Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 19, 2024, 00:45:54
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS  (Przeczytany 71138 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Masselo

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • JAWA 350 638,1
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #75 dnia: Lutego 08, 2017, 20:44:45 »

Panowie zaworek iglicowy kóleczką czy stozkiem do pływaka? rozkreciłem i zapomiałem jak złozyc
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 778
  • Ile to już lat ?
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #76 dnia: Lutego 08, 2017, 21:03:41 »

Kuleczką
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #77 dnia: Marca 02, 2017, 13:42:00 »

Odkopuję.

Metodą kombinacji wszedłem w posiadanie dwóch prawie nowych Jikovów 2860. Sądząc po śrubach chyba nawet nie były rozbierane od nowości. Leżały baardzo długo jako eksponaty w jednej sali na uczelni, dogadałem się z profesorem że dam mu za nie dwa nowe chińskie jikovy.





Po zdjęciu komory pływakowej od razu poczułem zapach etyliny  :D


Sprawdzałem po numerze i nie mogę znaleźć za bardzo informacji w jakich latach i modelach był montowany 2860, jakie fabrycznie ma dysze itp. Na polibudzie pewnie kiedyś używali tych gaźników do jakichś badań, ale nikt nie jest w stanie mi powiedzieć o konkretach.


Zaciekawiły mnie otwory w przepustnicach. Wyglądają na fabryczne.






Gaźnik ma dysze:
-główna 95
-pomocnicza 75
-wolnych obrotów 40


Jakieś pomysły po co są te otwory? Mi się wydaje że to może był sposób na poszarpywanie motoru w średnim zakresie obrotów. Otwór jest odsłoniety tylko przy niewielkim uchyleniu przepustnicy, potem chowa się w korpusie. Prawdopodobnie powietrze od niego trafia przez otwór na linkę gazu znad rozpylacza.


Wyczyszczę jeden z nich i założymy na próbę do Jawy Wojtka, bo nie mam w zapasie żadnych innych sensownych gaźników.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Patyk

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 55
  • Jawa 350 634
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #78 dnia: Marca 03, 2017, 12:07:41 »

Zakładaj szybko ten gazior i testuj. Jestem ciekawy twoich spostrzeżeń.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #79 dnia: Marca 03, 2017, 21:55:15 »

Podaj wysokość wywiercenia otworu:)
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #80 dnia: Marca 04, 2017, 20:15:36 »

W białej poprawiła się reakcja na gaz z wolnych obrotów. Szczegóły podam jutro.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Paweł Świecie

  • Mapa jawerów-indianscout.
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 158
  • Jawa 638.1+Velorex562, Kawasaki VN 800 Classic
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #81 dnia: Marca 04, 2017, 20:29:21 »

Podaj wysokość wywiercenia otworu:)
otwór fi 2 umieszczony około 0,5-06 mm poniżej górnej krawędzi gardzieli.
Zapisane
Motor bez wozu jest jak kobieta bez piersi-niby jeździć się da ale to nie to...

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #82 dnia: Marca 04, 2017, 20:46:15 »

Czy otwór wykonany jest tylko z 1 strony?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #83 dnia: Marca 04, 2017, 22:07:13 »

Jeśli dobrze zrozumiałem to są eksponaty z uczelni, czyli prawdopodobnie jakieś stare egzemplarze? Myśląc logicznie jeśli te otwory były by jakieś przełomowe to w nowszych modelach również by je stosowali. Bardziej bym obstawiał, że próbowali w ten sposób naprawić jakiś błąd pierwszej serii gaźników które nie były optymalnie zaprojektowane/wykonane. Mogę się mylić ale taka jest moja teoria.
« Ostatnia zmiana: Marca 04, 2017, 22:10:46 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG

beduin929

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 109
  • CZ 350 (472.4) 1979r & MZ ETZ 251 1990r
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #84 dnia: Marca 04, 2017, 22:23:05 »

Tak tylko te egzemplarze z uczelni pewnie nigdy nie były zamontowane w żadnym silniku więc skąd mogli wiedzieć że coś trzeba albo można ulepszyć ?
Zapisane

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #85 dnia: Marca 05, 2017, 00:17:07 »

Szkoda ze nie ma wiesci skąd sie te gazniki na uczelni wziely i co sie tam z nimi dzialo. Moze zostala jakas praca magisterska albo zapiski w Zeszytach Naukowych tej uczelni albo Katedry (na publikacje w jakims ambitniejszym periodyku raczej nie licze). Jakis pracownik z bardzo dlugim stazem moze cos o tym wiedziec.
W latach 70-tych i 80-tych ubieglego wieku bylo w Polsce troche ulepszen i wynalazkow poprawiających osiagi i zmniejszających zuzycie paliwa. Glownie konczylo sie to na zamiarach wynalazcy ale niektore rozwiązania przebijaly sie do wiadomosci publicznej (np. turbinka Kowalskiego czy opisywany w Motorze zawor membranowy do Komara). Moze ktos na uczelni Muczosa (albo na innej w ramach wspolpracy) probowal kiedys usprawnic gaznik motocyklowy i jako obiekt do badan wybrany zostal dostepny wtedy Jikov.
Wracając do otworu w przepustnicy, dodatkowe powietrze ktore wpuszcza on do gardzieli gaznika zubaza nieco mieszanke i faktycznie moze to poprawiac wychodzenie z wolnych obrotow. Podobnie objawia sie ustawienie troche za ubogiej mieszanki sruba regulacji jej skladu, minimalne obnizenie poziomu paliwa lub zalozenie zbyt malej dyszy wolnych obrotow.
To tylko moja proba rozkminienia o co chodzi w tym rozwiązaniu i nie twierdze ze na pewno po to jest ten otwor.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #86 dnia: Marca 05, 2017, 02:28:53 »

Cholera wie w jakim sprzęcie te gaźniki jeździły. Z tego co wiem to oprócz Jawy Jikovy typu "teeskowego" były montowane fabrycznie w Iżach Jupiterach i w Woschodzie. Mam 2 dokładnie takie same gaźniki, więc pewnie oba były zamontowane w tym samym silniku. Może jakiś Dniepr czy cuś?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #87 dnia: Marca 05, 2017, 06:13:07 »

W rosyjskojezycznym internecie Jikov 2860 z otworem w przepustnicy to seryjny gaznik od Iża Jupitera 5. Czyli do Jawy TS sie ten gaznik tez nada bo Jupiter 5 to tez dwucylindrowa 350-tka wywodzaca sie od DKW 350.
A juz zaczynalem myslec, ze ten otworek ktos tam wywiercil.
http://drive2moto.ru/garage/3434/motobook/11716

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #88 dnia: Marca 05, 2017, 09:00:58 »

Yaba - rządzisz !  8)
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

darol73

  • Treasurer JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 746
  • jawa 350 TS
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #89 dnia: Lipca 12, 2017, 22:35:21 »

Czy otwór wykonany jest tylko z 1 strony?
Zapisane

lukaszooo

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 102
  • JAWA 638, Honda 900rr
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #90 dnia: Września 24, 2017, 20:54:05 »

Trochę dla beki kupiłem chinski gaźnik za 68zl, wykonanie naprawdę ładne i bez problemu dał się wyregulować wiec polecam.
Zapisane

Denzel

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Jawa początek nowej - starej drogi...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #91 dnia: Grudnia 28, 2020, 23:23:00 »

Witam, piszę po raz pierwszy na jakimkolwiek forum. Więc wybaczcie.
Mam 350 638 z oryginalnym gaźnikiem. próbuję uruchomić po latach dwudziestu :-). doświadczenie mechaniczne żadne, ale się uczę, czytam, oglądam. Rozkręciłem gaźnik celem przeczyszczenia, ustawienia poziomu. Mam dwa pytania na tą chwilę (choć jest ich więcej).
1. Do gaźnika nie spływa paliwo po podłączeniu do kranika. Kranik czysty paliwo spływa gdy odłączę rurkę. Zawór iglicowy przeczyszczony pływaki ustawione na 11mm. Tu pytani bo czytając forum zauważyłem dwie  podpowiedzi. 11mm ma być kiedy pływak zamyka zawór? czy 11mm ma być po wyjęciu z naczynia pomiarowego gaźnika z pływakami?
2 Dysze. Proszę o informację czy dysze są właściwie w kolejności zamontowane a co gorsza dlaczego mam dyszę 65 ??? Na krótko wiele lat temu motor miał kolega ale na 98% jestem przekonany że nie był zmieniany od nowości.
Jeśli zdjęcie się nie podłączy to mam dysze ustawione w kolejności 40 65 72



ciekawe czy po latach koś w tym wątku odpowie :-)
Pozdrawiam


P.S. sam się mocno nawalczyłem z zdjęciem rury łącznika pomiędzy Airboxem a gaźnikiem, a na forum nie znalazłem oczywistej podpowiedzi. Więc aby być może inni się nie męczyli napiszę. Podgrzejcie ten kawałek plastiku opalarką a stanie się gumą i zdjęcie oraz założenie nie będzie stanowiło problemu. Pytanie sąd wziąć opalarkę w tracie to już inny temat...
Zapisane
Jawa 350 638 89r.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #92 dnia: Grudnia 29, 2020, 00:28:49 »

Witaj. Jest tu tez dzial Powitalnia w ktorym mozesz przedstawic sie i pokazac swoj motocykl.
Jesli paliwo przeplywa przez kranik a nie trafia do gaznika to powinienes rozebrac i przeczyscic zawor iglicowy, z wykreceniem jego gniazda wlacznie. Jesli zawor iglicowy bedzie drozny to paliwo przeplynie ponizej do komory plywakowej.
Dysze zalozyles we wlasciwej kolejnosci chociaz konfiguracja 40-65-72 jest raczej rzadko spotykana.
W tym gazniku w przypadku Jawy 638 zwykle jest uklad 40-72-92, w Jawach 639 i 640 uklad 40-72-100.
Na razie zostan z tym co masz. I dokladnie wyczysc tez rozpylacze, w ktore dysze sa wkrecone lub nimi docisniete.
Przy ustawianiu poziomu paliwa metoda “na sloik” zaworek iglicowy powinien zamykac doplyw paliwa gdy jego poziom jest 10-11 mm od krawedzi naczynia, na ktorym stoi korpus gaznika.
Gume miedzy gaznikiem a filtrem oraz te uszczelniajaca mocowanie gaznika mozna zmiekczyc w goracej wodzie. Bezpieczniejsze to niz opalarka. Najlepiej kup obie gumy, nie sa drogie i nie ma sensu meczyc sie przy ich zakladaniu.

Denzel

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Jawa początek nowej - starej drogi...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #93 dnia: Grudnia 29, 2020, 23:39:18 »

Dziękuję za odpowiedź. Uspokoiłeś mnie że dysze są ok. mimo że nigdzie na forum nie doszukałem się rozmiaru 65. Być może w przyszłości kupię inne dysze choć o ile pamiętam z wczesnych lat 90tych motor jeśli jechał jechał całkiem przyzwoicie. Więc nie wiem czy powiększenie dysz będzie miało wpływ na lepsze przyspieszenie lub elastyczność. Jeśli tak proszę potwierdź które zestawienie byłoby najkorzystniejsze.
Zawór iglicowy przeczyściłem bo z forum wywnioskowałem że to może być problem z brakiem dopływu paliwa. Mocno się wciekłem jak to nie pomogło, przyjdzie jeszcze raz rozkręcić gaźnik.
Wcześniej był mocno zblokowany i jak przez rurkę strzykawką podawałem paliwo to następowało przelewanie.
Dysze czyściłem, ale jeszcze raz przedmucham jak już będzie gaźnik wyjęty.
Myślę że wstępnie uda mi się go wyregulować bo chciałbym, aby w końcu Jawa odpaliła i weszła na normalne obroty. Chciałbym czym prędzej wymienić olej a do tego potrzebny jednak trochę rozgrzany motor.
Wcześniej udało mi się odpalić motor, ale wszedł na bardzo, bardzo wysokie obroty. Raz że chyba właśnie przelany gaźnik, dwa że zapewne przepustnica się zawiesiła lub coś miałem źle wyregulowane. Zauważyłem ze jak wkładam przepustnicę to wchodzi z lekkim oporem. Natomiast odkręcając matkę i puszczając słychać że porusza się dość swobodnie. Chyba nie warto (lub może nie powinno) się jej smarować czy też szlifować drobnym papierem.
Mam tez inny problem z elektryką ale to chyba powinienem już napisać w jakimś innym wątku.
Motor ma zapalone kontrolki ładowania i luzu, mogę kopać, iskra jest. Lecz po pewnym czasie kontrolki gasną i nie ma napięcia. Ruszanie kablami nic nie daje, kable się nie grzeją,  instalacje wcześniej naprawiłem. Był stopiony czerwony kabel zasilania w kilku miejscach.
Po pewnym czasie około pół godziny może dłużej może krócej, wracam wciskam kluczyk i napięcie wraca, kontrolki się świecą. dziwna i denerwująca sprawa. Jawa na razie podpięta do akumulatora samochodowego więc nie sądzę aby brakowało prądu (tym bardziej później wraca).
Może masz, macie pomysł co może powodować takie nagłe odcięcie i po pewnym czasie wzbudzenie?
Z doradzenie gum dziękuję. Utwierdzam mnie to w przekonaniu że jednak fabrycznie element jest gumowy, a dopiero po 20 latach staje się plastikowy :-)
 
Zapisane
Jawa 350 638 89r.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #94 dnia: Grudnia 30, 2020, 00:22:31 »

Przedmuchiwanie gaznika i kranika “w zlozeniu” nie ma sensu. Trzeba rozebrac na czynniki pierwsze, usunac wszelkie zanieczyszczenia i poskladac. Po wielu latach odstawienia Jawa moze miec i w gazniku i w kraniku zlogi takie, ze usunac mozna je tylko mechanicznie.
Czy kranik zostal odkrecony od baku czy byl tylko “przedmuchiwany”?
Silnik wchodzi na wysokie obroty bo prawdopodobnie zasysa sobie dodatkowe powietrze gdzies na polaczeniu gaznika z kroccem ssania i cylindrami. Jesli gumowa, stozkowa uszczelka gaznika jest skamieniala to taki brak szczelnosci jest bardzo prawdopodobny.
Proponuje zalozyc osobny watek w dziale Nasz Garaz. Tam bedzie mozna bez odbiegania od tematu dywagowac i doradzac we wszelkich sprawach mechaniczno-elektrycznych.

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3511
  • Smoczyciel
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #95 dnia: Grudnia 30, 2020, 00:31:24 »

Zrób najpierw porządek z elektryką bo coś na pewno robi Ci zwarcie. Tylko fakt że używasz akumulatora samochodowego pozwala Ci na to żeby motocykl odpalić. Ładowania za pewne też nie ma...
Co do gaźnika to tak jak Yabaman napisał gdzieś Ci lewe powiedzieć łapie. Jak już odpalisz to spróbuj popsikać czymś w rodzaju plaka wokół połączenia gaźnika z cylindrami. Jeśli motocykl gwałtownie zwiększy obroty to na bank lewizna.
Oprócz dokładnego wymycia gaźnika sprawdź czy guma pod zaworkiem iglicowym nie sparciała. Kiedyś jak jeszcze używałem Jikova to przysporzył mi ten fragment układu nie lada zagwozdke...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)

Denzel

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Jawa początek nowej - starej drogi...
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #96 dnia: Grudnia 30, 2020, 01:12:01 »

Dzięki Panowie
Jasne że przedmuchiwanie czegokolwiek złożonego nie ma sensu.
Wszystko jest czyste, nawet nie było specjalnie brudne. Mały osad na dnie gaźnika z drobnych resztek farby z baku. Motor ma około 3000 przebiegu.
Dziękuję Yabaman za podpowiedź działu Nasz garaż.
Roztocz, być może mam ten sam kłopot co ty w przeszłości. Sprawdzę zaworek iglicowy ale jak pamiętam z czyszczenia jego to widziałem tylko drobne czarne kawałki które się lekko obsypały i go blokowały. Nie zauważyłem żadnej gumy... Otworzę, Sprawdzę, może gdzieś wygogluję jak taki zaworek wygląda.
Gdzie ta guma (uszczelka) winna się znajdować?
Dam znać, a na ten czas bardzo dziękuję.
Jeśli się nie odezwę do końca roku to życzę wam wielu mil pod kołami Jawy w przyszłym roku i zdrowia przede wszystkim.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 30, 2020, 01:15:59 wysłana przez Denzel »
Zapisane
Jawa 350 638 89r.

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3511
  • Smoczyciel
Odp: Dysze i regulacja gaźnika Jawa 350TS
« Odpowiedź #97 dnia: Grudnia 30, 2020, 12:19:06 »

Chodzi mi o gumę która jest uszczelką pod zaworkiem a właściwie pod gniazdem zaworka. Jak dobrze pamiętam to na klucz 10mm. Wykręcałem to gniazdo i przewiercałem tą gumę żeby paliwo "chętniej" leciało
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
5 Odpowiedzi
19658 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 01, 2008, 21:23:24
wysłana przez Krycha
3 Odpowiedzi
1957 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 24, 2019, 13:17:33
wysłana przez STÓWA
17 Odpowiedzi
4257 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 25, 2020, 11:18:18
wysłana przez Jacek_L
2 Odpowiedzi
1216 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 12, 2021, 12:16:03
wysłana przez elkinio
0 Odpowiedzi
195 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 25, 2024, 12:00:00
wysłana przez muczos