę produkcji z 2003 roku



Przy okazji sprawdziłem reflektor. Niestety ma około 0,80mm bicia. Na razie nic z tym nie robię, ale może na zimę wyślę to do Poznania jeśli będą w stanie coś z tym zrobić. Jeśli nie to będę musiał załatwić inny.



Kabelki i przekaźniki w środku też wyglądają staro, ale jeszcze mogą być.



Mam jeszcze jeden dylemat. Przeczytałem wszystkie fabryczne instrukcje montażowe i nigdzie nie znalazłem informacji z jakim momentem powinna być dokręcona śrubka którą zaznaczyłem na zdjęciu. Na razie dokręciłem na 5Nm. Mam nadzieję że na razie wytrzyma dopóki nie znajdę informacji jak to poprawnie dokręcić.



Nowa żarówka ma ciekawą konstrukcję. Na krótkich barwa światła jest bardziej żółta, a na długich bardziej biała-szpitalna



Udało mi się to złożyć do końca i wypróbować. Na razie włączam światło tylko na zgaszonym silniku, żeby napięcie ładowania nie zniszczyło świeżej żarówki. Musi się dotrzeć.



Tylko jak ja zrobię 1000km na zgaszonym silniku? ::)

Po niedzieli coś wykombinuję.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #498 dnia: Kwiecień 24, 2021, 20:08:33 »

Dzięki Bartek! Też czeka mnie rozpolowienie lampy.
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Muczos- Dżawa motorcajkl 638-1 '89
« Odpowiedź #499 dnia: Kwiecień 24, 2021, 20:30:01 »

Spoko Malina. Jakbyś napotkał jakieś trudności to dzwoń albo pisz.

Przed chwilą mnie olśniło. Mam już pomysł jak dotrzeć lampę.

1. Na dotarcie potrzeba zrobić 1000km przebiegu.
2. Wjeżdżając na górkę pokonuje się taką samą drogę jak przy zjeżdżaniu z tej samej górki.
3. Mieszkam w górach Sudetach
4. Zapiszę sobie ile jest na liczniku.
5. Będę wjeżdżał pod górkę ze zgaszonymi światłami.
6. Na szczycie zgaszę silnik i włączę światła.
7. Zjadę spowrotem na dół na luzie i zgaszonym silniku, ale z włączonymi światłami.
8. Będę powtarzał tę czynność aż licznik naliczy 2000km. Czyli 1000km bez świateł pod górę i 1000km z górki na luzie z włączonymi światłami.

Na początku będę używał tylko krótkiego światła i jeśli będzie ok to to samo powtórzę na długich światłach.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."