Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 18, 2024, 02:34:40
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN  (Przeczytany 20182 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« dnia: Listopada 03, 2016, 15:00:16 »

Kiedyś w necie wynalazłem stronkę na której był opisany dość fajny elektroniczny zapłon http://usprawnienia.pl/projekty/varan/
Najlepiej przeczytać cały opis. Najbardziej spodobało mi się to że można samemu zaprogramować mapę zapłonu.



Niestety na stronę chyba dawno nikt nie zaglądał, ale napisałem do właściciela i otrzymałem odpowiedź:



"Witam.
Pana zainteresowanie znacząco przyczynia się do reaktywowania projektu.
Faktycznie, gdy go robiłem to i zainteresowanie było małe, i pieniędzy
nie miałem na dalszy rozwój, i sprzęt pomiarowy, który posiadałem był
już za słaby na to. Poza tym VARAN miał pewne wady, z którymi nie
potrafiłem sobie wtedy poradzić: Silnik potrafił kichać przy
gwałtownej zmianie obrotów, tranzystory się paliły, co skutkowało
końcem jazdy, wgrywanie map było bardzo kłopotliwe, ale teraz... nie
wykluczam, że w zimie odkurzę temat. Moja etka stoi w pomieszczeniu
obok, pudełka z projektem jeszcze nie wyrzuciłem...
Zapiszę sobie Pana mail, jak coś się ruszy z tematem na pewno dam
znać, bo nie jest Pan jedyny, który o to pyta. Raz na kilka miesięcy
pojawia się ktoś z pytanie o zmienne wyprzedzenie zapłonu."


Czyli jest szansa że coś się ruszy z tematem. Ktoś jeszcze oprócz mnie jest zainteresowany takim zapłonikiem? Chciałbym to podłączyć pod pełne Vape.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 03, 2016, 16:08:05 »

Kiedyś robiłem doświadczenie z Gromem,dorobił przystawkę ze zmiennym kątem pod Vape Z04,niestety nie działało to dobrze. Na wodnych obrotach silnik pracował poprawnie,jednak pod obciążeniem strzelał,nie wkręcał się na obroty,był bardzo słaby. Wyglądało jak by jedno urządzenie zakłócało pracę drugiego.

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 04, 2016, 02:42:41 »

Najciekawszy i chyba najlepszy zaplon ze zmiennym katem wyprzedzenia oferuje obecnie czeska firma Imfsoft. Niestety nie chca mi go wyslac:
https://imfsoft.com/kategorie-ridici-jednotky/jawa-cz-trabant-ignition
Na czeskim forum porownuja go z Vape (po czesku ale mozna zrozumiec):
http://www.motorkari.cz/tema/?t=190
Sovek ma zmienny punkt zaplonu ale zmieniany jest on "skokowo" (po przekroczeniu pewnych obrotow wyprzedzenie sie zwieksza). W calym zakresie obrotow jest chyba tylko jeden czy dwa takie "skoki". Lepsze to niz staly kat wyprzedzenia ale uklad oferowany przez Imfsoft jest zdecydowanie lepszy.

JawaKCH

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 297
  • Jawa 350/634-7, Jawa 50 typ 20
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 04, 2016, 03:22:22 »

Panowie, a ja mam takie pytanie, jaki jest bilans zysków przy zapłonie ze zmiennym kątem w tak archaicznych, dwusuwowych, gaźnikowych silnikach Jawy? Rozumiem ideę tego w nowoczesnych jednostkach napędowych, gdzie zapłon, wtryski i wiele innych rzeczy sterowanych jest elektronicznie, ale czy ma to większy sens przy gaźniku, gdzie skład mieszanki jest niezmienny i albo będzie jej za mało, albo będzie jej za dużo w danym momencie.

kristof_if

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 6
  • Jawa 350/638,Honda Cx500,HD FLHTK ,Bmw 1200GS,itd
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 04, 2016, 06:11:42 »

Najciekawszy i chyba najlepszy zaplon ze zmiennym katem wyprzedzenia oferuje obecnie czeska firma Imfsoft. Niestety nie chca mi go wyslac:

Mogę podjechać jak chcesz to kupie Ci go i wyślę
Dla siebie też bym kupił
« Ostatnia zmiana: Listopada 04, 2016, 06:16:03 wysłana przez kristof_if »
Zapisane
LIVE TO RIDE
RIDE TO LIVE

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 04, 2016, 06:20:43 »

Zysk ze zwiekszania wyprzedzenia zaplonu wraz ze wzrostem obrotow jest taki, ze mieszanka paliwowo-powietrzna ma zawsze dosyc czasu na dostateczne spalenie sie w cylindrze i moc generowana jest efektywniej w calym zakresie obrotow silnika. Im wieksza pojemnosc cylindra tym pozytywny efekt przyspieszania zaplonu jest lepiej wyczuwalny i fakt, ze knedle maja konstrukcyjnie stare silniki z gaznikiem nie ma tu znaczenia. Moznaby dyskutowac, czy cylinder o pojemnosci 175ccm jest dostatecznie "duzy" ale np. juz w starych MZ-tkach byl stosowany odsrodkowy przyspieszacz zaplonu.

Najciekawszy i chyba najlepszy zaplon ze zmiennym katem wyprzedzenia oferuje obecnie czeska firma Imfsoft. Niestety nie chca mi go wyslac:
Mogę podjechać jak chcesz to kupie Ci go i wyślę
Dla siebie też bym kupił
Dziekuje za zaoferowana pomoc ale w przypadku jakiejs awarii lub wady bylyby problemy z naprawa lub wymiana. Chcialbym uniknac mieszania Kolegi w takie nieciekawe sprawy.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 04, 2016, 07:33:23 »

JawaKCH najlepiej jakbyś się przejechał Jawą z założonym np. sovekiem, a potem tą samą Jawą ze zwykłym zapłonem. Kultura pracy znacznie lepsza, silnik lepiej ciągnie na niskich i bardzo wysokich obrotach. Spalanie wychodziło mi średnio niższe o 0,5l na 100km. Wibracje też są mniejsze.

O imsofcie nie słyszałem, w sumie na upartego mógłbym się przejechać kiedyś do Ostravy :)

Regulator w MZ Trophy działał trochę inaczej. On tylko opóźniał zapłon podczas rozruchu żeby motor łatwiej palił i nie odbijał w kopnik. Po przekroczeniu ok. 1200-1500obr/min regulator miał już max wyprzedzenie.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 04, 2016, 07:35:24 »

Jeszcze przy niższych obrotach był już w pełni rozwarty.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Uziel

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 160
  • Cz472,5 Jożin,Jawa 638-5 Odkurzacz
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 04, 2016, 07:46:16 »

Panowie, a ja mam takie pytanie, jaki jest bilans zysków przy zapłonie ze zmiennym kątem w tak archaicznych, dwusuwowych, gaźnikowych silnikach Jawy? Rozumiem ideę tego w nowoczesnych jednostkach napędowych, gdzie zapłon, wtryski i wiele innych rzeczy sterowanych jest elektronicznie, ale czy ma to większy sens przy gaźniku, gdzie skład mieszanki jest niezmienny i albo będzie jej za mało, albo będzie jej za dużo w danym momencie.
Przy jeszcze bardziej archaicznym piecu takim jak w moim kacapie (k750) zmiana kultury pracy po założeniu Soveka ogromna.Silnik jest jeszcze bardziej elastyczny i ciągnie lepiej w każdym zakresie obrotów.
Zapisane
Zawsze beztrosko i bezrozumnie aż moja dupa legnie w trumnie czyli w bani czeski film

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 04, 2016, 08:08:57 »

Najciekawszy i chyba najlepszy zaplon ze zmiennym katem wyprzedzenia oferuje obecnie czeska firma Imfsoft. Niestety nie chca mi go wyslac:

Mogę podjechać jak chcesz to kupie Ci go i wyślę
Dla siebie też bym kupił
A ja tez się załapię? Do granicy z Czechami mam 350km...
Zapisane

Czmielu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 667
  • knedel knedel knedel
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 04, 2016, 12:31:52 »

Jakby ktoś się wybierał po zakup to ja sie pisze na sztukę :)
Zapisane
Čz 472.6 87'
Jawa 250 353 60' + Velorex 560+ PAV 40
Jawa 638-5 87'
ČZ 472.5 x3
Jawa 350 638.1x2
Jawa 634-638 "tęczówka" + velorex 562
Jawa 639 91'
ČZ  175/450 62'

tel. 508 168 776

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 04, 2016, 13:47:26 »

PPrush miał ten zapłon i zepsuł mu się po jakimś czasie z tego co pamiętam ;)
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 04, 2016, 14:16:00 »

Panowie, a ja mam takie pytanie, jaki jest bilans zysków przy zapłonie ze zmiennym kątem w tak archaicznych, dwusuwowych, gaźnikowych silnikach Jawy?

Koledzy wcześniej wymienili wiele różnych zalet wynikających z obecności takiego zapłonu, z którymi się zgadzam. Od siebie dodam, że zastosowanie zapłonu ze zmiennym kątem prawie całkowicie zlikwidowało dymienie. Nie ma też mowy o kapaniu przepalonego oleju z wyfuków. Moim zdaniem, choćby z tego powodu warto ...
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

JawaKCH

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 297
  • Jawa 350/634-7, Jawa 50 typ 20
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 04, 2016, 14:27:55 »

Panowie, a ja mam takie pytanie, jaki jest bilans zysków przy zapłonie ze zmiennym kątem w tak archaicznych, dwusuwowych, gaźnikowych silnikach Jawy?

Koledzy wcześniej wymienili wiele różnych zalet wynikających z obecności takiego zapłonu, z którymi się zgadzam. Od siebie dodam, że zastosowanie zapłonu ze zmiennym kątem prawie całkowicie zlikwidowało dymienie. Nie ma też mowy o kapaniu przepalonego oleju z wyfuków. Moim zdaniem, choćby z tego powodu warto ...
Dziękuję za odpowiedź.  :D 
W mojej Jawie mam Vape, więc zalet elektronicznego zapłonu nie trzeba mi tłumaczyć, aczkolwiek nadal, czysto hipotetycznie, zastanawiam się nad bilansem zysków w tego typu silnikach przy pewnych założeniach dla zmiennego kąta zapłonu, ale już sobie daruję mój wywód.  ;) 

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 04, 2016, 14:29:09 »

JawaKCH a byłbyś chętny na przystawkę do pełnego Vapna która by zmieniała wyprzedzenie?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 04, 2016, 15:06:30 »

Taką przystawkę wzięło by pół forum :P
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

JawaKCH

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 297
  • Jawa 350/634-7, Jawa 50 typ 20
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 04, 2016, 21:47:02 »

JawaKCH a byłbyś chętny na przystawkę do pełnego Vapna która by zmieniała wyprzedzenie?


I wtedy Jawa by nie kopciła, nie kapała olejem, a końcówki wydechów były by czyste? Nie... To już nie będzie Jawa.  :P
A tak na poważnie, na chwile obecną mówię nie, ponieważ podchodzę troszkę sceptycznie do tematu, a to wynika z mojej niewiedzy, gdyż wcześniej się tym nie interesowałem w kontekście Jawy. Rozmawiałem również z Krzyśkiem z Krzeszowic, który podkreślił plusy wynikające ze zmiennego kąta zapłonu, ale zwrócił również uwagę na to, że cały elektroniczny moduł będzie narażony na działanie wysokich temperatur silnika, które po prostu mogą ugotować całą elektronikę.

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 04, 2016, 22:04:36 »

Rozmawiałem kiedyś z człowiekiem, który chodził na "sekupu" za stodołę. Stwierdził, że robi tak dlatego, bo ceramika łazienkowa łatwo może się zabrudzić. Słyszałem też od ludzi nieposiadających auta, o szkodliwości ceramizerów. Nie biorę jednak tego na poważnie ...   :)
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 04, 2016, 22:05:31 »

Właśnie dlatego wolałbym Varana niż ten czeski zapłon. Moduł dałbym w bezpieczne miejsce na airboxie pod prawym boczkiem tak jak miałem zamocowanego soveka.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 04, 2016, 22:12:51 »

Na stronie jasno jest napisane, że elektronika wytrzymuje temperatury minus 40 do plus 85. Jedyne sensowne rozwiązanie to wyciągnąć elektronikę poza silnik. Nadal podtrzymuję chęć zakupu tego cuda
Zapisane

JawaKCH

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 297
  • Jawa 350/634-7, Jawa 50 typ 20
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 04, 2016, 23:42:53 »

Rozmawiałem kiedyś z człowiekiem, który chodził na "sekupu" za stodołę. Stwierdził, że robi tak dlatego, bo ceramika łazienkowa łatwo może się zabrudzić. Słyszałem też od ludzi nieposiadających auta, o szkodliwości ceramizerów. Nie biorę jednak tego na poważnie ...   :)


Rozumiem, czyli jak w Twoim podpisie.  ;)
,,To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą..."

Yabaman

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1095
  • 638.1+562.10; 362 Californian; ETZ251 SW x 3
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #21 dnia: Listopada 05, 2016, 01:06:15 »

Na stronie jasno jest napisane, że elektronika wytrzymuje temperatury minus 40 do plus 85. Jedyne sensowne rozwiązanie to wyciągnąć elektronikę poza silnik.
Kiedys po przejechaniu kilkunastu kilometrow przestawialem zaplon (wtedy jeszcze plytką z przerywaczami) i przy okazji zmierzylem temperaturę tej plytki termometrem bezkontaktowym. Jest to urządzenie niezbyt dokladne ale wskazywalo 55-60 stopni. Przy nastepnej okazji gonienia po autostradzie wsadzę tam czujnik i zmierzę tę temperaturę bardziej precyzyjnie.

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 781
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #22 dnia: Listopada 05, 2016, 09:51:26 »

Sovek ma podobne temperatury pracy i w radzieckiej myśli technicznej gotuje się na potęgę. Wystarczy sowietem polecieć kilkadziesiąt kilometrów autostradą i zrobić mu postój. Podczas jazdy temperatura jest jeszcze ok. Wystarczy stanąć na chwilkę, temperatura rośnie i sovek ugotowany na twardo. Zapłony te dobrze działają gdy całą elektronikę przeniesie się poza silnik. Z tym zapłonem zrobiłbym podobnie
Zapisane

Czmielu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 667
  • knedel knedel knedel
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #23 dnia: Listopada 05, 2016, 10:05:52 »

Sovek ma podobne temperatury pracy i w radzieckiej myśli technicznej gotuje się na potęgę. Wystarczy sowietem polecieć kilkadziesiąt kilometrów autostradą i zrobić mu postój. Podczas jazdy temperatura jest jeszcze ok. Wystarczy stanąć na chwilkę, temperatura rośnie i sovek ugotowany na twardo. Zapłony te dobrze działają gdy całą elektronikę przeniesie się poza silnik. Z tym zapłonem zrobiłbym podobnie
Przecież jakby były tak "delikatne" to wszystkie  po jednym sezonie były by do wyrzucenia.
Zapisane
Čz 472.6 87'
Jawa 250 353 60' + Velorex 560+ PAV 40
Jawa 638-5 87'
ČZ 472.5 x3
Jawa 350 638.1x2
Jawa 634-638 "tęczówka" + velorex 562
Jawa 639 91'
ČZ  175/450 62'

tel. 508 168 776

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Zapłon ze zmiennym wyprzedzeniem VARAN
« Odpowiedź #24 dnia: Listopada 05, 2016, 10:11:06 »

Czmielu jak ktoś jeździ tylko wokół komina w emeryckim tempie to zapłon pewnie wytrzyma, ale np. u mnie by długo nie pochodził.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
zapłon

Zaczęty przez krystiankot Elektryka

7 Odpowiedzi
5942 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 06, 2006, 23:23:03
wysłana przez Płosior
2 Odpowiedzi
3924 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 11, 2013, 17:55:02
wysłana przez manoh14
8 Odpowiedzi
3880 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 20, 2014, 22:59:41
wysłana przez misiek1493
Zapłon CDI OLX

Zaczęty przez zagier « 1 2 » Elektryka

44 Odpowiedzi
20783 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 04, 2015, 09:34:44
wysłana przez second
8 Odpowiedzi
695 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 07, 2023, 10:11:09
wysłana przez PanG