Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 17, 2024, 11:48:02
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Światło do jazdy dziennej  (Przeczytany 17682 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #25 dnia: Kwietnia 24, 2006, 16:55:39 »

kurde tylko zaczynamy tu  malego  <offtopic>  robic

eeee tam :D żaden off-topic.   A jakby ktoś chciał zrobić światło do jazdy dziennej na diodach?? Widziałem na allegro jedną CZ z takim czymś.

Na powyższej podstawie uważam, że wszystko jest OK, dopuki Demonos nie uzna, że jest inaczej i nie przeniesie wątku  <lol>


Teraz powrót do tematu: zastanawiałem się nad pomysłem zastosowania gdzieś w/w LM317. Znalazłem na sieci coś, co przybliża sposób montażu takiego cuda. Chciałbym zrobić coś takiego. Mam prośbę by mi ktoś uczynny przybliżył, jakie wartości rezystorów powinienem dobrać, a właściwie najlepiej by było abyście uświadomili mnie jak się to wylicza napięcie wyjściowe w przypadku  LM317 <drool>

http://www.arczer.neostrada.pl/t021.htm

« Ostatnia zmiana: Kwietnia 24, 2006, 17:55:24 wysłana przez semaj »
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #26 dnia: Kwietnia 24, 2006, 19:29:05 »

Wg mnie lepszym (prostszym) rozwiazaniem jest 78L08- stosujesz po prostu rezystor R2 o takiej wartości jak opisałem w artykule. Ostanio myślalem trochę nad zastosowaniem stabilizatora scalonego i doszedłem do wniosku że w stosunku do diody Zenera ma jedną lepszą cechę, a mianowicie mniejszy pobór prądu przez cały układ.

A co do 317- to na necie widziałem programiki do liczenie tych rezustorów, a po szczegóły polecam sięgnąć do noty katalogowej producenta. Do pobrania chociażby tutaj: http://katalogi.iele.polsl.gliwice.pl/ po wpisaniu w wyszukiwarkę LM317 :]


« Ostatnia zmiana: Kwietnia 24, 2006, 19:38:24 wysłana przez Johnny »
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #27 dnia: Kwietnia 26, 2006, 23:54:51 »

i jeszcze jedno pytanko.... aby się upewnić :)


jak rozumiem przy zastosowaniu LM317T (cokolwiek znaczy to "T") i ustawieniu na odpowiednie napięcie do odpowiedniego koloru diody, można wpiąc kilka diód równolegle?

Przy kontrolkach do każdej diody będzie osobny układzik, ale w liczniku można zastosować 1 układzik na 4 diody - co jest wygodne ze względu na oszczędność miejsca.
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #28 dnia: Kwietnia 27, 2006, 01:58:04 »

Nie podłączaj LEDów bezpośrednio do stabilizatora napięcia- najlepiej dać rezystor. Wydaje mi się że najlpiej łączyć po dwie diody szeregowo+ dodatkowy szeregowy rezystor. Takich "bloków" dios z rezystorem możesz odłączyć równolegle do stabilizatora kilka, uważaj aby nie przektoczyć wartości prądu max stabilizatora- układ sie nie spali bo zwiera odpowiednie zabezpieczenie wewnątrz struktury ale np. raz będzie świecił a raz nie:)
LM317 ma max prąd wyjściowy 1,5A (to "T' to oznaczenie wartości prądu max ale standardowo jest 1,5A). Osobiście jak pisałem wcześniej polecam 78L08- ten stabilatorek ma na stałe ustawione napięcie wyjściwoe na 8V zaś wydajność prądowa jego wyjścia wynosi 100mA- co jest wystarczające do "pociagniecia" równolegle włączonych na jego wejście dwóch bloków po dwie szeregowo połączone diody. Mam nadziję że trochę rozjasnilłem- w razie dalszych pytañ służę radą <cheers>
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #29 dnia: Kwietnia 27, 2006, 23:17:37 »

nie wiem czy się zrozumieliśmy :P

Dokładnie chodziło mi o to:



A jeszcze dokładniej czy to będzie działać :)

Teoretycznie (wyliczone jakimś kalkulatorkiem z netu) przy regulowaniu potencjometrem ten układ będzie na wyjściu dawał od 1,25V do ok. 3,5V.

Jak widzisz moją wizję??
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 27, 2006, 23:50:14 wysłana przez semaj »
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #30 dnia: Kwietnia 27, 2006, 23:25:36 »

Niesety nic sie nei wyświetla i nie bardzo wiem o co Ci chodziło. Domyślam się jednak że chcesz podłączyc diody bezpośrednio do stabilizatora. Osobiście jak juz pisałem odradzam- lepiej dać rezytor szeregowy. A co do wartości rezystorów do LM317 to najlepiej polutować i sprawdzić, chociaż układ jest idiotoodporny i raczej zazwyczaj działa bezproblemowo <cheers>
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #31 dnia: Kwietnia 28, 2006, 12:31:49 »

Nie jestem elektronikiem... Ale widze te Wasze sugestie... Jakieś straszne (dla mnie) niezanne urządzenia do diod...

Nie można prościej? Jak dioda ma iść na coś ok 3 voltach to zapiąć 4 lub 5 diód w szereg? Nic sie nie spali a świecić będą...
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #32 dnia: Kwietnia 28, 2006, 20:20:00 »

Nie jestem elektronikiem...
Ja też nie :)

Cytuj
Nie można prościej? Jak dioda ma iść na coś ok 3 voltach to zapiąć 4 lub 5 diód w szereg? Nic sie nie spali a świecić będą...

Może u Ciebie nie ma skoków napięcia, ale u mnie są i napięcie na aku momentami potrafi osiągnąć 18V    <mur>
a przy okazji kontrolki też mam w diodach [(ale te jeszcze się nie popaliły) poza niebieską oczywiście]

Jutro spróbuję zmontować swój pomysł.



Bajdełej, czy powyższy schemacik tylko Johnn'emu się nie wyświetla??
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 28, 2006, 20:22:02 wysłana przez semaj »
Zapisane

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #33 dnia: Kwietnia 29, 2006, 13:39:14 »

a ja wlasnie Semaj mam  i niebieska ... :P
wszystkie sa podpiete poprez rezystorek ale jedna jedyna wlasnie niebieska sie "zarzy". Nie mam pojecia czym to mozez byc spowodowane bo na swiatlach jak sa wylaczone (tam gdzie jest podpieta kontrolka) miliwoltomierz nieodmiennie mi pokazuje 000 - czyli smiemtwierdic ze napiecia tam nie ma a jednak jest bo dioda ledwie zauwazlanie (trzeba sie dobrze wpatrzyc jak sie kurtka nawet zakryje zeby dostrzec to "swiecenie"...

a moze sie cos indukuje na przewodach ??
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #34 dnia: Kwietnia 29, 2006, 16:58:06 »

U mnie jest to samo- faktycznie, najprawdopodobniej jakieś zakłócenia indukują coś w kablach i diody się "żarzą". Co do prostych ukłądów z rezystorem to ok tak jest najprościej tylko fakt faktem- tak jak pisze Semaj, w instalacji czasem jest po 16 a nawet 18 V i w tym jest cały problem. Myślę że to wina regulatora napięcia ale niby wszytsko jest sprawne więc na razie nie grzebię.
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #35 dnia: Kwietnia 29, 2006, 23:03:32 »

a ja wlasnie Semaj mam  i niebieska ... :P
wszystkie sa podpiete poprez rezystorek ale jedna jedyna wlasnie niebieska sie "zarzy".

A świeci normalnie???

U mnie kontrolka długich się żarzyła cały czas, a jak włączałem długie to (o dziwo) też się żarzyła... - zastanawiające.... <eek>


Małe sprostowanie do mojej wcześniejszej wypowiedzi - nie wszystkie niebieskie się wypaliły :D z każdego licznika odpadły po 2, więc zostały również po 2. Czyli nie zdążyły się wszystkie wypalić. Może to kwestia tego, że mogą pochodzić od różnych producentów, bo część kupowałem w Warszawie na giełdzie elektronicznej, a część w Poznaniu przez allegro.


Tak jak mówiłem, tak zrobiłem: zrobiłem to co na schemaciku w jednym z moich wcześniejszych postów.
1sze podejście do zmontowania tego układu w roboczym wykonaniu = 100%nieprofesjonalizmu - zrobione nie na płytkach, ale połączone kabelkami :D

Wszystko działa:)

Johnny ostrzegał mnie przed ew. brakiem stabilności. Dopuki nie dotknę, to nie uwierzę. Nie mam tu akurat motoru, by sprawdzić na żywym organi¼nie, ale mam aku. Układ podpiąłem do aku i wpiąłem jeszcze ¼ródło napięcia stałego 16V i dwupozycyjny przełącznik (nie wiem jak to podłączyłem ale się udało) tak, że jak przełącznik jest w jednej pozycji jest 12V, a jak w drugiej to mam 28V, które idzie na układ.

Przełączając przełącznik bardzo szybko pojawiały się skoki napięcia na diodach (z ustawionego 3V potrafiło skoczyć nawet do 4.15V).

A teraz najlepsze: przypadkiem zetknąły się 2 kabelki tak, że na mniejszym kondensatorze (tym za stabilizatorem) jedna nóżka zrobiła sie czerwona i się stopiła... uppps :) No dobra, wepnę drugi i bawię się dalej. Hmmmmm... gdzie ja położyłem te kondensatory.. Oo, jest jeden pod ręką, ale ten większy - olać - wpinam.
  -  Otóż okazało się, że po wpięcu tego więszkego zamiast mniejszego bardzo mocno poprawiło sytuację skoków napięcia na wyjściu. Przy wcześniejszej zabawie w zmiany napięcia wejściowego, napięcie na wyjściu też miało skoki, ale praktycznie niezauważalne, bo z 3V skoczyło co najwyżej na 3.06V
 <thumbup>

Być może to nie ma żadnego związku, ale wydaje mi się, że z takim czymś już można podejść do montażu

« Ostatnia zmiana: Kwietnia 29, 2006, 23:35:09 wysłana przez semaj »
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #36 dnia: Maja 01, 2006, 20:59:21 »

Jak już piszemy o elektronicznych bajerach to dodam, że kiedyś do WSK175 zrobiłem taki patent, że zamiast żarówek 12V/4W (1 - przerobiłem instalację na 12V, 2 - postojowych) wstawiłem diody. Sposób mocowania był bardzo prosty. Wziąłem przepaloną żarówkę 12V/4W i potłukłem szkiełko. Wybebeczyłem z metalowej oprawki całą pozostałość szkła. W to miejsce wstawiłem diodę z szeregowo połączonym rezyztorem. Nóżki dolutowałem do oprawki żarówki i tego pypcia na dole ;) Dzięki temu mogłem diodę wkładać do standardowego gniazda na żarówkę postojową. Lampa z przodu wyglądała rewelacyjnie (dałem białą diodę, superjasną), tył niestety wymagał zastosowania minimum sześciu diod (tam jest taka podłużna żarówka). Trzy skierowane na tablicę rejestracyjną, a drugie trzy na lustrzankę. Gdybym teraz to miał robić to wstawiłbym nawet 10 diod, żeby zapewnić odpowiednią jasność... ¦wiatło stopu zostawiłem na żarówce...
Wiem, że metoda trochę prowizoryczna, ale sprawdziła się na długi czas i co najważniejsze była tania.
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

kruk70

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 10
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #37 dnia: Maja 18, 2006, 20:10:06 »

Witam  wiem że niektóży  np w junaku prądnice przerabiają na 12v  zmieniąjąc  uzwojenia wirnika i stojanu jak się to sprawuje dokładnie niewiem ale warto się dowiedzieć  czy warto w to wchodzić.I zmieniają oczywiście regulator napięcia na 12V .Z  pozdrowieniami Kruk.
« Ostatnia zmiana: Maja 18, 2006, 20:14:04 wysłana przez kruk70 »
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwca 12, 2006, 19:16:25 »

to ja sie podkleje tu

ostatnio wcielo mi przednie oswietlenie i to zarowno krotkie jak i dlugie
wiec mysle ze zarowka to nie moze byc, po rozkreceniu przelacznika wszystko wygladalo ok
wiec chcial nie chcial musialem dobrac sie do zarowki okazalo sie ze upalila sie masa styk ten pewnie mial slaby kontakt i sie grzal i lut nie wytrzymal
wiec zadowolony wzialem sobie zarowke H4 i probuje zakladac jednak ze zdziwieniem stwierdzam ze jest inna  <eek>
moja zarowka obudowe ma jak stare zarowki do 125p ale szklo ma halogenowe
60/55 W 

wlasnie sie doczytalem ze to jednak jest H4 tylko w obudowie P45t okragle do starszych lamp
« Ostatnia zmiana: Czerwca 12, 2006, 19:19:50 wysłana przez AndrewS »
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

antek

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwca 13, 2006, 13:28:11 »

Ja w mojej ts mam założone diody niebieski i białe o średnicy 1cm zakupiony na alegro do bespośredniego podłączenia 12v.Zrobiłem 1000km I SIę NIE PRZEPALI£Y.Jak ktoś ma duże wahania prądu to niech zainwestuje w nowy regulator. W świetle dziennym i tak słabo widać diody,dlatego mam osobny włącznik tylko do żarówki mijania.Oszczędzam prąd na innych i jestem widoczny.
Zapisane

ejok

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwca 15, 2006, 00:46:27 »

ja mam w mojej jawie halogen na błotniku  i jest to zgodne z prawem
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Hamulec ręczny a światło stopu

Zaczęty przez Tomek_J « 1 2 » Mechanika

44 Odpowiedzi
19678 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 13, 2013, 19:17:14
wysłana przez Marcin_93
12 Odpowiedzi
5839 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 19, 2013, 22:12:51
wysłana przez Biały
26 Odpowiedzi
8561 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 07, 2015, 07:24:29
wysłana przez muczos
27 Odpowiedzi
7827 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 19, 2014, 17:17:52
wysłana przez Jawolotmen
15 Odpowiedzi
4542 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 06, 2018, 09:27:07
wysłana przez Rozztocz