Wolna Strefa Jawa - CZ

Baza wiedzy i modyfikacji => Baza wiedzy => Wątek zaczęty przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 21:50:43

Tytuł: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 21:50:43
Czesc Chlopaki!

Dopadla mnie najprawdziwsza klatwa, mimo, ze nie jestem zabobonny. Po historii z dwoma zle zregenerowanymi walami korbowymi, zabralem sie dzisiaj po raz kolejny do skladania silnika. Wrocilem sobie wczesniej z pracy, zadowolony, wszystko idzie gladko jak po masle, godzina 16-ta, silnik zlozony, wal sie kreci leciutko, jednym paluszkiem, mysle sobie: "bajka! Za chwile bede smigal!"

Przed montazem tlokow i cylindrow pomyslalem: "przesmaruje lozyska olejem, jak pan manual nakazal". Leje sobie olej przez dziurki smarujace strzykawka, najpierw lewa, potem prawa, potem srodkowa, patrze, olej nie wplywa do srodka. Usmiechnalem sie, mysle sobie "k**wa, na pewno zlozylem wszystko dobrze, moze sie cos zapowietrzylo". Ucieszylem sie nawet , mowie "super, labirynt taki szczelny, ze olej nawet nie chce wplywac, bo nie ma gdzie powietrza wypchnac". Zagladam w dziurke swiecac latarka, patrze, a tam lsniace aluminium, zamiast czarnej dziury. Da sie zalozyc zle czolo walu? Nie da sie!

Teraz zagadka. Lewe czolo jest wyjete przed chwila z feralnego silnika. Prawe jest ze skrzynki z czesciami zapasowymi. Jaka jest roznica miedzy tymi elemenami i skad sie wziela?

Za chwile dalszy opis ze zdjeciami!
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Czerwiec 26, 2012, 22:02:33
kurde wyglądają jak odbite w lustrze... Ktoś źle zrobił czoło (rzemiosło?!)?????
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 22:06:07
Dla ulatwienia dodam to zdjecie. Jest to lewy karter i widok srodkowego otworu smarujacego od srodka. Zeby rozwiazac zagadke, warto zwrocic uwage na odstep tego otworu od konca wyzlobiena na czolo walu w karterze:
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Czerwiec 26, 2012, 22:17:56
czyli jakiś bubel. ktoś nie zrobił otworku na oliwkę. To masz rozwiązany problem z zacierającym się labiryntem.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 22:19:38
Dobrze kombinujesz Andrzej, ale nie do konca. Otworek jest i jest tam gdzie powinien (przynajmniej w innych karterach tez tak mam). Teraz zobacz na te zaznaczenia:
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Czerwiec 26, 2012, 22:23:44
Czyli po złożeniu i tak otworek był zasłonięty.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Czerwiec 26, 2012, 22:36:03
mi te dziury od razu nie pasowały, ale nie wiedziałem jak to się smaruje
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 22:40:45
Tak Andrzej! Kilka razy slyszalem juz o zacieraniu sie srodkowego lozyska, ciekawe jak wygladalo to w tych silnikach.

Dla mnie glowne pytanie jest takie, skad to dziwne czolo walu z taka gruba scianka? Starsze wersje 350-tek mialy chyba czolo pelne (tak przynajmiej wyglada to w katalogo czesci zamiennych do Kiwaczki), wiec mysle, ze nie jest to czolo ze starszego typu silnika. Moze odpowie jeszcze ktos, kto ma doswiadczenie w tym tematcie.

Ja jestem z siebie o tyle zadowolony, ze zauwazylem to jeszcze przed wlozeniem silnika w rame. Ta posmigalbym pewnie z 200 km i zatarl lozysko gdzies w drodze do pracy.

Poza tym do glowy by mi nie przyszlo, ze takie roznice w ogole moga wystapic. Mam 4 pary karterow do 634, wszedzie otwor smarujacy ma to samo polozenie. To feralne czolo jest wyjete z ktoregos z tych silnikow, niestety nie wiem juz z ktorego. Byc moze nie bylo oryginalne do tych karterow.

Podsumowujac temat, wiele jest detali, na ktore czlowiek normalnie nigdy by nie zwrocil uwagi. Wazne jest to, zeby takie sprawy wylapywac i uczyc sie na bledach. Dlatego tez zalozylem ten watek, moze moje spostrzezenie zaoszczedzi kiedys komus zatarcia srodkowego lozyska walu  ;)

Mostasz, olej wplywa przez otwor w karterze w ten duzy otwor w czole walu, po prawej stronie od zaznaczonych scianek (jedna za szeroka, druga prawidlowej szerokosci). Pozniej przez druga dziurke juz w czole walu, wplywa dokladnie miedzy lozysko srodkowe a labirynt. U mnie olej doplywal dziurka do czola walu, ale scianka byla za szeroka i nie wplywal juz w czolo walu i dalej,
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Czerwiec 26, 2012, 22:47:43
czyli to jest za mało podcięte z lewej strony - tak jak się patrzy na zdjęcie - różnicę dokładnie widać jak się powiększy zdjęcie - ciekawe czy to wytwór fabryczny czy prywaciarskie - na fabrycznym nie powinno być gdzieś od środka znaczka cz ?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 22:51:15
No wlasnie nie jestem pewien. Oba zestawy maja nabity numer, obie polowki czola musza miec taki sam, podobnie jak n.p. kartery i te numery sie zgadzaja, sa takie same na obu polowkach. Mi sie wydaje, ze oba sa oryginalne, ale od innych modeli. Moze jeden od 6V, a drugi od 12V, nie wiem.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: mostasz w Czerwiec 26, 2012, 23:00:08
a silnik masz 6V - coś mi się wydaje że w ts było inne czoło, ale nie jestem pewien
http://jawaczesci.pl/513,czolo-walu.html - tu występuje tylko jedno, bo do ts to jest z okrągłymi otworami
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 26, 2012, 23:05:39
Mi chodzi o 12V z zeliwnymi cylindrami, jak n.p. w CZ 472.6
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: gustaw w Czerwiec 27, 2012, 00:35:15
A czasem ole do środkowego lozyska nie wali od góry poło klocka? cos mi się tak wydaje..... ;) w nowym czole tych dziurek nie masz a w starym chyba je widzę. u mnie nigdy takich małych otworów nie bylo. Pozdrawiam
 
Ja już mam zapas na kilka stuleci więc dam wam szansę:) pasuje do silników Cz 350
http://allegro.pl/jawa-350-czolo-walu-i2446264326.html
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Lopez w Czerwiec 27, 2012, 06:46:51
A czasem ole do środkowego lozyska nie wali od góry poło klocka? cos mi się tak wydaje..... ;) w nowym czole tych dziurek nie masz a w starym chyba je widzę. u mnie nigdy takich małych otworów nie bylo. Pozdrawiam
 
Ja już mam zapas na kilka stuleci więc dam wam szansę:) pasuje do silników Cz 350
http://allegro.pl/jawa-350-czolo-walu-i2446264326.html

Przeca to jest pełne czoło do 638 czy źle widzę??
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 27, 2012, 07:32:01
przecież żeliwniaki 6V i 12V różnią się jednym czopem i kawałkiem karteru

Turbo, zgadza sie, ja tylko probuje wyjasnic roznice miedzy tymi czolami. To tylko spekulacja. A moze roznia sie te katery jeszcze pozycja otworu smarowania lozyska srodkowego?  ;)


A czasem ole do środkowego lozyska nie wali od góry poło klocka? cos mi się tak wydaje..... ;) w nowym czole tych dziurek nie masz a w starym chyba je widzę. u mnie nigdy takich małych otworów nie bylo. Pozdrawiam

Gustaw, wydaje mi sie, ze pomyliles (lub nie doczytales) silnik 638 i 634. W zeliwniaku (o ktorym u mowa) lozysko srodkowe jest z obu stron zamkniete labiryntami, wiec olej splywajacy obok klocka moze nasmarowac jedynie tuleje labiryntu, ale nie lozysko. Olej do srodkowego lozyska wprowadzany jest w 634 przez otwor w labiryncie i rozprowadzany dodatkowo przez rowek dokladnie miedzy ruchomy labirynt (lewy) a zewnetrzny pierscien lozyska.


Ja już mam zapas na kilka stuleci więc dam wam szansę:) pasuje do silników Cz 350
http://allegro.pl/jawa-350-czolo-walu-i2446264326.html (http://allegro.pl/jawa-350-czolo-walu-i2446264326.html)

Przeca to jest pełne czoło do 638 czy źle widzę??

Tez mi sie tak wydaje. Gustaw chyba nie doczytal o jaki silnik chodzi.

DZIS PO PRACY DALCZY CIAG WALKI - RUNDA DRUGA  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: gustaw w Czerwiec 27, 2012, 09:00:41
o faktycznie... Przepraszam za zamieszanie. :-X
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 27, 2012, 11:31:03
Kolega mi wlasnie frezareczka zrobil ladne wyciecie na olej, w miejscu gdzie jest otwor w karterze. Dzis proba, mam nadzieje, ze bedzie dobrze.

Na drugim zdjeciu widac, dokad prowadzi otwor smarujacy w czole walu.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Czerwiec 27, 2012, 16:08:25
Brawo dla ciebie. Takich dociekliwych ludzi więcej! :)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Czerwiec 27, 2012, 20:26:23
Dzieki Andrzej! Ale szczerze mowiac, myslalem kiedys, ze lepiej sie znam na mechanice Jawy. A tu d**pa, tyle detali mnie zaskoczylo w ostatnim czasie, ze nabralem kompleksow  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Czerwiec 27, 2012, 20:56:26
Moja Jawa mi wczoraj udowodniła że też się nie znam. One tak mają. Niestety ta miłość jest dość toksyczna.  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 13, 2013, 17:59:42
Do uszczelniania czola walu w katerach uzywam specyfiku firmy Elring o nazwie Curil T. Ma on ta dobra wlasciwosc, ze nie wysycha i jest odporny na benzyne, oleje i bardzo wysokie temperatury. Przy grzaniu karterow do montazu, nic sie z nim nie dzieje. Moge przywiezc Ci tubke na zlot!

http://www.ceneo.pl/9621898q (http://www.ceneo.pl/9621898q)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 13, 2013, 18:00:54
Wracając do tematu,przymierzyłem dzisiaj czoło wału do lewego karteru mojej cezetki 472.4 i sytuacja wygląda podobnie jak u Kichaua,otwór w karterze zatkany prze czoło-dzięki Kuchau za ujawnienie wady  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Jerry w Styczeń 13, 2013, 19:08:45
W 638 miałem podobny przypadek, padało łożysko dwurzędowe na wale i okazało się że otwór olejowy jest zasłonięty przez aluminium (chyba wada fabryczna przy obróbce gniazd).
Gościo puścił braciakowi taniej sprzęt bo jak mówił nie stać go już na remonty co 2-3 tys km a wystarczyło otworek odetkać  :D [size=78%]. [/size]




Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 09:29:32
Czoło wału dopasowane do otworu smarującego karteru,może nie tak ładnie jak Kichau to zrobiłem,jednak olej ścieka tam gdzie powinien ( iglaczek) zrobił swoje:
(https://http://images37.fotosik.pl/1924/19aaf7bac31b65b4gen.jpg)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 11:23:35
Bardzo dobrze, powinno wystarczyc. Ta scianka po lewej stronie byla tak samo gruba, jak ta po prawej?  :o

W razie czego zmierz jeszcze odstep otworu od kantu, do ktorego dochodzi czolo i zostaw taka grubosc scianki, zeby czolo walu jej nie przykrywalo (tu w moich karterach to tylko 1 mm!):
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 11:52:36
Bardzo dobrze, powinno wystarczyc. Ta scianka po lewej stronie byla tak samo gruba, jak ta po prawej?  :o

W razie czego zmierz jeszcze odstep otworu od kantu, do ktorego dochodzi czolo i zostaw taka grubosc scianki, zeby czolo walu jej nie przykrywalo (tu w moich karterach to tylko 1 mm!):
Nie wiele cieńsza była,jak patrzę teraz na Twoje zdjęcie lewego kartera,to wydaje mi się że otwór smarujący został wywiercony zbyt blisko rantu blokującego czoła,przesunięcie o 2-3 mm załatwiło by sprawę a ścianka czoła mogła by być gruba jak z prawej strony.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 12:04:46
Byc moze i kartery maja wade, ale czola tez byly rozne. To na zdjeciu po prawej stronie jest nieuzywane. Scianka jest oryginalnie ciensza w tym miejscu:

W kazdym razie dobrze, ze zeszlifowales. Byc moze to byla przyczyna klopotow z lozyskiem srodkowym w niektorych egzemplarzach.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 12:10:38
Kolega mi wlasnie frezareczka zrobil ladne wyciecie na olej, w miejscu gdzie jest otwor w karterze. Dzis proba, mam nadzieje, ze bedzie dobrze.

Na drugim zdjeciu widac, dokad prowadzi otwor smarujacy w czole walu.

Jedno pytanie,w czole mam otwór o średnicy podobnej do otworu w karterze, u Ciebie na zdjęciu widać że zrobiłeś nowy-większy otwór frezem?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 12:14:18
Nie! Tylko to poglebienie widoczne na pierwszym zdjeciu w tym poscie jest robione na frezarce. Otwor przez ktory olej dostaje sie z czola walu do lozyska byl oryginalnie taki (wielkosc paznokcia w malym palcu).

To i tu sa roznice???  :o :o :o

Musze sobie dzisiaj to drugie nieuzywane czolo obejrzec!
 
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 12:19:02
Chodzi mi o ten otwór z Twojej fotki,u mnie jest okrągły jak w karterze:
(https://http://www.jawacz.pl/index.php?action=dlattach;topic=15894.0;attach=7569;image)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 12:21:11
Dokladnie, o tym wycieciu w ksztalcie trapezu pisze. ORYGINAL!

Ja tylko odchudzilem scianke na frezarce, podobnie jak Ty iglaczkiem!

Dzis obejrze jedno nowe czolo, ktore mam. To, w ktorym scianka od razu byla chuda!
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 12:36:00
Tu jest nowe z jawaczęści,wychodzi że takie jak Twoje:
(https://http://jawaczesci.pl/files/100_0928.jpg)

a tu moje :
(https://http://images33.fotosik.pl/526/17e0252843e3e61cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=17e0252843e3e61c)

(https://http://images35.fotosik.pl/1771/f25a069f4e560e48m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f25a069f4e560e48)

Wychodzi na to że muszę rozwiercić otwór w moim czole  :o,tylko z drugiej strony otwór w karterze także nie jest za duży,wiec skąd niby ma się wziąć więcej środka smarnego na łożysku ?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 12:55:48
A to ci heca. Nie wiem, czy da cos to rozwiercenie. Moze mysleli, ze lozysko pada przez zbyt mala srednice tego otworu, a nie pomysleli o sciance?  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 12:58:55
Może też być tak,e większy otwór szerzej rozprowadza olej,przy moim czole smarowało punktowo .
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 13:16:10
To wiercimy  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Marcin_93 w Styczeń 14, 2013, 13:49:25
Fuck, jak składałem swoją to nie zwróciłem na to uwagi, a łożysko było już skończone.
Pojeżdżę trochę, jak się zacznie tłuc to silnik na stół i cza będzie to zobaczyć :'(
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 13:53:07
Dwa iglaki i właśnie jadę z koksem  :),jakoś nawet idzie;-)
A oto efekt prac,nie wygląda jak z fabryki jednak swoje zadanie mam nadzieję że spełni,w każdym razie olej ładnie spływa:
(https://http://images40.fotosik.pl/1910/a29fe62eab903712m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a29fe62eab903712)

(https://http://images49.fotosik.pl/1762/25e5107726dbbd67m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=25e5107726dbbd67)

(https://http://images33.fotosik.pl/526/6ba4d619cea9f878m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=6ba4d619cea9f878)

(https://http://images38.fotosik.pl/1909/ce710f356fdb39cbm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=ce710f356fdb39cb)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: gustaw w Styczeń 14, 2013, 18:15:04
Wydaje mi się że dziurka oryginalnie jest mała żeby zbyt duża ilość mieszanki nie szła na łożysko, żeby ono nie pływało i nie brakowało mieszanki w czasie spalania... Ale to są moje domysły i nie koniecznie poprawne.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 18:18:18
Wszystkie nowsze czoła maja dużą dziurę,zobacz zdjecia wczesniej.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 18:34:31
Przepraszam ,że się wtracam w temat ,ale po dokładnym obejrzeniu tego czoła i pierścienia labiryntowego wydaje mi się że wiem gdzie pepiczki psa zakopali >:(
Otóż nie tylko te otwory są winne niedosmarowaniu łożyska! l
Labirynt nacięcie do smarowania w stosunku do wyfrezowania pod kołek ma pod katem 90*!
Z tego co widzę to otwór smarujący w stosunku do kołka jest przesunięty o jakieś 20*.
W momencie jak zaciśniemy łożysko to olej nie do końca ma gdzie spływać!Zwłaszcza jak uszczelniacz dolega do łożyska.
 Będę musiał zmienić koncepcję-konstrukcję mojego uszczelniacza!
Tymczasem dobrym sposobem będzie  nacięcie kanałka w kierunku stałego labiryntu!
Mam prośbę. Potrzebuję stare czoło do 632. Dysponuje ktoś? Zwrócę za przesyłkę? Nowych do TS mam kilka ,ale tego nietety nie :(
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 19:12:27
Otóż nie tylko te otwory są winne niedosmarowaniu łożyska! l

Tu akurat dyskutujemy ekstremalny przypadek, ze czolo walu przykrywa otwor na olej w karterach, wiec olej poprostu w ogole nie wplywa do czola walu. Ale oczywiscie masz racje, cala konstrukcja wymaga duzo uwagi przy skladaniu!

W momencie jak zaciśniemy łożysko to olej nie do końca ma gdzie spływać!Zwłaszcza jak uszczelniacz dolega do łożyska.

Nie do konca, czescy inzynierowie pomysleli oczywiscie i o takim przypadku. Wyzlobienie w czole walu jest szersze niz kolniez labiryntu, wiec olej w nie wplywa i przedostaje sie miedzy labiryntem, a zewnetrznym piescieniem lozyska, do kuleczek. W przypadku, kiedy nie ma miedzy tymi elementami szpary, olej przedostaje sie do srodka lozyska przes dodatkowe drugie wyzlobienie w labiryncie:
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 19:35:10
Tak wiem . czytałem posty od poczatku ;)  Wiem tez na jakich zasadach powinno odbywać sie to smarowanie.
 Chodzi mi o to że to wycięcie w pierścieniu(na lewo na Twoim zdjęciu) od strony łożyska nie powinno być pod katem 90* tylko jakieś 45*(chyba ,nie mam czoła) w stosunku do tego pod kołek ustalający i to z przeciwnej strony niż jest!
 Teraz olej spływa po załamaniu na łożysku!
Tak  pasują wycięcia smarujące  w TS i tak samo powinny być w tym typie a niestety z tego co teraz widzę nie są! >:(  Dlatego też pilnie potrzebuję chociaż jedną połowkę czoła  .Tą z tym otworem smarującym!

Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 20:08:18
Nie kumam, musze podumac  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 20:54:04
może tak będzie łatwiej?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Rozztocz w Styczeń 14, 2013, 21:47:07
Mam prośbę. Potrzebuję stary labirynt do 632. Dysponuje ktoś? Zwrócę za przesyłkę? Nowych do TS mam kilka ,ale tego nietety nie :(

Mam, ale mogę wysłać dopiero za tydzień...
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 22:09:35
Dzięki ,ale potrzebuje go na przysłowiowe wczoraj? ! :o  Chodzi mi oczywiście o czoło wału a nie o labirynt ,przepraszam ;)
   W tym tygodniu mam zaplanowane frezowanie  pierścieni. Jak go nie zdobędę to muszą zostać tak jak fabryczne :(
 MOŻE INACZEJ ! JEST KTOŚ W STANIE ZMIERZYĆ TĄ ODLEGŁOŚĆ ZE ZDJĘCIA ,ALBO KĄT ODCHYLENIA OTWORU-WYBRANIA OD KOŁKA?
Z góry dziekuję
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 22:55:51
Dzięki ,ale potrzebuje go na przysłowiowe wczoraj? ! :o  Chodzi mi oczywiście o czoło wału a nie o labirynt ,przepraszam ;)
   W tym tygodniu mam zaplanowane frezowanie  pierścieni. Jak go nie zdobędę to muszą zostać tak jak fabryczne :(
 MOŻE INACZEJ ! JEST KTOŚ W STANIE ZMIERZYĆ TĄ ODLEGŁOŚĆ ZE ZDJĘCIA ,ALBO KĄT ODCHYLENIA OTWORU-WYBRANIA OD KOŁKA?
Z góry dziekuję

Proponuję aby mierzyć z czoła fabrycznego,to z mojego zdjęcia to dzisiejsza przeróbka-kilka postów wcześniej masz w wersji oryginalnej czyli z małym otworem,chyba że to nie przeszkadza to jutro zmierzę.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 23:00:29
Dzięki ,ale potrzebuje go na przysłowiowe wczoraj? ! :o  Chodzi mi oczywiście o czoło wału a nie o labirynt ,przepraszam ;)
   W tym tygodniu mam zaplanowane frezowanie  pierścieni. Jak go nie zdobędę to muszą zostać tak jak fabryczne :(
 MOŻE INACZEJ ! JEST KTOŚ W STANIE ZMIERZYĆ TĄ ODLEGŁOŚĆ ZE ZDJĘCIA ,ALBO KĄT ODCHYLENIA OTWORU-WYBRANIA OD KOŁKA?
Z góry dziekuję

Proponuję aby mierzyć z czoła fabrycznego,to z mojego zdjęcia to dzisiejsza przeróbka-kilka postów wcześniej masz w wersji oryginalnej czyli z małym otworem,chyba że to nie przeszkadza to jutro zmierzę.




Jasne że może być jutro 8) ze zdjęcia ciężko zmierzyć ;)
O ile mogę radzić to proszę nakleić kawałek taśmy izolacyjnej od kołka do środka otworu ,równo odciąć w osi kołka i otworu po czym odkleić ,nakleić na stole i zmierzyć suwmiarką lub miarką . O 0,1mm nie chodzi :)  albo zrobić kreski w osi i zmierzyć kąt odchylenia.To by było najlepsze rozwiązanie 8)  Nie trzeba korzystać ze Spitegogolasa ???
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 14, 2013, 23:15:53
Jutro podziałam,czoło mam w domu-postaram się aby to był kąt  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 14, 2013, 23:17:39
Jutro podziałam,czoło mam w domu-postaram się aby to był kąt  ;)


Super! Już dziękuję ;D DZIĘKI!
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 14, 2013, 23:20:23
Zlozylem to wszystko do kupy i przylozylem do karterow. Wychodzi na to, ze pod katem, pod ktorym czolo walu siedzi w karterach, otwor na olej w czole walu i wyciecie w pierscieniu labiryntu sa dokladnie na tej samej wysokosci, tylko przestawione wzgledem siebie o ten sam kat od osi pionowej (czy tam poziomej, obojetnie). Widac tez, ze jest sporo miejsca na olej na calym obwodzie pierscienia labiryntu wmontowanego w czolo (rowek jest o ok. 1 mm szerszy od kolnierza na piescieniu labiryntu), wiec olej jakos tam smigac sobie w sumie bez wiekszych problemow powinien. Tylko co sobie ci Czesi mysleli, tak umieszczajac te otwory..?  ???
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 15, 2013, 07:46:58
Wg mojego pomiaru kąt ostry,od bolca ustalającego do środka otworu ( wykonanego przeze mnie -nie jest to  dokładnie taki sam otwór jak występujący w nowszych typach czoła wału w kształcie, przypominającym trapez) wynosi 25 stopni:

(https://http://images46.fotosik.pl/1919/b9c20eaaa512b444m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=b9c20eaaa512b444)

(https://http://images40.fotosik.pl/1911/7d4ab3127fb47744m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=7d4ab3127fb47744)

(https://http://images36.fotosik.pl/342/f4067a31762752e0m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f4067a31762752e0)

Jak coś jeszcze potrzeba to proszę pisać ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 08:01:26
Do Kichau: to właśnie starałem się opisać . To nacięcie do smarowania nie jest z tej właściwej strony kołka.


Do Holger: WIELKIE DZIEKI ! ,już wprowadzam zmiany . Teraz smarowanie odbywać się będzie centralnie a nie  "jak się uda" 8)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 08:35:27
Do Kichau: to właśnie starałem się opisać . To nacięcie do smarowania nie jest z tej właściwej strony kołka.

To prawda, masz racje, na pewno skroci to olejowi droge, ale z tego co to wczoraj ogladalem, olej ma po obwodzie lozyska i labiryntu sporo miejsca, zeby wypelnic caly ten obszar, wiec i tak bedzie do lozyska wplywal. W kazdym rozwiazaniu technicznym tkwi (przynajmniej powinien) jakis zamysl. Ciekawy jestem jaki bylby argument inzyniera, ktory tak to skonstruowal. Mysle, ze dopiero wtedy najlepiej daloby sie to ocenic. Bledy konstrukcyjne oczywiscie tez sie zdarzaja, byc moze mamy tu taki przypadek, ale ciekawie byloby poznac argumenty drugiej strony.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 14:45:47
Proponuje napisać do owego Pepiczka co to obmyślał ;D  żart?
A tak na serio.Dlaczego? Zupełnie nie rozumiem. Kończyłem na PP wydział MRiP( specjalizacja Cieplne Maszyny Tłokowe) i tam uczył mnie prof.Niewiarowski tego ,że smarowanie w silniku  trzeba ułatwiać a nie utrudniać. Twierdził również ,że nie zawsze ten co dużo smaruje jedzie  z czym się oczywiście też z nim zgadzam. Nadmiar oleju powoduje w niektórych przypadkach brak możliwości odprowadzenia ciepła-zbyt długie utrzymywanie się wysokiej temperatury- ale dotyczy to raczej złożeń igiełkowych a nie łożysk kulkowych ;)  W Jawach i Cz zbyt bogata mieszanka powoduje również przegrzanie główek korbowodów co można zaobserwować w momencie jak górne łożysko już się rozsypie i narozrabia(tzw.zjawisko odpuszczenia materiału przez co traci swoją twardość). Proszę mi wierzyć ,że widziałem już takowe egzemplarze.
Jedno jest pewne w TS czyli konstrukcji o parę lat młodszej nacięcia pod otwory smarujące znajdują się idealnie tam gdzie są owe otwory w czole wału :o 

Myślę ,że przestawienie nacięcia we właściwe miejsce z pewnością nie pogorszy pracy łożyska ,tak więc już zleciłem wyfrezowanie rowka we właściwym wg.mnie miejscu.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: wiedzmin w Styczeń 15, 2013, 15:52:43
rozumiem że olej ma spływać nie bezpośrednio do łożyska, tylko najpierw trafiać na powierzchnię labiryntu?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 15:54:31
Tak mi wpadlo do glowy, ze moze jest to zwiazane z kierunkiem obrotu pierscienia wewnetrznego i kulek w lozysku? Czy olej nie rozprowadzi sie lepiej bo biezni lozyska, jak bedzie "podany" wlasnie przed, a nie za najwyzej polozonym punktem, uwzgledniajac kierunek ruchu lozyska? Jak to jest w TS-ce?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 16:00:06
O, widze, ze rowki w karterach do smarowania lozysk bocznych tez maja takie same polozenie, czyli przed gornym punktem lozyska wzgledem kierunku ruchu kuleczek. Moze jednak ma to sens? Tak przynajmniej sila odsrodkowa wyrzuci olej na gorny punkt lozyska, a grawitacja zrobi swoje  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 16:47:08
Tak mi wpadlo do glowy, ze moze jest to zwiazane z kierunkiem obrotu pierscienia wewnetrznego i kulek w lozysku? Czy olej nie rozprowadzi sie lepiej bo biezni lozyska, jak bedzie "podany" wlasnie przed, a nie za najwyzej polozonym punktem, uwzgledniajac kierunek ruchu lozyska? Jak to jest w TS-ce?


TS kręci się w inną stronę niż CZ ?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 16:52:13
Nie, ale nie wiem gdzie sa otwory smarujace w czole. Moze olej z czola od razu wplywa w inne miejsce niz w zeliwniaku, nie wiem.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 17:00:07
Nie, ale nie wiem gdzie sa otwory smarujace w czole. Moze olej z czola od razu wplywa w inne miejsce niz w zeliwniaku, nie wiem.


Sadzę że aż tak nie zmienili konstrukcji komory i sposobu umieszczenia czoła. Z tego co wiem to zmieniła się średnica segmentów wału i jego szerokość-długość przez szerszy środek.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 17:03:58
Jest jeszcze jeden wazny szczegol, o ktorym zapomnialem. Lozyska w TS-ce nie sa odzielone labiryntami od komor korbowych, wiec sa dodatkowo smarowane od strony przeciwwagi. To tez ma pewnie niemaly wplyw na ich trwalosc.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 17:04:06
O, widze, ze rowki w karterach do smarowania lozysk bocznych tez maja takie same polozenie, czyli przed gornym punktem lozyska wzgledem kierunku ruchu kuleczek. Moze jednak ma to sens? Tak przynajmniej sila odsrodkowa wyrzuci olej na gorny punkt lozyska, a grawitacja zrobi swoje  ;)


W dwusuwach smarowanie łożysk bocznych z tego co wiem odbywa się na zasadzie grawitacyjnej  A te kanały? tak do końca to trudno wyczuć po co zrobili? Może mają polepszyć smarowanie? Przyznaje się że nie wiem.Wg mnie tylko zwiększają komorę sprężania i powodują większe zawirowanie mieszanki . Może po to je robili?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 17:06:55
Jest jeszcze jeden wazny szczegol, o ktorym zapomnialem. Lozyska w TS-ce nie sa odzielone labiryntami od komor korbowych, wiec sa dodatkowo smarowane od strony przeciwwagi. To tez ma pewnie niemaly wplyw na ich trwalosc.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)


No nie wiem . A może zrobić dwa? :-[
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 17:11:57
Zlozylem to wszystko do kupy i przylozylem do karterow. Wychodzi na to, ze pod katem, pod ktorym czolo walu siedzi w karterach, otwor na olej w czole walu i wyciecie w pierscieniu labiryntu sa dokladnie na tej samej wysokosci, tylko przestawione wzgledem siebie o ten sam kat od osi pionowej (czy tam poziomej, obojetnie). Widac tez, ze jest sporo miejsca na olej na calym obwodzie pierscienia labiryntu wmontowanego w czolo (rowek jest o ok. 1 mm szerszy od kolnierza na piescieniu labiryntu), wiec olej jakos tam smigac sobie w sumie bez wiekszych problemow powinien. Tylko co sobie ci Czesi mysleli, tak umieszczajac te otwory..?  ???


A w która stronę wg tego rysunku kręci się wał?

Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 17:50:51
A w która stronę wg tego rysunku kręci się wał?

W lewa, jak na zdjeciu z lozyskiem.

Ja osobiscie po ww. przemysleniach zostawilbym rowek tam gdzie jest, ale nie bede sie klocil z Markiem, w koncu to On jest specjalista po fachu  ;)


No nie wiem . A może zrobić dwa? :-[

Ja rozumuje poprostu tak, ze jak olej wplynie do lozyska za najwyzszym punktem w kierunku ruchu, kulki i pierscien wewnetrzny "zabiora" go w dol. Sila odsrodkowa i grawitacja dzialaja caly czas, wiec olej bedzie mial klopoty "wdrapac sie" w gorna czesc lozyska.

Przy oryginalnym rozwiazaniu, olej zabierany jest przez kulki w gore. Tak samo jak dostanie sie w tym miejscu na piescien wewnetrzny lozyska, sila odsrodkowa "wystrzeli" nim w gore, a grawitacja spowoduje, ze splywajac nasmaruje cale lozysko.

Jezeli chodzi o rowki w karterach, moze zbieraja one splywajacy po sciankach olej i doprowadzaja go do lozysk bocznych? Interesujacy jest punkt, w ktorym ten olej do lozysk doplywa - jest on analogiczny do sytuacji w labiryncie.

Co o tym sadzisz Marek? Sam juz sie zamotalem, ale usilnie doszukuje sie sensu tej konstrukcji. Te silniki byly wykonywane w setkach tysiecy egzemplarzy.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 19:00:38
Powiem Tak ja też z lekka się chyba zakręciłem ,ale:
1.Czoło wału jest w spoczynku
2.Pierścień zewnętrzny jest w spoczynku
3.w ruchu jest pierścień wewnętrzny łożyska ,kulki i koszyk
Mieszanka jest podawana przez otwór smarujący i musi wpłynąć praktycznie dookoła stojących pierścieni by dostać się do kanałka lub do niego spłynąć.
Z taką sytuacją hipotetyczną mamy do czynienia gdy uszczelniacz dolega do pierścienia łożyska! Prawda?
W sytuacji takiej kanałek w pozycji którą ja proponuje zapewnia stały dopływ mieszanki nie zależnie od tego jaka jest pozycja pierścienia .
No chyba że nie jest to kanał służący do smarowania a do odprowadzania mieszanki -tylko dokąd?! ???  Czy tam jest jeszcze jakiś otwór w czole wału?


 
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 19:12:26
Inych otworow w czole nie ma. To otwor smarujacy, na 100%. Tez jestem zdania, ze olej wypelnia caly obwod labiryntu, wiec wplynie do lozyska takze wtedy, jezeli otwor jest, odnoszac sie do mojego rysunku, po prawej stronie. Podazajac wiec za moja argumentacja, jednak chyba lepiej zostawic wyciecie w labiryncie zgodnie z mysla czeskich inzynierow  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 19:18:23
OKI dobra! Mówisz masz! Nie poprawiamy fabryki o ile oczywiście jeszcze jej nie poprawili.
Zamykamy zatem temat z mojej strony,bo z tego co widzę to niczego mądrego nie wymyślę a skoro działało to będzie działało  ,no nie?  8)  a ja 100% pewności co do swoich "mądrości " niestety nie mam :(  Dopiero by się działo jak by cusik nie zadziałało .Strach się bać 8)


Z ostatniej chwili!Zmiana wstrzymana. Będzie zrobione tak jak w oryginale . :o ;D
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 19:25:31
Wcale nie neguje Twojego toku myslenia, generalnie jest jak najbardziej prawidlowy. Cala ta dyskusja to i tak sfera spekulacji - trzeba byloby wejsc do silnika i to sobie tam w srodku podczas pracy silnika dokladnie obejrzec. Ja mam nadwage, wiec sie tam nie zmieszcze  ;)

A to Holger burze mozgow odswiezeniem tego tematu rozpetal  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Mofeix w Styczeń 15, 2013, 19:34:16
Może większej wiedzy na temat wału knedla nie posiadam.
Ale zadam jedno pytanie na które odpowiecie sobie sami.

Co jest najczęstszą awarią, która Baardzo często pojawia się w tematach? 
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 19:43:38
W mojej Jawie jest to zlapanie gumy na drodze  :P

P.S. czytales watek od poczatku, czy tylko ostatnie 3 odpowiedzi?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Mofeix w Styczeń 15, 2013, 20:18:06
tak. I zalatuje mi tu możliwością usprawnienia tego nieszczęsnego środka.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Styczeń 15, 2013, 21:21:36
Wcale nie neguje Twojego toku myslenia, generalnie jest jak najbardziej prawidlowy. Cala ta dyskusja to i tak sfera spekulacji - trzeba byloby wejsc do silnika i to sobie tam w srodku podczas pracy silnika dokladnie obejrzec. Ja mam nadwage, wiec sie tam nie zmieszcze  ;)

A to Holger burze mózgów odświeżeniem tego tematu rozpętał  ;)

To nie ja ,tylko remont mojej Cezetki mnie natchnął    ;D i przypomniał o temacie przez Ciebie założonym - i chwała Ci za to że pomyślałeś o innych  ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: CZ#350 w Styczeń 15, 2013, 21:23:14
Z ciekawości aż poszedłem zobaczyć do mojego wału (mam włożony w lewy karter) i powiem wam ze u mnie jest wszystko tak jak ma być dziurka od smarowania nie jest zatkana czołem wału  ;D
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Bulo w Styczeń 15, 2013, 21:49:02
W 638 jest to już jakby poprawione? Może warto to usprawnić bo niby Kichau ma rację w tym rozumowaniu ale jest minus tego rozwiązania, że olej ma trudniej wejść do łożyska. Do swojego żeliwniaka zrobię to już z unowocześnieniem.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Styczeń 15, 2013, 22:25:36
Mozliwy powod tej roznicy jest taki, ze w TS-ce olej dostaje sie do lozysk dodatkowo od strony przeciwwag walu korbowego, wiec mysle, ze nie ma co porownywac tych obu rozwiazan. Te silniki, wraz z popzednia wersja 350 (Gustaw), byly produkowane wiele lat, zreszta oryginalne labirynty wspolczesnej czeskiej produkcji sa dostepne do dzis. Jezeli mieliby to poprawic, poprawiliby juz duzo wczesniej, a najpozniej teraz (wspolczesne labirynty do zeliwa).

Ja zreszta z mojej strony juz wszystko do tematu dodalem i nadal jestem wyznawca teorii "never touch the running system".
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Bulo w Styczeń 15, 2013, 22:33:08
E tam teraz by tego nie poprawili bo i po co. W 638 widać jest to inaczej a mimo to jest więcej oleju. Sam nie wiem ja to zmienię tak czy siak :)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Markoltent10 w Styczeń 15, 2013, 23:33:00
W tych nowych uszczelniaczach pierścieniowych rowek będzie tak jak w oryginale a ten przy otworze smarującym zawsze można sobie wypiłować :o  ot,Salomonowe rozwiązanie 8)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: suchy w Marzec 25, 2013, 13:37:39
Wybrałem inną metodę poprawienia tego kanału,

- włożyłem czoło na swoje miejsce w karterze, oczywiście bez wału
- wykorzystując jako prowadzenie dla wiertła kanał w karterze, długim wiertłem 3,5 mm
  wwierciłem się wgłąb czoła na głębokość ok 1 cm
- po wyjęciu czoła dodatkowo rozwierciłem przedłużenie nowej części kanału wiertłem 4 mm
  żeby zwiększyć szerokość przejścia z kanału w karterze do czoła wału

Bez problemu mogłem iść do kolegi na frezarkę, ale lubię majsterkowć ;D
Zdjęcia nie są najlepsze, zwłaszcza czwarte, ale jaki fotograf takie zdjęcia :(
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Marzec 25, 2013, 13:42:12
Efekt taki sam jak u mnie, otwor wyszedl Ci w tym samym miejscu  :)

Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: suchy w Marzec 25, 2013, 13:46:34
U mnie otwór, u Ciebie lej po bombie :P  mniejszych frezów nie było
czy na kalkulatorze wyliczyłeś że w mniejszym olej zabłądzi ;D
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Marzec 25, 2013, 13:55:23
Nie mialem karterow pod reka, to trzeba bylo troche wieksze kolo zatoczyc, zeby w razie czego nie poprawiac  ;)

Poza tym zrobilem juz 2.200 km i smiga jak zloto, tylko szum z silniczka idzie  8)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Patyk w Październik 31, 2013, 12:58:38
Wszyscy tu poprawiają czoło wału poprzez piłowanie już i tak cienkiej ścianki czoła a nie lepiej by było rozwiercić, poszerzyć otwór smaryjący w karterze w taki sposób by olej mógł spokojnie dopłynąć do środkowego łożyska?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: holger RIP w Październik 31, 2013, 13:13:32
Mozna jeszcze wywiercic otwór na kolek ustalający w innym miejscu
w czole,tak aby zgrać otwór w karterze z otworem w czole;-)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Październik 31, 2013, 15:57:43
Wszyscy tu poprawiają czoło wału poprzez piłowanie już i tak cienkiej ścianki czoła a nie lepiej by było rozwiercić, poszerzyć otwór smaryjący w karterze w taki sposób by olej mógł spokojnie dopłynąć do środkowego łożyska?

Czescy inżynierowie skonstruowali to tak, że boczne otwory są dużo większe od tego środkowego. Być może ma to jakieś znaczenie, może chodzi o szczelność między komorami. Też o tym myślałem, ale uważam, że jak zdejmiesz trochę materiału z czoła punktualnie tylko w tym jednym miejscu, będzie to lepszym rozwiązaniem. U mnie ścianka ma tutaj ok 1,5 mm i jest wystarczająco stabilna. Poza tym czoło w kartery zawsze wklejam, więc o przedmuchach w tym miejscu nie ma mowy.


Mozna jeszcze wywiercic otwór na kolek ustalający w innym miejscu
w czole,tak aby zgrać otwór w karterze z otworem w czole;-)

To nic nie da, bo ścianka, przynajmniej w moim wypadku, była po całym obwodzie tak gruba, że zasłaniała otwór w karterze.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Kempin w Luty 21, 2014, 09:33:44
Mam małe pytanie odnośnie smarowania (Jawa TS 350 638) rozumiem ,że otwór w czole musi się pokrywać z kanalikiem w labiryncie aby łożyska były smarowane i na chwilę obecną mam silnik rozebrany w remoncie i tak czytając te wasze wypowiedzi zastanawiam się co by można było zrobić aby poprawić smarowanie tych łożysk czy po prostu nie poprawiać fabryki?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: czeron w Luty 21, 2014, 13:10:27
Otwory można dokładnie oczyścić, sprawdzić czy się wszystko pokrywa i pasuje.
Nie ma co poprawiać.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Karolek w Luty 21, 2014, 13:19:39
Mam małe pytanie odnośnie smarowania (Jawa TS 350 638) rozumiem ,że otwór w czole musi się pokrywać z kanalikiem w labiryncie aby łożyska były smarowane i na chwilę obecną mam silnik rozebrany w remoncie i tak czytając te wasze wypowiedzi zastanawiam się co by można było zrobić aby poprawić smarowanie tych łożysk czy po prostu nie poprawiać fabryki?

Kolego tutaj się to tyczy silnika żeliwniaka, a nie tego od ts.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Luty 21, 2014, 14:09:50
W silniku Jawy TS łożyska środkowe nie są oddzielone labiryntami od komory korbowej, więc tam nie ma problemu.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Krycha w Luty 21, 2014, 17:05:37
Ja miałem problem, że otwory w klocku, nie zgrywały się z tymi w czole. Trzeba zwrócić na to uwagę i w razie potrzeby poprawić.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Luty 21, 2014, 20:17:19
Ja miałem problem, że otwory w klocku, nie zgrywały się z tymi w czole. Trzeba zwrócić na to uwagę i w razie potrzeby poprawić.

No tak racja!
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Jawolotmen w Luty 21, 2014, 20:33:15
Ja już miałem czoło z cieńszymi ścianami, więc tam nie było tego problemu, klocek też się zgrywał. Jednak nurtuje mnie z jakiego dnia tygodnia(wiadomo jak to w tamtych czasach było) pochodzi ten silnik. Rozgrzałem karter ponad 100 stopni, ochłodziłem czoło i nie chciało wejść w karter, tylko skrawek i koniec. Kanały z cylindrami zgrane idealne, dosłownie żadnych progów cylinder-kartery, to samo z otworem na gaźnik - idealny. Niestety ten ideał wymagał wciągnięcia wału ręcznie z pomocą klucza. 6 razy go chłodziłem, 6 razy grzałem kartery i zawsze wał stawał w tym samym miejscu, nawet nie próbowałem tego dopychać. Po 8 godzinach męki skonstruowałem wciągacz zgodnie z tym co było napisane w serwisówce czeskiej od 472.5. Wał po społowieniu kręcił się ręką, choć nie jestem z tego zadowolony. Połówki czoła były zgodnie numerycznie, ale już nie z karterami. Inne cyfry na karterach, inne na czole. Nie mam niestety wiedzy czy czoła były pasowane do karterów. Ktoś przede mną ten silnik rozpoławiał meslem i młotkiem, więc może i tu coś było kombinowane.


Przepraszam za OT, ale skoro temat w jakikolwiek sposób tyczy się czoła to przestrzegam przed zbyt ciasnym czołem, na pewno to nie jest złe, ale sprawa naprawdę spory problem przy montażu. Fizyka tu nie pomogła, to czoło po prostu jest zbyt ciasne i różnica temperatur nie była w żaden sposób pomocna. Silnik pali i jeździ, będę się martwic przy następnej generalce o ile czoło się nie wyklepie.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: von_Majzel w Luty 21, 2014, 20:44:15
Kartery muszą mieć 120C , przy 100C mogą być mało rozszerzone .
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: STÓWA w Luty 21, 2014, 21:40:54
Połówki czoła były zgodnie numerycznie, ale już nie z karterami. Inne cyfry na karterach, inne na czole. Nie mam niestety wiedzy czy czoła były pasowane do karterów.
Czoło wału oraz klocek fabrycznie powinny mieć takie same numery jak kartery, tak było u mnie  a silnik był  w oryginale.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: kichau w Luty 21, 2014, 22:09:56
Kartery muszą mieć 120C , przy 100C mogą być mało rozszerzone .

No właśnie! Kiedyś Majzel powiedział mi pewną mądrość, którą dziś przekazuję dalej:

"Jak nie masz termometru, napluj na podgrzany karter w okolicy gniazda łożyska. Ślina musi od razu zacząć wrzeć. Dopiero wtedy karter ma odpowiednią temperaturę"

Proste, ale skuteczne!
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: von_Majzel w Luty 21, 2014, 23:18:16
Tak , musi od razu gwałtownie odparować =)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Jawolotmen w Luty 22, 2014, 01:37:19
Miałem podpięty termometr i zrobiłem test śliny, odparowywała natychmiast. Następnym razem składam po ruskiemu, wezmę palnik gazowy.


Składałem silnik z karterem nagrzanym do 135 stopni. Przy tej temperaturze łożysko przelatywało całą długość otworu... Ale wał to za nic nie chciał tak pięknie wlecieć jak na filmach.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: maly_sps w Luty 02, 2020, 20:29:55
Nawiązując do kwestii smarowania warto sprawdzić czy uszczelnienia typu simering nie zasłaniają kanałów smarujących.
W moim przypadku wykonałem nacięcie w celu jego poprawy.
(https://images91.fotosik.pl/312/a806762db94f3203med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/a806762db94f3203)


Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Luty 02, 2020, 20:52:01
zasłaniają Muczos w tym miejscu wycinał flexem kanał w uszczelniaczu
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: jarconbubu w Luty 02, 2020, 21:08:41
nie zwróciłem uwagi  na ten szczegół  przy składaniu silnika  , poprawiać ten zimer dla świętego spokoju czy zostawić tak jak jest  , przed składaniem silnika oglądałem  kupę filmów i nigdzie nie widziałem żeby ktoś podcinał ten zimering , więc sporo osób popełnia ten błąd tak sądzę , zamawiam uszczelniacze i to poprawiam
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Luty 02, 2020, 21:22:55
poprawić
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Luty 02, 2020, 23:42:54
Zawsze lepiej poprawić simmer nawet na złożonym silniku, jak wymieniać łożysko. Zrób jak muczacz prawi.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: muczacz w Luty 03, 2020, 09:07:21
taniej nawet wyjdzie wydłubać simering i założyć nowy poprawiny niż łożysko , ile to kosztuje 10-chę?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: killler w Luty 03, 2020, 16:23:57
Fabrycznie nikt sumeringa nie poprawiał i te silniki potrafiły wytrzymać 40-50 tys więc odpowiedz sama się nasuwa ;)  Ja jednak podczas remontu za radą Muczosa naciąłem na nowym simeringu taką małą łezkę tak dla świetego spokoju ;)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Adamu2T w Luty 12, 2020, 20:33:44
Tak na logikę biorąc podcięcie simera nie ma nic do smarowania prawego łożyska. Przecież nie jest ono oddzielone od komory wału, i jest smarowane mieszanką tak jak łożyska stopy korowodu. Co innego smarowanie samego simeringu, to podcięcie na pewno polepsza.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Luty 12, 2020, 20:53:39
Adamau2T - niby tak, ale jak nie patrzeć lepiej smarować łożysku z obu stron jednocześnie niż z jednej:)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: j@wa w Luty 12, 2020, 22:38:34
Zaprawdę powiadam wam.  Nigdy na żadnym simeringu nic nie podcinałem. Trafiło mi łożysko, lecz środkowe , albowiem kręciło się ono w silniku 35 tyś km.
 
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Dragon on the Blue Sky w Luty 12, 2020, 22:55:01
Każdy robi wedle uznania. Jedni zjeżdżają na mixolu 50 000 km w 638 bez połowienia silnika na platynkach, inni dbają lepiej i więcej problemów mają, a jeszcze jedna grupa upala silnik w piachu i też są zadowoleni. Nie mniej temacik zahacza o mechanę płynów, bo jak zostawimy małą średnicę to powinno wzrosnąć pulsacja ciśnień i poprawić smarowanie łożyska....  Osobiście lekko powiększam otwór na tyle, aby nie był większy od przekroju kanału w bloku silnika ze względu na zachowanie zwężki Venturiego.
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Cezeta w Kwiecień 20, 2021, 15:30:48
Czoło wału dopasowane do otworu smarującego karteru,może nie tak ładnie jak Kichau to zrobiłem,jednak olej ścieka tam gdzie powinien ( iglaczek) zrobił swoje:
(https://http://images37.fotosik.pl/1924/19aaf7bac31b65b4gen.jpg)
moze głupio zabrzmi ,ale po co jest ten otwór z gwintem m6 w miejscu gdzie zakrywa go klocek ? Nie każde czoło z zeliwniaka ma ten otwór. To jest czoło z żeliwniaka 6v ?
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: 4motor w Kwiecień 20, 2021, 16:19:02
Do ściągacza w celu rozpołowienia czoła
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Yabaman w Kwiecień 20, 2021, 17:56:06

Tutaj widac ten sciagacz w akcji:

http://www.jawacz.pl/index.php?action=dlattach;topic=32923.0;attach=58771;image (http://www.jawacz.pl/index.php?action=dlattach;topic=32923.0;attach=58771;image)
Tytuł: Odp: Smarowanie srodkowego lozyska - UWAGA NA CZOLO WALU!
Wiadomość wysłana przez: Cezeta w Kwiecień 20, 2021, 23:02:12
Dziękuję za pomoc :)