Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 15, 2024, 08:52:47
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej  (Przeczytany 28528 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #25 dnia: Lutego 05, 2018, 08:35:35 »

Czas na fragment poświęcony Polsce. Błędy są takie że aż chce się wyć ale tłumaczę tak jak wydrukowano a najgorsze "babole" przekreślam.
SW to chyba jakieś zakłócenie od CWS (Centralne Warsztaty Samochodowe; pierwszy wytwórca polskiego motocykla o tej samej nazwie). A CZ importowana z Niemiec Wschodnich...bez komentarzy. Niemiec na pewno płakał jak sprzedawał


Polska (Polska Rzeczpospolita Ludowa)
 Stołeczna Warszawa ma 1.7 miliona mieszkanców, w całym kraju żyje 37.7 miliona osób a jego powierzchnia to 313 tys km2. W przeszłości byli tu miedzy innymi tacy wytwórcy jak SW i Sokoł ale wraz z zakonczeniem produkcji WSK w 1935 roku krajowy przemysł motocyklowy zaniknął. Obecnie motocykle są importowane głównie z innych krajów Europy Wschodniej ale ich cena to podobno od 20 do 30 miesięcznych pensji.
① Motocykle SHL były wytwarzane w Polsce od 1960 roku i wyróżniały się tym, że stosowano w nich przednie zawieszenie z wahaczem pchanym. Wolnoobrotowy silnik o pojemnosci 125ccm, mocy 6.5KM/4800rpm został skonstruowany w oparciu o rozwiązania DKW. Zdjęcie przedstawia ten motocykl przerobiony na trojkółową ciężarowkę. Napęd na jej tylną oś jest przenoszony łancuchem. Pomimo swoich lat i widocznego zużycia pojazd ten wciąz spełnia rolę dla której został skonstruowany.
② CZ175 importowana ze Wschodnich Niemiec.
③ MZ Trophy 250 z 1970 roku, wciąż w pełni sprawna i w nienagannym stanie. Wsród wschodnioeuropejskich motocykli te wyprodukowane w latach 50-tych do 70-tych są dokładniej wykonane i mniej awaryjne niż pojazdy najnowsze. Przy dobrym dotarciu i obsłudze mogą przejechać nawet 100 tysięcy kilometrów.

Ciąg dalszy nastąpi...

zagier

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 65
  • Jawa 638
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #26 dnia: Lutego 05, 2018, 19:41:52 »

A może SW to jakieś zniekształcenie nazwy SM? Choć nie była to zbyt popularna marka, ale produkowała w pełni polskie motocykle w okresie międzywojnia.
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #27 dnia: Lutego 06, 2018, 01:32:59 »

O SM350 jest mowa gdzies powyżej jako o pierwszym polskim motocyklu. Ale SM na pewno pierwszy nie był. I nieprawdą jest, ze jego producentem była SW (Fabryka w Swidniku?! :o), która według artykułu przekształciła się w WSK. Historię polskich motocykli można znalezć w pewniejszych zródłach. To co napisano w artykule lepiej uznac za bzdury i nie roztrząsac o co chodziło Autorowi bo on sam chyba nie był tego pewien. W ostatnim fragmencie o motocyklach z Muzeum Techniki w Warszawie będą jeszcze bardziej obezwładniające wersety.
Dodaję tłumaczenie fragmentu poświęconego motocyklom w Bułgarii.


Bułgaria (Bułgarska Republika Ludowa)
Leżąca we wschodniej części Połwyspu Bałkanskiego nad Morzem Czarnym Bułgaria ma powierzchnię 111 tysiecy km2 i 9 milionów ludności. W stołecznej Sofii mieszka 1.1 miliona osób.
W latach 50-tych panstwowa fabryka rowerów rozpoczęła na licencji Jawy produkcję populanych na Bałkanach motocykli o pojemności 50-250ccm ale od 1975 roku przestawiono się na ich import.
Widziany w Bułgarii rower z doczepionym silnikiem Jawy o pojemności 50ccm. Ten pięknie wyglądający i przyciągający spojrzenie pojazd ma naprawdę słuszny wiek bo został wyprodukowany w 1954 roku.

Ciąg dalszy nastąpi...

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #28 dnia: Lutego 07, 2018, 10:19:47 »

Dodaję tłumaczenie ostatniego fragmentu artykułu. Jest to fotorelacja z wizyty Autora na wystawie polskich motocykli w warszawskim Muzeum Techniki. To że autor przybliża swoim japonskim rodakom polskie motocykle bardzo cieszy ale od błędow w ich opisie nie tylko chce się wyć ale i zęby bolą.
M17 to nie WSK ale SHL. Junak na zdjęciu to nie M10 ale M07 (mialem oba więc piszę to z przekonaniem, o junaczych "przejsciowkach" tez wiem) a opisywana zmiana nazwy zakladu i rozpoczęcie produkcji wuefemek w 1940 roku w Polsce to chyba odlot po czyms bardzo szkodliwym dla zdrowia. 
O jaki motocykl radziecki chodzi Autorowi niestety nie wiem.
Jesli jeszcze coś trzeba poskreślać lub skorygować to poratujcie wiedzą i dajcie znać.


Polskie klasyki – Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie

W Muzeum Techniki działającym w Pałacu Kultury i Nauki w polskiej stolicy Warszawie jest wystawa polskich motocykli klasycznych.
① Podobny do MZ-ki motocykl WSK M17 z 1969 roku. Jego oryginalny wygląd zmienił się po roku do bardzo przeciętnej postaci z widelcem teleskopowym i obłym zbiornikiem paliwa.
② Junak M10. Zakład go produkujący znajdował się do 1945 roku w Niemczech i moze dlatego motocykl ten jest podobny do niemieckiego Horexa. Z 350ccm pojemności osiąga 17KM przy 3700obr/min.
③ WFM M06 produkowana w latach 1956-1960. Wyposażona jest w ramę z kształtownikow o przekroju kwadratowym. Do 1959 roku była wyposażona w silnik o pojemności 125ccm (52×58mm). Z mocą 6KM osiąga prędkość maksymalną 80km/h.
④ Skuter WFM OSA produkowany od 1957 do 1964 roku. W tych latach zwrocił na siebie uwagę startując w wyscigach ISDT. Wyposażony jest w 7 konny silnik o pojemności 147ccm z trzystopniowa skrzynią biegow sterowaną dzwignią po prawej stronie. Ma masę 125kg i osiąga maksymalnie 80km/h.
Założony w 1936 roku Sokol produkował motocykle na potrzeby armii. W czasie wojny zmienił nazwę na WFM i od roku 1940 produkował motocykl wzorowany na DKW ale zmieniony pod wieloma względami. Miał on 125ccm pojemności, 4.3KM mocy i osiągał 80km/h.
⑥ Podkowa 125 z 1940 roku. Na pierwszy rzut oka widać, ze to motocykl pochodzacy od brytyjskich maszyn Villers - jego pierwowzorem był Coventry Eagle.
⑦ Wojskowy motocykl SW (Fabryka w Swidniku) wyposażony w silnik Indiana i ramę systemu HD. Pochodzi z 1935 roku i ma widlasty silnik bocznozaworowy o pojemności 750ccm. Podobny pojazd ale z ramą systemu BMW był produkowany w 1935 roku w Związku Radzieckim.

Koniec

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1718
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #29 dnia: Lutego 07, 2018, 10:27:17 »

Bardzo dziękuję za przetłumaczenie, musiałeś poświęcić ładnych kilka godzin. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Kutron RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1593
  • Jawasaki rider :)
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #30 dnia: Lutego 07, 2018, 10:44:05 »

Pewnie jak bym był japończykiem i zobaczył pierwszy raz Junaka. To i tak bym sie podjarał.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350/634.7 12v,
CZ 350 472.5 6v
Jawa Babetta 28 - 1972 r.
CBR 1000F SC 21 1988 r.

Adamu2T

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 594
  • Jawa TS+velorex562+jawa20+ Honda Shadow vt 1100
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #31 dnia: Lutego 07, 2018, 11:47:43 »

Ten radziecki motocykl to prawdopodobnie PMZ-A 750,  albo jakoś tak
« Ostatnia zmiana: Lutego 07, 2018, 11:53:15 wysłana przez Adamu2T »
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Cienie dawnej chwały - motocykle Europy Wschodniej
« Odpowiedź #32 dnia: Lutego 08, 2018, 01:41:29 »

Ten radziecki motocykl to prawdopodobnie PMZ-A 750,  albo jakoś tak
Faktycznie, rama jak w BMW, silnik jak w Indianie, naped łancuchem. Przod inny ale generalnie motor jest podobny do Sokoła 1000.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
18 Odpowiedzi
10983 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 19, 2012, 15:58:31
wysłana przez marian
7 Odpowiedzi
5985 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 09, 2013, 17:02:03
wysłana przez Blenders
8 Odpowiedzi
5689 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 01, 2015, 07:34:11
wysłana przez muczos
14 Odpowiedzi
6972 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 13, 2020, 17:11:11
wysłana przez Blenders
0 Odpowiedzi
2691 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 19, 2017, 11:06:22
wysłana przez Blenders