Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Maja 17, 2024, 09:20:54
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Światło do jazdy dziennej  (Przeczytany 17681 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Światło do jazdy dziennej
« dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:24:48 »

Samochody czasm mają takie lampki. Coby w dzieñ zamiast świateł  mijana je¼dzić. Widział Ktoś coś takiego w motocyklu? Jest to wogóle zgodne z prawem?

Bo w Cezeta ma trochę mało prądu  <crybaby> No i by taka lampka mniej prądu brała niż żarówka od mijania?
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2012, 10:40:44 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:32:10 »

Z tego co się orientuję motocykle muszą je¼dzić całym rokiem na światłach mijania i nie da się tego obejść...
W CZ masz prądnicę czy alternator ?
Ewentualnie ile to ustrojstwo ma mocy [W] ?
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:38:18 »

Z tego co się orientuję motocykle muszą je¼dzić całym rokiem na światłach mijania i nie da się tego obejść... 

Ale zimową porą samochody też muszą je¼dzić na światlach, za wyjątkiem tych co mają specjalne światła do jazdy dziennej...

Edit:
Znalazłem http://www.roadking.riders.pl/prawo/wymagania.htm
Więc motocykl może być wyposażony w takie światło.

Cytuj
W CZ masz prądnicę czy alternator ?
Ewentualnie ile to ustrojstwo ma mocy [W] ?

6V prądnica 75 W...
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 17, 2006, 19:02:25 wysłana przez NaczelnyFilozof »
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:45:30 »

Yyyy, to rzeczywiście padaka. Nie dość, że prądnica to jeszcze 6V instalacja, to mała pomyłka moim zdaniem.
W sumie to musisz obliczyć bilans zużycia energii elektrycznej w swoim sprzęcie i zobaczysz czy potrzebujesz cokolwiek przerabiać.
Alternator od Jawy (jeśli da się zamontować) to byłaby piękna sprawa, 210W przy 12V daje aż 17,5A prądu. Tylko czy przewody masz do tego przystosowane ? Z tablic wynika, że minimum 1,5mm(sqrt) przy jednowarstwowej izolacji.
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 17, 2006, 13:50:25 »

Yyyy, to rzeczywiście padaka. Nie dość, że prądnica to jeszcze 6V instalacja, to mała pomyłka moim zdaniem.

No padaka  <crybaby>
Cytuj
Alternator od Jawy (jeśli da się zamontować) to byłaby piękna sprawa, 210W przy 12V daje aż 17,5A prądu.

Nie da sie zamontować alternatora 12V w miejsce prądnicy 6V. Ja myślę spróbować mimo wszytsko...

Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

Demonos

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:02:49 »

Akurat o kable bym się nie martwił, bo przy instalacjach 6V płyną większe prądy i stąd jest wiele problemów z tymi instalacjami.
Wynika to ze wzoru: P=I*U
gdzie P to moc prądu, I natężenie, a U napięcie.
Czyli np. dla żarówki 20W natężenie dla instalacji 6V wynos 3.3 A, a dla instalacji 12V 1.67A
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:10:43 »

Alternator od Jawy (jeśli da się zamontować) to byłaby piękna sprawa, 210W przy 12V daje aż 17,5A prądu.

Pozwolę sobie się wtrącić małe sprostowanie i nakłonić tokarza, aby sobie obejrzał dokładnie swój alternator i znalazł tam " 14V 15A" co razem daje 210W.

A co do światła do jazdy dziennej, to zajrzyj tu: http://gumpal.republika.pl
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:25:29 »

A co do światła do jazdy dziennej, to zajrzyj tu: http://gumpal.republika.pl


Nie jestem elektronikiem. Ale mam 6V więc pewnie inaczej ten schemat bedzie u mnie wyglądał?
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:38:58 »

semaj - przyznaję rację i przepraszam za pomyłkę.
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:40:23 »

Nie jestem elektronikiem


Ja też nie  :D ale może jakiś elektronik się o tym poważniej wypowie.

Skoro to są stabilizatory napięcia - LM7805 daje wyjściowo 5V, a LM7808 8V (jak wynika ze str. gumpala) to ja do swoich diód też mogłem zamontować LM7803, zamiast rezystorów  <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur> <mur>
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:43:30 »

semaj - przyznaję rację i przepraszam za pomyłkę.
Pozdrawiam,
tokarz

Ja się nie gniewam - po prostu sprostowałem  <thumbup>, a że człowiek najlepiej uczy się przez doświadczenie, to chciałem byś tam zajrzał  :D
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 17, 2006, 20:45:23 »

semaj - nie ma 3V (przynajmniej ja nigdy nie spotkałem), ew. 3,3V, albo na LM317 lub 350 zrobić dowolną wartość, wstawiając na nóżkę adj odpowiedni rezystor. Te są o tyle lepsze...
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 17, 2006, 21:15:30 »

Hmm z tego co wiem nie stosuje się bezpośredniego sterowania diody z stabilizatora napięcia (chyba że z przetwornicy ale to są białe diody zasilane ze ¼ródła niskiego napięcia, np. telefony komórkowe)- dużo lepszym rozwiązaniem jest wstawianie rezytorów. Inną kwestią jest zabezpieczenie diod przed wahaniami napięcia w instalacji. Zazwyvzaj rezystor dobierany jest na prawie max prąd diody, co powoduje jego przekroczenie przy wzroście napięcia w instalacji (a w jawie jest  to dość częste), przekracza on dopuszczalne granice i dioda się upala. Rozwiązaniem jest wstawienie prostego stabilizatopra parametrycznego na diodzie zenera- troche o tym pisałem w wątku "UWAGA ISTOTNE" :)
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 17, 2006, 23:12:57 »

Inną kwestią jest zabezpieczenie diod przed wahaniami napięcia w instalacji. Zazwyvzaj rezystor dobierany jest na prawie max prąd diody, co powoduje jego przekroczenie przy wzroście napięcia w instalacji (a w jawie jest  to dość częste), przekracza on dopuszczalne granice i dioda się upala.
No właśnie :-/

Rozwiązaniem jest wstawienie prostego stabilizatopra parametrycznego na diodzie zenera- troche o tym pisałem w wątku "UWAGA ISTOTNE" :)

Czyli jeśli max prąd dla diody wynosi 20mA to jaka jest potrzebna dioda zenera i jaki rezystor, by nie spalić (w moim przypadku n-tej) diody??? biorąc oczywiście pod uwagę "małe" skoki napięcia w Jawie



Już sie zastanawiałem, czy nie dać po prostu opornika 1kOhm, ale tu koledzy elektronicy mogą być moim wybawieniem  :]
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 17, 2006, 23:26:47 »

A co już się diody popaliły ?

To zależy w jakim układzie to pracuje. Ja łączylem dwie diody szeregowo i dawałem zenerke 8,2V i dwa rezystory. Wartości rezystorów trza przeliczyc pod konkretna diodę (kolor). Jutro poszukam w notatkach jakie wartości przyjąłem dla diod białych- podobne można zastosować dla niebieskich.
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #15 dnia: Kwietnia 17, 2006, 23:46:32 »

W ciągu pierwszych paru sekund od zgaśnięcia czerwonej diody wszystkie niebieskie nie cierpiąc długo zakoñczyły swój żywot.
 <crybaby>

Ja chciałbym trzymać się dalej swojego schematu i do każdej diody dać osobny "osprzęt"
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #16 dnia: Kwietnia 18, 2006, 00:06:44 »

No to ni jestem osamotniony:)

U mnie nawet oryginalna żarówka "diodowa" jaka można kupić dość szybko zakoñczyła żywot:)

Jutro wrzucę schemat układziku postram się tez przeliczyc kilka przykładowych wartości rezystorów dla najpopularniejszych diod :]
Zapisane

tokarz

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #17 dnia: Kwietnia 18, 2006, 09:15:32 »

Dlatego ja polecam stabilizator scalony dla 5V, do tego rezystor. Niezależnie od tego co dacie na wejście (w pewnych rozsądnych granicach) na wyjściu zawsze będziecie mieli 5V. Może i droższe rozwiązanie, ale dla mnie bardziej solidne i trwałe (choć kolega Johnny może się nie zgodzić). U ojca latarkę do samochodu dałem na takim stabilizatorze i pięknie działa, a jak na Zenerce zrobiłem to strasznie Uwy wahało się , w zależności od tego czy silnik był włączony (Uwe = 14,4V), czy też nie (Uwe = 12V).
¯eby rezystory dawać mniejsze to można LM317 ustawić na np. 4V czy 3,5V. Wszystko zależy od koloru diody.
Pozdrawiam,
tokarz
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #18 dnia: Kwietnia 18, 2006, 19:36:40 »

Obiecasłem zamieścić schemat zabezpieczenia dio diod i to właśnie robię. Napisałem to jako krotki artykuł i zamieszczam w pdf'ie- niech ktoś władny na tym forum wrzuci to jako artukuł bo próbowałem i mi si enie udalo :}
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #19 dnia: Kwietnia 18, 2006, 21:59:42 »

Szczerze mówiąc bardziej mi się podoba pomysł ze stabilizatorem, głównie z tego względu, że jest łatwiejszy do ogarnięcia - przynajmniej dla mnie.

Trochę sobie o diodach Zenera poczytałem, np tu:
http://www.edw.com.pl/ea/diody.html#zener

gdzie znalazłem m.in następujące treści:

Cytuj
Diody takie stosuje się do stabilizacji napięć stałych. Produkuje się diody na napięcia Zenera od 1,5V do 200V, ale trzeba pamiętać, że im mniejsze jest to napięcie tym gorsza stabilizacja.


Nasuwają mi się również pytania co do tej dla mnie "przyja¼niejszej" opcji.
Johnny, mówisz, że stabilizatory bez kondensatorów działają niestabilnie, co to znaczy?? - Jakie są wachania??
I jeszcze chciałbym się dowiedzieć jakie pojemności kondensatorów należy dobrać do stabilizatorów, by były stabilne???
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #20 dnia: Kwietnia 18, 2006, 22:25:17 »

Wahaniami stabilizacji w przypadku diod zenera bym sie nie przejmowal, problem ten dotyczy bardzo dokładnych stabilizatorów napięcia- w naszym przypadku rozrzut parametrów LEDów i rezystorów i tak jest większy od "wahañ" zenerki.

Co do stabilności stabilizatorów scalonych. Przy braku kondensatorów może  występować zanik stabilizacji albo okresowy wzrost lub spadek napięcia wyjściowego- problemy te są odczuwalne bardzo mocno w typowych zastosowaniach "elektronicznych" ale trzeba o tym pamiętać.
Ja bym dał na wejście elektrolita 100uF/63V a na wyjście 10uF/63V i ewentulanie na wejście dodatkowo małego ceramika 100nF. Trzeba jeszcze pamiętać że w instalacji elektrycznej pojazdów mechanicznych moga się pojawiać przepięcia o wartości ponad 100V (stąd 63V kondensatory), może to w skrajnym przyadku upalić stabilizator, który wytrzymuje na wejściu 35V. Może trochę sieję "panikę" ale mam na stole prototyp komputerka pokładowego do jawy i sie trochę naczytałem na temat zasilania elektroniki z instalacji pojazdu mechanicznego i wierzcie mi czasami cuda sie dzieją :] przypuszczam że jest to jedno ze ¼ródeł problemów z zapłonem prametii.
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #21 dnia: Kwietnia 18, 2006, 22:43:11 »

Może trochę sieję "panikę" ale mam na stole prototyp komputerka pokładowego do jawy ...

hehe.. szkoda tylko, że nie będzie Ci pokazywał chwilowego spalania (bo na ga¼niku to jest nieosiągalne). A właściwie to co miałeś na celu tworząc takie cudo?? Bo nie wiem, jak w Jawie wykorzystać komputer... :P - wiem za to jak
Jawę wykorzystać w komputerze  <thumbup>
Uczyli mnie, że zinformatyzować można wszystko, ale nie wszystko powinno być zinfomatyzowane..
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #22 dnia: Kwietnia 18, 2006, 23:23:35 »

Musiałem stworzyć projekt no to stworzyłem.

Pokazuje pełny zegar z kalendarzem, temperaturę w dwóch punktach, autopmatycznie załącza światła, mierzy napięcie w instalacji i ma jeszcze immobilzajzer na pstylce Dallasa. Planuje dopisanie obrotomierza, prędkościomierza i licznika czasu. Co do spalania to sie mylisz- niedawno zaprojektowałem takowy miernik- do tego sa specjalne czujniki montowane na przewodach paliwowych- szczegółów nie znam bo dysponoawałem tylko wiedzą jaki sygnał jest na wyjściu takiego czujnika :)
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1577
  • Jawa 350 88r
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #23 dnia: Kwietnia 18, 2006, 23:28:52 »

no jakis przeplywomierz by sie przydal, cos na ten temat pewnie by znalazl na elektrodzie
sam jestem w trakcie kompletowania elementow (SMD) do  komputerka samochodowego z wrzesniowego numeru EP na procku ADUc836

Johny twoj projekt mi sie podoba :)
kurde tylko zaczynamy tu  malego  <offtopic>  robic
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: ¦wiatło do jazdy dziennej
« Odpowiedź #24 dnia: Kwietnia 19, 2006, 19:44:19 »

kurde tylko zaczynamy tu  malego  <offtopic>  robic

No mój wątek  ale nie przeszkadzajcie sobie  <lol>
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Hamulec ręczny a światło stopu

Zaczęty przez Tomek_J « 1 2 » Mechanika

44 Odpowiedzi
19678 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 13, 2013, 19:17:14
wysłana przez Marcin_93
12 Odpowiedzi
5838 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 19, 2013, 22:12:51
wysłana przez Biały
26 Odpowiedzi
8558 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 07, 2015, 07:24:29
wysłana przez muczos
27 Odpowiedzi
7825 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 19, 2014, 17:17:52
wysłana przez Jawolotmen
15 Odpowiedzi
4542 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 06, 2018, 09:27:07
wysłana przez Rozztocz