Wolna Strefa Jawa - CZ

Sprawy Techniczne => Modyfikacje / Usprawnienia => Wątek zaczęty przez: elkinio w Stycznia 15, 2012, 10:45:42

Tytuł: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: elkinio w Stycznia 15, 2012, 10:45:42
Witam.
Mam pytanie jak rozwiązać chłodzenie silnika Jawa 250 12v w zamkniętej powierzchni? Obudowana z trzech stron - góra i boki.
rozważane rozwiązania:
1. skierowanie strugi powietrza spod pojazdu tylko co z jazdą miejską
2. elektryczny wentylator samochodowy- ale jaki, jaka wydajność i jak uzależnić chłodzenie od temperatury silnika?
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: Mofeix w Stycznia 15, 2012, 10:58:37
Może jakiś czujnik z chłodnicy? Tu pole do popisu masz 80-95C Do tego wentylator hmm z jakiegoś kadeta 1,4? śmigła zawsze można zmniejszyć. Kanał kierujący strugę powietrza i tak będziesz musiał zrobic
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: elkinio w Stycznia 15, 2012, 11:01:32
co masz na myśli pisząc "czujnik z chłodnicy"? I co byś powiedział na wentylator od fiata uno 900cm?
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: Mofeix w Stycznia 15, 2012, 11:22:21
Tak, taki właśnie czujnik. Ew możesz zrobić załączanie manualne, ale lepiej mieć wszystko zautomatyzowane.  O z uno był by git, teraz tylko wszystko porządnie spakować. Chociaż wydajność tego wentylatora chyba nie bedzie za dobra.
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: posiadacz w Stycznia 15, 2012, 11:53:57
Wentylatoe nagrzewnicy polonez termostat fiat 126p sterujący klapką ,ewentualnie załączający wentulator.
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Stycznia 15, 2012, 12:01:11
Podejrzewam że ten silnik ma trafić do Velorexa.   ;)
Wentylator raczej bym wpakował od jakiegoś japana (motocykla) ,bo:
-pobór prądu na pewno trochę mniejszy
-gabarytowo sporo mniejszy i lżejszy

Teraz tylko jedno ale. Silniki w wentylatorach chłodnicy są przystosowane do pracy cyklicznej (schłodzą ciecz i koniec pracy na jakiś czas) i jak on długo pociągnie podczas ciągłej pracy. Bo tak raczej będzie musiał pracować.
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: marian w Stycznia 15, 2012, 12:14:44
Silnik w wentylatorze nie powinien się przegrzać gdyz powietrze przez niego zasysane jednoczesnie go schładza,co do termowłącznika to wystarczy jaki kolwiek nawet z tego fiata uno.Z reguły sa one wkręcone w chłodnice i jezeli płyn przekroczy dana temperatute załącza się.Problem w tym jaka temp. pracy ma silnik Jawy 250 i gdzie umiejscowić czujnik.
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: elkinio w Stycznia 15, 2012, 12:21:26
czujnik gdzieś z przodu głowicy bo tam najwyższa temperatura będzie taką informację znalazłem na forum i tak mówił też Radzisz  :)
ponadto koniecznie z termowłącznikiem.
I faktycznie coś podobnego do Velorka będzie  :)
 
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Stycznia 15, 2012, 12:34:23
Tylko jest jeszcze jedna rzecz. Jak mnie kiedyś tam uczyli to silnik chłodzony cieczą ma temperaturę pracy około 95 st. C. Gdzie silnik chłodzony powietrzem ma temperaturę około 130 st.C.  Są jednostki które mają o wiele wyższą temperaturę (Tatra).  Do tej temperatury są kojarzone pasowania,luzy itp.

Więc trzeba taki czujnik i sposób owiewania wyczarować,aby ten powietrzniak był dogrzany.
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: elkinio w Stycznia 15, 2012, 12:37:49
masz rację - dlatego nie chcę przesadzić z wielkością wentylatora ale też potrzebuję odpowiedniego czujnika albo tak sprytnie go umieścić coby te 95 łapał wtedy gdy na cylindrze jest 120
Tytuł: Odp: chłodzenie silnika Jawa 250
Wiadomość wysłana przez: Bulo w Stycznia 15, 2012, 14:02:07
Są też inne opcje, chcesz bardzo przerobić silnik zaspawaj takie płaszcze z alu i zrobisz chłodnice:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=7uy7s0pYGeE&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=7uy7s0pYGeE&NR=1)
Masz alternator do tego to walnik wiatrak z chłodnicą od auta, np. w audi mam dużą chłodnicę i 2 wiatraki jeden elektryczny drugi napędzany paskiem z pierwszego, drugi stopień chłodzenia rzadko się załącza.
Co do czujnika na elektrodzie napewo są regulatory temperatury, zrobić coś na LM317 i masz regulowane załączanie czego kolwiek albo płynnie albo skokowo ;)