Wolna Strefa Jawa - CZ
Sprawy Techniczne => Modyfikacje / Usprawnienia => Wątek zaczęty przez: holger RIP w Lipca 10, 2016, 01:42:58
-
Przedstawiam modernizację wkładów wydechu Jawa 350: 638.1/639/640 ( potrójne przekładki) do trudno dostępnej wersji 634/638.0/638.5 ( podwójne przekładki).
Potrzebujemy:
-dwa komplety wkładów.
-typowe narzędzia warsztatowe
-spawarkę lub Kogoś Kto Nam pospawa .
1.wkłady wydechu Jawa 634/638.0/638.5 :
(https://images75.fotosik.pl/738/703a6f1a69201c00med.jpg) (https://images75.fotosik.pl/738/703a6f1a69201c00.jpg)
2.wkłady wydechu Jawa 638.1/639/640 :
(https://images78.fotosik.pl/740/64ecb2857f7dd816med.jpg) (https://images78.fotosik.pl/740/64ecb2857f7dd816.jpg)
3.porównanie wkładów:
(https://images77.fotosik.pl/739/e823852b59c0d3d5med.jpg) (https://images77.fotosik.pl/739/e823852b59c0d3d5.jpg)
4.elementy wspólne dla obydwu typów ( także dekielki końcowe oraz przekładki,nie występujące na zdjęciach):
(https://images76.fotosik.pl/739/145fe86007956aa1med.jpg) (https://images76.fotosik.pl/739/145fe86007956aa1.jpg)
(https://images76.fotosik.pl/739/d02d7bfcacabae46med.jpg) (https://images76.fotosik.pl/739/d02d7bfcacabae46.jpg)
5.porównanie elementów obydwu typów:
(https://images75.fotosik.pl/738/ed660fff8833de04med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/ed660fff8833de04)
6.z elementu na zdjęciu demontujemy końcową przegrodę,przyda się młotek i pobijak ,trzeba to robić delikatnie-w czterech miejscach elementy są zgrzane ze sobą-łatwo można zrobić dziurę,może się przydać szlifierka kątowa:
(https://images77.fotosik.pl/739/23fb9881decb1d43med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/23fb9881decb1d43)
zdjęta przegroda końcowa,niestety ze względu na sposób wykonania nie będziemy mogli jej zamontować ponownie w innym miejscu:
(https://images77.fotosik.pl/739/389f7b95e0256138med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/389f7b95e0256138)
z tego samego elementu demontujemy przegrodę wewnętrzną,wystarczy uderzyć młotkiem w pobijak i wyskoczy;
(https://images75.fotosik.pl/738/7f09405acf782a26med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/7f09405acf782a26)
przegroda wewnętrzna po wyjęciu ( nie będzie Nam już potrzebna)
(https://images77.fotosik.pl/739/e8df5771f115f930med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/e8df5771f115f930)
po demontażu końcowej przegrody:
(https://images76.fotosik.pl/739/77fa665808c4a2f3med.jpg) (https://images76.fotosik.pl/739/77fa665808c4a2f3.jpg)
oraz po demontażu wewnętrznej przegrody:
(https://images77.fotosik.pl/739/571acba5cd8a9889med.jpg) (https://images77.fotosik.pl/739/571acba5cd8a9889.jpg)
7.jak pisałem wcześniej,końcowa przegroda już się nie przyda,jednak aby wszystko miało ręce i nogi,i Nasze wkłady po modernizacji spełniały swoją rolę, zrobimy tą przegrodę z okrągłej blachy która trzyma na swoim miejscu przekładkę( wymiary są prawie identyczne,2 mm na średnicy nie powinny robić różnicy) ,wystarczy wykonać dwa nacięcia "flexem":
(https://images76.fotosik.pl/739/a53060a3db03f9fdmed.jpg) (https://images76.fotosik.pl/739/a53060a3db03f9fd.jpg)
następnie umieszczamy ją na swoim miejscu jak pokazują zdjęcia-pasuje jak by tam miało być od zawsze :),następnie spawamy ze sobą elementy i kolejny etap gotowy ( na zdjęciach jeszcze przed spawaniem):
(https://images78.fotosik.pl/740/1b3b8f0b4157d99dmed.jpg) (https://images78.fotosik.pl/740/1b3b8f0b4157d99d.jpg)
(https://images75.fotosik.pl/738/5a3dbc4dc94e55f0med.jpg) (https://images75.fotosik.pl/738/5a3dbc4dc94e55f0.jpg)
8.do kolejnego etapu potrzebujemy krótkiego elementu z wkładu 638.1:
(https://images76.fotosik.pl/739/5c63021b6af26464med.jpg) (https://images76.fotosik.pl/739/5c63021b6af26464.jpg)
po połączeniu z poprzednim już prawie wychodzi element jak w 634,można je ze sobą pospawać,jednak i bez tego będzie dobrze trzymać-idealne pasowanie:
(https://images77.fotosik.pl/739/4c12018a6589a0e2med.jpg) (https://images77.fotosik.pl/739/4c12018a6589a0e2.jpg)
następnie ( najlepiej z niepotrzebnego elementu wkładu) wycinamy blaszki,które należy przyspawać ,zatykając zbędne otwory ( na zdjęciach jeszcze przed spawaniem):
(https://images75.fotosik.pl/738/0db569088731020cmed.jpg) (https://images75.fotosik.pl/738/0db569088731020c.jpg)
porównanie oryginału z 634,do wersji zmodernizowanej:
(https://images78.fotosik.pl/740/3bc3b68007af2fd7med.jpg) (https://images78.fotosik.pl/740/3bc3b68007af2fd7.jpg)
wkład w całości,po modernizacji:
(https://images77.fotosik.pl/739/bf90d0ef08ad99bdmed.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/bf90d0ef08ad99bd)
porównanie całych wkładów-wersja oryginalna 634 i zmodernizowana:
(https://images75.fotosik.pl/738/89712395fc2f83e5med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/89712395fc2f83e5)
Do kompletu należy dokupić zestaw przekładek uszczelniających ( potrzeba 4 szt,choć ja polecam montaż podwójnie-znacznie zwiększa się trwałość).
Jak wszystko pospawam dołączę kolejne zdjęcia,a po montażu w wydechach zdam relację z jazdy.Mam nadzieję że poprawi się dół obrotów,a silnikowi będzie lżej oddychać.
Wkłady po przeróbce gotowe i zamontowane w wydechach:
(https://images78.fotosik.pl/756/d505de276c6e64c0med.jpg) (https://www.fotosik.pl/zdjecie/d505de276c6e64c0)
Dźwięk wydechów bardziej basowy, zdecydowanie głośniejszy, trochę podobny do 634,po pierwszej przejażdżce za wiele nie mogę powiedzieć, jednak pierwsze wrażenia są pozytywne silnik łatwiej się wkręca na obroty, i z niższych obrotów zaczyna jechać za tydzień zrobię więcej kilometrów w trasie to opiszę dalsze wrażenia.
Krótki film( prawy dekielek końcowy do wymiany, niestety ładny zaginął w otchłani garażu ),silnik ma przejechane 31500 km).
https://m.youtube.com/watch?v=wCqDgLnvtns
-
Pełna profeska.Przyda się na pewno.
-
Ja już dość długo próbuję zdobyć wkłady oryginalne do 638.0 i chyba też zdecyduję sie na taką przeróbkę.
-
Profeska. Będzie instrukcja dla potomnych . Dobra robota.
-
Czy po wygladzie zewnetrznym "oryginalnego" tłumika mozna poznac ktory typ wkładow ma on w srodku? Chodzi mi o cechy takie jak na przykład długosc czesci stozkowej i cylindrycznej, obecnosc (lub brak) przetłoczen na amortyzatory czy odległosci srub mocujacych.
Pytam bo ktos wystawia na aukcji uzywane tłumiki bez przetłoczen, bez zarysowan, z chromem w stanie idealnym ale nie wiem jakie one maja wkłady. A taka wiedza łaczaca wyglad tłumika z jego wnetrznosciami na Forum by sie tez przydała.
-
Jak chcecie bawić się w przeróbki wydechu to pamiętajcie że długość kolanka też ma znaczenie. Kolanka do podniesionych wydechów są dłuższe niż te do obniżonych.
Ja też przerobiłem wkład na razie tylko w lewym wydechu. Zależało mi na tym żeby podnieść trwałość, bo co roku musiałem wymieniać spalone przekładki.
Cały pomysł polega na tym żeby zastąpić "tekturowe" przekładki metalowymi. Wymieniłem na metalową tylko pierwszą przekładkę patrząc od strony silnika, bo to ona jest najbardziej obciążona temperaturą i uderzeniami spalin. Wysiada też od jazdy po wertepach, bo to na niej wisi przednia część wkładu.
Do zrobienia przekładki wykorzystałem końcową część wkładu z innego tłumika, czyli ten lejek który mocuje się 2 śrubkami do obudowy tłumika. Wtoczyłem w nim otwór na tokarce o średnicy takiej jak przekładka. Z zewnąrz oszlifowałem go papierem ściernym na szlifierce kątowej żeby wchodził w rurę z lekkim wciskiem.
Tak przygotowaną przekładkę umieściłem w miejscu oryginalnej tekturowej i połapałem punktowo migomatem do wkładu. Pozostałe przekładki założyłem podwójnie tak jak kiedyś mi doradził Holger. Jest troszkę gimnastyki ze składaniem bo wszystko bardzo ciasno pasuje, ale da się zrobić.
Zrobiłem tak już kilka tysięcy km i nic się nie dzieje, motor ma siłę, chodzi w miarę cicho i wkłady nie dzwonią.
-
Czy po wygladzie zewnetrznym "oryginalnego" tłumika mozna poznac ktory typ wkładow ma on w srodku? Chodzi mi o cechy takie jak na przykład długosc czesci stozkowej i cylindrycznej, obecnosc (lub brak) przetłoczen na amortyzatory czy odległosci srub mocujacych.
Pytam bo ktos wystawia na aukcji uzywane tłumiki bez przetłoczen, bez zarysowan, z chromem w stanie idealnym ale nie wiem jakie one maja wkłady. A taka wiedza łaczaca wyglad tłumika z jego wnetrznosciami na Forum by sie tez przydała.
Jeśli to nowe tłumiki, to raczej będą z trzema przekładkami, jeśli używane długie bez dołków do 638.0-5,lub krótkie bez dołków do 634 to jest szansa na dwu przekładkowe.
Wracając jeszcze do długości kolano wydech, to w mojej niebieskiej mam zestaw od 640,i mierząc od końca wydechu do cylindra jest ok 14 dłuższy niż w 634 przy praktycznie takiej samej długości wydechu.
Dodam, że z posiadanej wiedzy wkłady na 3 przekładki zostały zastosowane ze względów homologacyjnych- poziom hałasu.
-
Jak chcecie bawić się w przeróbki wydechu to pamiętajcie że długość kolanka też ma znaczenie. Kolanka do podniesionych wydechów są dłuższe niż te do obniżonych.
Ja też przerobiłem wkład na razie tylko w lewym wydechu. Zależało mi na tym żeby podnieść trwałość, bo co roku musiałem wymieniać spalone przekładki.
Cały pomysł polega na tym żeby zastąpić "tekturowe" przekładki metalowymi. Wymieniłem na metalową tylko pierwszą przekładkę patrząc od strony silnika, bo to ona jest najbardziej obciążona temperaturą i uderzeniami spalin. Wysiada też od jazdy po wertepach, bo to na niej wisi przednia część wkładu.
Do zrobienia przekładki wykorzystałem końcową część wkładu z innego tłumika, czyli ten lejek który mocuje się 2 śrubkami do obudowy tłumika. Wtoczyłem w nim otwór na tokarce o średnicy takiej jak przekładka. Z zewnąrz oszlifowałem go papierem ściernym na szlifierce kątowej żeby wchodził w rurę z lekkim wciskiem.
Tak przygotowaną przekładkę umieściłem w miejscu oryginalnej tekturowej i połapałem punktowo migomatem do wkładu. Pozostałe przekładki założyłem podwójnie tak jak kiedyś mi doradził Holger. Jest troszkę gimnastyki ze składaniem bo wszystko bardzo ciasno pasuje, ale da się zrobić.
Zrobiłem tak już kilka tysięcy km i nic się nie dzieje, motor ma siłę, chodzi w miarę cicho i wkłady nie dzwonią.
Ja nie chcę się bawić w przeróbki wydechu, tylko chcę żeby było w oryginale tak jak jest w 638,0. Twórczość poprzedniego właściciela Jawy nie znała granic i z oryginalnych wkładów zostały tylko końcówki (wrzucę jutro zdjęcia to zobaczycie jaka rzeźba). Teraz mam te od nowszego typu.
-
Człowieklasu, u mnie wszystko jest tak jak wyjechało z fabryki, tylko mam niezniszczalne przekładki.
-
Przypomnialo mi sie, ze gdy 1.5 roku temu zmienialem wklady tlumikow to te wspolczesnie wyprodukowane i sprowadzone z Czech mialy nieco mniejsze otwory niz wklady oryginalne. To chyba tez jest dostosowanie do wspolczesnych norm emisji halasu ale nie jestem w stanie ocenic o ile ciszej motor z nimi pracuje bo w starych wkladach przekladki byly juz dosc sfatygowane.
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=14154.msg247628#msg247628
-
Przypomnialo mi sie, ze gdy 1.5 roku temu zmienialem wklady tlumikow to te wspolczesnie wyprodukowane i sprowadzone z Czech mialy nieco mniejsze otwory niz wklady oryginalne. To chyba tez jest dostosowanie do wspolczesnych norm emisji halasu ale nie jestem w stanie ocenic o ile ciszej motor z nimi pracuje bo w starych wkladach przekladki byly juz dosc sfatygowane.
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=14154.msg247628#msg247628
Najlepiej jak być zmierzył otwory i porównał,na marginesie Twoje używane wkłady są w bardzo dobrej kondycji i nad podziw czyste,wystarczy je wypalić -bez dekielków końcowych,dać nowe przekładki i cieszyć się jazdą przez kolejne kilometry ( nie wiem tylko co na temat wypalania miejscowe przepisy o ochronie środowiska,jeśli są bardzo restrykcyjne to pozostaje mycie, nawet samym olejem napędowym lub środkiem do mycia silników ).
-
Wkłady po przeróbce gotowe i zamontowane w wydechach:
(https://http://images78.fotosik.pl/756/d505de276c6e64c0med.jpg) (http://www.fotosik.pl/zdjecie/d505de276c6e64c0)
Dźwięk wydechów bardziej basowy, zdecydowanie głośniejszy, trochę podobny do 634,po pierwszej przejażdżce za wiele nie mogę powiedzieć, jednak pierwsze wrażenia są pozytywne silnik łatwiej się wkręca na obroty, i z niższych obrotów zaczyna jechać za tydzień zrobię więcej kilometrów w trasie to opiszę dalsze wrażenia.
Krótki film( prawy dekielek końcowy do wymiany, niestety ładny zaginął w otchłani garażu ),silnik ma przejechane 31500 km).
https://m.youtube.com/watch?v=wCqDgLnvtns
-
Ten film jest prywatny.
A wydechy słyszałem wczoraj na żywo. Całość pracuje bardzo ładnie zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę przebieg.
-
Co to za przebieg ? ;D
-
...zmienialem wklady tlumikow to te wspolczesnie wyprodukowane i sprowadzone z Czech mialy nieco mniejsze otwory niz wklady oryginalne...
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=14154.msg247628#msg247628 (http://www.jawacz.pl/index.php?topic=14154.msg247628#msg247628)
Te nowe wkłady z fotki "na bank" nie są czeskie.
Obstawiam 90% - na tureckie. 10% Tajwan lub inny daleki wschód.
-
Te nowe wkłady sa produkcji tureckiej ale sprowadzone z Czech (z Jawashop.com).
-
Da się jakoś poradzić jeśli nie ma się dostępu do spawarki. ?
-
Ciężko będzie.
-
Zrobiłem narazie to wszystko tylko że nie zaslepilem tych otworów chodzi troszeczkę głośniej ale jak je pospawam powinno być ciszej ?z góry dzięki;)
-
Holger czy to możliwe że w 638.0 mam wkłady 3 elementowe i zakładam że są orginalne...
-
Mostasz - u mnie najprawdopodobniej fabrycznie w 638.0 również wkłady z 3 przekładkami. Aby je wyciągnąć po zakupie moto bez uszkadzania poświęciłem 2 dni....
-
Przepraszam ze odkop, pewnie dostanę złoty szpadel. Da się zrobić zeby w jawe 634-7 wydechy dać jak w ts zadarte? Wydechy z dołkami mam. Ale jakie kolanka zeby starych nie giać
-
Do takiej konfiguracji potrzebujesz kolanek od Jawy 350/632
https://2.bp.blogspot.com/-k0glu9_Fm-Y/VBdLwFw4HnI/AAAAAAAABNk/uBXBwmRe-JU/s1600/Jawa%2B350%2Btyp%2B632.jpg
-
Do takiej konfiguracji potrzebujesz kolanek od Jawy 350/632
https://2.bp.blogspot.com/-k0glu9_Fm-Y/VBdLwFw4HnI/AAAAAAAABNk/uBXBwmRe-JU/s1600/Jawa%2B350%2Btyp%2B632.jpg
A czy przypadkiem przednie mocowanie do ramy nie jest inne ? ;)
-
Chyba Holger opisywał co trzeba zrobić, albo opisywał różnice. To nie takie hop siup. Tam przypadkiem element ramy na którym wiszą tłumiki nie jest inny?
-
Z tego co pamiętam i mocowanie tylne i dolne pod pod śrubę wkręcaną w tłumik są inaczej usytuowane
-
Jak pisał Muczos,kolanka wydechu najlepiej od jawy 632,trzeba przespawać i zmodyfikować przednie uchwyty wydechu oraz tylne uchwyty wydechu i podnóżek pasażera. Najlepiej mieć je z uszkodzonej ramy od 638.1, obcięte jak najbliżej ramy,najlepiej po spawie.
Tylne uchwyty można też przerobić, dospawując lub dokręcając odpowiednio dopasowany kawałek blachy.
Przy przeróbce mimo wszystko warto mieć na wzór ramę lub motocykl 638.1( tzw TS z wysokimi wydechami).