Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maj 02, 2024, 04:59:39
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz  (Przeczytany 56219 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3266
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 09, 2009, 19:40:20 »

Dzięki wielkie, nie powiem bardzo ciekawe :>
Nie wiedziałem, może tak nie wierzyłem że takie rzeczy mają miejsce.
Korek dzięki za info <worship>
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Ciechu

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #26 dnia: Grudzień 09, 2009, 22:44:23 »

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Tutaj jest niezły artykuł dotyczący docierania silnika.
Zapisane

Sammael

  • Gość
« Ostatnia zmiana: Grudzień 10, 2009, 01:24:39 wysłana przez Sammael »
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #28 dnia: Grudzień 10, 2009, 08:58:04 »

Ej spuszczacie się nie wiadomo nad czym- do bzykania też potrzebujecie książek? Bierze się silnik po remoncie. Odpala. Reguluje się przed odpaleniem- wstępnie,żeby nie gmerac na ciasnym silniku chodzącym bez chłodzenia za długo. Odpali. Małe korekty. Niech pochodzi kilkanaście sekund. Jazda. Kurde ja w sumie silnika Rudej nie docierałem tak za bardzo (wtedy jeszcze biała teresa). Mieszanka 1:40 i dyfer. ¯adnego tam gapienia się na wskazania zegarów. Był luty więc nie martwiłem się o przegrzanie. 1 bieg ruszenie, 2 -tak na słuch do koñca ekonoma ale nie gwałtownie bo silnik wyszedł bardzo ciasny. Potem 3 poza ekonom, 4 poza ekonom i tak w traske około 17 km z prędkościami około 90-100. Docieranie polegało w zasadzie na tym ,że silnik nie dostawał w ciry powyżej granice zdrowego rozsądku i je¼dził na mieszance 1:40. Ale szybko mi się to znudziło. Pare dni i 1:50 i pełna szpula- w sezonie- bo jeszcze nie zamkniety- ponad 20 tysiaków ( mase km nabił ojciec na dojazdach do pracy latem ) na kołach. ¯adnego puchnięcia tłoków,łapania czegokolwiek. Nie ma co się srać z tym docieraniem. To nie czasy gdy silnik po obróbce jest nie wiadomo jak dziwnie spasowany. Poza tym moim zdaniem najtrudniej ma skrzynia biegów. Nawet ciasny tłok w cylku po kilku minutach parcy się luzuje ( no chyba,że ktoś dał cyl N a tłok 1 ) Dzisiaj robimy szlif- jak dobrze zrobiony to docieranie w zasadzie trwa kilka minut. Potem ogieñ i już. Silnik trzeba nauczyć jak ma je¼dzić a nie pieścić się z nim. To wulgarny 2T- pieśćcie się z nim to go wykoñczycie. Przyzwyczai się do smyrania to jak da mu się po dupie to wypluje korby. One lubią zdecydowane traktowanie. Ta Ruda szmata nawinęła tyle km co żaden z moich motocykli a ciągle ma ochotę do zabawy i nie wykazuje żadnych spadków mocy. A nigdy jakoś nie patrzyłem na wskazania obrotomierza względem prędkości.
Tak jak z dziećmi- będzie się chuchało i dmuchało i pod kloszem trzymało- wyjdzie na dwór i zapalenie oskrzeli. Jak gania po dworze ,po kałużach i zimą i latem to takie dziecko jest zahartowane. Byle wirus go nie rusza.
Tak samo z silnikiem.
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #29 dnia: Grudzień 10, 2009, 16:48:40 »

w sumie Jawsim ma racje , z tymi dziećmi to trafił w 10 .
czyli morał tej historii taki że chrzanić zalecenia książki , lepiej kierować się doświadczeniem ludzi , własnym i zdrowym rozsądkiem ;)
Zapisane
    Status GG

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 10, 2009, 19:54:12 »

Mojej TSy nie docierałem. Zaraz po złożeniu okazało się ,że szlif mi tak jeden "fachowiec" zrobił i niema po co docierać. Teraz po 15000 km to słychać.

Na wiosnę robiłem totalną kapitale w Komarze. Części Made by PRL. Wyszukane u przyjaciela na strychu (zapasy jego dziadka). Cylinder nówka,tłok tak samo,wał również nigdy niezakładany.
Zaraz po odpaleniu chodził tak ciasno i twardo jak diesel. Mieszanka 1:25 z Luxem (z olejem bardziej chodziło o zapach spalin) i normalna eksploatacja jak na Komara przystało. Tak jakieś 250-300 km. Potem 1:30 z miksolem (znowu zapach) i ogieñ. Zero pierdzielenia się. Kopruch przelatał na dzieñ dzisiejszy już 1000 km i 53-55 km/h to nie jest dla niego problem. Skuterki siadają. A ta mina ciężko zdziwionych synków jak ich wyprzedza Komar z 67 roku-bezcenna.

Na dniach zabieram się za serducho w CZ. I tam docieranie będzie tak samo wyglądać.
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 10, 2009, 20:34:11 »

w sumie po 150 km to Cezetą leciałem 120 km/h ale tylko kawałek , potem na luz , żeby temp. zbić ale silnik nie zgasł , ładnie cykał , nie zrobiło to na nim większego wrażenia
Zapisane
    Status GG

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 16, 2009, 18:44:30 »

tym wydluzaniem sie korbowodu to bym zbytnio sie nie przejmowal, bo pewnie sa to dosc male wartosci, znacznie wieksze powoduje powstanie luzu na sworzniu tloka i na korbowodzie
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 17, 2009, 17:25:12 »

Jeżdżę motocyklem MZ 1988r.
Rozdział 2.3.2.
Zasady Docierania

1. Nie należy je¼dzić ze zbyt małą prędkością obrotową silnika!
Jeżeli prędkość obrotowa silnika jest mniejsza niż prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego, nie należy pokonywać wzniesieñ ani rozpoczynać wyprzedzania.

2. Należy unikać jazdy ze stałą prędkością obrotową silnika.

3. Należy przyzwyczajać silnik do pracy z większą prędkością obrotową na poszczególnych biegach. Zmiana biegu 3 na 4 powinna występować przed osiągnięciem 60 km/h. W czasie dalszej eksploatacji motocykl będzie mógł osiągnąc na trzecim biegu nawet 90 km/h. Nalezy wiec w czasie jazdy stopniowo zwiększać prędkość obrotową silnika. Okresy jazdy ze zwiększoną prędkością obrotową powinny być coraz większe. Nie wolno nadmiernie zwiększać prędkości obrotowej, tj nie dodawać raptownie gazu i pełnego. Nie przegazowywać silnika na postoju gdyż nie ma odpowiedniego chłodzenia i może ulec zatarciu.

Zapisane
    Status GG

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #34 dnia: Grudzień 17, 2009, 17:35:24 »

Jeżdżę motocyklem MZ ( kontynuacja tematu 2.3.2 )

Najważniejszym procesem zachodzącym w nowym silniku czy po naprawie generalnej jest dogładzenie się powierzchni tloka i cylindra. Skok tłoka ograniczony dolnym i górnym martwym położeniem  nie jest wielkością stałą w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Przy dużej prędkości obrotowej martwe położenie tłoka, na skutek działania sił odśrodkowych i momentów bezwładności mas, znajduję się nieco wyżej niż przy małej prędkości obrotowej silnika.
W pobliżu martwego położenia powiększające się zużycie silnika doprowadza do powstania wyczuwalnego progu na ścianie cylindra. Docierając silnik na małych prędkościach obrotowych dopuścimy do tego że próg utworzy się niżej niż powinien. Docierajac silnik starajmy się, aby przy przy największej prędkości obrotowej krawędzie tłoka miały dostateczny luz i nie udezały w ten próg.
Zapisane
    Status GG

Michael.Scofield

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #35 dnia: Grudzień 17, 2009, 19:52:39 »

morał tej historii taki że chrzanić zalecenia książki , lepiej kierować się doświadczeniem ludzi , własnym i zdrowym rozsądkiem ;)
Najpierw piszesz rozsądnie a pó¼niej cytujesz jakieś książkowe brednie typu "przyzwyczajać silnik do pracy z większą prędkością obrotową"
Silnik to nie koñ... co by go do czegoś przyzwyczajać <lol>
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #36 dnia: Grudzień 17, 2009, 20:41:12 »

ktoś coś kiedyś pisał że w tej książce jest dobrze opisane docieranie i wydłużanie się korbowodu więc przepisałem co nie co z niej żeby niektórzy w niewiedzy nie umarli.
Zapisane
    Status GG

Michael.Scofield

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #37 dnia: Grudzień 17, 2009, 21:11:23 »

MZtki mają  widocznie "słabe" silniki - zawsze tak uważałem  <lol>
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 31, 2010, 14:37:32 »

Jawsim opisał doskonale problem prostym językiem, od siebie dodam tylko tyle ze najczęstszą przyczyna zatarć jest zły montaż części, zbyt ciasne pasowanie, brak fazowania na oknach. Wał korbowy w naszych twinach nie należy do najlepszych, wał jawy jest bardzo podatny, dlatego angole stosowali rozwiązanie "speed twin"
http://skroc.pl/4b4f (połowa silnika kwadratowego). Dlatego nie powinno się je¼dzić na zbyt małych obrotach nie tyle obciążają one samą korbę co mocno przeciążają łożyska czopów głównych.

Co do cylindrów rysy honownicze i tzw. jodełka jest bardzo ważna to praktycznie tylko dzięki niej pierścienie maja jakiekolwiek smarowanie. Docieranie nie polega na wycieraniu rys tylko na odpowiednim dopasowaniu się pierścienia do powierzchni cylindra. Wynika to z założeñ teoretycznych.

Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #39 dnia: Październik 13, 2011, 20:18:45 »

Parę ciekawych wiadomości o docieraniu motocykla
Warto by poczytać, lekturę polecam zwłaszcza Panom którzy zaczynają przygodę z motocyklami
Zapisane
    Status GG

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #40 dnia: Lipiec 17, 2012, 22:00:11 »

Mam pytanie: Jakiej prędkości u was odpowiadają powiedzmy obroty 4000km. u mnie to 85 km/h i coś mi w tej kwestii nie pasuje ???
Chciałbym się dowiedzieć czy zestaw wskaźników pokładowych mojej 634 działa poprawnie
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

von_Majzel

  • Gość
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #41 dnia: Lipiec 17, 2012, 22:10:24 »

U mnie 1000 obr = 20 km/h
2000 = 40
3000 = 60
4000 = 80
5000 = 100
6000 = 120
7000 = 140
Więcej nie cisnołem


Tylne koło ma oponę 110mm , a w silniku mam zębatkę 17 .
« Ostatnia zmiana: Lipiec 17, 2012, 22:12:34 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1834
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #42 dnia: Lipiec 17, 2012, 22:11:58 »

W moim pocisku 100 km/h mam 4100 obr.
Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1798
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #43 dnia: Lipiec 17, 2012, 22:12:20 »

Zmierz sobie GPS-em jak masz możliwość. A gdzieś kiedyś na kompie miałem program do obliczania obrotów silnika na bazie prędkości w km/h i odwrotnie, ale był przystosowany tylko do przełożeń simsona.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Don1993

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 321
  • Jawa 350 Typ 638-1/639 '89 , 638-5
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #44 dnia: Lipiec 17, 2012, 22:30:34 »

u mnie  mierzone z GPSem  przy 4000 jest 100km/h przy jakieś 5500 miałem 130km/h;) ale nie wiem jak u mnie z obrotomierzem jest bo jakoś mam przekonanie że kłamie ale głowy sobie uciąć nie dam ;)


Majzel,  a ty masz jak się nie mylę elektroniczny obrotek to może troszkę inaczej jest tam w górnych prędkościach;)
Zapisane

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Zapisane
    Status GG

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #46 dnia: Lipiec 17, 2012, 23:05:47 »

Czyli utwierdzam się w przekonaniu, że coś  u mnie nie jest tak. Według książki powinno być 100 a jest 85 :( Albo późni mi się prędkościomierz albo zawyża obrotomierz. Wydaje mi się, że przełożenia napędu prędkościomierza są we wszystkich Jawach takie same.Zmiana wielkości zębatki zdawczej nie powinna chyba wpłynąć na wskazania prędkościomierza gdyż napęd wskaźników jest przecież w silniku a nie na kole(prędkościomierz). Tak więc skąd te rozbieżności w poszczególnych egzemplarzach ???
Chyba zainwestuje w licznik rowerowy :D
Ps. Dzięki Strażak za link. Znów szukałem nie tam gdzie trzeba :(
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #47 dnia: Lipiec 17, 2012, 23:11:24 »

Wydaje mi się, że przełożenia napędu prędkościomierza są we wszystkich Jawach takie same.

Wydaje ci się, są napędy z13 i z14 o ile dobrze pamiętam. Jest gdzieś o tym na forum, zdaje się, że Kichau u siebie tak modził z napędami.   
Zapisane
    Status GG

kozulec

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 330
  • Jawa 634 "1984, Jawa 638 " 1989, Ogar 200" 1984
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #48 dnia: Lipiec 17, 2012, 23:16:46 »

O tych różnych ilościach zębów napędu  nie wiedziałem. Czyli w wolnej chwili czeka mnie częściowa rozbiórka silnika i liczenie :D
Zapisane
Moc i satysfakcja. Bez kompromisów :P
500655795

Don1993

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 321
  • Jawa 350 Typ 638-1/639 '89 , 638-5
Odp: prędkość książkowa do rzeczywistej + obrotomierz
« Odpowiedź #49 dnia: Lipiec 19, 2012, 21:27:57 »

jest 12z najczęściej w Cześkach i Jawach 634 i 14z w Jawach 638-640, ja w mojej 638-1 mam 13z i ten wałek chyba najtrudniej dostać bo nigdzie nie znalazłem
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
prędkość od czego zależy?

Zaczęty przez mortimers Eksploatacja

14 Odpowiedzi
9360 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipiec 06, 2006, 18:31:34
wysłana przez misiek775
17 Odpowiedzi
6946 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marzec 17, 2012, 20:40:59
wysłana przez SONY
19 Odpowiedzi
9571 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Wrzesień 30, 2014, 08:34:16
wysłana przez muczos
30 Odpowiedzi
8264 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwiec 25, 2015, 14:31:58
wysłana przez muczos
14 Odpowiedzi
4605 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Październik 17, 2018, 13:39:45
wysłana przez Dragon on the Blue Sky