Przeróbka układu ładowania z 6diodowego na 9diodowy w instalacji motocykla CZ472.6. (Wzorowane na projekcie Kwinto29 w motocyklu Jawa)
Na początku załatwiamy sobie mostek prostowniczy 9D. Możemy zastosować ten ogromny z MZ, skonstrować swój własny lub przerobić oryginalny, albo kupić gotowy, co też zrobiłem. Najlepiej pasuje ten z Fiata Uno i pochodnych. Podłączenie tego ustrojstwa wygląda tak:
Jak to wygląda w zmodyfikowanej, oryginalnej obudowie, widać tutaj:
Mostek jest ciut większy od oryginalnego, dlatego należy uważać, aby górną jego częscią (tutaj gdzie mamy śrubę zasilającą) nie dotykać obudowy. Izolujemy więc oba elementy czymś co nie przewodzi napiecia a jednocześnie jest małych rozmiarów aby nie zakrywać powierzchni radioatora prostownika. Osobiście użyłem do tego odpowiednio dociętch przekładek ze starej stacyjki z Wueski
Kiedy mamy podłaczony prostownik, bierzemy się za usuwanie przekaźnika kontrolki ładowania oraz całej jego instalacji. Usuwamy przewód(lub izolujemy) z wtyku 30/51. Jest on zwarty z przewodem zasilajacym kontrolkę ładowania, które to zasilanie sostawiamy na swoim miejscu. Usuwamy przewody masowe z zacisków 87a oraz 0, oraz przewód zasilający z alternatora 86.
Teraz bierzemy się za regulator napiecia. Ponoć można zastosować oryginalny, ale tego rozwiązania nie testowałem.
Schemat podłaczenia oryginalnego regulatotra:
Wzorując się na tym schemacie, podłaczamy nasz nowy regulator. W tym przypadku, taki
Mase, przykręcamy do obudowy regulatora i całość do motocykla. Bierzemy dwa przewody, które zwieramy ze sobą. Na ich wspólnym końcu lutujemy konektor, który podłączamy do zacisku 15 nowego regulatotra. Jeden koniec powstałej wiązanki łaczymy z dodatkową dioda w prostowniku, drugi zać wpinamy jako masa kontrolki ładowania. Przy okazji wymieniamy żarówkę z 2W na 4W. Do zacisku 67 regulatora, podłączamy przewód z plusowej szczotki alternatora (DF).
Schemat podglądowy:
Poprawności ładowania oraz napiecia jeszcze nie sprawdzałem.(Awaria silnika).
Zalety tej przeróbki:
-Uszkodzenie którejś diody wzbudzenia będzie się objawiało żarzeniem się żarówki kontrolki ładowania w trakcie jazdy i niczym nie grozi.
Uszkodzenie diody i żarówki to brak ładowania, ponieważ część prądu potrzebnego do wzbudzenia przy uszkodzeniu diody płynie przez żarówkę stąd jej żarzenie.
Praca przekaźnika nie ma żadnego wpływu na ładowanie, jednak jego działanie może być mylące ponieważ kontrolka gaśnie nawet wtedy gdy napięcie na klemach akumulatora wynosi 12,6V, a kontrolka w układzie 9d pokazuje nam rzeczywisty stan układu ładowania
- nie świeci przy załączeniu kluczyka - spalona żarówka, uszkodzony regulator, szczotki zużyte, przerwa w uzwojeniach wzbudzenia
- żarzenie w trakcie pracy slnika - uszkodzona dioda wzbudzenia, uszkodzona dioda prostownika głównego
- świeci przy wysokich obrotach po dłuższej je¼dzie - uszkodzony regulator - przeładowany akumulator ale to nie zawsze
Przy 6d takich informacji nie mamy