Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maj 02, 2024, 01:48:37
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V  (Przeczytany 13467 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 634
Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« dnia: Lipiec 06, 2011, 22:24:22 »

W motocyklach Jawa 638 i nowszych oraz CZ 472.6 jest stosowany alternator o napięciu znamionowym 12V i mocy 210W. Czasem zdarza się że alternator ten przestaje działać, co powoduje brak ładowania objawiający się świeceniem czerwonej kontrolki, nawet podczas maksymalnych obrotów silnika. Instalacja ładowania tych motocykli nie jest skomplikowana i nie powinna przy stworzyć problemów średnio inteligentnemu znawcy elektryki, jednak nie każdy zna się na elektryce i nie każdy rozumie sposób działania układu ładowanie w Jawie/CZ 12V. Na początku skupię nie na omówieniu zasady działania układu ładowania w Jawie/CZ 12V, zaś potem przejdę do diagnozy i naprawy tego układu. Jak każdy pewnie wie, gdy na przewodnik działa zmienne pole magnetyczne to w owym przewodniku zostaje wy indukowany prąd elektryczny, tak też dzieje się w naszym kochanym alternatorze. W stojanie mamy 3 uzwojenia przewodnika, zaś wirnik dostarcza pole magnetyczne, natomiast kręcenie się wirnika powoduje że to pole magnetyczne zmienia się. W ten sposób w uzwojeniach stojana powstaje prąd elektryczny. Przejdźmy na razie do wirnika, jest on w zasadzie cewką nawiniętą na odpowiedni rdzeń wyposażony w dwa pierścienie. Gdy do tej cewki podłączymy prąd, wirnik zostaje namagnesowany. Jako że wirnik jest przeważnie w ruchu nie można do niego przylutować kabli by one dostarczały prąd. Toteż do zasilania są stosowane 2 pierścienie oraz szczotki. Niżej widzimy jak to wygląda, czyli wirnik.

Kolejny obrazek przedstawia stojan alternatora widziany od środka.

Stojan zbudowany jest z aluminiowej obudowy - korpusu, do którego wciśnięty jest rdzeń, z uzwojeniami.  Do korpusu przykręcone są również szczotki które są tak umieszczone by stykały się z pierścieniami wirnika - w ten sposób dostarczają one prąd do wirnika który może się swobodnie obracać. Jak wiadomo moc prądu wy indukowanego w stojanie zależy od: -liczby i grubości zwojów -siły pola magnetycznego -częstotliwości przemiany pola magnetycznego. Teraz wyobraźmy sobie taką sytuację, nasz alternator kręci się z określoną prędkością i produkuje nam 210W 12V, co się stanie gdy dodamy gazu? Oczywiście wzrośnie prędkość przemiany pola magnetycznego i napięcie wyjściowe wzrośnie. Wzrost napięcie wyjściowego jest niebezpieczna dla odbiorników (żarówek), dlatego tak ważną rzeczą jest utrzymanie stałego napięcie w instalacji elektrycznej. Jak można się domyśleć aby przy wyższych obrotach było nadal 12V należy zmodyfikować któreś z trzech zależności podanych wyżej. Pierwsza zależności czyli liczba zwojów jest raczej nie modyfikowalna, nikt w czasie jazy nie będzie dodawał i ujmował zwojów. Ostatnia oczywiście jest modyfikowalna, i to za często, ale nikt w czasie jazdy nie będzie non stop utrzymywał stałej prędkości obrotowej silnika. Dlatego manipulowanie drugą zależnością jest najbardziej odpowiednie. I właśnie tu dowiadujemy się dlaczego  wirnik to elektromagnes a nie zwykły magnes, tak jak to jest w Jawie 50. Otóż siłę pola magnetycznego zwykłego magnesu nie da się regulować, jest ona stała, zaś pole elektromagnesu możemy regulować przez obniżenie mocy prądu która go zasila - i od tego właśnie jest magiczny regulator. Regulator ma za zadanie dostarczenie prądu do wirnika, a gdy zapięcie zasilające regulator (czyli napięcie w instalacji elektrycznej) wzrośnie to on wtedy obniża napięcie zasilające wirnik. Słabiej zasilany wirnik ma słabsze pole magnetyczne, słabsze pole magnetyczne generuje mniej prądu ale... przy wysokich obrotach silnika to słabsze pole magnetyczne generuje tyle samo prądu co silne pole magnetyczne przy niskich obrotach. Przy czym przy wysokich obrotach pobór prądu wirnika spada co też nie jest bez znaczenia bo: raz że wirnik stawia mniejszy opór - silnikowi jest lżej, dwa że zużywa mniej prądu. Gdy mamy już stałe napięcie 12V czas nim zasilić odbiorniki i naładować akumulator. Tak się jednak składa że alternator produkuje prąd przemienny nie nie da się nim ładować akumulatora. Dlatego prąd przemienny musi być zamieniony na prąd stały - służy do tego układ prostowniczy. Kolejnym elementem układu ładowania jest przekaźnik i kontrolka ładowania. Gdy stojan zacznie wytwarzać odpowiednie napięcie, to przekaźnik włącza się i wyłącza czerwoną kontrolkę, gdy zaś stojan nie wytwarza prądu, przekaźnik nie może wyłączyć kontrolki ładowania. I wten oto sposób dowiadujemy się że długo nie pojeździmy Tak więc pewnego pięknego dnia, wyciągamy Jawę z jej legowiska, wkładamy kluczyk, odpalamy a czerwona kontrolka świeci się dalej, i dzień przestaje być piękny... Ale co ja piszę każdy dzień spędzony przy Jawie musi być piękny nawet jak trzeba ją reperować Pierwszą czynnością jaką powinniśmy zrobić to odkręcenie prawego dekla, oraz zdjęcie siedzenia i prawego schowka (boczka). Poszukiwanie uszkodzenia proponuję zacząć od wirnika, po włączeniu stacyjki należy np. śrubokrętem sprawdzić czy wirnik się magnesuje - czy śrubokręt będzie przyciągany. Jeśli wirnik się magnesuje to możemy być pewni że regulator, szczotki i sam wirnik działają prawidłowo. Jeśli zaś wirnik nie przyciąga naszego śrubokręta to zaczynamy pomiary miernikiem uniwersalnym. Najpierw sprawdźmy czy na wyprowadzeniach szczotek jest napięcie, tak jak na rysunku poniżej:


  Napięcie powinno być zbliżone do napięcia akumulatora. Jeśli napięcie będzie np. 5V zaś na akumulatorze 12V to w takim wypadku regulator alternatora jest uszkodzony, jeśli napięcia brak winę też ponosi regulator bądź przewody które łączą szczotki z regulatorem. Gdy zaś napięcie na szczotkach jest prawidłowe a wirnik nadal się nie magnesuje sprawdźmy czy pomiędzy szczotkami a wirnikiem przechodzi prąd, do tego celu miernik ustawiamy jako omomierz zaś kable regulatora odłączamy, tak jak na zdjęciu niżej.



Wirnik wraz z szczotkami powinien stawiać ok. 10 omów oporu, jeśli tak nie jest to przyczyny mogą być dwie: -uszkodzone szczotki - wtedy wymiana -przerwanie cewki wirnika - też wymiana wirnika Gdy wirnik, szczotki i regulator są sprawne a ładowania nadal brak, pora przejść do sprawdzenia stojana. Odpinamy wszystkie kable ze stojana i sprawdzamy oporność między uzwojeniami, kolejne zdjęcie przedstawia tą czynność:




Pomiędzy każdym wyprowadzeniem uzwojeń stojana powinien być mały opór. Jeśli miernik pokaże brak oporu lub prawie zerową wartość wtedy mamy pewność że stojan nie nadaje się do użytku - wymieniamy go. Po sprawdzeniu oporu uzwojeń należy jeszcze sprawdzić stojan pod kątem przebicia na masę, w tym celu jeden koniec miernika podłączamy do któregokolwiek wyprowadzenia stojana a drugi do korpusu:



  Miernik nie powinien pokazywać żadnej wartości, jeśli pokazuje - stojan na szrot.


W załączniku dodaje poradnik przerobiony na pdf przez kolege Two-Stroke //Blenders
« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2020, 23:37:48 wysłana przez Laszlo »
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 859
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 27, 2011, 22:43:08 »

Laszlo chyba nie wytrzymałeś tego że co drugi temat to "Ratunku!Brak ładowania"
Dodam od siebie tylko tyle że warto sprawdzić czy przewód nie jest gdzieś rozłączony czy też przerwany.Być może to szczegół ale jak przysłowie mówi "diabeł tkwi w szczegółach" ;)
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

lisiogonek

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 31, 2011, 10:05:34 »

Jako były posiadacz motocykla CZ350 jestem pełen uznania dla opisu kolegi Laszlo... Właściwie to do dziś nie mogę odżałować że pozbyłem się się mojej CZ - a kupiłem ją z rozsypanym silnikiem, przemalowaną i oklejoną na Jawę TS350 i z całą masą rzeczy od MZ  :D prawie dwa lata doprowadzałem ją do stanu oryginału - powiedzmy oryginału z przyczyny takiej że silnik w niej był z roku 89' a rama z 83'. W tej hybrydzie najgorszą bolączką była właśnie instalacja elektryczna - ewidentnie źle i niechlujnie przerobiona instalacja 6V ( taka pierwotnie musiała na niej być).
Wieczne usterki doprowadziły mnie w końcu do podjęcia decyzji o całkowitej wymianie instalacji. W ciągu jednego dnia opracowałem schemat, który jak się za parę miesięcy okazało (gdy zdobyłem oryginalny schemat - a w 93' nie było internetu i wcale nie było łatwo) w 95% zgodny z oryginałem. Instalacja ta różniłą się od Jawy brakiem przekaźnika - o ile dobrze pamiętam kontrolka podłączona była do któregoś styku regulatora...Może koledzy wiedzą o co chodzi <hmm>
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 31, 2011, 10:13:11 »

Pewnie jakiś nowszy regulator miała, ja u siebie tak mam a raczej ze nie mam przekaźnika

EDIT: Nie wiem czy wiesz ale istnieje taki silnik jak Zeliwniak 12V. I właściciel chyba wie co ma;p
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2012, 22:32:10 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

lisiogonek

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 31, 2011, 11:17:20 »

Nie, nie kolego pogromca - miałem silnik "żeliwniak" jak wy go teraz zwiecie, wyposażony w trójfazowy alternator 12V 210W - jedną z usterek było uszkodzenie jednej fazy w alternatorze. Ładował ale prądu ledwo starczało na jazdę bez świateł. W końcu okazało się że taniej było zdobyć inny stojan alterka niżeli naprawić uszkodzony :P.
Słabe luty w prostowniku to też była częsta przypadłość. Ale tak w ogóle to alternator to była bardzo dobra rzecz w tym silniku - chociaż krążyła opinia że silniki 12V mają nieco gorsze osiągi niż 6V. Jako użytkownik maszyny z silnikiem 12V i po latach patrząc z dystansem na to - chyba raczej zależało od stanu technicznego. Komfort użytkowania instalacji 12V - możliwość podłączania dodatkowych odbiorników np. mocnych żarówek, dodatkowych halogenów itp...Pamiętam również że platynki były słabej jakości . Czasem lepiej było zdobyć używane oryginały niżeli kupować nowe podróby - nie wiem jak wygląda sytuacja obecnie?
Zapisane

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 403
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 07, 2011, 20:28:40 »

Z platynkami to samo co w tedy moim zdaniem, mam niby nowe, oryginalne, z wybitym logiem PAL, a i tak krzywo do siebie przylegają.

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 07, 2011, 21:21:00 »

A przy jakich obrotach alternator daję pełną moc 210W??
Zapisane

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 16, 2011, 09:52:03 »

Hm.. słabo się znam na elektryce, mało! o elekrtyce wiem tylko tyle, ze prąd kopie, ale... bo zawsze jest jakies ALE...
wydaję mnię się, ze w artykule Laszlo jest mały błąd.
Przebicia na masę w alternatorze nie sprawdzamy miernikiem. Miernik daje za mały prąd.
Sprawdza się to żarówką 240V 60W podłaczona do prądu zmiennego 240V czy ile tam jest w tym gniazdku... po rewolucji antyproletariackiej końca lat 80-tych. <lookaround>

Sprawa lutowania.
Hm.. strasznie kretyńskie rozwiazanie w tym reglerze. Wielokrotnie krew mnie zalewala gdy musialem to naprawiac w sposób w jaki fabryka to zaprojektowała- nie tylko w Jawie.
Aby zminimalizowac mozliwosc obluzowywanie się tych chorych drutów proponuje zastapić je przewodem linkowym. A jak już nie, to chociaz wykonac naciecia w blaszkach i zacisnąć te nieszczęsne druty przed polutowaniem. Zabafka bedzie przez to bardziej odporna na drgania.
Uzyjcie też dobrej jakości cyny, a nie jakiegoś gówna. Chodzi o jej odporniść na ujemne temperatury (np. -20st.)
Dobra cyna do motoryzacji to stop cyny z ołowiem Sn63Pb37.

Prosze starać się nie używać cyny bezołowiowej. W domowych warunkach trudnow się nią lutuje, a co za tym idzie cieżko o zadowalające efekty.  :-/
« Ostatnia zmiana: Sierpień 16, 2011, 10:10:20 wysłana przez Święty Piotr »
Zapisane
600RT 1935
M-04 1953
FLST 1990
FLHTC 1997
FXSTC 1998
FXSTS 1998

Bulo

  • Towarzysz partyjny pierwszego sortu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 829
  • Bo żyje się raz...
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 16, 2011, 17:57:01 »

W alternatorze nie potrzebna jest dobra izolacja bo nie ma wysokiego napięcia i dlatego nie potrzeba jej sprawdzać na przebicie kilkoma kilowoltami ;) Jak ktoś dobrze lutuje to i cyna ze starej lodówki będzie dobrze trzymać :>

EDIT:
Dodaj jeszcze, że na własną odpowiedzialność :> proponuje komuś wyczyścić wątek z naszych ale
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2012, 22:36:01 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
Leję miksa, hipola i jestem z tego dumny...
Miętka Faja z jajkami nie tuckami

agmus1

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 29, 2011, 00:12:46 »

Tu się Panowie zdziwicie, popieram to co napisał Święty Piotr ze sprawdzeniem żarówką na 230V~. Ja tak sprawdzam uzwojenia nie tylko w motocyklach, ale i w samochodach. Jest 100% pewności że nie biję na masę. Dobra izolacja wytrzyma nawet więcej. Przed sprawdzeniem polecam przedmuchać uzwojenie sprężonym powietrzem, ale bo je czymś umyć, bo pył węglowy ze szczotek czasami doprowadza do mikro-zwarć i ładnie się wtedy spala w miejscu delikatnego pęknięcia.
Zapisane

agmus1

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 02, 2011, 13:58:51 »

Nagrałem filmik w jaki sposób można sprawdzić mostek prostowniczy 6 diodowy.

http://www.youtube.com/watch?v=UlavAPK_Wgo

Komuś na pewno się przyda.
« Ostatnia zmiana: Październik 02, 2011, 14:01:26 wysłana przez agmus1 »
Zapisane

kwinto29

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
  • To była moja maszyna:)
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 02, 2011, 14:20:24 »

Fajnie to nagrałeś, któś napewno z tego skorzysta :) + dla Ciebie
Zapisane
Była Jawa 50, będzie 350:)
Poprawka już jest i to śliczna Tereska:)

agmus1

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 29, 2011, 20:52:42 »

Jeżeli ktoś miałby problem z ładowaniem, czy sprawdzeniem układu ładowania to proszę na PW lub gg. LWGiD.
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 29, 2011, 21:04:55 »

Agmus, może prościej będzie napisać, że diody puszczają w jedną stronę i jak je sprawdzić, oraz sprawdzenie przebicia na masę w altku oraz o magnesie na wirniku. Chwila pisania, a będzie prościej, zdjęć prostownika nie mam ale mógłbym zrobić jutro np. zdjęcia jak sprawdzić altek
Zapisane
    Status GG

pawelb_ns

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 20, 2012, 16:27:44 »

Mógł by ktoś dać większe zdjęcia na których będzie pokazane w którym konkretnie miejscu robić pomiary??
Zapisane

przemek_2255

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 123
  • JAWA TS350 638-1 91r
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 20, 2012, 16:47:37 »

ale tu jest wszystko ładnie opisane co gdzie i jak podłączyć. W czym masz problem ??
Zapisane

pawelb_ns

  • Gość
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 20, 2012, 19:20:00 »

Na pieszym zdjęciu przykładamy do blaszek szczotek?
Na drugim też do blaszek szczotek?
Na trzecim do jednej blaszki w którą wchodzi ten kabel?
Na czwartym do korpusu i uzwojenia stojana??

Nalazłem ten sam poradnik z większymi zdjęciami :D http://karolgrochowalski.pl/?p=122
Zapisane

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 634
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 20, 2012, 19:25:56 »

Pierwsze i drugie zdjęcie przykładamy miernik do 'blaszek szczotek'.
Z tą różnicą że na pierwszym zdjęciu mierzymy napięcie na tych blaszkach - kluczyk stacyjki musi być wciśnięty, drugie zdjęcie to mierzenie oporu.
Zwróć uwagę na co jest miernik ustawiony.
Na trzecim podłączamy do blaszek kabli X  i  Y.
W czwartym tak jak piszesz.
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

Two-Stroke

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 97
    • MyWeb
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 13, 2012, 10:31:37 »

pozwoliłem sobie wrzucić poradnik do pliku pdf.
http://www.mediafire.com/?4iaahnc4jipawjd

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1142
  • Mustang EBE
Odp: Brak ładowania w Jawie/CZ 12V
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 09, 2023, 13:16:23 »

Dorzucę do tematu opcję naprawy wirnika  ;)
(4) Naprawa wirnika jawy 350 - YouTube

Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
15 Odpowiedzi
7765 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 28, 2011, 09:02:15
wysłana przez Mathini
16 Odpowiedzi
8232 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 24, 2013, 19:32:06
wysłana przez kozulec
4 Odpowiedzi
3399 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 17, 2014, 10:19:11
wysłana przez Blenders
5 Odpowiedzi
2456 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Styczeń 03, 2015, 14:52:06
wysłana przez Jawolotmen
2 Odpowiedzi
2762 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Luty 21, 2015, 15:59:54
wysłana przez Błażej