Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 02, 2024, 18:51:22
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS  (Przeczytany 51568 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 19, 2018, 20:34:31 »

No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...

Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

KML

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 124
  • Jawa 250 353 & BMW R1150R
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 19, 2018, 21:25:56 »

W 250ce zabezpieczenie łożyska wałka zdawczego jest między łożyskiem a uszczelniaczem zębatki więc puknięcie w wałem jak najbardziej może zminimalizować luz.
Ja składając skrzynię podkładki dawałem na wałek pośredni od strony napędu licznika, skrzynia chodzi bardzo dobrze.

U mnie wyła trójka ale okazało się że miałem tam ostro pomieszane z kołami,teraz powymieniałem koła i złożyłem na podstawie katalogu ,mam wrażenie że jest dużo ciszej
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
  • Ile to już lat ?
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 19, 2018, 21:37:38 »

No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 19, 2018, 21:53:32 »

Silnika od 638 nie mialem okazji polowic ale w 362 jest skrzynia taka sama jak w 638 z walkiem posrednim lozyskowanym na tulejkach. Oryginalnie byly tam podkladki 0.1mm z obu stron walka posredniego, chyba glownie dla ochrony tych tulejek przed wycieraniem. Tulejki wymienilem, zmienil sie luz poosiowy walka posredniego wiec zostal skorygowany nowymi podkladkami. Miedzy walek zdawczy a jego lozysko tez dalem podkladke (grubosci nie pamietam ale najwyzej 0.5mm). Walki glowny i posredni maja po takim pasowaniu luz poosiowy rzedu 0.2mm, na kazdym biegu wodziki maja luz w rowkach kol przesuwnych, nic sie nie trze i nie blokuje. Na takie dystansowanie nie ma uniwersalnej recepty typu gdzie jaka podkladka. Trzeba cierpliwie pogrzebac w skrzyni przed spolowieniem karterow (bez wstawiania walu korbowego), ocenic luzy i ewentualnie je skorygowac. Walenie w walek zdawczy to droga na skroty i druciarstwo.

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 19, 2018, 21:54:37 »

No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
łożyska sie nie wbije tylko wałek sie przesuwa
pietras wodziki tam lataja jak chcą po mm nawet.Bieg ustala sie właśnie tak jak zauważył gustaw poprzez zazębienie się kłów bo one maja lekki kat i sie wciagaja nawzajem,
tylko koła zębate od I i IV biegu nie mają kłów pod kątem ale maja taki zapas materiału że nie musi się tam zazębiać co do dziesiatek mm
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
  • Ile to już lat ?
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #30 dnia: Stycznia 19, 2018, 22:05:46 »

No właśnie...przykręcając "zębatkę" dociągamy wałek zdawczy do łożyska i pukanie nic nie daje. Chyba że w 638 łożysko można wepchnąć do srodka skrzyni. W mojej 634 jest tam takie zabezpieczenie, które na to nie pozwoli.
No chyba ze "zebatka" po pukaniu jest przykrecona lekko, tam jest słaby gwint a pukanie może być solidne wtedy nie dociagniemy tak jak pisałem wcześniej...

Właśnie o tym myślałem:) Pukając w wałek możemy stracić ustawienie kół zębatych w napędzie:)

Owszem, da się wepchnąć do skrzynki. O ile nie zamontuje się tego zabezpieczenia. Tylko nie pamiętam, czy same łożysko razem z zabezpieczeniem pozwala na lekkie przesunięcie łożyska czy jest na "sztywno" jak w 634...
Zabezpieczenie łożyska nie pozwala na nawet minimalne wbicie go do środka chyba że ono się ugnie.
łożyska sie nie wbije tylko wałek sie przesuwa

Ale jak kiedy od strony zębatki przesunięcie w łożysku blokuje tuleja opierająca się o wewnętrzną bieżnię łożyska ? No chyba że poluzujesz nakrętkę zębatki ale to nie ma sensu bo uszkodzeniu ulec może zębatka i wałek (rozpir.... wieloklina wałka lub i zębatki).
Zapisane

Jawa Czarnulka

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
  • Jawa TS 350 638.0 Vape Z04, K750 +kosz, M72 +kosz
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #31 dnia: Stycznia 19, 2018, 22:26:57 »

U mnie w 638 przerywał III bieg. Oczywiście okazało się że są wytarte kły koła przesuwnego (chyba 16z). Na forum wyczytałem że skrzynie się dystansuje tylko w przypadku gdy dajemy (niestandardowo) uszczelkę pomiędzy karterami więc sugerując się tą opinią pozmieniałem co trza i chodzi tak jak to już wcześniej opisałem czyli całkiem nieźle 8)  (tylko te wrzucanie czwórki mnie zastanawia) 
Zapisane
Dużo gazu sprzęgło od razu!

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #32 dnia: Stycznia 19, 2018, 23:57:41 »

Dziwi mnie jedno - skoro trzeba składać kilkukrotnie te silniki, aby zdystansować to jak należy, to czemu tego w fabryce nie robiono? Czyżby zupełnie nowa skrzynka+zupełnie nowy aparat z wodzikami,prowadnicą itp itd to nie to samo, co skrzynka+nowy(czeski) aparat+nowe wodziki z prowadnicą?

Może prościej - zakładając,że w fabrycznie nie zakładali podkładek, gdyż nie było takiej potrzeby - co w tej skrzynce się na tyle zużywa, aby dawać nawet 1 mm podkładki? Wszak wałki jak i koła zębate wraz ze sprzęgłami kłowymi(wypustki, które zazębiają koła przesuwne z resztą kół zębatych i "trzymają" nam biegi)nie skrócą się na tyle, aby jak wspomina Pietras w sumie władować ponad 2 mm dystansu w tą skrzynkę... Mowa tutaj o 638. Zakładam,że łożyska nadal mają tą samą "długość", co produkowane w latach świetności 638. Chyba że Pietras ma 634, gdzie może być o te kilka wartości tulejka za krótka, wówczas tajemnicy nie ma

Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #33 dnia: Stycznia 20, 2018, 06:34:18 »

Dziwi mnie jedno - skoro trzeba składać kilkukrotnie te silniki, aby zdystansować to jak należy, to czemu tego w fabryce nie robiono? Czyżby zupełnie nowa skrzynka+zupełnie nowy aparat z wodzikami,prowadnicą itp itd to nie to samo, co skrzynka+nowy(czeski) aparat+nowe wodziki z prowadnicą?

Może prościej - zakładając,że w fabrycznie nie zakładali podkładek, gdyż nie było takiej potrzeby - co w tej skrzynce się na tyle zużywa, aby dawać nawet 1 mm podkładki? Wszak wałki jak i koła zębate wraz ze sprzęgłami kłowymi(wypustki, które zazębiają koła przesuwne z resztą kół zębatych i "trzymają" nam biegi)nie skrócą się na tyle, aby jak wspomina Pietras w sumie władować ponad 2 mm dystansu w tą skrzynkę... Mowa tutaj o 638. Zakładam,że łożyska nadal mają tą samą "długość", co produkowane w latach świetności 638. Chyba że Pietras ma 634, gdzie może być o te kilka wartości tulejka za krótka, wówczas tajemnicy nie ma
Kolego Dragon, Twoje "prościej" jest napisane tak chaotycznie ze nie wiadomo o co Ci chodzi...
Skrzynie trzeba dystansowac bo jest duzy rozrzut w wymiarach poszczegolnych elementow. Kiedy np. zmieni sie ktorąs z czesci lub calą skrzynie to mogą pojawic sie luzy rzedu nawet milimetrow. W oryginalnej skrzyni wstawianej do karterow, w ktorych opuscila fabryke takie luzy nie wystepują i potrzeba jedynie podkladek o grubosci ulamkow milimetra aby skompensowac ewentualne zuzycie na czolowych plaszczyznach wielowpustow czy wspolpracujacych z nimi zebatek.
Podobno Knedle im starsze tym dokladniej wykonane i przy skladaniu skrzyni z oryginalnych czesci wszystko pasuje. Nowsze roczniki byly juz produkowane na bardziej wyeksploatowanych maszynach i odpowiednie spasowanie czesci to juz loteria. Zwlaszcza jesli te czesci pochodza z Dalekiego Wschodu albo z Turcji.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #34 dnia: Stycznia 20, 2018, 11:37:01 »

Yabaman napisał to,co chciałem usłyszeć.
Czysto teoretycznie jeśli nic nie było grzebane w skrzynce i nie doszło do wymiany kół zębatych lub przesuwnych to nie ma potrzeby dystansowania skrzynki. Może to powód, dlaczego nie przewiniło się wiele tematów na tym forum odnośnie dystansowania...

Pietras - wiadomo ci coś o wymiarach obecnych tulejek do silników 634? Czy masz fabryczne tuleje? Przerobiłem większość dostępnych tulei do silnika jawa 223 i ledwo 2 tuleje trzymały wymiar(wysokość kołnierza) a i tak musiałem u tokarza rozwiercać tuleję pod wałek.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3509
  • Smoczyciel
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #35 dnia: Stycznia 20, 2018, 13:26:35 »

Mój silnik prawdopodobnie nie był wcześniej połowiony... Nic nie wymieniałem w skrzyni poza łożyskami (nie było takiej potrzeby) poskładaliśmy z Mienkim silnik, który trochę poleżał zanim trafił do ramy...
Wszystkie biegi wchodziły dobrze, jedynie 4 wyskakiwała jak odejmowałem gaz...
Po "puknięciu" problem zanikł.
Być może tylko zlikwidowałem jakieś naprężenia. Nie wiem, nie znam się, nie orientuję...
Zrobiłem tak jak napisałem 14000km i nie mam zamiaru go rozbierać...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

jawer

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 17
  • kocham czeska technologie :P jawa forever:P
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #36 dnia: Stycznia 20, 2018, 20:33:10 »

witam czy jak wywala trójke to nalezy dystansować czy to inny problem skrzynia dziala poprawne w karterach 354 a w  360  jest problem
Zapisane
    Status GG
jawa 350 ts +velorex 562      pannonia 250 TL
jawa 250 + pav                   WSK 125 KOS
jawa 350 ts                         MZ TROPHY 250 ES 250/2

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #37 dnia: Stycznia 20, 2018, 21:54:40 »

Pietras - wiadomo ci coś o wymiarach obecnych tulejek do silników 634? Czy masz fabryczne tuleje? Przerobiłem większość dostępnych tulei do silnika jawa 223 i ledwo 2 tuleje trzymały wymiar(wysokość kołnierza) a i tak musiałem u tokarza rozwiercać tuleję pod wałek.
Dragon, bardzo dobre pytanie, tym razem ;). Nie znam wymiarów tulei oryginalnej ale wiem że są różne wysokości tych kołnierzy. To m.in.  powoduje że zmienia się luz poosiowy wałków w skrzyni. Nie wiem jak jest w 638 z łożyskami wałka pośredniego, czy zawsze są one jednakowe? A co do wałków zdawczych to też już gdzieś tu czytałem że są różne. Jedne wyższe drugie niższe, normalnie totolotek.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #38 dnia: Stycznia 20, 2018, 23:06:32 »

No dobra

Pozostaje kwestia łożysk i tych nieszczęsnych tulei w 634.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #39 dnia: Stycznia 20, 2018, 23:53:19 »

Zasada jest taka sama w obu przypadkach. Może ktoś wytłumaczyć mi jak wygląda sprawa łożysk wałeczkowych wałka posredniego w 638 bo nie miałem okazji ich widzieć na oczy. Jak wygląda powierzchnia na której opierają się koła zębate? Czy one opierają się na obudowie tych łożysk? Bo w 634 jest ładny szeroki brązowy kołnierz. A co do wałka głównego i zdawczego to podsumuje to co już zostało napisane. Po dokręceniu kosza wałek główny wędruje maksymalnie w lewo a po dokręceniu zdawczego ten wędruje maksymalnie w prawo. Miedzy nimi powinno być książkowe 0,2 mm.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #40 dnia: Stycznia 21, 2018, 00:13:20 »

W 638 w miejscu gniazd łożysk wałeczkowych,jest nadlew w postaci kołnierza i o niego właśnie opierają się koła zębate. 
« Ostatnia zmiana: Stycznia 21, 2018, 00:20:05 wysłana przez czeron »
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #41 dnia: Stycznia 21, 2018, 09:34:25 »

Dzięki czeron, teraz już będę wiedział. Uważam że już chyba wszystko zostało wyjaśnione. Może ktoś czytając zastanowi się przez chwilę i spróbuje sprawdzić jaki luz jest u niego, u mnie był gigantyczny. Wystarczy pociągnąć tą wystajacą część przekladni ślimakowej  predkościomierza. Z wałkiem sprzęgła jest trochę trudniej ale tam też luz powinien być max. 0,2 przy dociągnietych wakłkach tak aby potem nie trzeba było ich luzować i opukiwac. :)
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

puzel

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 15
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #42 dnia: Stycznia 22, 2018, 10:10:15 »

Nie było mnie tu chwilę czasu, przeczytałem wszystkie posty w tym temacie który założyłem i przeraża mnie to że jest XXI wiek, doba powszechnego dostępu do wymiany informacji a metody napraw rodem z lat 90 - tu se stuknę tu se puknę.

Skrzynie w fabryce nie były dystansowane ze względów ekonomicznych - jak wyżej wspomniał Pietras, aby poprawnie wydystansować skrzynię trzeba ją złozyć nawet kilku, kilkunastokrotnie niwelując luzy podkładkami i sprawdzając czy już jest ok. W fabryce się w to nie pieprzyli bo to było zbyt czaso i pracochłonne. Skrzynia w jawie jest dość toporną konstrukcją i jak wszystkie elementy są nowe to wszystko powinno działać bez zarzutów, lecz gdy poszczególne elementy podlegają zużyciu - wytarte wodziki, i przede wszystkim kły na trybach to mogą się zacząć kłopoty. Wypadająca czwórka - odsunięty wałek zdawczy do zewnątrz (ściągnięty nakrętką zębatki zdawczej będzie wysunięty maksymalnie na zewnątrz), wałek główny poprzez dokręcenie nakrętki kosza sprzęgłowego również będzie wysunięty maksymalnie na zewnątrz. Pomiędzy wałkiem głównym a wałkiem zdawczym powstanie luz (nawet powyżej 1mm). Kły które zazębiają 4 bieg nie bedą współpracowały na całej powierzchni. Kąt kłów (3 stopnie) który powinien uniemożliwiać wypadanie biegu będzie chciał zazębiać ten bięg ciaśniej co może wywoływać naprężenia na wodziku. Druga sprawa - kły nie zazębiają się prawidłowo, wycierają się na rogach, powoduje to wypadanie czwartego biegu. Dlatego też powinno się wydystansować skrzynię dając odpowiednią podkładkę między tryb 4 biegu a bierznię wewnętrzną wałka zdawczego - to spowoduje przesunięcie się wałka zdawczego do wewnętrz skrzyni - oczywiście trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniego luzu 0,2mm-0,3mm. Tasama sytuacja była z WSKą "czwórką" każdy się skarżył na wadliwe skrzynie bo nie były one dystansowane a i zużycie robiło swoje. Po wydystansowaniu taka skrzynia działa perfecto.
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #43 dnia: Stycznia 22, 2018, 10:25:48 »

Cytuj
Nie było mnie tu chwilę czasu, przeczytałem wszystkie posty w tym temacie który założyłem i przeraża mnie to że jest XXI wiek, doba powszechnego dostępu do wymiany informacji a metody napraw rodem z lat 90 - tu se stuknę tu se puknę.
To są motocykle z lat 60' - 90', a oryginalnych części jest jak na lekarstwo.

W dzisiejszych silnikach jak coś się sypnie to się wymienia silnik w całości, w tych starszych jest możliwość naprawy.
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3509
  • Smoczyciel
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #44 dnia: Stycznia 22, 2018, 11:31:50 »

Temat na pewno przyda mi się przy składaniu (co prawda żeliwnego) silnika w najbliższym czasie.
Smoczycy tak jak mówiłem nie czepiam się. Skoro zrobiłem taki przebieg to znaczy że szkrzynia jest ok.
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #45 dnia: Stycznia 22, 2018, 22:25:15 »

Oczywiste jest to że wodziki nie moga prężyć.Ja zawsze składam kartery bez wału i sprawdzam specjalnie dorobionym przyżądem czy wodziki po zazębieniu biegu lekko ruszaja się na boki.Co dystansowania to mamy wpływ raczej na I oraz IV bieg wg mnie w tym przypadku kły sa tak długie że nawet ten 1 mm nie powinien mieć wpływu na wypadanie biegu.Ale zgadzam się że powinno sie dydtansować.
Co do pukania kolego puzel w 638 zakładam prawy karter(oczywiście na gorąco) ale łożysko igiełkowe jest założone na wałek pośredni.Powoduje to ze jest to jednak naprężone i trzeba puknąć w ten wałek od strony ślimaka.Oczywiście należało by dać tam odpowiednie podkładki dystansowe ale wtedy remont takiego silnika dla klienta kosztowałby więcej bo czas to pieniądz.Dla siebie mozna się bawić.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 645
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #46 dnia: Stycznia 22, 2018, 22:35:44 »

A czemu łożysko igielkowe musi być nałożone na wałek podczas składnia? Ono ma te igiełki luźno? Wpływ mamy też na bieg III, bieg II jest wynikowy.
Ale na I II i III wpływają oba wałki główny i pośredni więc położenie wałka pośredniego też jest ważne, zakładając łożysko na wałek nic nie wiemy o wartości luzu.
Skoro wspomniałeś o wykonaniu usługi dla klienta to w takim wypadku klient powinien zdecydować prawda? :P

... wg mnie w tym przypadku kły sa tak długie że nawet ten 1 mm nie powinien mieć wpływu na wypadanie biegu...
Nawet minimalny luz powidzmy większy od 0,1mm miedzy zazębiającymi sie kołami powoduje ze wodzik jest zmuszany do pracy, a co dopiero odstęp między kołami wynoszący 1mm. W takim wypadku kółko przesuwne będzie trzymane tylko przez wodzik. Podczas przyspieszania i zwalniania motocylkem to kółko ma tendencję do "przyklejania" się wzajemnego ( jak wiemy poprzez minimalne skosy kłów) A przecież sam mówiłeś wielokrotnie że wodziki nie trzymają biegów.
Wodzik ma pracować tylko podczas przełączania biegu, potem śpi spokojnie i nie ociera z żadnej strony o rowek koła przesuwnego bo koło przesuwne nie przesunie sie bo jest "sklejone" z kołem wspólpracującym. I to jest główna zasada tego całego przydłigiego wywodu.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 23, 2018, 12:10:40 wysłana przez Pietras12v »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #47 dnia: Stycznia 23, 2018, 12:40:49 »

Proponuje przypiąć ten temat do bazy wiedzy. Przy najbliższej okazji jak ktoś będzie dystansował skrzynkę biegów nagrać filmik jak to powinno wyglądać w prawidłowo zdystansowanej skrzynce i zamknąć temat.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #48 dnia: Stycznia 23, 2018, 14:25:35 »

Po rosyjsku sa bardzo dobre filmiki o dystansowaniu. W 362 wedlug nich regulowalem skrzynie.

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Dystansowanie skrzyni biegów - silnik 638 JAWA 350TS
« Odpowiedź #49 dnia: Stycznia 23, 2018, 21:38:59 »

Kolego Pietras łożysko igiełkowe zakładam najpierw na wałek z tego względu ze miałem sytuacje,gdy najpierw założyłem łożysko do karteru to podwinęła się igiełka z tegoż łożyska i przy skręcaniu karterów wypchnęło ją na wylot w dwóch kawałkach ponieważ igiełki są luźno a wałek nie celuje idealnie.
Z tym dystansowaniem masz rację zgadzam się w stu procentach z tobą ale to jest dużo zabawy.
Luz na wałku pośrednim możemy wyregulować podkładką miedzy tym łożyskiem a segerem.
Owszem klient nasz pan.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
17 Odpowiedzi
8822 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 16, 2016, 15:47:56
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
11 Odpowiedzi
3413 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 25, 2014, 16:45:18
wysłana przez Ciastek
11 Odpowiedzi
5220 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 15, 2016, 19:37:07
wysłana przez marian
22 Odpowiedzi
6154 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 12, 2019, 22:44:33
wysłana przez muczacz
27 Odpowiedzi
5399 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 01, 2020, 09:15:36
wysłana przez Tomaszek